جزئیات تازه از مفقود شدن «خاشقچی»/پلیس ترکیه در حال بررسی دوربین‌ها و تحقیق از مخبرها

روزنامه «گاردین» به نقل از منابع آگاه جزئیات تازه‌ای از روند تحقیقات پلیس ترکیه درباره مفقود شدن روزنامه‌نگار منتقد سعودی منتشر کرده است.
دوشنبه، 16 مهر 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ساره سمیع زاده
موارد بیشتر برای شما
جزئیات تازه از مفقود شدن «خاشقچی»/پلیس ترکیه در حال بررسی دوربین‌ها و تحقیق از مخبرها
روزنامه «گاردین» به نقل از منابع آگاه جزئیات تازه‌ای از روند تحقیقات پلیس ترکیه درباره مفقود شدن روزنامه‌نگار منتقد سعودی منتشر کرده است.

به گزارش راسخون به نقل از خبرگزاری فارس، با گذشت زمان از مفقود شدن «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار منتقد عربستانی، جزئیات بیشتری از روند تحقیقات پلیس ترکیه درباره این پرونده در حال انتشار است.

به نوشته روزنامه «گاردین»، مقام‌های ترکیه‌ای که روز شنبه گفته بودند معتقدند خاشقچی پس از ورود به کنسولگری عربستان در استانبول به قتل رسیده، می‌گویند این جمع‌بندی حاصل تحقیقاتی است که پلیس و نیروهای اطلاعاتی ترکیه‌ای از طریق بررسی فیلم دوربین‌های امنیتی و گفت‌وگو با مخبرهای درون کنسولگری به دست آورده‌اند.


«رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه روز یکشنبه گفت او هم تحقیقات در مورد این رخداد را دنبال می‌کند و هنوز هم امیدوار است که اخبار خوبی درباره خاشقچی به دست آید. این در حالی است که ساعاتی پیش از آن، «یاسین آکتای» از مشاوران اردوغان به شبکه «سی. ان. ان» ترکی گفته بود: «اطلاعات متقنی وجود دارد: این پرونده حل‌نشده باقی نخواهد ماند. اگر فکر می‌کنند ترکیه امروز همان ترکیه دهه ۱۹۹۰ است، در اشتباه هستند.»

مقام‌های ترکیه‌ای هنوز درباره اینکه جسد خاشقچی کجاست، به جمع‌بندی نرسیده‌اند و حتی برخی از واحدهای پلیس ترکیه همچنان معتقدند که ممکن است او زنده باشد. با این حال، همه مقام‌های ترکیه‌ای در اینکه خاشقچی در یک عملیات تحت حمایت حکومت سعودی دستکم ربوده شده، اشتراک نظر دارند.

یکی از مهمترین شواهد ارتباط کنسولگری عربستان با مفقود شدن خاشقچی، ورود یک تیم ۱۵ نفره عربستانی به کنسولگری همزمان با ناپدید شدن خاشقچی است. به نوشته گاردین، ریاض اعزام یک «هیأت امنیتی» به ترکیه را تایید کرده، اما مدعی شده که این افراد هیچ ارتباطی با ناپدید شدن خاشقچی که آخرین بار هنگام ورود به کنسولگری دیده شده، نداشته‌اند.

گاردین در مورد نحوه تحقیق درباره این پرونده، نوشته است: «بازپرسان پرونده فیلم پنج روز دوربین‌های امنیتی را که تمام ورود و خروج‌ها از هر دو ورودی‌های کنسولگری را ثبت کرده‌اند، مورد بررسی قرار داده‌اند. توجه آن‌ها به مردانی جلب شده که در همان ساعاتی که خاشقچی ناپدید شده، از داخل ساختمان جعبه‌هایی را به یک خودروی سیاه منتقل کرده‌اند.»

دوستان این نویسنده منتقد عربستانی می‌گویند او پیش از ورود به کنسولگری خواستار دریافت تضمین امنیتی شده و نهایتا هم با اکراه به کنسولگری رفته تا امور اداری لازم برای ثبت ازدواج با «خدیجه چنگیز» نامزد ترکیه‌ای‌اش را انجام دهد.

چهارشنبه هفته گذشته نامزد این روزنامه‌نگار عربستانی اعلام کرد که او برای یک کار اداری به کنسولگری عربستان در استانبول مراجعه کرده، اما دیگر از ساختمان خارج نشده است. در حالی که مقام‌های ترکیه‌ای این گزارش را تایید کرده‌اند، ریاض این اتهام را رد کرده و مدعی شده از سرنوشت خاشقچی بی‌اطلاع است.

شب گذشته خبرگزاری «رویترز» به نقل از مقام‌های ترکیه نوشت جمع‌بندی آنکارا این است که خاشقچی در کنسولگری عربستان به قتل رسیده است. امروز هم روزنامه «نیویورک‌تایمز» به نقل از دو منبع خبر قتل این فرد را تایید کرد و نوشت جسد او قطعه قطعه شده است.

در حالی که «محمد بن سلمان» ولی‌عهد سعودی دو روز پیش در مصاحبه با شبکه «بلومبرگ» از وضعیت خاشقچی ابراز بی‌اطلاعی کرده و گفته بود عربستان حاضر است به مقام‌های ترکیه‌ای اجازه دهد کنسولگری عربستان را تفتیش کنند، اما «مجتهد» افشاگر سعودی شب گذشته در توییتر نوشت که بن سلمان به طور کامل از وضعیت خاشقچی مطلع است و فیلم جنازه او را هم دیده است.

به گفته مقام‌های ترکیه‌ای همزمان با ورود خاشقچی به کنسولگری، تیمی ۱۵ نفره از عربستان وارد این ساختمان شده و ساعتی بعد هم کنسولگری را به مقصد ریاض ترک کرده‌اند. رسانه‌های ترکیه‌ای می‌گویند قرار است به زودی جزئیات بیشتری درباره این پرونده منتشر شود.

خاشقچی که تا پارسال از مشاوران بن سلمان بود، همزمان با سرکوب مبلغین نزدیک به «اخوان المسلمین»، عربستان را ترک کرد و تبعید خودخواسته در آمریکا را برگزید. وی چند ماه پیش درباره علت خروجش از عربستان گفته بود: «روشن است، نمی‌خواستم دستگیر شوم.»

با وجود آنکه این منتقد عربستان مقیم آمریکا بوده و برای روزنامه «واشنگتن‌پست» یادداشت می‌نوشته، واشنگتن تاکنون از اتخاذ موضع درباره مفقود شدن او خودداری کرده است.



 

مطالب مرتبط:
پیدا و پنهان ماجرای جمال خاشقچی؛ فرصت ترکیه به عربستان برای چیست؟
حزب عدالت و توسعه ترکیه: سرنوشت «جمال خاشقچی» را مشخص خواهیم کرد

کشف جسد "جمال خاشقچی" در استانبول


 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.