ما عاشق ايرانيم

در حال حاضر 16 سال است که عضو هيئت علمي دانشگاه بين المللي خاورميانه آنکارا و نيز در بخش درماني اين دانشگاه سرپرست آزمايشگاه ميکروبيولوژي و بيوشيمي هستم. همچنين در رشته مهندسي پزشکي همان دانشگاه تدريس مي کنم.
پنجشنبه، 23 ارديبهشت 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
ما عاشق ايرانيم
راسخون: از قديمي ها و بزرگ تر ها شنيده ام که آدم ها مثل کفتر جلد هستند . اگر يادشان داده باشند که ايراني با مرام هرگز خانواده اش را فراموش نمي کند، ايران اصالت 3000 ساله با افتخار دارد، ايراني تخت جمشيد با عظمت دارد و مثل همان پرنده بازگشت راه را گم نمي کند که هيچ بلکه با کوله باري از اطلاعات خوب و عالي که براي کشورش مي تواند مفيد باشد برمي گردد و با افتخار هميشگي پرچم را روي قلبش مي گذارد و مي گويد من ايرانيم. يکي از اين ايرانيان با معرفت دکتر طاهري است . ايراني اي که در کشور ترکيه و در شهر آنکارا مشغول طبابت است. يکي ، دو تا از دوستان دکتر به ما گفتند آن قدر دانشجويان ايرانيياني که مشکلي دارند و احتياج به کمکي دارند آنقدر نزد دکتر مي آيند که در بين دوستانش به سفارت دوم مشهور شده است ما گفتگويي با دکتر انجام داديم که آن را تقديم شما مي کنيم ؛ به تمام ايرانياني که اصالت آريايي خودشان را فراموش نمي کنند.
محل تولد :اروميه
من نصرت ا...طاهري ، متولد سال 1336 در اروميه هستم. بعد از گذراندن دوران سربازي در اسفند ماه سال 1358 براي تحصيلات آکادميک راهي کشور ترکيه شدم؛ پس از به پايان رساندن رشته دامپزشکي وارد دانشکده پزشکي شدم. پس از اتمام تحصيلات پزشکي ، تخصص خود را در بيماري هاي عفوني و ميکروبيولوژي سپس فوق تخصص خود را در رشته ايمني شناسي گرفتم.
در حال حاضر 16 سال است که عضو هيئت علمي دانشگاه بين المللي خاورميانه آنکارا و نيز در بخش درماني اين دانشگاه سرپرست آزمايشگاه ميکروبيولوژي و بيوشيمي هستم. همچنين در رشته مهندسي پزشکي همان دانشگاه تدريس مي کنم.
ميکروب ها بلاي جان
شيوع ميکروب ها عموما به علت مسائل اجتماعي از قبيل مشکل هاي مالي ، فقر فرهنگي و مواردي از اين دست است .در صورتي که در جامعه به اين مسائل توجه نشود بهداشت هم وجود نخواهد داشت که البته در گذشته وضع بهداشت خيلي تأسف بار بود. اما با گذشت زمان و افزايش آگاهي افراد و آموختن مسائل بهداشتي ،مشکل هاي افراد کمتر شده است.
ميزان بيماري هاي عفوني در کشورهاي اروپايي کمتر است. به طور مثال اروپايي ها با مسافرت به کشورهاي آسيايي مثل ايران و ترکيه به بيماري هايي از قبيل اسهال توريستي دچار مي شوند اما آسيايي ها با مسافرت به کشورهاي اروپايي با توجه به اينکه به بعضي از ميکروب ها مصونيت دارند به اين بيماري ها دچار نمي شوند. مقاومت بدن آسيايي ها ، نسبت به اروپايي ها و آمريکايي ها بيشتر است.
براي بيماري ايدز در حال حاضر درمان قطعي وجود ندارد اما با مشاوره وآموزش هاي لازم مي توانيم پيشگيري کنيم . از نظر فرهنگي بايد جوانان را تشويق کرد تا هر چه بيشتر به فکر سلامتي خودشان باشند . شايان ذکر است که در کشورهايي که تک همسري عرف است بيماري ايدز نسبت به کشورهاي اروپايي کمتر ديده مي شود. چرا که در آن کشور رها ازدواج به شيوه مسلمانان رواج ندارد و وابستگي و تشکيل خانواده اهميت چنداني ندارد.
در صورت اهدا خون در مراکز صليب سرخ و هلال احمر اگر هپاتيت C,B,A و ايدز کنترل شود ديگر اين بيماري ها از طريق خون منتقل نمي شوند.
تفاوت فرهنگي اما تربيت ايراني
در تربيت بچه ها من و همسرم توافق نظر داريم چرا که ما هر دو نماينده ايران در ترکيه هستيم.
بايد سعي کنيم که در کوچک ترين بخش جامعه که خانواده است ،آداب ، رسوم و زبان ايراني را حفظ کنيم. بچه ها زبان فارسي را با شيريني خاصي صحبت مي کنند . ما خانوادگي عاشق ايران هستيم.
من خيلي دوست داشتم بعد از اتمام تحصيلاتم براي کار به ايران بيايم اما با مشکلاتي که مواجه شدم دوباره برگشتم.
بعد از 30 سال زندگي در ترکيه با قوانيني که ترکيه دارد تا 7، 8 سال ديگر از هئيت علمي بازنشست مي شوم . اميدوارم که بعد از بازنشسته شدن به ايران بياييم. بچه هاي ما ارادت و اشتياق خاصي به پرچم ايران دارند. اگر تشريفات اداري کمتر شود زودتر به ايران مي آييم. جا دارد دراين جا خاطره از اين عشق بچه ها به پرچم برايتان تعريف کنيم، ايرانياني که با  اتومبيل هاي خود به آنکارا آمده بودند. بچه ها که پلاک جديد ماشين ها را نديده بودند ، زماني که پرچم را بر روي پلاک  اتومبيل ها ديدند با اشتياق دويدند و مي خواستند پرچم را ببوسند. من و همسرم خيلي از ايران و گذشته ها براي شان صحبت مي کنيم.
سوغاتي ايراني
در هر سفر که به ايران مي آييم خشکبار ، زعفران و صنايع دستي را هم ما و هم بچه ها انتخاب مي کنند. دفعات گذشته هم که به ايران آمده بوديم وسايلي خريداري کردند اما بالاخره سفارش بچه ها که تمام شدني نيست. اين بار هم به خاطر اينکه لپ لپ خيلي دوست دارند باز هم سفارش لپ لپ کرده اند. هر دفعه که مي رويم و بر مي گرديم ؛ سايز لپ لپ ها بزرگ تر مي شود. براي همسرم هم زعفران خريداري کرده ام.
روزهاي تعطيل با خانواده
ما در روزهاي آخر هفته در همان محيط دانشگاه و خانه هاي سازماني که شبيه پارک جنگلي است چهارنفري به گشت و گذار مي پردازيم . خارج از آن جا براي زيارت مولانا به قونيه مي رويم و اشعار فارسي را مي خوانيم و به بچه ها هم ياد مي  دهيم.
همه بيمه هستند
ترکيه مدينه فاضله نيست . مردم اگر به بيمارستان هاي دولتي مراجعه کنند، بيمه هزينه درمان را پرداخت مي کند اما در صورت مراجعه به پزشک خصوصي ، براي يک ويزيت ساده بايد هزينه اي در حدود 100 دلار پرداخت کنند. طبق سؤال و جواب هايي که در مورد مخارج تحصيلات دانشگاهي در زمينه پزشکي داشتم؛ هزينه تحصيلات در ايران بسيار  بالاست.
خانه آخرت کجاست ؟
ما خيلي دوست داريم که تمام ايرانيان خارج از کشور در صلح و صفا زندگي کنند و عمري با عزت در حدود 150 سال داشته باشند. بالاخره مرگ حق است. مسلمان واقعي آن فردي است که هميشه به ياد مرگ باشد . هميشه عاشقانه دوست داشتم که اگر  مايه دردسر بازماندگانم نباشم مرا بعد از مرگ به اروميه منتقل کنند. چون که خاک وطن ، چيز ديگري است و قابل قياس با هيچ جاي دنيا نيست.
ورزش براي همه
واليباليست بودم ، اما به علت کمر دردم حالا کمتر ورزش مي کنم اما پياده روي ، شکار و کوهنوردي مي کنم.
آرزو
خدا را شکر ، همه چيز دارم و اين امر نشانه لطف بي پايان خداوند است. درخت هر چقدر پربارتر باشد افتاده تر است . به همه گفته ام ؛ دوست دارم شما هم بدانيد در صورتي که روزي متکبر و مغرور شدم و خداوند تمام نعمات را از من دريغ کرد، شکايتي نخواهم داشت.
از من انکار و از مادرم اصرار
14 ، 15 سال پيش در حدود 37 سالگي که به اروميه برگشتم، مادرم خيلي اصرار داشت که ازدواح کنم ، چرا که مي ترسيد با يک زن خارجي ازدواج کنم. معرف همسرم يکي از آشنايان نزديک مان بود. بعد از ازدواج راهي ترکيه شديم. پري ناز فارغ التحصيل رشته اقتصاد از دانشگاه آزاد است و فوق ليسانس خود را در رشته علوم سياسي گرفته است. در حال حاضر هم مشغول تحصيل در رشته دکتراي علوم سياسي است.
همسرم همچون من در دانشگاه خاورميانه آنکارا مشغول تدريس است. شش سال است که بنيانگذار کرسي زبان فارسي است.خدا را شکر مي کنم. از زندگي که دارم راضي هستم چرا که آرزو  داشتم زماني که به همسرم مي گويم شهر چايي (نام يک رود در اروميه است)متوجه شود که من چه مي گويم. دو فرزند به نام هاي مليس ناز 13 ساله و متين 11 ساله دارم.
منبع:ماهنامه خانواده سالم شماره 14
/1002

جذب خبرنگار افتخاري


نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.