پاسخ به چند سوالی که ممکن است در خصوص کارت سوخت داشته باشید

پاسخ به جدیدترین سوالات در خصوص کارت سوخت در این گزارش مورد توجه قرار گرفته و اگر سوالی در خصوص کارت سوخت دارید، به شما پیشنهاد می‌کنیم این گزارش را از دست ندهید.
شنبه، 3 آذر 1397
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
پاسخ به چند سوالی که ممکن است در خصوص کارت سوخت داشته باشید
پاسخ به جدیدترین سوالات در خصوص کارت سوخت در این گزارش مورد توجه قرار گرفته و اگر سوالی در خصوص کارت سوخت دارید، به شما پیشنهاد می‌کنیم این گزارش را از دست ندهید.

به گزارش راسخون به نقل از خبرگزاری تسنیم، "بنزین" این فرآورده نفتی که مخلوطی از هیدروکربن­های سبک مایع است، این روزها به یکی از دغدغه‌های مردم تبدیل شده چرا که علی‌رغم وجود توان ملی در تأمین آن، رونق قاچاق از یک سو و بی‌توجهی به عدم مصرف بی‌رویه آن از سوی دیگر، دولت را مجبور به اعمال راهکارهای مدیریتی برای کنترل شرایط توزیع و مصرف این فراورده استراتژیک نفتی کرده است.

تنها تصمیمی که تا امروز نهایی شده بحث احیای کارت سوخت است که در این زمینه تاکنون دو اطلاعیه از سوی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی صادر شده است.

در این خصوص سوالات متنوعی از سوی مخاطبان مطرح شده که در ادامه به این سوالات و پاسخ هر کدام می پردازیم.

 

1. آیا ایران در تأمین بنزین با مشکلی مواجه شده که احیای کارت سوخت و سهمیه بندی و ... مطرح شده است؟

متخصصان ایرانی با سالها تلاش، زیرساخت‌های تولید بنزین کشور را به اندازه‌ای توسعه داده اند که امروز بیش از 95 میلیون لیتر در روز بنزین در ایران تولید می شود و هیچ نگرانی از تأمین نیاز داخلی بنزین نداریم. این رقم تا پیش از پایان سال به بیش از 100 میلیون لیتر در روز خواهد رسید. حتی نتیجه سالها کار و تلاش و پژوهش منجر به دستیابی به دانش تولید کاتالیست‌های مورد نیاز در فرآیند تولید بنزین شده و از این نظر نیز هیچ‌گونه نگرانی بابت توقف فرآیند تولید بنزین در هیچ پالایشگاهی نداریم. لذا مطرح شدن مباحثی چون احیای کارت سوخت، سهمینه بندی و ... به دلیل ضعف در تأمین بنزین نیست.
 

2. احیای کارت سوخت به معنای افزایش قیمت بنزین است؟

تصمیم به احیای کارت سوخت و بازگشت الزام سوخت‌گیری با کارت سوخت شخصی به چرخه توزیع بنزین، به هیچ وجه به معنای ایجاد تغییر در قیمت عرضه این فرآورده نفتی نیست و هنوز در دولت تصمیمی برای اعمال تغییر در قیمت عرضه بنزین گرفته نشده است. اگر در روزها و یا ماه‌های آتی تصمیمی برای افزایش قیمت بنزین گرفته شود، این تصمیم، یک تصمیم مجزا بوده و هیچ ارتباطی به احیای کارت سوخت ندارد.
 

3. کارت سوخت شخصی خود را گم کرده‌ام، باید چه کنم؟

اگر در چند سال اخیر خودرویی نو خریداری کرده‌اید که کارت سوخت خودروی خود را دریافت نکرده‌اید، می توانید با مراجعه به دفاتر پست اقدام به دریافت کارت سوخت کنید. خودروهای نو شماره، دارای کارت سوخت بوده و کافی است مالکان آنها برای دریافت کارت سوخت خود به دفاتر پست مراجعه نمایند.

اما اگر کارت سوخت خود را گم کرده اید، برای درخواست المثنی کارت هوشمند سوخت می بایست با در دست داشتن کارت شناسایی و مدارک خودرو به اداره پست یا پلیس +10 مراجعه کنید و یا طبق آنچه در اطلاعیه اخیر ذکر شده، با روش‌های غیرحضوری نسبت به ثبت‌نام کارت سوخت المثنی اقدام کنید.

 

4. کارت سوخت شخصی دارم اما رمز آن را فراموش کرده‌ام، باید چه کنم؟

اگر خودروی نویی را خریداری کرده و کارت سوخت به نام خودتان صادر شده، رمز کارت سوخت شما، 4 شماره سمت راست کدملی شماست؛ اما اگر کارت سوخت به نام صاحب قبلی خودرویی بوده که خریداری کرده‌اید و امروز رمز آن را نمی دانید، برای بازیابی رمز باید به نزدیک‌ترین ناحیه بازیابی رمز در شرکت پخش فرآورده‌های نفتی منطقه خود مراجعه کنید که برای اطلاع از آدرس این مراکز می توانید با شماره 09622 تماس گرفته و با انتخاب گزینه برقراری تماس با کارشناسان، آدرس نزدیک‌ترین مرکز به محل خود را جویا شوید.
 

5. آیا می توانم کارت سوخت شخصی خودروی یکی از بستگان را مورد استفاده قرار دهم و یا از شخصی دیگر، کارت سوخت خودروی وی را بخرم؟

طبق اعلام مسئولان مربوطه، خرید و فروش هر نوع کارت هوشمند سوخت غیر قانونی بوده و متخلفین به محاکم قضائی معرفی خواهند شد. لذا استفاده از کارت سوخت خودروی دیگر، مجاز نیست.
 

6. کارت سوخت شخصی خود را حفظ کرده و اکنون در دسترس دارم، رمز آنرا نیز به خاطر دارم، آیا برای فعال شدن آن باید اقدام خاصی انجام دهم؟

خیر، اطلاعیه‌های جدید صادر شده برای کارت سوخت، به‌منظور صدور کارت برای کسانی است که کارت سوخت ندارند و کسانی که کارت سوخت و رمز آنرا دارند، نیاز نیست اقدامی انجام دهند. هم‌اکنون نیز کارت‌های سوخت شخصی قابل استفاده و فعال هستند. اما برای کارت‌های سوخت المثنی‌ای که صادر خواهد شد، اطلاعیه‌های جدیدی در خصوص نحوه فعال‌سازی آنها طی روزهای آتی منتشر می شود.


 

مطالب مرتبط
تورم نقطه‌به‌نقطه «آبان ماه» 34.5 درصد اعلام شد
قیمت جهانی نفت| سقوط قیمت نفت به زیر ۶۰ دلار
نحوه ثبت‌نام رانندگان تاکسی برای دریافت لاستیک + قیمت هر جفت لاستیک



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.