رأی‌دهندگان هر استان می‌توانند به «عنوان» فهرست رأی دهند

مجلس در نشست علنی امروز خود مصوب کرد رای‌دهندگان هر استان می‌توانند به جای نوشتن نام افراد یک لیست انتخاباتی، «عنوان» آن لیست را بنویسند.
يکشنبه، 12 اسفند 1397
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
رأی‌دهندگان هر استان می‌توانند به «عنوان» فهرست رأی دهند
مجلس در نشست علنی امروز خود مصوب کرد رای‌دهندگان هر استان می‌توانند به جای نوشتن نام افراد یک لیست انتخاباتی، «عنوان» آن لیست را بنویسند.

به گزارش راسخون به نقل از خبرگزاری فارس، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز (یکشنبه) پارلمان ماده ۶ طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی را به تصویب رساندند.

براساس یک ماده به شرح زیر به عنوان ماده ۷ مکرر ۴ به قانون الحاق می‌شود:

ماده ۷ مکرر ۴ – رای‌دهندگان در همان سال می‌توانند به «عنوان» یک فهرست رای دهند یا داوطلبان مدنظر خویش را اعم از منفرد یا از درون یک یا چند فهرست برای هر یک از حوزه‌های انتخابیه فرعی واقع در استان از بین نامزدهای مربوط به همان حوزه فرعی به میزان کرسی‌های آن حوزه انتخاب کنند.

تبصره ۱: آرایی که صرفا به «عنوان» یک فهرست صادر شده است برای هر یک از داوطلبان آن فهرست یک رای محسوب می‌شود.

تبصره ۲: وزارت کشور موظف است برگه‌های رای را به گونه‌ای طراحی و در اختیار رای دهندگان قرار دهد که هر رای دهنده در استان بتواند برای همه کرسی‌های نمایندگی حوزه‌های فرعی موجود در استان به صورت مجزا نماینده انتخاب کنند. همچنین در برگه رای قسمتی جهت رای به عنوان یک فهرست انتخاباتی موضوع این قانوت تعیین می‌شود.

تبصره ۳: در صورتی که بیش از یک فهرست در برگه رای درج گردد، صرفا عنوان نخست خوانده می‌شود.

گفتنی است این مصوبه با ۱۴۷ رای موافق، ۵۸ رای مخالف و یک رای ممتنع از مجموع ۲۲۷ نماینده حاضر در مجلس به تصویب رسید.


صداوسیما مکلف به اطلاع رسانی تبلیغات و تخلفات انتخاباتی شد

مجلس صداوسیما را مکلف کرد ضوابط حاکم بر فرآیند انتخابات، تبلیغات و جرائم و تخلفات انتخاباتی را به نحو مناسب اطلاع‌رسانی کند.

نمایندگان مجلس در جلسه علنی امروز (یکشنبه) پارلمان ماده ۹ طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی را تصویب کردند.

طبق این مصوبه ماده ۱۴ قانون به شرح ذیل اصلاح می‌شود:

سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران مکلف است به منظور ترویج هنجارهای انتخاباتی و نهادینه کردن آنها در فرهنگ عمومی علاوه بر تبیین جایگاه مجلس شورای اسلامی و وظایف نمایندگان قواعد و ضوابط حاکم بر فرآیند انتخابات، تبلیغات توسط نامزدهای انتخاباتی و طرفداران آنها و همچنین جرائم و تخلفات انتخاباتی را به نحو مناسب اطلاع‌رسانی کند.

طبق تبصره این ماده، صداوسیما موظف است برنامه‌های آموزش انتخاباتی که توسط وزارت کشور، هیات مرکزی نظارت و یا کمیسیون بررسی تبلیغات مرکزی ضروری تشخیص داده می‌شود و همچنین کلیه اعلامیه‌ها و اطلاعیه‌های مربوط به انتخابات را از شبکه سراسری یا محلی صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران پخش کند.

گفتنی است این مصوبه با ۱۸۱ رای موافق، ۳۲ رای مخالف و بدون رای ممتنع از مجموع ۲۳۶ نماینده حاضر در مجلس به تصویب رسید.


تخلفات و جرایم مربوط به انتخابات مجلس خارج از نوبت رسیدگی می‌شود

 نمایندگان مجلس در جلسه علنی صبح امروز (یکشنبه) و در جریان بررسی طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس ماده ۱۰ این طرح را به تصویب رساندند.

بر اساس این ماده (۱۷) قانون به شرح زیر اصلاح می‌شود:

ماده ۱۷- قوه قضائیه به تعداد کافی شعب موجود در هر حوزه قضائی را به منظور رسیدگی فوری و خارج از نوبت به تخلفات و جرایم انتخاباتی اختصاص می‌دهد.

تبصره ۱- تخلفات و جرایمی که به وسیله نامزدها صورت می‌گیرد، پس از برگزاری انتخابات، در شعب رسیدگی به تخلفات و جرایم انتخاباتی در مراکز استان‌ها رسیدگی می‌شود.

تبصره ۲- رسیدگی به جرایم خاص انتخاباتی اعضای هیأت‌های اجرایی و نظارت بخش، شهرستان و استان به ترتیب در مراجع صالحه حوزه قضائی شهرستان، مرکز استان و تهران صورت می‌پذیرد.

تبصره ۳- جرایم اعضای هیأت‌های اجرایی و نظارت مرکزی در تهران رسیدگی می‌شود.





 

مطالب مرتبط
انتخابات مجلس شورای اسلامی «استانی» شد
کاندیداتوری افرادی که سه دوره متوالی نماینده مجلس بودند، در انتخابات ممنوع شد
تهدید دوباره ترامپ؛ در صورت عدم خلع سلاح هسته‌ای کره شمالی، این کشور آینده اقتصادی نخواهد داشت



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.