فردا شب؛ ملاقات زهره خانم با آقای ماه

سه‌شنبه شب، منظره ی زيبايي که پس از غروب خورشيد بر فراز افق مغرب پديد می آید، منتظر نگاه من و توست.
دوشنبه، 24 خرداد 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
فردا شب؛ ملاقات زهره خانم با آقای ماه
راسخون: مطلع هستید که! فردا شب، ماه در مقارنه با سياره ی زهره قرار دارد و علاقه مندان به آسمان شب می توانند بار دیگر با ماه رجب اقتدار و بزرگی آفریدگارشان را نظاره گر باشند.
حميدرضا شهشهان، منجم آماتور زمان دقیق این پدیده را يك ساعت پس از غروب خورشيد اعلام کرده و گفته: هلال باريك ماه بيش از 15 درجه از افق مغرب ارتفاع خواهد داشت که البته با جدايي زاويه‌اي حدود 7 درجه در سمت راست ماه، جرم بسيار پرنوري نگاه هر بيننده‌اي را به خود جلب خواهد كرد كه در واقع همان سياره زهره يا ناهيد است و علت پرنوري اين سياره، انعكاس شديد نور خورشيد از ابرهاي جو آن می باشد. 
البته باید توجه داشته باشید که براي رصد اين پديده، پيش از آن كه ارتفاعشان كاهش يابد، آن ها را ببینید. لازم نیست برای دیدن آن ها تا تاریکی کامل آسمان منتظر بمانید و پس از غروب خورشید و زماني كه آسمان به طور نسبي در حال تاريك شدن است نيز، مي توان به تماشاي آن پرداخت چرا که  ماه و زهره، به اندازه ی کافی پر نور هستند و مشکلی در دید ایجاد نمی شود.
به تدريج که از ارتفاع اين دو كاسته مي‌شود، ماه و زهره حدود ساعت 22 و 50 دقيقه در افق غرب - شمال غربي غروب خواهند كرد و از ديد ما پنهان خواهند شد.
بد نیست بدانید که زهره، دومين سياره ی منظومه شمسي از نظر نزديكي به خورشيد است و از لحاظ اندازه، بسيار شبيه به زمين است که از ديد ما پرنورترين جرم طبيعي در آسمان است و به صورت نقطه‌اي ديده مي‌شود.

/1041


نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما