قاتل، قاضی می شود!

اسرائیل درباره جنایت حمله به امدادرسانان غزه تحقیق داخلی می كند .
دوشنبه، 24 خرداد 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
قاتل، قاضی می شود!

راسخون: با گذشت دو هفته از حمله رژیم صهیونیستی به كشتی های كمك رسان، این رژیم با چراغ سبز آمریكا، در تلاش برای سرپوش گذاشتن بر این جنایت، كمسیون تحقیق داخلی به جای كمسیون بین المللی تشكیل می دهد.
این رژیم كه درخواست ها برای تحقیق بین المللی در مورد حمله به كشتی های ناوگان آزادی را رد كرده است در اقدامی مزورانه كمیسیون تحقیق داخلی در مورد این حمله پیشنهاد داد .
این پیشنهاد رژیم صهیونیستی دست رد آشكار به درخواست غیرالزام آور شورای امنیت برای تحقیق بی طرفانه درباره حملات این رژیم به كشتی های كمك رسان است.
شورای امنیت كه چند روز پس از جنایت صهیونیست ها برای بررسی این موضوع نشست تشكیل داد، به علت كارشكنی های آمریكا و وتوی قطعنامه پیشنهادی علیه رژیم صهیوینستی، به تحقیق بی طرفانه درباره حمله رژیم صهیونیستی به كشتی های كمك رسان در آب های غزه بسنده كرد.
بان‌ كی‌مون كه با موج اعتراض ها و تظاهرات مردمی در سراسر جهان مواجه شده بود، از جفری پالمری، نخست‌وزیر سابق نیوزلند خواست، كمیته‌ای برای تحقیق درباره حمله تل‌آویو به كشتی های حامل كمك‌های بشردوستانه و فعالان صلح تشكیل دهد، اما تردید زودهنگام در اجرای این تصمیم و سكوت سخنگوی سازمان ملل در قبال آن، نگرانی ها را افزایش داد.
فرحان حق سخنگوی دبیركل سازمان ملل در پاسخ به سوالی در این باره، از تائید یا تكذیب تشكیل كمیته بین المللی برای تحقیق درباره حمله نظامیان رژیم صهیونیستی به كاروان آزادی خودداری كرد.
رژیم صهیونیستی در تلاش برای اعتبار بخشیدن به این كمیسیون تحقیق داخلی، دو ناظر خارجی یكی آمریكایی و یكی اروپایی در تركیب آن گنجاند .
دیوید تریمبل ایرلندی ، برنده جایزه صلح نوبل و " كن واتكین" دادستان كل سابق نیروهای مسلح كانادا دو ناظر خارجی این كمیسیون هستند .
رژیم صهیونیستی در عین حال اعلام كرد : " یاكوف تیركل " قاضی بازنشسته دیوان عالی این رژیم ریاست این كمیسیون تحقیق را بر عهده خواهد داشت .
كمسیون پیشنهادی رژیم صهیونیستی فقط به رهبری این رژیم به تحقیق خواهد پرداخت.

در همین حال دفتر بنیامین نتانیاهو ، نخست وزیر رژیم صهیونیستی در بیانیه ای مدعی شد: با توجه به شرایط استثنایی این واقعه ، تصمیم گرفته شد دو كارشناس خارجی به عنوان ناظر در این كمیسیون حضور داشته باشند .
در این بیانیه در عین حال تصریح شده : این دو ناظر خارجی حق رای دادن در ارتباط با روند تحقیقات یا تصمیم گیری های این كمیسیون را نخواهند داشت .
‏این كمیسیون كه به نظر می رسد برای توجیه جنایت این رژیم در حمله به كشتی های كمك ‏رسانی و در واقع برای بستن دهان معترضان و سرپوش گذاشتن بر آن، پیشنهاد شده است، نمی تواند افسران و سربازانی را كه در این عملیات شركت كرده اند مورد بازجویی قرار دهد و در عین حال از اختیارات ‏قضایی برای توصیه مجازات هایی در این باره برخوردار نیست .
پیش از انتشار این بیانیه ، نتانیاهو در دیدار با اعضای ارشد حزب لیكود گفت : در خصوص تركیب و دستور كار این كمیسیون تحقیق با آمریكا هماهنگی شده است .
وزرای حزب لیكود در كابینه رژیم صهیونیستی در جلسه این حزب نیز گفتند : نتانیاهو اواخر شنبه تلفنی با باراك اوباما ، رئیس جمهوری آمریكا گفتگو كرد و آخرین اخبار را در مورد تشكیل این كمیسیون تحقیق به اطلاع وی رساند .
این در حالی است كه آمریكا و متحدان اروپایی اش نیز كه در تلاش بودند به گونه ای این جنایت را از افكار عمومی جهان پاك كنند و از طرفی هم به علت حمایت بی چون و چرا از رژیم صهیونیستی بیشتر از این آبروی خود را به خطر نیندازند، با راه انداختن بوق و كرنا در این باره و با استقبال از تشكیل این كمسیون، حمایت خود را از آنچه تحقیق درباره تهاجم به كاروان امدادرسانی به غزه نامیدند اعلام كردند. البته تاكید هم كردند كه این تحقیق باید به رهبری رژیم صهیونیستی انجام شود.
فیلیپ كرولی سخنگوی وزارت خارجه آمریكا در این باره گفت: ما روی این تحقیق به رهبری اسرائیل متمركز خواهیم شد و منتظریم ببینیم كه جامعه بین‌الملل چگونه و به چه طریق از آن حمایت می‌كند.
این سخنگو افزود: همان گونه كه خانم كلینتون نیز قبلا اعلام كردند، چنانچه اسرائیل خواستار حمایت و كمك آمریكا در این تحقیق باشد، ما آماده‌ایم .
در خبری دیگر، دبیركل اتحادیه عرب كه در تلاش برای شكست محاصره غزه وارد منطقه شده بود پس از پایان دیدارش اعلام كرد : پایان محاصره غزه اولویت تلاش های مشترك كشورهای عرب است .
عمروموسی در نشستی خبری تصریح كرد: همه كشورهای عرب بر این باورند كه تحریم ها نباید تداوم داشته باشد و آن را اقدامی نادرست می دانند .
وی گفت : علاوه بر شكست محاصره غزه، حل بحران داخلی فلسطین و برقراری اتحاد و آشتی ملی بین گروه های فلسطینی از مهم ترین اهداف و برنامه های مشترك كشورهای عرب است .
دبیركل اتحادیه عرب همچنین از اتخاد تدابیر عملی اعراب و تماس ها و گفتگوهای آنها با طرف های اروپایی وآمریكایی برای لغو محاصره غزه و پایان بحران داخلی فلسطین خبر داد .
عمروموسی در عین حال اذعان كرد : كشورهای عرب با آغاز روند صلح بی پایان با رژیم صهیونیستی مرتكب اشتباه شدند .
وی گفت : در صورتی كه پیشرفت واقعی در روند صلح بین اعراب و اسرائیل به دست نیاید از اوایل ماه سپتامبر ( مرداد ) طرف عرب موضعی جدید و قاطعانه اتخاذ خواهد كرد .
دبیركل اتحادیه عرب در ادامه تصمیم اخیر رژیم صهیونیستی برای كاهش تحریم ها را كم اهمیت دانست و تاكید كرد : تل آویو باید تحریم ها علیه ساكنان نوار غزه را به طور كامل و فراگیر لغو كند .
در پی سفر دبیر كل اتحادیه عرب به غزه گروه ها و نهادهای فلسطینی ابراز امیدواری كردند : سفر عمرو موسی سرآغاز پایان تحریم های رژیم صهیونیستی ضد نوار غزه باشد .
جبهه خلق برای آزادی فلسطین در بیانیه ای با اشاره به تصمیم اخیر اتحادیه عرب درباره پایان محاصره نوار غزه تاكید كرد : این تصمیم نیازمند اتخاذ تدابیر عملی و اجرایی مستقیم است .
جبهه دموكراتیك برای آزادی فلسطین نیز دیدار عمروموسی از نوار غزه را گامی مهم در جهت شكستن محاصره نوار غزه و پیشبرد تلاش ها برای پایان بحران داخلی و نیز یكپارچگی بین همه احزاب و گروه های فلسطینی دانست .
جبهه دموكراتیك اقدامات توسعه طلبانه رژیم صهیونیستی را بزرگ ترین تهدید در روند تلاش های بین المللی برای رسیدن به صلح و ثبات در خاورمیانه دانست .
روایه الشوا ، نماینده مستقل در مجلس قانون گذاری فلسطین نیز درباره سفر عمرو موسی به نوار غزه گفت : نوار غزه در انتظار نقش آفرینی اتحادیه عرب برای لغو محاصره غزه است .
ایاد السراج ، رئیس كمیته وفاق و آشتی ملی فلسطین نیز اعلام كرد : سفر عمرو موسی به نوار غزه بیانگر پایبندی اتحادیه عرب به احقاق حقوق ملت فلسطین و كشورهای عرب به ویژه تشكیل كشور مستقل فلسطین با مركزیت قدس شریف و بازگشت آوارگان فلسطینی به سرزمین شان بر اساس قطعنامه 194 است .

در همین حال نخست وزیر اسبق انگلیس و نماینده كمیته چهار جانبه صلح خاورمیانه در گفتگو با شبكه تلویزیونی بی بی سی اذعان كرد : سیاست توجه به كرانه باختری و نادیده گرفتن غزه راه به جایی نخواهد برد .
تونی بلر همچنین اذعان كرد: اسرائیل تنها می تواند به حفظ امنیت خود بپردازد و نمی تواند از ورود كالاهای مورد نیاز مردم ممانعت كند
در خبری دیگر هنین زوبی ، نماینده عرب مجلس رژیم صهیونیستی ( كنست ) فاش كرد : این رژیم از قبل كشتن حدود ده نفر از اعضای كاروان آزادی غزه را برنامه ریزی كرده بود.
هنین زوبی كه اكنون به یكی از شخصیت های سیاسی جنجال برانگیز در اسرائیل تبدیل شده است گفت: این عملیات ناخواسته نبود و اسرائیلی ها از قبل می دانستند كه حدود ده نفر را خواهند كشت و این بخشی از طرحشان بود .
هنین زوبی اكنون تهدید شده است كه احتمال دارد بخشی از حقوق پارلمانی اش را از دست بدهد .

/1002



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما