معامله قرن در گام آخر!

با توجه به روابط نزدیک دونالد ترامپ و بنیامین نتانیاهو، اعلام زود هنگام طرح معامله قرن را می توان به عنوان یک پاس گل دولت آمریکا به نخست وزیر فعلی رژیم صهیونیستی در نظر گرفت زیرا زمان چندانی تا برگزاری دور سوم انتخابات پارلمانی رژیم در اسفند ماه آتی باقی نمانده و شخص ترامپ علاقه ندارد که نزدیک ترین همپیمان اسرائیلی وی در این انتخابات شکست بخورد.
شنبه، 5 بهمن 1398
تخمین زمان مطالعه:
نویسنده : صادق دلاوری
موارد بیشتر برای شما
معامله قرن در گام آخر!
سرانجام بعد از مدت‌ها گمانه زنی در رابطه با زمان اعلام طرح آمربکایی صلح خاورمیانه موسوم به «معامله قرن»، دونالد ترامپ رئیس جمهور ایالات متحده امریکا اعلام کرد که این هفته و پیش از سفر نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به واشنگتن از معامله قرن رونمایی خواهد کرد. جالب است که رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا این خبر را در حالی اعلام کرد که خود نیز احتمال وقوع اعتراضات گسترده علیه این تصمیم را دور از انتظار ندانسته است.
 
منابع رسانه ای رژیم صهونیستی مدعی هستند که همزمان با اعلام این طرح رژیم رسما قادر به کنترل کامل شهر تاریخی و مقدس قدس و همچنین اعمال حاکمیت بر تمام اراضی اشغالی کرانه باختری خواهد شد و همان‌گونه که انتظار می‌رفت در این طرح توجهی به حقوق مشروع فلسطینیان نشده است. آنهم در حالی که همواره شعار طراحان این پروژه ایجاد سازش بین طرف‌های اسرائیلی و فلسطینی و بازگشت ثبات به سرزمین فلسطین بوده است.
 

معامله قرن چیست؟

معامله قرن یا "Trump peace plan" در واقع طرح ادعایی دونالد ترامپ برای حل و فصل مسالمت آمیز چالش های خاورمیانه با محوریت تعیین تکلیف بحران فلسطین است.

این طرح با توجه به روابط نزدیک دونالد ترامپ با لابی‌های صهیونیستی آمریکا در آغاز دوره ریاست جمهوری وی طراحی و تهیه شد اما تاکنون جز اشاراتی جسته و گریخته به محتوای آن ماهیت کامل این طرح مشخص نشده است. اما فعلا براساس گمانه زنی های‌منابع صهیونیستی نزدیک به کاخ سفید این طرح موجب تشکیل یک دولت فلسطینی خواهد شد. البته نه به پایتختی قدس شریف زیرا دونالد ترامپ در دسامبر سال 2017 میلادی رسما این شهر تاریخی و مسلمان‌نشین را به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی به رسمیت شناخت و سفارت آمریکا را از شهر تل‌آویو به قدس منتقل کرد. زیرا تا پیش از این هیچ از رؤسای جمهور آمریکا و جهان جسارت اعلام قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی را نداشتند و همواره از تل آویو به عنوان پایتخت این کشور یاد می‌کردند.
 
بر اساس این طرح حکومت خودگردان فلسطین به رهبری محمود عباس حاکم آینده فلسطین در نظر گرفته شده و حاکمیت مناطق، روستاها و محله‌های عربی فلسطینی نشین را برعهده خواهد گرفت و حداکثر دسترسی فلسطینیان به قبله نخستین مسلمانان نیز در حد یک معبر محدود برای تردد به مسجدالاقصی خواهد بود.
 
معامله قرن در گام آخر!

این توافق یک سویه آمریکایی‌ها اگر چه کاملا به نفع طرف اسرائیلی اشغال‌گر تنظیم شده اما منابع نزدیک به کاخ سفید مدعی هستند که از دید آنها معامله قرن به مشکل آوارگان فلسطینی پایان خواهد داد، زیرا محله های اطراف بیت المقدس به فلسطینی‌ها واگذار خواهد شد تا آوارگان فلسطینی بتوانند بدون محدودیت در این مناطق ساکن شوند هر چند که آمریکایی‌ها برای ممانعت از قدرت‌گیری فلسطینی‌ها احتمالا قانون ممنوعیت تشکیل یگان‌های مسلح در این نواحی را اعمال خواهند کرد تا مانع از بروز هرگونه اقدام مسلحانه علیه منافع رژیم اشغالگر قدس شوند.
 

واکنش تشکیلات خودگردان

سخنگوی تشکیلات خودگردان فلسطین در اولین واکنش نسبت به اظهارات اخیر رئیس جمهور امریکا مبنی بر رونمایی از معامله قرن اعلام کرد که مقامات این تشکیلات در صورت نقض قوانین بین المللی این طرح را رد خواهند کرد. منابع نزدیک  محمود عباس نیز تاکید کرده اند که در صورت اعلام این توافق آنهم با ساز و کار از پیش رد شده توسط تشکیلات خودگردان با آن مخالفت خواهند کرد و مانع از اجرای آن خواهند شد.

با این حال مقامات آمریکایی بارها تاکید کرده اند که اگر تشکل‌های فلسطینی این طرح صلح آمریکایی را نپذیرند، این کشور نه تنها کمک‌های خود به این سازمان ها را قطع خواهد کرد، بلکه مانع از رسیدن کمک‌های بشر دوستانه سایر کشورها به مردم مظلوم فلسطین خواهد شد تا در زیر فشارهای اقتصادی و معیشتی چاره ای جز قبول توافق برای باقی نماند.
 

واکنش جمهوری اسلامی ایران

اگر بخواهیم مهمترین مخالفان طرح معامله قرن را فهرست کنیم قطعا ایران در صدر آنها قرار خواهد داشت، زیرا جمهوری اسلامی ایران به خوبی نسبت به ابعاد پنهان این توطئه آمریکایی- صهیونیستی واقف است و به همین دلیل هم رهبر معظم انقلاب، صریحاً مخالفت خود با این طرح ساخته و پرداخته لابی صهیونیستی را اعلام کرده اند آنهم با این تاکید مؤکد که  این طرح "جا نخواهد افتاد و هرگز تحقّق هم پیدا نخواهد کرد."
 
رهبر انقلاب درباره چرایی اهمیت موضوع فلسطین با رای جهان اسلام می فرمایند: "مسئله‌ی فلسطین یک مسئله‌ی انسانی است؛ وجدان‌های انسانی وادار به واکنش می‌شوند در مقابل آنچه بر سر ملّت فلسطین آمد. صرفاً مسئله‌ی اسلامی نیست، البتّه برای مسلمان‌ها این کار اهمّیّت بیشتری دارد، اولویّت بیشتری دارد، و غیر از جنبهی انسانی، جنبه‌های شرعی و دینی هم دارد ولی مسئله، مسئله‌ی انسانی است. بنابراین راهپیمایی روز قدس که دفاع از فلسطین است به وسیله‌ی حضور مردمی، همیشه مهم است».
 
ایشان در رابطه با معامله قرن نیز اضافه می کنند: «آمریکا و دنباله‌هایش حتماً در این قضیّه هم شکست خواهند خورد. فرق‌شان با گذشته‌ها این است که حالا صریحاً می‌گویند که می‌خواهیم مسئلهی فلسطین را کأن‌لم‌یکن کنیم و حذف کنیم از مسائل مطرح دنیا، که البتّه چنین کاری را نخواهند توانست و ناکام خواهند ماند».
 
خوشبختانه این بیانات صریح و قاطعانه رهبر معظم انقلاب را می‌توان به عنوان سندی محکم از سازش ناپذیری کشورمان در ماجرای تحمیل معامله قرن بر کشورهای اسلامی دانست و طبیعتا در صورت اعلام معامله قرن کشورمان یکی از مخالفان جدی آن خواهد بود.
 

چرا الان؟

با توجه به روابط نزدیک دونالد ترامپ و بنیامین نتانیاهو، اعلام زود هنگام طرح معامله قرن را می‌توان به عنوان یک پاس گل دولت آمریکا به نخست وزیر فعلی رژیم صهیونیستی در نظر گرفت، زیرا زمان چندانی تا برگزاری دور سوم انتخابات پارلمانی رژیم در اسفند ماه آتی باقی نمانده و شخص ترامپ علاقه ندارد که نزدیک‌ترین هم‌پیمان اسرائیلی وی به دلیل شکست در انتخابات و از دست دادن مصونیت قضایی به زندان بیفتد، زیرا با توجه به پرونده های قضایی سنگین نتانیاهو مراجع قضایی رژیم مترصد فرصتی برای بازداشت و محاکمه او هستند. هر چند که فعلا نتانیاهو به بهانه لزوم حفظ ثبات سیاسی رژیم از چنگ آنها گریخته است.
 
حال باید منتظر بود و دید که واکنش‌های جهانی به خبرسازی جدید ترامپ در رابطه با معامله قرن چه خواهد بود و آیا موج فشارهای بین المللی خصوصا از سوی ایران، روسیه و دیگر کشورهای جهان خواهد توانست برای یک بار دیگر اعلام معامله قرن را به تأخیر بیندازد و مانع از بهره برداری انتخاباتی ترامپ و نتانیاهو از آن شود یا خیر؟
 
معامله قرن در گام آخر!
 

معامله قرن و مواضع روسیه

در میان بحث‌های به وجود آمده در مورد معامله قرن البته روسیه توانست موضعی بگیرد که فلسطینی‌ها احساس کنند می‌توانند از او برای جلوگیری از این اتفاق کمک بگیرند. به گزارش ایندیپندنت، «فلسطینی‌ها که معامله قرن را پایمال کننده حقوق ملت فلسطین می‌دانند، تلاش دارند از موضع‌گیری روسیه در قبال طرح صلح خاورمیانه، بهره برداری کنند، به ویژه این که مسکو تأکید کرده است که معامله قرن، گزینه ای درستی برای حل و فصل معضل فلسطین نیست.

در پرتو همین موضع گیری، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه که روز پنجشنبه گذشته برای شرکت در پنجمین نشست سالانه هولوکاست به تل آویو، پایتخت اسرائیل سفر کرده بود، به رغم این که فرصت کافی برای دیدار و ملاقات دیگری نداشت، عصر همان روز با محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در شهر بیت لحم ملاقات کرد. در این دیدار، رئیس جمهور روسیه با اشاره به موضع گیری‌های واشنگتن، نگرانی خود را نسبت به آینده فلسطین ابراز داشته و تأکید کرد که مسکو تمام مساعی ممکن را برای حل عادلانه معضله فلسطین انجام خواهد داد.

پوتین گفت: تعلقات روسیه و فلسطین در عمق تاریخ ریشه دوانده است و مسکو همواره سعی دارد روابط خود را با فلسطین در تمام عرصه های ممکن گسترش دهد. در پاسخ به سخنان ولادیمیر پوتین، محمود عباس ضمن ابراز خوشحالی از دیدار با رئیس جمهور روسیه، از همکاری های پیوسته ای سیاسی، امنیتی، اقتصادی و فرهنگی روسیه سپاس گزاری کرده و بر تداوم دوستی میان دو جانب تأکید کرد. محمود عباس، همچنان نقش روسیه را در تحولات خاورمیانه سرنوشت ساز تلقی کرده و افزود که حضور روسیه، تأثیر مثبتی بر تمام مسائل خاورمیانه دارد».


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.