مظلوم همیشه ی تاریخ

اسلام یکپارچه و تمام قد از زن حمایت کرد او را گرامی داشت. هم در برابر زنده به گور کردن دختران در جاهلیت ایستاد و هم افراط و تفریط غربی ها را در این زمینه محکوم کرده و در هر صورت زن را تکریم می کند....
دوشنبه، 26 شهريور 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سیدروح الله حسین پور
موارد بیشتر برای شما
مظلوم همیشه ی تاریخ
اسلام یکپارچه و تمام قد از زن حمایت کرد او را گرامی داشت. هم در برابر زنده به گور کردن دختران در جاهلیت ایستاد و هم افراط و تفریط غربی ها را در این زمینه محکوم کرده و در هر صورت زن را تکریم می کند....


راسخون : زن عطیه ی الهی ست که خداوند او را موجب آرامش می داند ولی در طول تاریخ و قبل از اسلام تا به امروز شاهد آن بودیم و هستیم که زن وسیله ای برای تمتعات نفسانی مرد شمرده شده و حقیرانه به او نظر می شود.
از توحش عرب جاهلیت در زنده به گور کردن دختران که بدترین شکل مواجهه با زن بود بگذریم در اروپا هم افراط و تفریطی در مورد زن صورت گرفته است که همچنان مظلومیت زن را به حال خود باقی گذاشته است. «از یک سو مرد در ادبیات غربی، سرور و ارباب زن و اختیاردار اوست، که بعضی از نمونه ‌های این فرهنگ و آثار آن، امروز هم باقی است. امروز هم وقتی زنی با مردی ازدواج می‌کند و به خانه‌ی شوهر می‌رود، حتّی نام خانوادگی او عوض می‌شود و نام خانوادگی مرد را بر خود می‌گذارد.
در فرهنگ اروپایی، وقتی زن با همه‌ی موجودی و املاک خود ازدواج می‌کرد و به خانه شوهر می‌رفت، نه فقط جسم او در اختیار شوهر قرار می‌گرفت، بلکه تمام اموال و املاک و دارایی های او هم که از پدر و خانواده ‌اش به او رسیده بود، متعلّق به شوهر می‌شد.» [1]

اما در در اوایل قرن بیستم که اروپاییان حقّ مالکیت را به زن دادند فساد و بی‌بند و باری در غرب به وسیله‌ی آزادی زنان به راه افتاد و رواج پیدا کرد. نتیجه ی این مالکیت هم چیزی جز افراط و در نتیجه همان مظلوم واقع شدن زن نبود.
خلاصه در صورت اول نگاه غربی ها به زن نگاه اهانت آمیز و در صورت دوم نگاهی ابزاری است و اینکه زن به عنوان یک کالا و وسیله ای برا تمتع مرد در جامعه حضور پیدا کند.
اما در برخی از کشورها این تحقیر تا جایی ادامه دارد که حتی در کشوری همچون عربستان سعودی تا مدتی قبل زن اجازه رانندگی و حضور در انتخابات را نداشت و بهره وری جنسی و پشت ویترین قرار دادن و قیمت گذاری او برای فروش در کشوری غاصب مانند رژیم صهیونیستی و بلژیک چنان قدر و منزلت زن را پایین آورد که انسان از انسانیت خود احساس شرمساری می کند.

اما اسلام یکپارچه و تمام قد از زن حمایت کرد او را گرامی داشت. هم در برابر زنده به گور کردن دختران در جاهلیت ایستاد و هم افراط و تفریط غربی ها را در این زمینه محکوم کرده و در هر صورت زن را تکریم می کند.
به عنوان مثال قرآن کریم در موردی از یک زن برای مومنین مثال می زند با آنکه مردان خوب و با ایمان برای شاهد مثال شدن کم نبودند. خداوند متعال برای مومنین زن فرعون را مثال می زند «وَ ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا لِلَّذینَ آمَنُوا امرَأَتَ فِرعَونَ» [تحریم/11] و در جای دیگر حضور زنان در عرصه اجتماعی را مطرح کرده در مساله بیعت از زنانی یاد می کند که با پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله) بیعت کردند. «یا أَیُّهَا النَّبِیُّ إِذا جاءَکَ المُؤمِناتُ یُبایِعنَکَ؛ ای پیامبر! هنگامی که زنان مؤمن نزد تو آیند و با تو بیعت کنند...» [ممتحنه/12] و در نهایت قرآن کریم از چهار زن به عنوان الگو یاد می کند.
اینکه 13قرن غربی ها از اسلام عقب ترند به خاطر همین است چون آنها تا مدت ها حق رای برای زنان قائل نبودند ولی در صدر اسلام زنان برای بیعت با رسول گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله) حاضر شدند و بدین وسیله رای خود را اعلام کردند.

اما اینکه اخیرا هم که در خبرها آمده است در حرکتی توهین آمیز شهرداری تهران به عنوان زیبا سازی چهره شهر می خواهد از زنان بهره وری کند (غیر از برنامه ی اسلام برای زن است چون از نظر اسلام ملاک فضیلت و برتری جنسیت نیست) و عده ای نابخرد در تصمیمی سلیقه ای می خواهند از زنان استفاده ابزاری کنند.
همان رفتاری که بخاطر آن غربی ها سرزنش می کنیم و آنها را در این زمینه محکوم می کنیم در کشور ما در برایش بنر نصب می کنند که نگران کننده به نظر می رسد و اگر جلوی آن گرفته نشود ممکن است در ادامه نوع بهره وری و استفاده تبلیغاتی از زنان با توهین و تحقیر بیشتری همراه باشد.

چقدر خوب بود خواهران فمنیست علیه این اقدام نادرست و توهین آمیز شهرداری تهران علیه زنان سکوت نمی کردند و در دفاع از حقوق زنان بیانیه ای صادر می کردند. همان هایی که شعار تساوی زن و مرد سر می دهند و احکام اسلام نسبت به زن را تبعیض آمیز می خوانند و خواستار تساوی دیه زن و مرد و تساوی ارث و بقیه ی حقوق زن و مرد هستند گویا از این تصمیم شهرداری بدشان نیامد آن را ضایع شدن حقوق زنان ندانستند و شاید هم آن را فرصتی برای خودنمایی بیشتر تلقی می کنند که بدین وسیله بتوانند چشمان خائن را به سمت خود بکشانند و قلوب مریض را به خود مشغول کرده و بدین وسیله کمبودهای عاطفی خود را تامین کنند. شاید علت لب فرو بستن همین باشد و شاید هم علل دیگری دارد که بعدا اعلام کنند.
خلاصه آنکه زن مظلوم همیشه ی تاریخ است چه در سرزمینی که اسلام حکومت ندارد و چه در سرزمینی که حکومت اسلامی است ولی مسئولین آن تفکر غربی دارند و نتیجه ی این تفکر غلط دامنگیر زنانی می شود که صدای اعتراض شان هم بلند نمی شود.

به قلم : محمد صالحی

پی نوشت :
[1]. بیانات مقام معظم رهبری در دیدار جمعی از زنان 30/07/1376.

مطلب مرتبط :
نظر قرآن درباره عدالت حقوقی و حقیقی میان زن و مرد
محبوب تر از «فمنیسم» نداشتیم!
زن ازدیدگاه مکاتب مختلف
همیشه مظلوم؛ نمایی از مظلومیّت زن در جاهلیّت قدیم و جاهلیّت مدرن



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.