کیفرخواست اتهامات ۶ هزار میلیارد تومانی یکی از مسئولان سابق بانکی کرمان

نماینده دادستان، کیفرخواست اتهامات علی‌اکبر عمارت‌ساز یکی از مسئولان سابق بانکی کرمان را که بالغ بر ۶هزار میلیارد تومان می‌شود، قرائت کرد.
دوشنبه، 3 دی 1397
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
کیفرخواست اتهامات ۶ هزار میلیارد تومانی یکی از مسئولان سابق بانکی کرمان
نماینده دادستان، کیفرخواست اتهامات علی‌اکبر عمارت‌ساز یکی از مسئولان سابق بانکی کرمان را که بالغ بر ۶هزار میلیارد تومان می‌شود، قرائت کرد.

به گزارش راسخون به نقل از خبرگزاری تسنیم ، جلسه رسیدگی به اتهامات علی اکبر عمارت‌ساز رئیس سابق یکی از شعب بانک تجارت کرمان صبح امروز در شعبه 4 دادگاه ویژه رسیدگی به مفاسد اقتصادی به ریاست قاضی ابوالقاسم صلواتی برگزار شد. جلسه دوم این دادگاه فردا سه‌شنبه 4 دی برگزار خواهد شد.

قاضی صلواتی در آغاز جلسه محاکمه و پیش از قرائت کیفرخواست گفت: رسیدگی به این پرونده 5 سال طول کشیده است و حجم آن بالغ بر 100 جلد است.

پس از آن حسینی نماینده دادستان به قرائت کیفرخواست پرداخت.

وی ضمن قرائت کیفرخواست این متهم، اتهام وی را شرکت در اخلال در نظام اقتصادی از طریق اخلال در نظام بانکی کشور به صورت کلان اعلام کرد و گفت: این جرم از طریق پولشویی، اختلاس و معاونت در آن، جعل و صدور گواهی خلاف واقع، صدور ضمانت‌نامه‌ها و چک‌های بدون پشتوانه صورت گرفته است. 

حسینی مجموع مبالغ مورد سوءاستفاده قرار گرفته توسط متهم را 6 هزار و 583 میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: این مبلغ غیر از مبالغ حاصل از جرم پولشویی متهم است.

 طبق آنچه در کیفرخواست آمده و نماینده دادستان آن را قرائت کرد کشف جرم متهم در تاریخ 8 فروردین 92 صورت گرفته است. در کیفرخواست متهم در این باره آمده است که ابتدا اداره اطلاعات استان کرمان گزارش مفقود شدن 60 فقره ضمانت‌نامه را که توسط علی‌اکبر عمارت‌ساز و محمد تیک‌دری‌نژاد صادر شده است اعلام می‌کند که پس از تحقیقات منجر به ممنوع الخروجی و جلب متهمان می‌شود.

نماینده دادستان با اشاره به اینکه برای متهم در کلاسه‌های متعددی در استانهای تهران، اصفهان و کرمان پرونده‌های متعددی گشوده شده است، افزود: با توجه به ارتباط این پرونده‌ها با یکدیگر اهمیت آنها و آثار سوئی که در اقتصاد کشور وجود دارد دیوان عالی کشور در تاریخ 23 دی 93 با احاله تمام پرونده‌ها به دادسرای تهران موافقت می‌کند و مجموع این پرونده‌ها با ابلاغ نامه مورخ 10 خردد 94 رئیس قوه قضاییه به دادسرای ناحیه 28 جرایم کارکنان دولت اهاله می‌شود.

به گزارش راسخون، شکات علی‌اکبر عمارت‌ساز را افراد حقیقی و حقوقی تشکیل می‌دهند.

بنابراین گزارش بانک تجارت در تاریخ 13 بهمن 92 با تنظیم شکواییه‌ای نسبت به کلاهبرداری، تحصیل مال نامشروع، جعل مهر و سند و پولشویی و صدور ضمانت نامه‌ها و چکهای بدون پشتوانه و سوری از علی‌اکبر عمارت‌ساز شکایت کرده است. همچنین بانک تجارت در این خصوص از صندوق قرض‌الحسنه رسالت، صندوق قرض الحسنه توحید، موسسات قرض‌الحسنه بسیجیان و ثامن‌الحجج و هواپیمایی ماهان که متهم به ذی‌نفعی آنها اقدام به صدور چکهای بانکی بدون پشتوانه کرده، شکایت کرده است.

در کیفرخواست متهم علی‌اکبر عمارت ساز آمده است که وی در تاریخ 3 اردیبهشت 1347 در کرمان متولد شده است فاقد پیشینه کیفری است و با مدرک دیپلم به استخدام بانک تجارت درآمده و اکنون دارای لیسانس مدیریت است. تا تاریخ 27 خرداد 91 در شعبه تختی بانک تجارت کرمان که محل ارتکاب جرم است رئیس بوده و پس از آن معاون اجرایی وقت مدیر شعب بانک تجارت استان کرمان شده است. وی در سال 1391 تذکر مدیریتی گرفته اما با این حال به مدیریت شعبه منصوب شده است. به علت ارتکاب به تخلفات در تاریخ 2 بهمن 92 بازداشت و به زندان روانه شده است.

کیفرخواست دادستانی تهران در رابطه با متهم علی‌اکبر عمارت‌ساز می‌افزاید: وی املاک و دارایی‌های بسیاری را از قبل ارتکاب تخلفات تملک کرده است که با سطح درآمد آن سازگار نیست و این اموال به قدری گسترده است که به‌رغم تلاش‌های فراوان تاکنون تمام اموال آن شناسایی نشده و به لحاظ عملیات پولشویی پیچیده‌ای که صورت گرفته است مالکیت برخی از آنها محل اختلاف است.

کیفرخواست در این باره می‌افزاید: متهم تلاش می‌نموده که اقدامات خود را خیرخواهانه و با هدف کاستن از آثار تحریم و حمایت تولید دل بدهد.

کیفرخواست متهم علی اکبر عمارت‌ساز در رابطه با شرح اقدامات وی به نفع صندوق قرض‌الحسنه رسالت که اکنون به بانک رسالت تبدیل شده است می‌گوید این صندوق که شوق گسترده‌ای برای تبدیل شدن به بانک و گسترش شعب داشته است در مقاطعی با کمبود سرمایه روبرو بوده که مدیران آن اقدام به صدور چک‌های بدون پشتوانه می‌کرده‌اند و متهم این چک‌ها را در شعبه تختی بانک تجارت کرمان به چک‌های بین بانکی بانک‌های دیگر به ذی نفعی بانک رسالت تبدیل می کرده است.

کیفرخواست در این خصوص می‌افزاید که متهم در اسناد بانکی متعلق به صندوق رسالت اقدام به حذف سه صفر می‌کرده است. 24 فقره چک پیش از خصوصی شدن بانک تجارت و 256 فقره چک پس از خصوصی شدن آن به نفع صندوق رسالت صادر کرده است و در ان زمان عزت الله وزیری دیگر متهم این پرونده مدیرعامل بانک رسالت بوده است.

طبق کیفرخواست مستندات این پرونده را شکایت شکات، گزارش بازرسی بانک تجارت و گزارش و مکاتبات متعدد اداره کل اطلاعات استان تهران تشکیل می‌دهد.

طبق آنچه در کیفرخواست آمده و توسط نماینده دادستان قرائت شد متهم به صدور چک‌های فاقد پشتوانه و نقش موثرش در این باره اقرار کرده است و اظهار داشته که مشکلات بانک رسالت را از طریق چک‌های بین بانکی حل می‌کرده است. همچنین مشخص شده است که متهم در عوض مزایا و تسهیلات فراوانی را از بانک رسالت دریافت کرده است و در دو نوبت یک بار یک هزار و 150 میلیارد ریال و بار دیگر 100 میلیارد ریال توسط مدیران بانک رسالت برای او کار سازی شده است.

کیفرخواست در خصوص شرح دیگر اقدامات متهم به نفع صندوق رسالت می‌افزاید: علی‌اکبر عمارت‌ساز اقرار کرده که از حساب دیگر سپرده‌گذاران برای صدور چک بین بانکی به ذی‌نفعی بانک رسالت استفاده می‌کرده است.

نماینده دادستان با اشاره به اینکه عزت‌الله وزیری مدیرعامل بانک رسالت، محمدحسین حسین‌زاده معاون بانک رسالت، شمسی تقی‌پور کارمند بانک تجارت و محمود تیک دری از دیگر متهمان این پرونده هستند، در رابطه با انواع ضمانت نامه‌هایی که توسط علی‌اکبر عمارت‌ساز صادر می‌شده است گفت: این ضمانت‌نامه‌ها سه دسته را شامل می‌شود که عبارتند از 1. ضمانت‌نامه‌های خارج از حدود اختیار و بر پایه قرارداد سوری، 2.ضمانت نامه‌های مجعول، 3. ضمانت‌های واهی جعلی.

نماینده دادستان در ادامه قرائت کیفرخواست دومین اتهام علی اکبرعمارت ساز را پولشویی در سطح کلان و با مشارکت و معاونت تعدادی دیگر از متهمان پرونده اعلام کرد و افزود: متهم برای پولشویی از شگردهایی همچون استفاده از حساب‌های بانکی اشخاص حقیقی و حقوقی دیگر که اغلب متهمان موضوع این پرونده و مدیران عامل برخی شرکت‌ها هستند استفاده می‌کرده است.

طبق آنچه در کیفرخواست آمده است تأسیس شرکت‌های خصوصی و انتقال عواید حاصله به حساب آنها و همچنین انتقال اموال غیرمنقول به شخص ثالث و به نحو سوری از دیگر این شگردها بوده است.

متهم در خصوص انتقال عواید حاصله به حساب شرکت‌های خصوصی به صدور ضمانت نامه برای شرکت بهشت معدن که توسط خودش تأسیس شده و به مدیرعاملی برادرزنش اداره می‌شده است اقرار کرده و گفته است که وجوه دریافتی بابت این ضمانت نامه را خودش استفاده کرده است.




 

مطالب مرتبط
واکنش آیت الله مکارم شیرازی نسبت به وقایع اخیر مجلس
مافیای مباحث آموزشی به پیش‌دبستانی‌ها هم ورود کرده‌اند
واکنش رئیس سازمان محیط‌زیست درباره صادرات خاک به خارج از کشور



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.