ماهیت برجام 2 مشخص شد!

در صورت ارجاع پرونده توافق هسته ای کشورمان به شورای امنیت سازمان ملل متحد احتمالا پیشنهاد «برجام 2» به عنوان تنها راه خروج از دایره فشار غرب به کشورمان پیشنهاد خواهد شد به این امید که تهران بدون دریافت هیچ امتیاز جدیدی و صرفا به امید کاهش تحریم ها ناچار به پذیرش این توافق جدید شود. آیا اروپا میخواهد عامل تشکیل بلوک نوین میشود؟ آیا به هزینه های آن فکر کرده است؟
پنجشنبه، 3 بهمن 1398
تخمین زمان مطالعه:
نویسنده : نوید کمالی
موارد بیشتر برای شما
ماهیت برجام 2 مشخص شد!
با خروج آمریکا از برجام و به طور خاص در طی ماه‌های اخیر توافق اتمی کشورمان با قدرت‌های غربی با چالش‌ها و موانع غیر قابل انکاری روبرو شده است که از جمله مهمترین آن می‌توان به همسو شدن تروئیکای  اروپایی یا همان سه کشور فرانسه، آلمان و انگلیس با دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا اشاره کرد. به طوری که مقامات این سه کشور نیز دیگر رسماً مدعی عدم کارایی توافق هسته ای سال 2015 در حفظ منافع غرب و ثبات منطقه شده اند.

البته تا پیش از این مقامات اروپایی رسماً ایده و برنامه خود برای یک توافق جدید فرا هسته ای با کشورمان را رسما اعلام نکرده بودند، تا اینکه چهارشنبه گذشته «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه رسماً از تمایل قدرت‌های اروپایی برای گنجاندن توانمندی موشکی کشورمان در توافق هسته ای سخن گفت؛ آ‌ن هم در شرایطی که برجام به دلیل فعال شدن مکانیسم ماشه در حال رسیدن به مرحله ایست قلبی رسیده است!

اظهارات اخیر مکرون، رسما پرده از این واقعیت غیر قابل انکار برداشت که از نظر اروپایی‌ها زمان عبور از «برجام یک» فرا رسیده و می‌توان هم‌زمان با تشدید فشارهای اقتصادی و سیاسی علیه کشورمان، تهران را وادار به قبول یک الحاقیه جدید فرا توافق هسته ای کرد و این الحاقیه جدید هم چیزی جز تعلیق برنامه دفاع موشکی کشورمان نیست.

رئیس جمهور فرانسه در اظهار نظر اخیر خود کشورمان را به بی ثبات کردن منطقه متهم کرده و مدعی شده: «ما می‌خواهیم توافق با ایران را به برنامه موشکی بالستیک آن گسترش دهیم... با این حال برای جلوگیری از بی‌ثبات شدن منطقه هر کاری بتوانیم انجام می‌دهیم».

ماکرون در حالی این اظهارات ضدایرانی را بیان داشت که در حال سفر به سرزمین‌های اشغالی است و در نشست خبری‌اش همتای صهیونیست او نیز حاضر بود و جالب آنکه اظهاراتش بیش از هر زمانی رنگ و بوی القائات صهیونیستی یافته بود، به طوری که به نظر می‌رسید شخص نتانیاهو در قامت ماکرون در حال سخنرانی است!

البته پس از نشست خبری مشترک ماکرون و رئیس رژیم صهیونیستی، وی با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی نیز دیداری داشت، که بنابر اعلام رسانه های اسرائیلی، نتانیاهو در این دیدار رئیس جمهور فرانسه را با تأکید بر دو ادعای «فعالیت‌های منطقه ای ایران» و همچنین «فرایند کاهش تعهدات برجامی» تشویق و ترغیب به تشدید تحریم‌ها علیه کشورمان کرده است.

همچنین بنا بر گزارش رسانه های داخلی رژیم نتانیاهو در این دیدار به موضوع توانمندی‌های موشکی حزب الله و تحولات داخلی لبنان نیز پرداخته که این مسئله خود نشان از ابعاد گسترده توطئه مشترک تروئیکای اروپایی و رژیم صهیونیستی علیه جبهه مقاومت دارد.

ماهیت برجام 2 مشخص شد!
 

بازی امتیاز صفر

شخص ترامپ و هم‌فکران صهیونیست او همواره مخالف برجام و خواهان تحمیل یک معاهده استعماری کاملا ضد ایرانی به کشور ما بوده اند تا از این طریق علاوه بر تأمین تمام و کمال منافع غرب موجبات تضعیف و در نهایت فروپاشی انقلاب اسلامی را فراهم کنند از این رو در طی دو سال گذشته به کرات با تحمیل فشارهای مختلف زمینه تضعیف برجام را مهیا کرده و امروز با فعال سازی «مکانیسم ماشه» عملا در حال شلیک آخرین تیرهای خلاص به این توافق هسته ای هستند.

البته وزیر امور خارجه فرانسه پیشتر دلیل فعال‌سازی مکانیسم ماشه را یافتن راه حلی دیپلماتیک برای اختلافات مشترک اعلام کرده بود اما با توجه به اظهارات اخیر ماکرون به نظر می‌رسد که منظور از اختلافات مشترک چیزی جز اقتدار دفاعی و نظامی کشورمان نیست.

حال آن‌گونه که از بررسی زوایای مختلف این توطئه جدید آمریکایی- اروپایی- صهیونیستی بر می‌آید در صورت ارجاع پرونده توافق هسته ای کشورمان به شورای امنیت سازمان ملل متحد احتمالا پیشنهاد «برجام2» به عنوان تنها راه خروج از دایره فشار غرب به کشورمان پیشنهاد خواهد شد به این امید که تهران بدون دریافت هیچ امتیاز جدیدی و صرفا به امید کاهش تحریم‌ها ناچار به پذیرش این توافق جدید شود.

البته به نظر می‌رسد بیش از همه ترامپ مشتاق اجرای این سناریوی ضد ایرانی است. زیرا با توجه به در پیش رو بودن انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا در روز سوم ماه نوامبر سال جاری، هرگونه عقب نشینی از توافق هسته ای 2015 و قبول توافقی جدید می‌تواند به عنوان یک بمب خبری-تبلیغاتی مورد سوء استفاده کمپین انتخاباتی ترامپ قرار گیرد.

ماهیت برجام 2 مشخص شد!
 

پاسخ احتمالی ایران

وزیر امور خارجه کشورمان در واکنش به اقدام ضد برجامی اخیر سه قدرت اروپایی در ارجاع پرونده توافق هسته‌ای به ساز و کار حل اختلاف تهدید کرد که در صورت ارجاع این پرونده به شورای امنیت، ایران از معاهده منع گسترش هسته‌ای  یا همان  NPTخارج خواهیم شد.

اعلام موضع صریح وزیر خارجه کشورمان در رابطه با NPT را می‌توان ناشی از کم بودن زمانی موجود تا اعلام رسمی مرگ برجام دانست. زیرا بر اساس مکانیسم ماشه، اختلاف طرح شده توسط طرف‌های غربی بایستی طی دو هفته رفع و رجوع شود و در غیر این صورت، حداکثر این فرصت برای یک دوره دیگر نیز قابل تمدید خواهد بود و در صورت عدم حصول نتیجه در این فرصت اضافه پرونده اختلاف برای رأی گیری به شورای امنیت سازمان ملل متحد ارجاع خواهد شد، که احتمالا نتیجه آن بازگشت تحریم‌های ضد ایرانی این شورا خواهد بود.

خوشبختانه این احتمال وجود دارد که به دلیل موضع‌گیری صریح و قابل تقدیر وزیر امور خارجه کشورمان در رابطه با طرح تهدید خروج از معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته ای، طرف‌های اروپایی نگران از وقوع هرگونه تنش جدید در غرب آسیا از شیطنت پر هزینه خود دست برداشته و در فرصت حل اختلاف از ادعاهای خود علیه کشورمان عقب نشینی کنند. زیرا در غیر این صورت با خروج کشورمان از NPT موجی از رقابت های جدید هسته ای در غرب آسیا ایجاد خواهد شد که بیشترین هزینه آن بر دوش تروئیکای اروپایی تحمیل خواهد شد.

از سوی دیگر پایان برجام موجب تقویت تعاملات ایران و شرق با محوریت روسیه و چین خواهد شد که این مسئله نیز مطلوب طرف‌های اروپایی نیست، خصوصا به این دلیل که بازار 80 میلیونی ایران از دسترس آنها خارج خواهد شد.

حال باید دید که طی30 تا60 روز آینده تحولات بین المللی به چه سمت و سویی کشیده خواهد شد و آیا اروپایی‌ها در محاسبات خود راضی به قبول هزینه شروع موج جدیدی از بحران در غرب آسیا هستند یا خیر؟!


نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.