پشت پرده راه‌اندازی شبکه‌های تلویزیونی فارسی‌زبان از سوی عربستان چیست؟

مقامات ریاض تلاش می کنند رسانه های فارسی زبان را با هدف شکست خوره هجمه علیه سیاست های ایران در داخل، منطقه و فرامنطقه با هدف "ایجاد شکاف میان مردم و حاکمیت در ایران" راه اندازی کنند.
شنبه، 14 مهر 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ساره سمیع زاده
موارد بیشتر برای شما
پشت پرده راه‌اندازی شبکه‌های تلویزیونی فارسی‌زبان از سوی عربستان چیست؟
 به گزارش راسخون به نقل از راهبرد معاصر، مقامات ریاض تلاش می کنند رسانه های فارسی زبان را با هدف شکست خوره هجمه علیه سیاست های ایران در داخل، منطقه و فرامنطقه با هدف "ایجاد شکاف میان مردم و حاکمیت در ایران" راه اندازی کنند.

به گزارش راهبرد معاصر؛ کمپانی رسانه‌ای عربستان سعودی، ام‌بی‌سی گروپ، ابتدای هفته آینده کانال تلویزیونی فارسی‌زبان خود را افتتاح می‌کند.این شبکه فارسی‌زبان قرار است کار خود را با نمایش فیلم‌های سینمایی و شوهای تلویزیونی دوبله به زبان فارسی آغاز کند.هدف این کانال «جمعیت عظیم جوانان» ایران عنوان شده است.


«مرکز تلویزیون خاورمیانه» (MBC) شرکتی تلویزیونی عربی با مالکیت «ولید البراهیم» سعودی است که برنامه‌های سرگرمی پخش می‌کند و مقر اصلی آن در دبی و «شهرک رسانه‌ای دبی» است.


پیش از این شبکه خبری ایران اینترنشنال با بودجه عربستان سعودی راه اندازی شده بود. این شبکه در حال حاضر به صورت ویژه برنامه های ضدایرانی را با حمایت از گروه های تروریستی و منافق در دستورکار خود قرار داده است. مصاحبه با سخنگوی گروه تروریستی الاحوازیه پس از حملات تروریستی اهواز در راستای این سیاست شکل گرفت.


گاردین در گزارشی درباره ابعاد حمایت عربستان از شبکه تلویزیونی ایران اینترنشنال نوشت: " بودجه شبکه ایران اینترنشنال ۲۵۰ میلیون دلار است و توسط دیوان سلطنتی عربستان سعودی پرداخت می شود. این شبکه می سال ۲۰۱۷، پیش از انجام انتخابات ریاست‌جمهوری ایران افتتاح شد. حقوق کارکنان ایران اینترنشنال بسیار سخاوتمندانه است و به هر یک از کارکنان آن دو برابر دستمزد رسانه‌های رقیب پرداخت می‌شود."


به نظر می رسد مقامات ریاض تلاش می کنند علاوه بر استفاده از رسانه های عربی همچون العربیه، المیادین و اسکای نیوز در راستای پیگیری اهداف منطقه ای همچون همراه سازی افکار عمومی مردم منطقه با نیات و سیاست های خود، رسانه های فارسی زبان را با هدف منسوخ شده و شکست خوره هجمه علیه سیاست های ایران در داخل، منطقه و فرامنطقه که پیشتر رسانه های ضدانقلابی همچون بی بی سی و صدای آمریکا با هدف "ایجاد شکاف میان مردم و حاکمیت در ایران" دنبال می کردند، راه اندازی کند.


پس از تغییرات سیاسی در عربستان از سال 2015، مقامات این کشور با گسترش روابط خود با رژیم صهیونیستی در تلاش برای شکل دادن به اقدام ضدایرانی گسترده ای هستند. جنگ رسانه ای بخشی از همین پروژه ضدایرانی است که سعودی ها از طرق مختلف به دنبال بهره برداری از آن علیه حاکمیت و مردم ایران هستند. راه اندازی نسخه فارسی خبرگزاری رسمی عربستان موسوم به واس از مهرماه سال 1394 را می توان نقطه آغاز این جنگ رسانه ای قلمداد کرد که امروز با راه اندازی سایت ها و شبکه های فارسی زبان اختصاصی گسترش یافته است.




 

مطالب مرتبط:
افراطییون سلفی عربستان به دنبال شبکه ای ماهواره ای
افراطیون به دنبال شبکه‌ای ماهواره‌ای
افشاگری «ویکی‌لیکس» درباره عملیات مخفیانه میلیارد دلاری عربستان علیه ایران



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.