تغییرات آب و هوایی مقاومت ضدآنتی‌بیوتیکی را کاهش می‌دهد

دانشمندان هشدار داده‌اند تغییرات آب و هوایی ممکن است موجب گسترش میکروب‌هایی مسموم و یا موادی که برای از بین بردن آنها استفاده می‌شود، شوند.
دوشنبه، 26 فروردين 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ساره سمیع زاده
موارد بیشتر برای شما
تغییرات آب و هوایی مقاومت ضدآنتی‌بیوتیکی را کاهش می‌دهد
به گزارش راسخون به نقل از نیوزویک؛ استفاده بیش از حد از آنتی بیوتیک‌ها در انسان و حیوانات همیشه این ترس را به همراه داشته است که بدن ممکن است مقاومت ضدآنتی بیوتیکی نسبت به آن پیدا کند. سازمان جهانی اعلام کرده است مقاومت ضدآنتی بیوتیکی یکی از «بزرگ‌ترین تهدیدها  برای سلامت جهانی، امنیت غذایی و توسعه امروز» است.

محقاقان این مطالعه که مقاله‌شان در کنگره اروپایی میکروبیولوژی و بیماری عفونی (ESCMID) ارائه شد، اظهار داشتند گرمایش زمین نیز می‌تواند نقش مهمی در این قضیه ایفا کند.

این تیم تحقیقاتی  برای اثبات نتایج پژوهش خود از مقاله‌ای که در سال 2018 در ژورنال نیچر (Nature) به چاپ رسیده بود استفاده کرده‌اند. در آن مقاله آمده بود افزایش دمای محلی و تراکم جمعیت در آمریکا با افزایش مقاومت آنتی‌بیوتیکی مرتبط است.

افزایش ناگهانی 10 درجه سانتی‌‌گراد می‌تواند 4.2 درصد مقاومت آنتی‌بیوتکی به اشریشیا کُلای (E.coli) شود که می‌تواند منجر به مسومیت‌های غذایی شود. و همچنین می‌تواند موجب افزایش 2.3 درصدی باکتری کلبسیلا پنومونیه (Klebsiella pneumoniae) شود که می‌تواند منجر به بیماری ذات‌الریه شود.

در مطالعه جدید، هدف محققان این بود که دریابند آیا این اتفاق در سایر نقاط جهان از جمله اروپا، «با سیستم‌های متفاوت بهداشتی» مشابه است یا خیر.

محققان طی شش سال در 30 کشور اروپا به بررسی شیوع باکتری سودوموناس آئروژینوزا (CRPA) که موجب بیماری ذات‌الریه و التهاب‌های پوستی می‌شود، پرداختند. هم‌چنین محققان به بررسی باکتری کلبسیلا پنومونیه، انواع مختلف اشریشیا کُلای، استافیلوکوک اورئوس مقاوم به متی سیلین پرداختند که معمولا به بیماران بیمارستانی صدمه می‌زنند.

این مطالعه نشان داد که در طول فصل گرما ارتباط معناداری میان باکتری کلبسیلا پنومونیه، انواع مختلف اشریشیا کُلای و استافیلوکوک اورئوس مقاوم به متی سیلین وجود دارد. محققان اعلام کردند سودوموناس آئروژینوزا نیز با تغییرات دمایی در فصول گرم ارتباط مستقیم دارد.

پژوهشگران این مطالعه نوشتند: «این نتایج دو موضوع را آشکار کرد: عوامل اقلیمی به طور چشمیگری با مقاومت ضدآنتی‌بیوتیکی در سیستم‌های بهداشتی مختلف مرتبط است و این درحالی است که تغییرات آب و هوایی موجب افزایش سرایت باکتری‌ها، مانند  سودوموناس آئروژینوزا می‌شود.»
 
یکی از محققین این گروه تحقیقاتی گفت: «پژوهش ما برای اولین نشان داد که میان تغییرات آب و هوایی و مقاومت ضدآنتی‌بیوتکی ارتباط معناداری وجود دارد. نتایج این تحقیفات مربوط به کشورهای اروپایی است، اگرچه این نتایج می‌تواند نشان از یک واقیعت جهانی باشد و برخی از نقاط جهان ممکن است این ریسک در آنها بیشتر باشد.»


 
مطالب مرتبط
زمان برگزاری کنکور ارشد ۹۸ به تعویق افتاد
در سالروز ملی فناوری هسته‌ای از 114 دستاورد رونمائی شد
طرح ۲فوریتی نمایندگان مجلس برای «تعویق کنکور»


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.