دهه فجر، تجلی توحید

دهه فجر مصداق اتم و کامل روشن شدن جرقه های نورانی توحید و عدالت بعد از سالیان زیاد در جهان بشریت می ‌باشد که شناخت صحیح و درست اهمیت و عظمت آن سبب می‌ گردد تا انسان قدردان این اتفاق مبارک باشد و برای احیای اهداف انقلاب اسلامی تلاش نماید.
سه‌شنبه، 15 بهمن 1398
تخمین زمان مطالعه:
نویسنده : رضا مهدوی
موارد بیشتر برای شما
دهه فجر، تجلی توحید
هر ساله با آمدن دهه شکوه‌مند فجر آزادی، جشن‌ها و مراسمات فراوانی در کشور برگزار می‌گردد تا این اتفاق نورانی که به گفته امام خمینی(ره) انفجار نور بود، را گرامی بداریم. اما کم پیش آمده است که دربارۀ ابعاد ایمانی و توحیدی این اتفاق مبارک صحبت نماییم، اتفاقی که هیمنه استکبار جهانی که در رأس آن آمریکا شیطان بزرگ می‌باشد را در میان شکست و با گذشت 41سال از آن زمان و اتفاقات فراوان و عبرت آمیزی که پیش آمد، تدریجا دشمن و استکبار جهانی را _ به تعبیر مقام معظم رهبری امام خامنه‌ای دام ظله _ به گوشۀ رینگ برده است.

برای آنکه بتوانیم عظمت این دهه نورانی را خوب درک نماییم باید در ابتدا کارنامه تاریک نظام‌های شاهنشاهی قبل انقلاب اسلامی را بررسی نماییم تا به نورانیت و اهمیت این اتفاق مبارک پی ببریم. تاریخ کشورمان را می‌توان از جهتی به دو بخش تقسیم کنیم؛ بخشی که مربوط به نظام‌های ظالم شاهنشاهی بوده است و بخشی که مربوط به نظام اسلامی می‌باشد.
 

بخش اول: جریان نظام‌های شاهنشاهی

جریان‌ نظام‌های شاهنشاهی اگر چه در طول تاریخ دارای نام‌های مختلفی بوده‌اند، اما تقریبا می‌توانیم بگوییم که همه این نظام‌ها خالی از مبانی ناب اسلام بوده‌اند. اسم‌ها مختلف ولی جریان آنها و خط فکری آنها در جدایی از دین و اخلاق و آزادگی یکی بوده است و به همین دلیل گفته می‌شود، امام خمینی (ره) با انقلاب در ایران نظام شاهنشاهی 2500ساله را از میان برد.

همان‌طور که گفته شد، یکی از ویژگی‌های بارز این حکومت‌ها دوری از توحید و حق بوده است؛ به بیان دیگر این نظام‌ها هیچ‌گاه بر مدار حق و توحید پیش نرفته بودند، بلکه براساس هواهای نفسانی و شیطانی بر مردم حکومت ظالمانه نموده و بر همین اساس مردم را از سعادت و پیش بردن در مسیر توحید دور نگه داشته بودند. برای مثال حاکم ظالم پهلوی ظلم‌های فراوانی به جامعه ایران کرده بود که به گوشه‌ای از آنان در بیان مقام معظم رهبری می‌پردازیم. «احکام نجات‌بخش اسلام به دست گنهکار سران رژیم به کلی از صحنه‌ی زندگی اجتماعی خارج شده و حتی رعایت تقوای دینی و نماز و عبادت در محیط‌های زیر نفوذ مستقیم رژیم مانند محیط‌های نظامی و آموزشی، مورد تمسخر و در مواردی جرم بود. کمترین انتقادی از رژیم ظالم و سفاک با برخوردهای خشن و خونین روبرو می‌شد و ساواک جهنمی شاه که به وسیله سازمان سیای امریکا و صهیونیست‌های ضد بشر سازماندهی و تجهیز شده بود. سخت‌ترین شکنجه‌ها و مخوف‌ترین زندان‌ها را برای سرکوب کسانی‌که جرئت مقابله با آن رژیم را به خود می‌دادند، آماده داشت. حوزه‌های علمیه و طلاب و علمای مبارز و جوانان و دانشجویان و دانشگاه‌ها به خصوص آنهایی که از دین و مبارزات دینی دم می‌زدند، مورد خشن‌ترین وحشیگری‌ها قرار می‌گرفتند».(1)
 
قرآن کریم نیز به حکومت‌های غیر الهی و ظالم تاخته است و حاکمان ظالم را دعوت کننده به آتش جهنم معرفی نموده است. فَأَخَذْنَاهُ وَجُنُودَهُ فَنَبَذْنَاهُمْ فِی الْیَمِّ فَانْظُرْ کَیْفَ کَانَ عَاقِبَةُ الظَّالِمِینَ_ وَجَعَلْنَاهُمْ أَئِمَّةً یَدْعُونَ إِلَى النَّارِ وَیَوْمَ الْقِیَامَةِ لَا یُنْصَرُونَ ، تا او و سپاهیانش را فرو گرفتیم و آنان را در دریا افکندیم، بنگر که فرجام کار ستمکاران چگونه بود.و آنان را پیشوایانى که به سوى آتش مى‌خوانند گردانیدیم، و روز رستاخیز یارى نخواهند شد».(2)

اگر به ویژگی‌های آخرین نظام شاهنشاهی که پهلوی بوده است دقت نماییم به روشنی جلوه‌های ظلم، فساد فرهنگی، فساد اجتماعی و... را مشاهده می‌نماییم و این خود دلیل روشنی بر فساد این حکومت بوده است. مقام معظم رهبری دام ظله درباره دوران سیاه پهلوی چنین فرموده است: «رژیم پهلوی که در بی‌کفایتی و فساد و سرسپردگی به بیگانگان در میان حکومت‌های فاسد این منطقه از همه روسیاه‌تر بود در طول ده‌ها سال حکومت خود بزرگترین ضربه‌ها را بر ملت و کشور ایران وارد آورده بود. ملت را با دیکتاتوری خشن و سرکوب بی‌رحمانه از صحنه‌ سیاسی کشور بیرون رانده، منافع کشور را قربانی بند و بست با قدرت‌های مداخله‌گر و کمپانی‌های غارتگر کرده، جوانان را با رواج ابتذال و شهوت‌رانی از اندیشیدن به سرنوشت کشور باز داشته و صدای هر معترض و آزادی‌خواهی را در گلو شکسته بود».(3)
 

بخش دوم: جریان حکومت‌های الهی

در مقابل حکومت‌های ظالم در تاریخ بشر، همیشه حکومت صالحین وجود داشته است که در آن به دنبال ایجاد جبهه حق و توحید در مقابل جبهه باطل و طاغوت بوده‌اند. این حکومت‌های الهی از دوران پیامبران شروع شده است که عده‌ای در رسیدن به آن موفق شده بودند و عده‌ای نیز در تحقق آن با ظالمین مبارزه و جهاد می‌کردند. وَلَقَدْ بَعَثْنَا فِی کلِّ أُمَّةٍ رَسُولًا أَنْ اُعْبُدُوا اللَّهَ وَاجْتَنِبُوا الطَّاغُوتَ فَمِنْهُمْ مَنْ هَدَی اللَّهُ وَمِنْهُمْ مَنْ حَقَّتْ عَلَیهِ الضَّلَالَةُ ، ما در هر امتی پیامبری برانگیختیم تا به آنان بگویند خدا را بپرستید و از پرستش غیر خدا (طاغوت) خودداری کنید گروهی هدایت یافتند و گروه دیگر (از طریق عناد و لجاج) شایسته ی گمراهی و ضلالت شدند».(4)

و در ادامه پیامبران و امامان معصوم(ع) علمای اسلام هستند که باید به فکر مبارزه با حکومت‌های ظالم و شاهنشاهی باشند تا عَلَم توحید و بندگی را در جامعه برپا نمایند. علمای اسلام زمانی که می‎‌بینند جامعه در خطر فساد معرفتی و توحیدی است و انسان‌ها به سوی جهنم و شقاوت در حرکت هستند باید قیام نمایند و با ایجاد حکومت صالحین و الهی مردم را به سوی کلمه «لا اله الا الله» روانه کنند.

امام خمینی(ره) عالمی کامل، مجاهد، شجاع، خدا ترس، فقیه و عارفی بود که پرچم مبارزه با فساد نظام شاهنشاهی 2500ساله را برداشت و توانست پرچم اسلام ناب را در 22بهمن ماه بر فراز جامعه ایران برافراشته نماید و حکومت اسلامی بر پایه کلمه توحید در جامعه برپا نماید. در روایات نیز به صراحت اشاره شده است که مردی از قم بر می‌خیزد تا حق را احیاء نماید و باطل را از میان ببرد. امام موسی بن جعفر (ع): رَجُلٌ‏ مِنْ‏ أَهْلِ‏ قُمَ‏ یَدْعُو النَّاسَ إِلَى الْحَقِّ یَجْتَمِعُ مَعَهُ قَوْمٌ کَزُبَرِ الْحَدِید ، مردی از اهل قم مردم را به حق فرا می‌خواند و گروهی استوار چون پاره‌های آهن، پیرامون او گرد می‌آیند».(5) به همین دلیل است که باید دهۀ نورانی فجر را تجلی کلمۀ توحید و مبارزه با ظلم بدانیم و برای تحقق آرمان توحید در جامعه اسلامی تلاش نماییم تا عَلَمی که پیر خمین آن را برافراشته است را به سلامت به منزلگاه توحید برسانیم.
 

[1] پیام به ملت ایران به مناسبت بیستمین سال روز پیروزی انقلاب، 21بهمن1377

[2] قصص، 43-44
[3] بیانات در دیدار شرکت‌کنندگان در همایش آسیب‌‌شناسی انقلاب‌، 15 اسفند 1377
[4] نحل، آیه36
[5] بحارالانوار، ج57، ص216


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.