محققان دانشگاه ییل مدعی شدند می‌توان از مرگ سلولی مغز جلوگیری کرد

مطالعه دانشگاه ییل فعالیت سلولی در مغز خوک را چند ساعت پس از مرگ دوباره احیا کرد
پنجشنبه، 29 فروردين 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ساره سمیع زاده
موارد بیشتر برای شما
محققان دانشگاه ییل مدعی شدند می‌توان از مرگ سلولی مغز جلوگیری کرد
به گزارش راسخون به نقل از نیوزویک؛ محققان روز چهارشنبه گزارش دادند که دانشمندان دانشگاه ییل موفق به بازگرداندن فعالبت سلولی در مغز خوک پس از مرگش شدند. محققان ابراز امیدواری کردند با این موفقیت ممکن است بتوان درمان مناسب‌تری برای کسانی دچار سکته مغزی و یا آسیب مغزی شده‌اند داشته باشند.

دانشمندان تاکید کردند که نتایج این تحقیق هنوز به این مرحله نرسیده است که بتوان هوشیاری در مغز خوک را بازگردانند.

این تحقیق همچنین از دیگر مطالعات مربوط به این موضوع برای هر بیشتر جامع کردن بررسی‌ها درباره مغز، آسیب‌های به مغز و تکامل آن استفاده شد.

پژوهشگران مطالعه‌ای در نشریه نیچر (Nature) توضیح دادند مغز پستانداران در صورتی که جریان خون و اکسیژن به آن قطع شود، در عرض چند ثانیه دچار آسیب مغزی می‌شود. اما محققان دانشگاه ییل آمریکا مدعی شدند می‌توان از مرگ سلولی مغز جلوگیری کرد و یا روند مرگ سلولی در مغز را کاهش داد و یا حتی آن سلول‌ها را دوباره احیا کرد.

برای آزمایش این ادعا، آنها از یک دستگاه موسوم به BrainEx استفاده کردند. دستگاهی که در خارج از بدن قرار می‌گیرد و مایعی مانند خون که خود ساخته‌اند و به دمای بدن جاندار نزدیک است وارد می‌کنند. این تیم تحقیقاتی، بررسی‌هایشان را بر روی 32 مغز خوک‌های 6 تا 8 ماهه انجام دادند. این جانوران پس از چند ساعت از مرگشان به این دستگاه وصل شدند و مایع‌ای مانند خون دریافت کردند.

پس از پمپاژ 6 ساعته آن مایع به مغز آنها، این محققین متوجه علامت‌هایی از فعالیت برخی از مولکول‌ها، سلول‌ها و سیناپس‌های مغزی شدند. سلول‌های مرده نیز شروع به حرکت آهسته کردند. این حرکات و تحرکات دوباره، بیش از 10 ساعت در مغز خوک مرده ادامه یافت.

پژوهشگران ادعا کرده‌اند شواهد نشان می‌دهد با مداخلات درست و مناسب، می‌توان از از دست دادن اکسیژن مغز پستانداران و هم‌چنین تامین خون مغز، حتی بهتر از آنچه قبلا فکر می‌شده، جلوگیری کرد.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.