ایام الله را چگونه در اذهان عمومی زنده نگه داریم؟

اگر زنده نگه داشتن یاد ایام الله ها را در اذهان عمومی ملت و امت یک ماموریت ابلاغ شده از سوی رهبر مسلمین جهان در نظر بگیرم بدون شک بایستی بدون فوت وقت با هم افزایی نهادهای رسانه ای و فرهنگی کشور و حتی جبهه مقاومت به پیگیری این ماموریت مشغول شویم.
شنبه، 28 دی 1398
تخمین زمان مطالعه:
نویسنده : صادق دلاودی
موارد بیشتر برای شما
ایام الله را چگونه در اذهان عمومی زنده نگه داریم؟
رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای(حفظه الله) در شرایطی امامت نماز جمعه این هفته تهران را بر عهده داشتند که ملت ایران در دو هفته گذشته شاهد وقوع رخدادهای تلخ و شیرین متعددی بوده و اعلام حضور ایشان در نماز جمعه به عنوان یک خبر امید بخش، توانست توجه افکار عمومی کشورمان را به خود جلب کند و هم‌زمان رسانه مختلف بین المللی را به گمانه زنی در مورد محتوای احتمالی آن وادار دارد.
 
نماز جمعه این هفته آنچنان برای افکار عمومی ایران و جهان دارای اهمیت بود که از همان ابتدا رسانه‌های جهان اخبار مربوط به آن را پوشش داده و به صورت لحظه‌ای اهم آن را به گوش مخاطبان خود می‌رساندند.
 
رهبر انقلاب در ابتدای خطبه‌های خود با قرائت آیاتی از سوره مبارکه ابراهیم درباره پاس‌داشت «ایام‌الله» و شکرگزاری در قبال این نعمتها بیانات مهم خود را آغاز کرده و دستور خداوند به حضرت موسی(ع) مبنی بر یادآوری ایام‌الله به مردم را نشان‌دهنده اهمیت و کارکرد مهم آن برای هدایت افراد صبّار و شکور یعنی اهل صبر و استقامت و شکرگذاری معرفی کرده و دو هفته‌ گذشته را دو هفته‌ای استثنایی و پر از ماجراهای تلخ و شیرین و درس‌آموز برای ملت ایران خواندند و خیزش بی‌نظیر مردم ایران و عراق را در تکریم تشییع فرماندهان بزرگ جبهه مقاومت نمونه از یوم الله ها معرفی کردند.
 
ایشان در تایید این مطلب افزودند: یوم‌الله یعنی روز مشاهده دست قدرت خداوند در حوادث. بنابراین آن هنگامی که ده‌ها میلیون در ایران و صدهاهزار نفر در عراق و بعضی کشورهای دیگر به ‌پاس خون فرمانده سپاه قدس به خیابانها آمدند و بزرگ‌ترین بدرقه جهان را شکل دادند، مصداق ایام‌الله است، چرا که این عظمت هیچ عاملی جز دست قدرت خدا ندارد.
رهبر انقلاب در ادامه نیز درهم‌ کوبیده شدن پایگاه نظامی عین الاسد آمریکا را توسط موشکهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یکی دیگر از ایام‌الله برشمردند و افزودند: اینکه ملتی با چنین قدرت و توان روحی به یک قدرت متکبر و زورگوی عالم سیلی بزند، نشان‌دهنده دست قدرت الهی است، پس این روز بزرگ نیز جزو ایام‌الله است.
 
تلاش های دشمن برای به حاشیه بردن ایام الله
رهبر انقلاب در ادامه سخنان خود به توطئه و جنگ رسانه ای دشمن در رابطه با حادثه سقوط هواپیمای مسافربری و اقدام تروئیکای اروپایی در اعلام تهدید ارجاع پرونده هسته کشورمان به شورای امنیت اشاره کرده و آن را اقدامی در راستای تحت شعاع قرار دادن ایام الله هفته‌های اخیر دانستند.
از این رو اگر بخواهیم اقدامات اخیر رسانه‌های دشمن را در مواجه با عظمت ایام الله اخیر فهرست کنیم، قطعا موارد ذیل از مهمترین آنها خواهند بود:
- برجسته سازی تلفات انسانی ناخواسته مراسم تشییع شهدا در کرمان؛
- شبهه آفرینی در رابطه با حمله موشکی سپاه علیه پایگاه آمریکایی و کم اهمیت جلوه دادن آن؛
- تحریک افکار عمومی علیه نظام و سپاه در ماجرای سقوط هواپیما؛
- برجسته سازی تحریم‌های جدید آمریکا علیه کشورمان؛
- تشدید نگرانی جامعه در رابطه با اقدام جدید سه کشور اروپایی در فعال‌سازی مکانیسم ماشه؛
- القاء حس ناامیدی به جامعه و کاهش مشارکت در انتخابات پیش‌رو؛
 
ایام الله را چگونه در اذهان عمومی زنده نگه داریم؟

رسانه ها و زنده نگه داشتن یاد ایام الله ها
همان‌گونه که از فهرست‌سازی اهم اقدامات دشمن در جریان مقابله با اقبال مردم به ایام الله بر می‌آید روی‌کرد دشمن کاملا متمرکز بر بهره برداری از ابزارهای رسانه ای و روانی است و طبیعتا در جنگ رسانه ای نمی توان از سلاح‌های متعارف و کلاسیک نظامی برای مقابله با هجمه دشمن بهره برد و بایستی با سلاحی از همان جنس به مقابله با دشمن شتافت.
 
به عبارت بهتر برای مقابله با جنگ روانی و رسانه ای دشمن بایستی از ابزارهای مشابه بهره ببریم که این مهم تنها در توان مدیران و فعالین رسانه ای و فرهنگی است و طبیعتا نمی‌توان انتظار داشت که افرادی جز آنها توان پیگیری این ماموریت مهم را داشته باشند، زیرا مقابله با جنگ نرم یک اقدام کاملا تخصصی است و ورود افراد ناآشنا به این حوزه می‌تواند هزینه های فراوانی را به انقلاب و نظام وارد نماید.
 
از این رو اگر زنده نگه داشتن یاد ایام الله ها را در اذهان عمومی ملت و امت یک ماموریت ابلاغ شده از سوی رهبر مسلمین جهان در نظر بگیرم بدون شک بایستی بدون فوت وقت با هم افزایی نهادهای رسانه ای و فرهنگی کشور و حتی جبهه مقاومت به پیگیری این ماموریت مشغول شویم و مانع از این گردیم که دشمن با تداوم بخشی به جنگ روانی خود امکان پیش‌برد سیاست فتح سنگر به سنگر افکار عمومی کشورمان را داشته باشد و بطور نمونه محصول مد نظر خود را در انتخابات آتی از جمله کاهش سطح مشارکت عمومی برداشت کند.
 
البته باید به این نکته مهم توجه داشت که برخی از سازوکارهای رسانه ای و فرهنگی کشور که در دست بخش دولتی هستند، در شرایط فعلی از چابکی و پویایی و حتی کارآمدی لازم برخوردار نیستند و نمی‌توان انتظار اثر بخشی مطلوبی از آنها در شرایط جنگی جدید داشت. پس همان بخش انقلابی غیردولتی که مخاطب آتش به اختیار در کار‌های فرهنگی و رسانه‌ای است باید دست به کار شوند.
 
چه باید کرد؟
در راستای مقابله با جنگ روانی جدید دشمن بایستی دستگاه های فرهنگی و رسانه ای کشور به صورت منسجم، پویا و کارآمد با ارتباطی تنگاتنگ با یکدیگر اقدام به فعالیت نمایند و در این راه همچون حاج قاسم‌ها روز و شب نشناسند و با عزم جوانان توانمند، پویا و انقلابی در نهادهای رسانه ای و فرهنگی کشور ممکن نیست.
 
از سوی دیگر برای جلوگیری از هدر رفت فعالیت‌های فرهنگی و رسانه ای در مواجه با دشمن لازم است تمام اقدامات در یک قرارگاه مرکز دارای اشرافیت بالا جهت‌دهی شده و از اقدامات آتش به اختیار تا حد امکان جلوگیری شود زیرا تجربه جنگ روانی اثبات کرده است که یک آتش رسانه ای اشتباه می‌تواند خوراک تبلیغاتی  و جنگ روانی دشمن را برای مدت زیای فراهم کند.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.