فصل عقب نشینی ریاض در برابر انصارالله

از زمانی که سلمان بن عبدالعزیز به عنوان پادشاه عربستان در سال2015 انتخاب شد، سیاست‌های منطقه‌ای عربستان نیز دچار تغییراتی راهبردی شده است. عربستان در این زمان از سیاست محافظه کارانه تدافعی به سیاست محافظه کارانه تهاجمی روی آورده است. در نتیجه این سیاست، از سال 2015 یمن مورد حمله عربستان قرار گرفت.
دوشنبه، 18 آذر 1398
تخمین زمان مطالعه:
نویسنده : محمدرضا مرادی
نویسنده : محمدرضا مرادی
نویسنده : محمدرضا مرادی
موارد بیشتر برای شما
فصل عقب نشینی ریاض در برابر انصارالله
عربستان در 26مارس2015، با همراهی 12 کشور به یمن حمله کرد، اما به تدریج کشورهای ائتلاف عربی از عربستان فاصله گرفتند. تشدید شکست های میدانی عربستان باعث شده که اکنون فقط امارات در کنار عربستان در جنگ یمن بماند و حتی سودان نیز از تلاش برای فراخواندن سربازان خود از یمن خبر داده است. البته امارات نیز سربازان خود را از یمن خارج کرده و از طریق نیروهای شورای انتقالی جنوب در حال پیگیری اهداف خود در یمن است. در این شرایط عربستان به این نتیجه رسیده که تداوم جنگ یمن به معنای خسارت‌ها و هزینه‌های بیشتری است. خسارت‌های عربستان در جنگ یمن آن‌چنان بالا گزارش شده که ظرفیت های آل‌سعود برای تداوم ماجراجویی کفایت نمی‌کند.  الجزیره اعلام کرده که خسارات عربستان در جنگ یمن حداقل ۸۰۰ میلیارد دلار تخمین زده شده است. علاوه بر این ذخایر ارزی ریاض از ۷۸۷ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۴ به ۴۸۷ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۷ کاهش یافته است. همچنین مازاد تراز تجاری نیز در نیمه اول سال ۲۰۱۹ ، ۶.۱ درصد معادل چهار میلیارد دلار کاهش داشته است. از سوی دیگر بدهی عربستان در طول جنگ یمن از ۹۱ به ۱۴۹ میلیارد دلار افزایش یافته و ۵۰۰ پرونده ورشکستگی برای شرکت‌های بزرگ از جمله ۳۸۲ شرکت مستقر در ریاض در دادگاه‌های سعودی تشکیل شده است. همچنین ریاضت اقتصادی برای خدمات عمومی در عربستان اعمال شده و تعداد زیادی از تجار و بازرگانان هم از این کشور رفته‌اند. این مسئله باعث بازنگری عربستان در مورد جنگ یمن شده و اخیرا دیدارهایی بین انصارالله یمن با نمایندگان سعودی برای پایان دادن به جنگ یمن گزارش شده است. در جدیدترین خبر، عادل الجبیر وزیر مشاور در امور خارجی عربستان در کنفرانس«گفت وگوی مدیترانه ای» در رم پایتخت ایتالیا گفته که انصارالله  یمن می‌تواند در تعیین سرنوشت سیاسی این کشور در آینده نقش داشته باشد. این مقام سعودی همچنین بر امکان دستیابی به آتش‌بس و به دنبال آن سازش با یمنی‌ها جهت پایان دادن به بحران در یمن تاکید کرد. این سخنان الجبیر بسیار مهم است. چراکه در57 ماه گذشته انصارالله از نگاه عربستان یک گروه منحرف و حتی تروریست معرفی می‌شد. عربستان به هیچ عنوان در57 ماه گذشته حاضر به مشارکت دادن رسمی انصارالله در دولت آینده یمن نبود. اما اکنون به صورت آشکار از مواضع خود عقب نشینی کرده و از مذاکره با انصارالله و امکان مشارکت این جنبش در دولت آینده سخن می‌گوید. اما نکته مهم این است که چه عاملی عربستان را وادار به عقب نشینی از جنگ یمن کرده است؟
 
فصل عقب نشینی ریاض در برابر انصارالله

مقاومت حتی در محاصره!
عربستان در حالی که از سال ۲۰۱۵ یمن را تحت محاصره هوایی، دریایی و زمینی قرار داده است. اما با این وجود نتوانسته بر انصارالله یمن پیروز شود. نکته مهم این است که انصارالله توانست جنگ را از مرحله پدافندی(دفاعی) به مرحله آفندی(تهاجمی) تغییر داده و با این اقدام یک تغییر راهبردی در معادلات نبرد ایجاد کند. به‌همین دلیل با حملات موشکی و پهپادی انصارالله به عربستان، ریاض در نهایت بلند کردن پرچم سفید را تنها راه حل پیش روی خود دیده است. بزرگترین عامل این عقب‌نشینی نیز عملیات بزرگ در قلب صنعت نفتی عربستان بود. یگان پهپادی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن صبح روز شنبه ۲۳ شهریور ماه در عملیاتی، تاسیسات نفتی عربستان را با ۱۰ فروند پهپاد هدف قرار داد. این عملیات که در نوع خود بزرگترین حمله پهپادی علیه زیربنا‌های حیاتی نفتی عربستان به شمار می‌آید. سبب خسارت‌های سنگین به بخش نفت و گاز سعودی و همچنین هیمنه و حیثیت سیاسی و نظامی ریاض شد. این هجوم گسترده در ادامه سلسله حمله‌های پهپادی نیرو‌های انصارالله به بخش انرژی سعودی به شمار می‌آید. در واقع حمله انصارالله به دو پالایشگاه البقیق و الخریص باعث شد تا ۵ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه از تولید نفت عربستان کاهش پیدا کرده و خسارت ۳۰ میلیارد دلاری بر عربستان تحمیل شود. مهم‌تر از همه، سامانه‌های دفاعی پاتریوت(ساخت آمریکا) عملا در مقابل انصارالله فلج شدند. این حمله به عنوان بزرگترین شکست هوایی تاریخ عربستان نیز مطرح شده است. شکست عربستان در این عملیات نشان داد که هیچ نقطه‌ای از عربستان امنیت ندارد.
اما عملیات بزرگ دیگر پس از حمله به آرامکو اتفاق افتاد. پس از حمله به آرامکو، انصارالله یمن، طرح صلحِ فراگیر را از موضع قدرت به عربستان پیشنهاد داد. پس از اینکه ریاض در برابر این طرح سکوت کرد و به نوعی آن را قبول نکرد بلافاصله ارتش و انقلابیون یمن عملیات موسوم به "نصر من الله" که در نجران انجام شده بود را علنی کردند. این عملیات که بزرگترین عملیات زمینی در طول جنگ یمن بود باعث کشته‌ شدن بیش از۵۰۰ نفر و اسارت۲۰۰۰ تن از مزدوران سعودی شد. علاوه بر این۵۰۰ کیلومتر از اراضی نجران تحت تسلط انصارالله قرار گرفت و به اندازه یک سال جنگ، مهمات و سلاح مدرن جنگی از سوی انصارلله به غنیمت گرفته شد.
 در واقع عربستان پس از این دو حمله به تدریج نشانه هایی از عقب نشینی به صنعا ارسال کرد و در نهایت دیدارهایی بین هیئت صنعا با نمایندگان عربستان در عمان اتفاق افتاد و رسانه ها این اقدام عربستان را زانوزدن در برابر انصارالله توصیف کردند. در واقع عربستان در شرایط کنونی همان گونه که "عمار الاشول" کارشناس جهان عرب در المانیتور نوشته، به دنبال خروج آبرومندانه با انصارالله یمن است. بن سلمان قرار بود که انصارالله را در مدت چند هفته شکست دهد، اما پس از57 ماه به دنبال فرار از باتلاق یمن است. در حال حاضر این بزرگترین شکست عربستان به شمار می‌رود.
محمد مرادی


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.