بسته خبری 28 آذر ماه

اخبار ویژه پنج شنبه 28 آذر ماه 98
پنجشنبه، 28 آذر 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
بسته خبری 28 آذر ماه
ماجرای قطع برق بیمارستانی در اهواز و فوت چهار نفر
در لحظاتی که بارندگی شدید بود یک‌ فاز از برق سه فاز بیمارستان قطع و در پی آن یکی از دستگاه‌ های ذخیره برق و UPS بیمارستان در آن بخش دچار مشکل شد. حریرچی معاون کل وزارت بهداشت بیان داشت: به سبب اینکه دستگاه‌های ذخیره برق دیگر نیز می‌توانند به میزان محدودی کمک کنند،  ۴ نفر دچار حادثه شدند و فوت کردند که به خانواده آن‌ها تسلیت می‌گوییم. او تأکید کرد: جلسات مشترکی با بازپرس ویژه و رئیس پزشکی قانونی داشتیم که به مسائل مربوط به پرونده رسیدگی خواهد شد و علیه هر اشکال سیستمی چه از لحاظ فنی و چه ازلحاظ اجرایی، بدون رودربایستی اقدام قانونی خواهد شد. ایشان همچنین هرگونه حدس و گمان در مورد خودکشی را رد کرد.(باشگاه خبرنگاران جوان)؛طرح شهرداری برای ترویج ساخت آپارتمان های ۲۵ تا 40 متری در تهران!
 
5 سال حبس برای دو کارگر هفت تپه!
حکم 5 سال حبس برای دو نفر از کارگران نیشکر هفت تپه قطعی شد. به گزارش ایلنا، فرزانه زیلابی وکیل دادگستری از صدور حکم 5 سال حبس قابل اجرا برای «محمد خنیفر» و «اسماعیل بخشی» خبر داد. این حکم توسط شعبه 36 دادگاه تجدید نظر استان تهران صادر شده است. دادگاه تجدید نظر پیش از صدور حکم هیچ جلسه‌ای برای ارائه دفاعیات کارگران هفت‌تپه و «سپیده قلیان» از فعالان مرتبط با پرونده اعتراضات کارگران هفت‌تپه تشکیل نداد. این امر مورد اعتراض زیلابی و حیدری منش وکیل سپیده قلیان قرار گرفت. با این حال رئیس دادگاه انقلاب استان تهران عنوان کرد که جلسه دفاع در دادگاه تجدید نظر تنها برای محکومان به اعدام تشکیل می‌شود و نیازی به برگزاری این جلسات برای محکومان اعتراضات کارگری نیست. این پرونده محکومان دیگری هم دارد که به 5 سال حبس قابل اجرا محکوم شده‌اند اما تنها محمد خنیفر و اسماعیل بخشی از کارگران هفت‌تپه هستند.(مشرق)
 
آپارتمانهای 25 تا 40 متری!
عبدالرضا گلپایگانی معاون شهردار تهران با بیان اینکه در تلاشیم تا موانع ساخت آپارتمان های ۲۵ تا ۴۰ متری را از سر راه برداریم، گفت: این ایده در تمام کلانشهر های دنیا در حال اجراست و بیشتر از آنکه یه تصمیم باشد یک ضرورت است. همچنین او گفت: شهردار تهران با شعار شهری برای همه فعالیتش را آغاز کرد شهری برای همه قرار است به همه وجوه زندگی بهتر برای مردم توجه کند.(فارس)
 
عاملان تیر اندازی افسریه تهران
دو نفر از عاملان تیراندازی در مسعودیه تهران که با شلیک به یک قهوه‌خانه مردی رهگذر را کشته و دو نفر را زخمی کردند دستگیر شدند و در بازجویی اولیه دلیل این تیراندازی مرگ‌بار را فحاشی فردی که گمان می‌کردند در قهوه‌خانه است، عنوان کردند. متهمان دستگیرشده دو برادر هستد که یکی از آن‌ها اسلحه در دست داشت و دیگری راننده بود. برادر بزرگ‌تر که عامل تیراندازی است، می‌گوید به خواست یکی از اقوامشان که در حال حاضر فراری است تصمیم به این کار گرفت و فقط یک ساعت قبل از عملی‌کردن نقشه‌شان در جریان موضوع قرار گرفت و راضی به این کار شد. (باشگاه خبرنگاران جوان)
 
روایت عجیب یک سرکلانتر از معترضان تهران!
سرکلانتر چهارم پلیس پیشگیری تهران، سرهنگ عبدالوهاب حسنوند گفت: روز شنبه ساعت ۱۰ صبح برخی افراد در «تهرانپارس و خاک سفید» به اعتراض معابر را مسدود کرده بودند؛ معابری مثل خیابان باقری که ۲۰ تا ۳۰ نفر که لباس متحدالشکل آبی پوشیده بودند خودروهایشان را متوقف کرده و راه را بند آورده بودند. لیدر‌ها مشخص بودند. صورت‌هایشان را پوشانده بودند و جالب است که هر کدام شرح وظایف خاص خود را داشتند. یکی از زیر مجموعه‌های اغتشاشگران، وظیفه‌اش تهیه و توزیع مشروبات الکلی بود؛ آن‌ها با توزیع مشروب در بین افراد خود در صدد بودند که سلامت عقلانی آنان را دچار ضعف کرده تا بتوانند بهره‌برداری کاملی از آن‌ها در تخریب، درگیری و آتش‌سوزی‌ها داشته باشند. یکی از آن‌ها از اراذل بنام منطقه بود که خانوادگی برای غارت در صحنه حضور داشتند. این فرد در زمان ورود به فروشگاه با توجه به ازدحام جمعیت زیر دست و پا ماند و دستش شکست؛ دخترش هم در این غارت حضور فعال داشت با یک دستش گونی برنج را بلند کرده و به غارت برد. جالب است فردای آن روز وقتی برای دستگیری و ضبط اموال مسروقه رفتیم گونی ۵۰ کیلویی پسته سرقت شده از جانبو نصف شده بود! بیش از ۸۰ درصد لیدر‌ها در همان چند ساعت اول توسط پلیس پیشگیری شناسایی و در ساعات بعدی دستگیر شدند.(فارس)
 
سوءاستفاده از سلبریتی‌ها
سرهنگ دوم علی‌محمد رجبی با اشاره به فعالیتهای تبلیغاتی سلبریتی‌ها و "اینفلوئنسرها" در بستر فضای مجازی مخصوصاً شبکه‌های اجتماعی اظهار کرد: مجرمان سایبری با توجه به تعداد بالای دنبال‌کنندگان صفحات سلبریتی‌ها و اینفلوئنسرها از این امر سوء‌استفاده کرده و به ظاهر با دادن تبلیغات به آنها، درگاه‌های فیشینگ بانکی و سایتهای قمار را تبلیغ می‌کنند و با این تبلیغات کذایی به دنبال اجرایی کردن اهداف مجرمانه خود هستند. مجرمان در راستای کمکهای خیرخواهانه و بشردوستانه معرفی می‌کنند و شاید در این رابطه حتی هزینه‌ای نیز به این افراد نپردازند و آنها را وسیله رسیدن به اهداف مجرمانه خود کنند. این افراد باید درباره تبلیغات در بستر شبکه‌های اجتماعی علاوه بر رعایت موازین شرعی و عرفی جامعه مراقب باشند و ناآگاهانه در دام و برنامه مجرمان سایبری گرفتار نشوند. این مقام انتظامی متذکر شد: انتشار تبلیغات مجرمانه هر چند به صورت ناآگاهانه و ناخواسته می‌تواند به شهرت و محبوبیت این افراد خدشه وارد کرده و موجبات پیگرد قضائی را فراهم کند. رئیس مرکز و تشخیص و پیشگیری پلیس فتا گفت: استفاده از مناسبتها برای تبلیغات را نیز دیگر شگرد مجرمان سایبری خواند و افزود: تبلیغات تخفیف‌دار برای شب یلدا که به صفحات سلبریتی‌ها و اینفلوئنسرها داده می‌شود، می‌تواند کاربران را به درگاه‌های جعلی فیشینگ هدایت کرده و اطلاعات بانکی آنها را مورد سرقت قرار دهد.(فارس)
 
تدبیر دولت برای بارش‌ها!
رضا اردکانیان وزیر نیرو در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار تسنیم در سنندج، آیا امسال تدبیری برای کنترل سیلاب‌ها در کشور اندیشیده‌اید، که در صورت وقوع سیلاب اتفاقات سال گذشته تکرار نشود، اظهار داشت: برای کنترل سیلاب‌ها یک برنامه مدون از سال 94 با حضور مسئولان بخش‌های مختلف تدوین شده است. وی با بیان اینکه تعیین حریم بستر، آزاد سازی و ساماندهی سه کار مهم و عمده در مهندسی رودخانه‌هاست که باید انجام شود، افزود: از سال 95 به بعد، تلاش‌های زیادی در جهت ترمیم اعتبارات این بخش انجام شد، اما عملی نشد؛ گرچه رشد 10 تا 20 درصدی اعتبار در این زمینه نیز داشته‌ایم. وزیر نیرو به رشد اعتبارات مناسب در سال‌های 98 و 99 اشاره کرد و گفت: خوشبختانه سالانه به‌طور متوسط 350 کیلومتر لایه‌روبی انجام و امسال نیز تا این لحظه حدود یک‌هزار و 280 کیلومتر به‌طور بی‌سابقه لایه‌روبی شده است.

توضیحات: این در حالی است که بسیاری از شهرهای خوزستان در بارش‌های اخیر زیر آب رفته است.
 
تاجزاده و ادعای موروثی شدن جایگاه رهبری!
تاجزاده فعال سیاسی اصلاح طلب در توییتی نوشت: ما همان اشتباه عصر مشروطه را تکرار کردیم و مقامی مادام العمر، غیر پاسخگو، با اختیارات مطلق را در قانون اساسی آوردیم که اخیرا زمزمه‌ی موروثی شدنش هم مطرح شده است!

توضیحات: تاج زاده سعی دارد با اتهامات واهی و کذب و بی اساس جایگاه رهبری را خدشه دار کند تا توان رهبری برای کنترل بحران‌هایی مانند آبان‌ماه از بین برود.
 
تندرو‌ها می‌خواهند روحانی بماند تا معلوم نشود بدبختی‌های مملکت از کجا سرچشمه می‌گیرد!
صادق زیباکلام در گفت‌وگو با «آزادی» با اشاره به صحبت‌های عباس عبدی در شبکه افق گفت: من جمله آقای عبدی را اصلاح می‌کنیم و به تندرو‌ها می‌گویم که شما می‌خواهید روحانی بماند تا مردم متوجه نشوند بدبختی‌های مملکت از کجا‌ها سرچشمه می‌گیرد. وی در ادامه گفت: اگر الان روحانی استعفا بدهد ممکن است همان که گفتم رخ دهد و مردم متوجه شوند که مشکلات و بدبختی‌های مملکت کجاست و چقدر روحانی در به وجود آوردن این وضعیت نقش داشته است. نگرانی آنان از مکشوف شدن این‌ها برای مردم است، زیرا تمام استراتژی تندرو‌ها در این انتخابات آن است که بگویند همه مفساد، بیکاری و مشکلات دیگر زیر سر روحانی است. روحانی که استعفا بده نیست، اما آن‌ها نگران هستند که اگر اصلاح طلبان در این نظر خود جدی‌تر شوند و روحانی استعفا بدهد مشخص خواهد شد چقدر از مشکلات مملکت به قوه مجریه مربوط است و چقدر مربوط نیست.(تابناک)

توضیحات: طرح جدیدی برای به آشوب کشیدن کشور توسط برخی چهره‌هایی سیاسی در دست اجرا است که یکی از آنها استعفای رئیس جمهور است. این چهره‌ها که از حامیان درجه اول روحانی بودند، مدتی از او اعلام انزجار می‌کردند، مدتی بعد نیز او را از خود ندانستند و پس از چرخشی 180درجه دوباره حامی او شده و درخواست استعفای او را دارند و معلوم نیست برای بعد از استعفا چه نقشه ای کشیده‌اند.
 
هشدار یک اقتصاددان اصلاح‌طلب: اینستکس؛ ضد صنایع استراتژیک
 فرشاد مؤمنی اقتصاددان اصلاح‌طلب در نشست هفتگی موسسه دین و اقتصاد: به‌صورت صریح هشدار می‌دهم که راه‌اندازی ابزار اینستکس به‌مثابه تیر خلاص برای بسیاری از صنایع استراتژیکی کشور می‌تواند باشد. ما در حال حاضر۹۶درصد نیازهای دارویی کشور را در داخل تولید می‌کنیم، درحالی‌که اگر اینستکس با یک برنامه جدی توسعه‌گرا همراه نباشد در چهارچوب تحریم مواد اولیه به ما نخواهند داد. ما به سطح بالایی از هوشمندی نیازمندیم تا اینستکس ابزار تسهیل واردات کالاهای ساخته‌شده نشود که اگر این‌گونه باشد زمین‌گیری اقتصاد، جامعه و فاجعه‌سازی آن برای کشور می‌تواند چندین برابر شرایط کنونی باشد.

توضیحات: پس از ماه های تقلای دولت برای احیاء برجام سرانجام اروپایی ها با مشاهده گام های راسخ جمهوری اسلامی ایران در کاهش تعهدات برجامی که با تدبیر رهبری انقلاب صورت گرفت تصمیم گرفتند تا به وعده خود مبنی بر ایجاد کانال ویژه تبادلات اقتصادی جامعه عمل بپوشانند. بنا بر نظر تمام کارشناسان اقتصادی و امنیتی صرفا بهانه‌ای بر تسلط و اشراف یافتن نهادهای اطلاعاتی غرب بر ساختار اقتصادی کشورمان است تا از این طریق تمام راه های کمک رسانی کشورمان به جبهه مقاومت شناسایی و مسدود شود در عمل نفوذ منطقه ای کشورمان مهار گردد.
 
شمخانی: گام های بعدی را برداریم!
«نیکلای پاتروشف» دبیر شورای امنیت ملی فدارسیون روسیه صبح روز چهارشنبه با دریابان علی شمخانی نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران دیدار و گفتگو کرد. شمخانی، بروز هر گونه ناامنی در منطقه را خواست و اراده کشورهای فرا منطقه ای بویژه آمریکا و رژیم صهیونیستی دانست و تصریح کرد: هوشیاری مستمر و تداوم همکاری های دسته جمعی منطقه ای می تواند ضمن دفع شرارت های دشمنان، تضمین کننده آرامش و ثبات باشد. دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان با قدردانی از مواضع اصولی روسیه در مواجهه با اقدامات غیر قانونی آمریکا در قبال برجام و حمایت از فرآیند کاهش تعهدات هسته ای ایران دربرجام که بدلیل بد عهدی آمریکا و بی عملی اروپا صورت گرفته است؛ گفت: اگر مسیر عدم اجرای تعهدات از سوی اروپا تدوام یابد ناگزیر هستیم برای ایجاد موازنه در تعهدات، گام های بعدی را برداریم.(فارس)
 
گام پنجم کاهش تعهدات
مجتبی ذوالنور در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به برنامه ایران در جهت کاهش تعهدات هسته‌ای در گام پنجم، گفت: در صورتی که کشورهای عضو برجام به ویژه اروپا اینستکس را عملیاتی کنند و تحریم‌های ایران حذف شود، ممکن است گام پنجم کاهش تعهدات برجامی برداشته نشود. رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: البته پیش‌بینی ما این است که اروپا اقدام خاص و مؤثری را در راستای حفظ برجام انجام ندهد و احتمالاً گام پنجم کاهش تعهدات برجامی برداشته خواهد شد.
 
دوباره سخنان سلحشوری و دوباره واکنش‌ها!
پروانه سلحشوری نماینده اصلاح طلب مجلس شورای اسلامی ساعاتی پیش با انتشار پستی جدید در صفحه توییترش باز هم مورد توجه کاربران فضای مجازی قرار گرفت و در شبکه‌های اجتماعی جنجال آفرید. «‏گناه مردم خوزستان چیست؟ این مردم بیگانه نیستند. نفت و گاز از خوزستان، دفاع در خوزستان، و حالا با گذشت ۳۰ سال از جنگ نه آب سالم، نه هوای سالم، نه مدیریت توانمند و دلسوز، با مردمانی رنجور و افسرده. چه کرده‌ایم که با این همه نعمت، حال و روز ایران این است؟ مسئولان؛ به خود بیایید».(باشگاه خبرنگاران جوان)؛
 
احمد توکلی در واکنش به اهدای بن به برخی نمایندگان
احمد توکلی رئیس هیات مدیره دیده بان شفافیت و عدالت با ارسال نامه ای به رئیس دیوان محاسبات کشور، اقدام اخیر این سازمان در اهدای 3 میلیون تومان بن خرید به اعضای کمیسیون برنامه و بودجه را خلاف قانون و شرع و مصداق خیانت برشمرد. متن این نامه به شرح ذیل است:

جناب آقای دکتر عادل آذر، رئیس محترم دیوان محاسبات کشور
خبر تاسف بار کیف اهدایی دیوان محاسبات به اعضای کمیسیون برنامه و بودجه حاوی ۳ میلیون تومان بن خرید از شهروند را ما نیز شنیدیم. این کار به جهات مختلف خلاف قانون و شرع است و دارای وصف مجرمانه است که مجازات آن در ماده ۵۹۸ قانون مجازات اسلامی تعیین شده است. علاوه بر این پلشتی این کار که پیامبر(ص) آن را خیانت شمرده است وقتی آشکارتر می‌شود که توجه کنیم دریافت کنندگان ، پیشنهاد کننده جنابعالی برای تصدی این سمت و ناظر بر کارکرد شما هستند. نام این را چه چیزی جز رشوه می توان نهاد ؟ از خدا بترسید و اگر از خدا نمی ترسید لااقل از مردم بترسید!(فارس)؛
 
مجلس هزینه عدم اصلاح بودجه را می‌دهد...
جمعی از کارشناسان اقتصادی در نامه‌ای به نمایندگان مجلس ضمن اشاره به بی توجهی دولت به اصلاح ساختار در لایحه بودجه 99 و تاکید بر ضرورت رد کلیات این لایحه، اعلام کردند: چنانچه مجلس دهم، این بار نیز مأموریت مهم اصلاح ساختار بودجه را بر زمین بگذارد، باید منتظر پرداخت هزینه آن در انتخابات باشد.(فارس)؛
 
شهاب الدین بی‌مقدار: عارف، مانع اصلی استیضاح رحمانی فضلی
نماینده مردم تبریز به لابی‌های صورت‌گرفته برای منتفی کردن اسیتضاح رحمانی‌فضلی اشاره کرد و گفت: آقای کولیوند به دنبال منتفی کردن استیضاح وزیر کشور بود و با من هم در این خصوص صحبت کرد. آقای عارف نیز در راستای کاهش امضای استیضاح رحمانی‌فضلی تلاش کرد و بر برخی از اعضای فراکسیون امید تاثیر گذاشت. در صورتی که به نظر من نباید این کار را انجام می‌داد، چون آقای عارف، شخص عارف نیست بلکه رئیس فراکسیون امید و رئیس شورای عالی اصلاحات است، عقبه جامعه چه می‌گویند؟ این عضو فراکسیون امید در توضیح دلیل عمده استیضاح‌کنندگان رحمانی‌فضلی گفت: مهم‌ترین دلیل ما برای استیضاح آقای رحمانی‌فضلی خون‌هایی است که به ناحق ریخته شده و باید وزیر مسئول آن جوابگو باشد. وزیر کشور بد عمل کرده است. به وزیر کشور و مسئولان این وزارتخانه گفتم چرا از وسایل معمولی مانند ماشین‌های آبپاش، گاز اشک‌آور و گلوله پلاستیکی در حوادث آبان استفاده نکردید یا مانع ایجاد نکردید که معترضان نتوانند بانک‌ها را آتش بزنند؟ همچنین به آن‌ها گفتم اگر آتش زدن فروشگاه کوروش و... را در شهر قدس پیش‌بینی کرده بودید ـ که می‌گویید کرده بودید ـ چرا آن خیابان را نبستید تا نتوانند بیایند و آتش بزنند؟(اعتمادآنلاین)
 
مردم از تیم اقتصادی ناراضی‌اند می‌گویند وزیر کشور استعفا دهد؟!
سخنگوی حزب کارگزاران به بهانه «ترمیم کابینه» می‌گوید وزیر کشور باید استعفا دهد. سیدحسین مرعشی مدعی شده: آقای رحمانی‌فضلی از جمله کسانی بوده که در جلسات متعدد دولت نسبت به قضیه بنزین به آقای رئیس‌جمهور اطمینان خاطر داده که اتفاق خاصی نخواهد افتاد. خب شاید درست‏‌تر بود که خود آقای رحمانی‌فضلی با این تشخیص غلط، دیگر در کابینه نمی‏ماند و از ادامه کار استعفا می‏کرد. هرچند موضوع چندان ساده نیست. از پیچیدگی‏های وزارت کشور این است که به سادگی نمی‏توان جایگزینی برای وزیر پیدا کرد. وی می‌افزاید: به‌نظر می‏رسد کار حداقلی که آقای رئیس‏‌جمهور می‏تواند انجام دهد یک تغییرات وسیع در کابینه و پایان دادن به این روابط سرد بین مجلس و دولت، بین دولت و رهبری و بین دولت و نهادهای تقنینی و قضایی باشد. بالاخره کشور به آرایش جدید نیاز دارد. واقعیت این است که چیز زیادی از اعتبار این دولت باقی نمانده و به‌نظر نمی‏رسد این دولت روحیه‏‌ای برای تهاجم به مشکلات داشته باشد. خبرهایی که از درون دولت می‏شنویم حاکی از گله‏‌مندی شدید آقای رئیس‌جمهور از وزرا و متقابلا گله‏‌مندی وزرا از رئیس‏‌جمهور است.

سخنان مرعشی در حالی است سوءمدیریت چهار ساله قیمت و مصرف بنزین (حذف سامانه شفافیت‌بخش کارت سوخت) در اصل به وزیر نفت بر می‌گردد و تصمیم به گران کردن بنزین هم تصمیمی ‌بوده که از سوی خود آقای روحانی و تیم اقتصادی وی مانند سازمان برنامه و بودجه اتخاذ شده و تنها برای سرشکن شدن هزینه‌ها، موضوع به جلسه سران قوا برده شده که در آنجا هم آیت‌الله رئیسی نظری متفاوت داشته است. در این میان، وزیر کشور هم طرف تفویض اختیار رئیس‌جمهور بوده و راساً مسئولیتی درباره مدیریت مصرف و قیمت بنزین در کشور نداشته است. با این همه جای تعجب و ‌تردید است که سخنگوی کارگزاران چرا به ‌جای گرفتن ‌گریبان وزیر نفت و یا آن بخش از تیم اقتصادی دولت که در سوءمدیریت چند سال اخیر دولت نقش‌آفرین بوده‌اند، خواستار برکناری وزیر کشور آن هم در آستانه انتخابات مهم مجلس می‌شود. آیا کارگزاران ناامید از رأی مردم، می‌خواهد علیه اصل انتخابات، کارشکنی و کودتا کند؟!(کیهان)
 
درخواست متفاوت چهره نزدیک به عارف از سه امام جمعه تهران
عضو شورای عالی سیاستگذاری معتقد است چهره هایی چون آیت الله امامی‌کاشانی، حجت الاسلام ابوترابی فرد و حجت الاسلام حاج علی اکبری امامان جمعه تهران می‌توانند واسطه بین اصلاح طلبان و حاکمیت شوند. «حسن رسولی»، عضو شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان و نزدیکترین چهره به محمدرضا عارف در بخشی از گفت‌وگوی خود در کافه خبر خبرگزاری خبرآنلاین از دو امام جمعه تهران درخواست کرد واسطه بین جریان اصلاحات و حاکمیت شوند.(تابناک)
 
روحانی در اجلاس سران کوالالامپور
حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور، که برای شرکت در اجلاس سران کوالالامپور به مالزی سفر کرده است، روز چهارشنبه در دیدار با ماهاتیر محمد نخست وزیر این کشور تاکید کرد: بسیاری از مشکلات مسلمانان بدلیل دخالت‌های آمریکا، نظیر تحریم علیه ایران است. وی با بیان اینکه مسلمانان همه از یک خانواده هستند و باید نسبت به هم احساس مسئولیت داشته باشند، گفت: همکاری کشورهای مسلمان برای مقابله با فشار قدرت‌های بزرگ ضروری است. رئیس‌جمهور با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران در دو سال گذشته زیر فشار تحریم‌های یکجانبه و ظالمانه بوده است، گفت: تحریم آمریکا علیه ایران با وجود قطعنامه 2231 سازمان ملل اجرا شده است و آمریکا بدون دلیل و بهانه از توافق برجام خارج شد. روحانی با تاکید بر اینکه آمریکا در تحریم علیه ایران بدلیل مقاومت مردم ناموفق بوده است، گفت: در 5 ماه گذشته برغم فشارهای حداکثری آمریکا، ما توانسته‌ایم وضع اقتصادی خود را بهتر کنیم.(تسنیم)؛
 
دیدار روحانی با شینزو دستاوردی ندارد!
یک روزنامه ژاپنی چهارشنبه در تحلیلی در زمینه دیدار آتی روسای جمهور ژاپن و ایران نوشت که نباید انتظار دستاورد دیپلماتیک خاصی را از این نشست داشت. به نوشته این روزنامه، یک تحلیلگر مستقر در ژاپن در این زمینه گفت که توکیو اهرم فشار دیپلماتیک کمی برای تغییر در تهران یا واشنگتن دارد. این تحلیلگر ژاپنی با هشدار در این زمینه افزود که آبه شینزو احتمالا نمی‌تواند به پیشرفتی قابل توجه در نشست آتی خود با حسن روحانی دست یابد.(فارس)؛
 
تندرو‌ها می‌خواهند ایران کره شمالی شود
محسن امین‌زاده، معاونت آسیا و اقیانوسیه وزارت امور خارجه دولت اصلاحات درباره عدم تصویب FATF گفت: مناقشه توسط کسانی به‌ راه افتاده که عملا قائل به انزوای کامل کشور به سبک کره‌شمالی هستند. البته کره شمالی را هم نمی‌شناسند. نه درک درستی از فاجعه زندگی و فقر مرگبار و مرگ متعارف روزانه انبوه ملت کره شمالی دارند و نه درک درستی از خسارات انزوای اقتصادی کشور. عدم پیوستن به FATF می‌تواند منجر به خسارات عظیم در توسعه ملی و قدرت اقتصادی ایران شود. عدم پیوستن به FATF می‌تواند ملت ایران را فقیرتر و معیشت آنان را دشوار‌تر کند، اما هیچکس بابت این نتایج بدیهی فعالیت مخالفان FATF مواخذه و مجازات نمی‌شود. دولت روحانی سیاست خارجی فاجعه بار دولت احمدی‌نژاد را تحویل گرفت. سیاست خارجی دولت احمدی‌نژاد با استثنای دوره کوتاه و کم اثر وزارت خارجه دکتر صالحی، به‌طور کلی فاقد درک، چشم انداز، راهبرد، برنامه و متشکل از مدیران فاقد صلاحیت‌های حداقلی مدیریت سیاست خارجی بود.(اعتمادآنلاین)

توضیحات: همین تحلیل و ترساندن از جنگ در مورد برجام وجود داشت و اکنون هیچ کس حاضر نیست بابت آن مواخذه شود. دولت روحانی با تجربه برجام گفته اند هیچ تضمینی نمیدهیم که faftf مشکلات ما را برطرف کند. بنا است در اف‌ای‌تی‌اف تمام اسرار پنهان و پیدای کشور به سمع و نظر دشمنان برسد و دولت نمی تواند با افرادی که در لیست تحریمی امریکا وجود دارند مبادله‌ای انجام دهند.
 
درخواست رفع محدودیتهای دارویی
۱۷ نماینده مجلس امریکا در نامه ای به استیون منوچین وزیر خرانه داری این کشور از وی خواستند تا امکان دسترسی ایران به اقلام دارو را فراهم کند. آنها در این نامه از تأثیر تحریم‌های آمریکا بر دسترسی ایران به ویژه افرادی که از بیماری‌های مزمن، نادر و پیچیده رنج می‌برند، به دارو آن هم به واسطه تحریم‌های آمریکا ابراز نگرانی کردند. امضا کنندگان مذکور خواستار ایجاد تغییراتی در تحریم‌های مذکور از سوی منوچین شدند تا مردم ایران بتوانند به اقلام دارویی دسترسی داشته باشند.(مهر)
 
توافق حماس با آنکارا...
یک رسانه صهیونیستی به نقل از منابع انگلیسی، مدعی توافق آنکارا با حماس برای اقدام علیه رژیم صهیونیستی از خاک ترکیه شد. هاآرتص در مطلب خود نوشته است: آنکارا به مقامات ارشد حماس اجازه داده، با حضور در ترکیه برای حمله به اسرائیل برنامه ریزی کنند. این حملات شامل چند طرح ترور نافرجام مقامات اسرائیلی بوده است. هاآرتص این خبر را به نقل از دیلی تلگراف منتشر کرده و آورده است که این خبر بر اساس متن بازجویی‌هایی که از افراد مظنون بازداشت شده توسط اسرائیل انجام گرفته، تنظیم شده است.(تابناک)
 
واکنش ترامپ به خبر استیضاحش...
ترامپ ساعاتی قبل‌تر در توئیتر مدعی شده بود که خطایی مرتکب نشده و از طرفدارانش خواسته بود برایش دعا کنند. ترامپ بعد از نوشتن چند پیام در محکومیت استیضاح، شمار زیادی از پیام‌های کسانی که در حمایت از او نوشته‌اند را بازنشر کرده است. او ابتدا نوشت: «همه مسئله محاکمه کردن یک رئیس‌جمهور به استناد شبهات و بدون در نظر گرفتن واقعیات است. حتی رئیس‌جمهور اوکراین هم گفت که خبری از فشار نبود.» او بلافاصله پیام دیگری با این مضمون نوشته است: «استیضاح پیشنهادی وحشتناک برای کشورمان است. هر چه مردم بیشتر درباره استیضاح بدانند، آدم‌های کمتری از آن حمایت می‌کنند.» وی در پیام بعد، پیام چند ساعت قبل‌تر خود با این مضمون را بازنشر کرد: «باورتان می‌شود امروز چپ‌های افراطی، یعنی دموکرات‌های اهما‌ل‌کار من را استیضاح خواهند کرد؟ و من هیچ کار اشتباهی انجام نداده‌ام. این وحشتناک است. متن [گفت‌وگوی تلفنی] را بخوانید. این اتفاق هیچ وقت نباید برای یک رئیس‌جمهور دیگر بیفتد. دعا کنید.» ترامپ پیام‌های بیش از ۱۰ نفر از کسانی که برایش دعا کرده‌اند یا با استیضاح مخالفت کرده‌اند را بازنشر کرد و روی بعضی از آنها هم نظرات خودش را نوشته است. او در پایان هم چند پیام منتشر کرد. ترامپ در پیامی به نقل از فردی به نام «کار استار» نوشت: «شواهد برای استیضاح باید مکفی باشد، اما اینطور نیست. حتی نزدیک به مکفی هم نیست.» رئیس‌جمهور آمریکا حدود ۱۴ دقیقه بعد پیام دیگری منتشر کرده و به نقل از یکی از مجری‌های فاکس‌نیوز نوشته است: «"در خاتمه در اینجا هیچ اتفاق نیفتاده است. من معتقدم اگر احتمال معقولی وجود داشته باشد که سنا رئیس‌جمهور را محکوم و عزل نمی‌کند، نباید رئیس‌جمهور محکوم و عزل شود. بر این اساس، مجلس نمایندگان نباید رئیس‌جمهور را استیضاح کند. اگر این اتفاقات، استاندارد جدید باشند، از این به بعد همه رئیس‌جمهورها قابل استیضاح هستند."»(فارس)؛
 
فشار عربستان به عمران خان!
عمران خان، نخست وزیر پاکستان، به دلیل فشارهای عربستان سفر خود به مالزی را لغو کرده است. به نوشته این رسانه، در رویدادی کاملاً تحقیرآمیز عمران خان این تصمیم (لغو سفر به مالزی) را پس از آنکه از سوی عربستان احضار شده و با «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان سعودی، دیدار کرد اتخاذ نمود. مالزی میزبان نشستی برای حل مسائل موجود در جهان اسلام است.
 
فارین‌پالیسی: خاورمیانه شاهد صعود ایران و افول آمریکا و عربستان است
 
یک نشریه تخصصی سیاست خارجه آمریکا تصریح کرد با ضربات پیاپی متحدان ایران به آمریکا، خاورمیانه جدید در راه است و عملاً سناریوی انزوای ایران به تاریخ پیوسته است. فارین‌پالیسی در این زمینه می‌نویسد: با پس کشیدن آرام عربستان سعودی، می‌توان پایان جنگ یمن، کاهش انزوای ایران و کم‌رنگ شدن نقش آمریکا را دید. پیامدهای حمله به تاسیسات نفتی عربستان همچنان در گستره خاورمیانه طنین‌انداز است و با از معرکه خارج کردن دشمنان قدیمی - و گاهی جایگزین کردن دشمنان تازه- باعث تشکیل دوباره ائتلاف‌های سنتی می‌شود. اما چه بسا مهم‌ترین رویداد این باشد که بازیگران اصلی منطقه به احیای همبستگی‌های تاریخی می‌اندیشند. شورای همکاری خلیج فارس که پیش‌تر قدرتمند بود در حال فروپاشی است، چرا که عربستان سعودی جایگاه خود را از دست می‌دهد. همچنین برتری پیشین واشنگتن در منطقه، در حال افول است. برخی از این تحولات سابقه دیرینه دارد و به پیش از حملات به آرامکو بازمی‌گردد، اما رویداد آرامکو و تهاجم ترکیه به سوریه این دگرش‌ها را تسریع کرده است. ریاض همچنین در حال از دست دادن همپیمانانش است. ریاض جایگاه خود در شورای همکاری خلیج فارس را نیز از دست داده است. به‌رغم تلاش‌های سعودی برای به انزوا کشاندن تهران، اعضای این شورا از جمله عمان، کویت و قطر همچنان به تجارت با ایران ادامه می‌دهند و با آن روابط نزدیکی دارند.

جنگ سوریه نیز پایان می‌پذیرد. ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه اخیرا عربستان و امارات را برای پذیرش دوباره سوریه در اتحادیه عرب تحت فشار گذاشته است. بحرین، روابط دیپلماتیک با دمشق را از سر گرفته است. اتحادیه عرب - به جز قطر- تهاجم اردوغان به سوریه را محکوم کرده و خروج نیروهای ترکیه از این کشور را خواسته است. خاورمیانه نوینی که از بحران کنونی برخواهد خاست با خاورمیانه پیش از حملات موشکی و پهپادی کاملا متفاوت خواهد بود. جنگ یمن سرانجام به پایان می‌رسد. ایران، دست‌کم تا حدی، از بن‌بست سیاسی و اقتصادی تحمیل شده از سوی عربستان، آمریکا و اسرائیل رهایی خواهد یافت. جنگ سوریه به پایان خواهد رسید. همچنین آمریکایی که از 1945 در خاورمیانه سلطه داشت، همراه با چین، روسیه و اتحادیه اروپا، به‌سادگی به یکی از چندین بازیگر بین‌المللی در منطقه تبدیل خواهد شد. (مشرق)
 
اصلاح‌طلبان در دولت و مجلس برنامه‌ای برای تحقق وعده‌ها نداشتند.
یک عضو فراکسیون امید تصریح کرد اصلاح‌طلبان برنامه درستی برای مجلس بعدی ندارند همچنان که در مجلس فعلی هم فاقد برنامه بودند. عبدالکریم حسین‌زاده نایب رئیس فراکسیون امید به خبر آنلاین گفت: من اعتقاد دارم ما (اصلاح‌طلبان) بیشتر از هر زمان دیگری به خود انتقادی هدفمند نیازمندیم، نه خودانتقادی به معنا و مفهوم گله‌کردن و یا غرزدن. برای فاصله گرفتن از این رویه‌ها باید ضمن انتقاد راهکارها را نیز ارائه کنیم. اگر به‌عنوان یک اصلاح‌طلب بخواهم نقدی را مطرح کنم باید صادقانه‌ترین نقد خود را مطرح کنم و تصورم این است که جریان اصلاح‌طلبی برای پیشا ثبت‌نام در انتخابات مجلس آنچنان که باید برنامه محور نبود که اگر برنامه‌ای داشت حتما چهره‌هایی در انتخابات حضور پیدا می‌کردند که حضور آنها توجه و تعجب همه و لنزهای دوربین را هم برانگیزد و به قول معروف افکار عمومی تحت تاثیر قرار گیرد اما واقعیت این است که اصلاح‌طلبان آغاز خوبی در انتخابات آتی مجلس نداشتند. وی گفت: اینکه فقط از دور بنشینند و بگویند که فراکسیون امید باید فلان و بهمان کار را انجام می‌داد، روش و منش قابل قبولی نیست کما اینکه سوال مطرح می‌شود وقتی می‌گویید باید این کار انجام می‌شد چطور باید این کار صورت می‌گرفت؟ اگر شما برای آن راهکار داشتید چرا این موضوع را در تعامل با فراکسیون مطرح نکردید؟ اشتباه نشود؛ من ارزش نقد کردن را دست‌کم نمی‌گیرم اما همانطور که در ابتدا هم عرض کردم نقدسیاسی چیزی شبیه به‌هم زدن خانه کلنگی است یعنی وقتی این خانه را می‌کوبی باید نقشه و مسیری هم برای جایگزین آن ارائه کنید. متاسفانه تجربه تاریخی و این ثبت نام اخیر نشان می‌دهد که ما اصلاح‌طلبان در پیشا ثبت‌نام کمتر برنامه‌ریزی داریم؛ یعنی به‌صورت گتره‌ای و بدون در نظر گرفتن گام‌های پیشین و پسین به میدان میآییم.(کیهان)


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
اخبار مرتبط
موارد بیشتر برای شما
معنی اسم احمد و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم احمد و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم اترک و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم اترک و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم ابوریحان و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم ابوریحان و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
شهرستان رامیان کجاست؟ از پیش شماره این شهر تا مناطق گردشگری و مشاهیر آن
شهرستان رامیان کجاست؟ از پیش شماره این شهر تا مناطق گردشگری و مشاهیر آن
همه آنچه که باید درباره روستای رادکان بدانید
همه آنچه که باید درباره روستای رادکان بدانید
همه آنچه که باید درباره روستای روئین بدانید
همه آنچه که باید درباره روستای روئین بدانید
شهرستان رینه کجاست؟ از پیش شماره این شهر تا مناطق گردشگری و مشاهیر آن
شهرستان رینه کجاست؟ از پیش شماره این شهر تا مناطق گردشگری و مشاهیر آن
همه آنچه که باید درباره روستای رندان بدانید
همه آنچه که باید درباره روستای رندان بدانید
استوری شام غریبان / داغ معجر
play_arrow
استوری شام غریبان / داغ معجر
معنی اسم ادنا و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم ادنا و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم آروین و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم آروین و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم سلدا و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم سلدا و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم هیلدا و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم هیلدا و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم فلورا و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم فلورا و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم هیرسا و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم هیرسا و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال