تمام اقوام زیر پرچم اسلام در کنار سیستان و بلوچستان

وقتی صحبت از رنج، زحمت، گرفتاری و مشکلات مردمی می‌شود نام مردم سیستان و بلوچستان به عنوان محروم‌ترین مردم ایران شنیده می‌شود. این‌بار بارش باران که قرار است رحمت الهی باشد، که هست، بر سر مردم بارید. اما سیل شد و خانمان‌شان را با خود برد. گاندوها سر از آب درآوردند و رسانه ها آن را فریاد زدند که به داد مردمی برسید که گاندوها با آنها هم خانه شده اند.
سه‌شنبه، 1 بهمن 1398
تخمین زمان مطالعه:
نویسنده : میلاد شکری
موارد بیشتر برای شما
تمام اقوام زیر پرچم اسلام در کنار سیستان و بلوچستان
این اولین بار نیست که سیل مردم استان سیستان و بلوچستان را درگیر می‌کند و خانه هایشان را با خود می‌برد و اولین بار نیست که مردم مؤمن و مسلمان ایران اسلامی با آنچه در توان دارند به یاری هموطنان خود می‌شتابند، چرا که برای ایرانی فارس، عرب، بلوچ، ترک، آذری و... باعث قوت دلها است که برادری‌شان را می‌افطاید.همه مردم ایران یک خانواده هستند، مسلمانند و در پرتو نور ولایت الهی با هم شعار واحد همدلی و همراهی سر می‌دهند.
 
عدم آگاهی رسانی به موقع و افزایش خسارات ناشی از سیل
استان سیستان و بلوچستان در وضعیت بحرانی سیلابی قرار گرفت. بارندگی‌های شدید و بی سابقه ای مردم را غافلگیر کرد. به نحوی که بسیاری از خانه‌ها ویران شدند و یا مردم را در سرمای شدیدی دچار مشکل کرد و دست رسی‌شان به امکانات لازم قطع کرد. اخبار رسانه ها و شبکه های اجتماعی، کودکی را در قاب تصویر جای دادند که با بیان و زبان شیوای محلی از هم‌میهنان کمک می‌خواست. نکته قابل تأمل آنکه علی‌رغم هشدارهای هواشناسی مسئولین نهادهای مربوطه، متأسفانه اقدام قابل تأملی در اطلاع رسانی عمومی و پیشگیری از خسارات احتمالی نداشتند و خسارات زیادی ایجاد شد و مسیرهای ارتباطی بسیاری از روستاهای قطع شد، اما با تلاش‌های مردم و نهادهای حمایتی و سربازان جان بر کف سپاه و ارتش و هلال احمر، بار بزرگی از دوش مردم این استان برداشته شد و از افزایش خسارات هر چه بیشتر سیل در این استان جلوگیری گردید.
 
تمام اقوام زیر پرچم اسلام در کنار سیستان و بلوچستان

خدمت رسانان گمنام جهادی در کنار مردم سیل زده

طغیان رودخانه ها در استان سیستان و بلوچستان اولین عامل بروز سیل معرفی شد. سیلی که در اولین ساعات وقوع، بخش وسیعی از مردم این استان را به اقلام ضروری زندگی و تأمین نیازهای فوری محتاج کرد. این اتفاق مورد توجه نیروهای مردمی جهادی و خدمت‌رسان گمنام قرار گرفت. آنها همواره در لحظات بحرانی دوشادوش مردم بودند. هرچند همه راه های ارتباطی تخریب شده و امداد رسانی بسیار سخت و برای مردم عادی تقریبا غیر ممکن بود. در این وضعیت، «روح‌الله سرگزی» معاون ستاد مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان، گفته راهداران در تلاش برای بازگشایی مسیرها هستند، اما با پایان یافتن بارندگی، رودخانه‌ها فروکش و مسیرها باز خواهد شد. عده ای از ترس سیل فرار کرده و به ارتفاعات پناه برده اند، اما بسیاری از مردم در روستاها اسیر سیل شده ولی امدادرسانان برای  امدادرسانی به آنان از هیچ کوششی دریغ نکردند.
 

کمک به سیل زدگان در قالب امدادهای زمینی و هوایی

بدون شک اگر مساعدت‌ها و تلاش‌های نیروهای گمنام جهادی و کمک های مردمی نبود؛ جان بسیاری از هموطنان مان در این استان در معرض خطر قرار می‌گرفت، به نحوی که امکان غرق شدن روستاهای بسیاری با ساکنانش در آب دور از ذهن نبود. بیشتر مناطقی که در ساعات اولیه سیل بخصوص بخش "زرآباد" در شهرستان کنارک که حتی امکان امداد هوایی نیز نداشتند، اما با تلاش نیروهای مردمی کمک‌های کوتاه مدت در حد توان به آنها شد تا کمی از درد و رنجشان بکاهد.

تمام اقوام زیر پرچم اسلام در کنار سیستان و بلوچستان
 

حضور سپاه پاسداران در خدمات رسانی چشمگیر است

این سیل خسارات بسیاری را در سیستان و بلوچستان به وجود آورده است، که از آن‌ها می‌توان به بسته شدن ۲۶ محور ارتباطی فرعی، آسیب شدید به بخش کشاورزی و مزارع در شهرستان‌های کنارک، چابهار و دلگان، قطع محورهای ارتباطی۵۰۰ روستا، قطع شبکه ارتباط تلفن در شهرستان‌های نیک‌شهر، قطع برق ۱۳۰ روستا، همچنین آب‌گرفتگی معابر و منازل مسکونی در مناطق شهری و روستایی و از مدار خارج شدن شبکه توزیع آب آشامیدنی ۳۰۰ روستا در مناطق مرکزی و جنوبی، فنوج، بخش‌هایی از دلگان، سرباز، کنارک و قصرقند اشاره کرد. در این بین کمک‌های امدادی مردمی و دستگاه های دولتی به سوی سیستان و بلوچستان رهسپار شد و خوشبختانه دستگاه‌های اجرایی و نهادهای امدادی، خدماتی و انقلابی در حال فعالیت و تلاش به منظور تسهیل شرایط برای افراد ساکن در مناطق آسیب دیده از سیل هستند، به علاوه فعالیت‌های گروه های مهندسی رزمی در راه‌سازی موقت این مناطق بسیار تاثیر گذار بود. همچنین بیش‌از هزار بسته لوازم مورد نیاز تاکنون از سوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی آماده تحویل به خانوارها شده است.
 

مردم مومن و انقلابی سنگ تمام گذاشتند

در روز جمعه 30 پایگاه سیار در تمام مناطق سیل زده برای امداد رسانی‌های مختلف و جمع آوری کمک‌های مردمی به سیل زدگان از سوی هلال احمر برپا شده است. از آنجایی که امدادرسانی به روستاهای جنوب سیستان و بلوچستان تنها از طریق بالگرد و یا قایق امکان پذیر است، مردم با رساندن کمک‌های مورد نیاز به این پایگاه ها می‌توانند آن‌ها را به دست سیل زدگان برسانند و بدیعی است که در این شرایط مردم این مناطق به مواد غذایی، پوشاک دست اول، لوازم گرمایشی و بهداشتی احتیاج بیشتری دارد. همچنین در شبکه های اجتماعی حال و هوای کمک به سیل زدگان بسیار داغ به نظر می‌رسد که از جمله می توان به «راننده قزوینی» اشاره کرد که کارکرد خود را به مردم سیستان و بلوچستان اهدا کرده، که تصویرش در شبکه های اجتماعی به سرعت در حال اشتراک‌گذاری است و مردم بسیاری از شهرها، با برپایی چادرهای جذب کمک‌های مردمی به یاری سیل زدگان شتافتند.
 
تمام اقوام زیر پرچم اسلام در کنار سیستان و بلوچستان
 

حضور مستمر جهادگران در خدمات رسانی دیدنی است

قرارگاه جهادی امام رضا(ع) در مناطق سیل زده سیستان و بلوچستان نیز فعالیت خود را برای امدادرسانی آغاز کرده است. این قرارگاه هم‌اینک با همکاری قرارگاه جهادی استان مازندران و خراسان جنوبی ۱۳ جهادگر متخصص در حوزه عمران و سازه در حال فعالیت در منطقه هستند و عمده فعالیت قرارگاه جهادی امام رضا(ع) در این استان در حوزه عمران و بازسازی این مناطق است، کمیته امداد امام خمینی(ره) هم با خبر اینکه مستمری بگیران سیل زده، با افزایش دو برابری مستمری در ماههای پایانی سال، پشتیبانی می‌شوند به یاری سیل زدگان آمد.
 

بعد از فروکش سیل در کنار مردم می‌مانیم

نیروهای مسلح به صورت زمینی، هوایی و دریایی در کنار مردم به کمک سیل زدگان استان سیستان و بلوچستان رفتند. در این راستا امیر سرلشکر «سید عبدالرحیم موسوی» فرمانده کل ارتش در پی وقوع سیل در استان سیستان و بلوچستان به فرماندهان نیروهای زمینی، هوایی، دریایی و پدافند هوایی دستور داد، تمامی واحدهای مستقر در منطقه، تمامی امکانات هوایی و نیروی انسانی منطقه جنوب شرق را در خدمت مردم عزیز سیل زده با هماهنگی ستاد بحران منطقه به کار گیرند. البته باید توجه داشته باشیم که مشکلات سیل زدگان فقط در زمان سیلاب نیست و پس از فروکش کردن آب و تمام شدن سیلاب مشکلات اصلی آغاز می شود، مشکلاتی بهداشتی مانند شیوع بیماری های مختلف که به ترتیب از سیلاب به وجود می‌آید که باید مردم را با آموزش و اطلاعات با خبر کرد تا از خطرات آن آگاه باشند که در این راستا وزارت بهداشت هشدار داد خطرات زیادی از جمله گزش حیوانات و آنفلوآنزا پس از فروکش کردن سیل در انتظار مردم است. مشکل اسکان دادن کسانی که خانه و کاشانه خود را از دست داده اند نیز جزو مهم‌ترین مشکلات پس از سیلاب است.
 

تامین زیرساخت ها و ساخت خانه ها اولویت نیروهای جهادی است

سیستان و بلوچستان، استان پهناور و محرومی است با امکاناتی محدود برای زندگی که مردمش باید با مشکلات زیادی بسازند. از نبود کار و فقر زیاد گرفته، تا خشک شدن هامون، طوفان شن و سیل و تحولات طبیعت که مدام تکرار می‌شوند. امید می‌رود مسئولین با تدابیر ویژه ای در راستای جلوگیری از افزایش خسارتهای ین اتفاقات طبیعی و خدمات رسانی بهتر به مردم این استان مظلوم نهایت خدمات دهی و سیاست‌گذاری را در رأس برنامه هایشان قرار دهند. همچنین مرمت‌ اساسی زیرساخت‌های ارتباطی این استان و کمک به مردمی که خانه هایشان خراب شده است اولویت اصلی است که قطعا از دید نیروهای انقلابی و جهادی پنهان نخواهد ماند. در آخر آنکه جای ما که نتوانستیم با حضورمان و یاری‌مان دردها و رنج‌های مردم مظلوم سیستان را کم کنیم خالی است. امیدواریم کمک‌های مردمی به هر نحوی که هست بتواند خاطره ای شیرین را از این لحظات تلخ در ذهن‌ها به یادگار بگذارد.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.