آمازون در آتش

آمازون، که آن را «ریه زمین» می‌نامند، تقریبا 20 درصد اکسیژن در جهان را تولید می‌کند. با این حال در حال حاضر، آسمان سائوپائولوی برزیل سیاه شده است و دود ناشی از آتش‌سوزی فضا را پر کرده است.
چهارشنبه، 6 شهريور 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: مرتضی شعله کار
موارد بیشتر برای شما
آمازون در آتش
به گزارش راسخون به نقل از سی‌ان‌ان؛ شعله‌های آتش در حال ویران کردن حوضه آمازون (بخشی از آمریکای جنوبی که توسط رود آمازون و شاخه‌های آن زهکشی می‌شود) است.

گرچه تغییرات آب و هوایی و گرم شدن زمین زمینه ساز بسیاری از آتش‌سوزی‌های ویرانگر در سال اخیر شده است، اما این آتش‌سوزی‌های این زمان، به گفته کارشناسان، عمدا توسط کشاورزان بومی ایجاد شده است. این کار در پاسخ به تماس‌های رئیس جمهور برزیل، بولسونارو، برای توسعه این منطقه و استفاده از آن برای کشاوزی صورت گرفته است. همانطور که بولسانارو گفته بود: «جنگل‌های آمازون به روی تجارت باز است.»
 
اما این راهبرد تبدیل به یک آتش‌سوزی گسترده شده است و در حال سوزاندن همه چیز است. سوختن آمازون به طور چشمگیری به بحران آب و هوا می‌افزاید، چراکه هم به علت آتش‌سوزی جنگل، کربن به هوا افروده می‌‎شود و هم موجب کاهش جنگل‌ها و در نتیجه کاهش جذب کربن و آزاد کردن اکسیژن می‌شود. یک آمازون سالم نه تنها باری زنده ماندن بومیان منطقه امری ضروری است، بلکه برای کل سیاره نیز بسیار اهمیت دارد.

این اتفاق یک اتفاق مهم جهانی است و باید به آن پرداخته شود.

حال که سرانجام، دنیا به حوضه آمازون توجه کرده است، این موضوع مهم است که بدانیم دولت‌ها و شرکت‌ها در سرتاسر جهان نیز مسبب سیاست سمی بولسونارو هستند، چراکه با ورودشان به توافق تجاری با دولت برزیل و سرمایه‌گذاری در این پروژه نقشی در پیشبرد این اتفاق داشته‌اند.

به گفته سازمان غیرانتفاعی دیده‌بان آمازون (Amazon Watch)، شرکت‌های مانند  BlackRock، بزرگ‌ترین شرکت سرمایه‌گذاری در جهان، اعلام کرده بود قصد دارد پس از انتخاب شدن بولسونرو به عنوان رئیس جمهور برزیل، فعالیت خود را در برزیل گسترش دهد. این شرکت مهم‌ترین سرمایه‌گذار کلیدی در بخش کسب‌وکار کشاورزی برای طرح جنگل‌زادیی آمازون محسوب می‌شود.

سرمایه‌گذاری بیشتر در این پروژه به منزله پاکسازی بیشتر جنگل‌ها برای صنعت کشاورزی است. به گفته سازمان دیده‌بان آمازون، بسیاری از عملیات‌های نفتی، معدن و فعالیت‌های کشاورزی که شرکت BlackRock در آن سرمایه‌‌گذاری کرده است موجب نقض حقوق بومیان این منطقه است، از این رو مانع از توسعه آمازون می‌شود.

بومیان آمازون سال‌هاست که خواستار توجه به عواقب و پیامد‌های عدم محافظت از جنگل‌های آمازون هستند. برخی از آنها حتی برای مقاومت در مقابل تخریب این ریه زمین جان خود را از دست داده‌اند.

از زمان ریاست جمهوری بولسونارو، جنگل‌زدایی آمازون سریع‌تر در حال روی دادن است. موضع ضد محیط زیستی وی، که به غلط، محافظت از جنگل‌ها و حقوق بشر را موانعی برای رشد اقتصادی این کشور بیان کرده است، سوخت این آتش‌سوزی را فراهم کرده است. پاکسازی غیرقانونی این منطقه با آتش هولناک است، اتفاقی که قبلا در کشورهای دیگر تجربه شده است. برای مثال؛ اندونزی در سال 2015، شاهد آتش‌سوزی حدود 2.6 میلیون هکتار از جنگل‌های خود بوده است که در نتیجه بحران دود غلیظ حدود 100 هزار نفر دچار مرگ زودرس شدند.
 

چه باید کرد؟

شرکت بزرگ BlackRock باید از سرمایه‌گذاری خود در از بین بردن جنگل‎‌های آمازون و خانه‌های بومیان ساکن آمازون صرف نظر کند. سهام‌داران و عموم مردم باید مشوق این کار باشند. شرکت‌های دیگر نیز که مشغول تجارت و یا سرمایه‌گذاری در تخریب آمازون هستند باید از این منطقه خارج شوند.

همبستگی جهانی با بومیان این منطقه و جنبش‌های محیط زیستی در این لحظه می‌توان بسیار تاثیرگذار باشد. به این دلیل که دولت بولسونارو به شدت به تصویر دولت خود را خارج از کشور حساس است و بسیار به نجات اقتصاد خود توسط حامیان بین‌المللی و شرکت‌های اقتصادی جهان متکی هستند. بنابراین، جامعه بین‌المللی فرصتیی بی‌نظیر و البته فوری برای فشار آوردن به شرکت‌های مسئول این بحران آمازون هستند. هکتارها جنگل از بین رفته‌اند، اما اکنون این تلاش‌ها می‌تواند بقیه آمازون را نجات دهد.

 اکثر آتش‌سوزی‌های جنگل عمداً ایجاد شده‌اند تا منافع تجاری گروهی را تامین کنند.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.