حاشیه و متن نهمین روز سی‌وهشتمین جشنواره فیلم فجر + تصاویر

«دشمنان» از آن دست فیلم‌هایی است که آدم به‌هنگام تماشایش دچار حیرت می‌شود، این فیلم با چه استدلالی وارد فهرست آثار جشنواره شده است؟
دوشنبه، 21 بهمن 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ساره سمیع زاده
موارد بیشتر برای شما
حاشیه و متن نهمین روز سی‌وهشتمین جشنواره فیلم فجر + تصاویر
به گزارش راسخون، سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر از 12 بهمن 1398 رسماً کلید خورد. در روز هشتم به‌‌غیر از فیلم‌های مستند و کوتاه سه فیلم «خون شد» از مسعود کیمیایی، «دشمنان» ساخته «علی درخشنده»، «پوست» به‌کارگردانی بهمن و بهرام ارک و «عنکبوت» از ابراهیم ایرج زاد در سینمای رسانه (پردیس ملت) به‌روی پرده نقره‌ای سینما به نمایش درآمد.

خبرگزاری تسنیم به‌روال سال‌های گذشته متن و حواشی هر روز سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر را برای مخاطبان خود منتشر می‌کند.
 

*دو فیلمسازی که همدیگر را کتک می‌زنند!

بهمن و بهرام ارک برادران دوقلویی که فیلم «پوست» را ساخته‌اند در نشست خبری فیلم‌ حرف‌هایی زدند که خنده حضار را در پی داشت. بهرام ارک درباره نحوه تقسیم کار گفت: کارهای ذهنی را من انجام می‌دهم و کارهای یدی را بهمن.

او ادامه داد: ما دو نفر خیلی با هم اختلاف داریم. برخی پلان‌ها را دو بار می‌گیریم و می‌دهیم به تدوین‌گر که تصمیم بگیرد کدام پلان بهتر است. گاهی وقت‌ها همدیگر را کتک می‌زنیم.

جواد قامتی، یکی از بازیگران به سختی همکاری با برادران ارک اشاره کرد و ضمن تعریف خاطره‌ای از شنا در آب سرد منفی‌دو درجه، به‌شوخی گفت: «به‌خدا اگر اسکار هم به من بدهند، دیگر با برادران ارک کار نمی‌کنم!».

فرزاد حسنی مجری نشست در واکنش به حال‌وهوای گروه عوامل فیلم و شوخی‌هایشان گفت: به‌خدا خسته شدیم این‌قدر فیلم تلخ در جشنواره دیدیم، امشب چقدر خندیدیم!

حاشیه و متن نهمین روز سی‌وهشتمین جشنواره فیلم فجر + تصاویر
 

*زندگی یک زن بیمار و روان‌پریش چه اهمیتی دارد؟

 «دشمنان» از آن دست فیلم‌هایی است که آدم به‌هنگام تماشایش دچار حیرت می‌شود، این فیلم با چه استدلالی وارد فهرست آثار جشنواره شده است؟ روایت زندگی یک زن بیمار و روان‌پریش چه اهمیتی دارد؟ چند درصد از مردم جامعه ما دچار این بیماری هستند که تماشای این اثر برایشان جذاب باشد؟ در نشست پرسش و پاسخ فیلم مشخص شد که خود کارگردان هم درباره این بیماری اطلاع درستی ندارد! کسی نمی‌داند زنی که می‌خواهد آبروی خودش را بیش از در و همسایه ببرد، دقیقاً به چه مرضی مبتلا شده است. در سینمای دنیا فیلم‌سازان با افتخار زندگی مفاخر و بزرگان سرزمین خودشان را به‌تصویر می‌کشند و از موفقیت‌ آنها می‌گویند، اما فیلمساز ما علاقه‌دارد به‌سراغ خرابکاری‌های پوچ یک زن روان‌پریش برود، جالب نیست؟

فیلم نه دغدغه اجتماعی دارد؛ نه جاذبه بصری؛ نه بازیگری که خوب بازی کند؛ نه داستان جذابی که مخاطب را در سالن نگه‌دارد و نه خیلی چیزهای دیگر. یک نفر بیاید بگوید این فیلم چرا انتخاب شده است.

حاشیه و متن نهمین روز سی‌وهشتمین جشنواره فیلم فجر + تصاویر
 

*اکران جنجالی‌ترین فیلم خارج از جشنواره

«عنکبوت» به‌کارگردانی ابراهیم ایرج‌زاد جنجالی‌ترین فیلم امسال جشنواره بود که به بخش سودای سیمرغ نرسید و جزو رزروها قرار گرفت. اهمیت فیلم به این نکته برمی‌گردد که قصه‌اش بر اساس یک پرونده جنایی واقعی نوشته شده است. اوایل دهه هشتاد سعید حنایی در شهر مشهد 17 زن خیابانی را به قتل رساند و نهایتاً اعدام شد. «عنکبوت» با نگاهی به این پرونده به شخصیت «حنایی» و جنایت‌هایش پرداخته است. روایت «عنکبوت» بر مبنای اطلاعات واقعی پیش می‌رود و در این حوزه ریزه‌کاری‌ها را هم رعایت می‌کند، مثلاً همان زمان در روزنامه‌ها نوشته بودند که «حنایی» خودش در برخی صحنه‌های جرم به‌عنوان شاهد حضور داشته است، یا این که اوایل جنازه‌ها را با موتورسیکلت می‌برده و بعد از وانت استفاده کرده است. نقطه ضعف فیلم به مرحله اجرا مربوط می‌شود. بازی بازیگران باورپذیر نیست و هیچ کدام نتوانسته‌اند لهجه مشهدی را حتی به‌صورت نصفه‌ونیمه اجرا کنند. ده درصد کلمات با لهجه مشهدی گفته می‌شود و بقیه با لهجه تهرانی و مازندرانی. محسن تنابنده خیلی نزدیک به «نقی معمولی» سریال «پایتخت» جملات را ادا می‌کند. ساره بیات فقط کلمه «خونه» را «خانه» تلفظ می‌کند و بقیه کلماتش با لهجه غیرمشهدی است. در هیچ جای فیلم به لوکیشن «مشهد» اشاره‌ای نمی‌شود؛ ولی اسم محله‌ای که «حنایی» یکی از جنازه‌ها را در آنجا می‌اندازد مربوط به شهر مشهد است (خین عرب).

یکی از نکات عجیب مربوط به پرونده این بود که قاتل تا آخرین لحظه از قتل‌هایش به‌عنوان تکلیفی اخلاقی و مذهبی دفاع می‌کرد. «عنکبوت» به‌صورت گذرا به این وجه از شخصیت قاتل پرداخته است. صحنه تقابل قاتل با قاضی و دیالوگ‌شان درباره شرعی بودن یا نبودن قتل‌های ناموسی پتانسیل دراماتیک بالایی داشت که متأسفانه فیلم‌ساز از این پتانسیل بهره‌ای نبرد. فیلم فعلی از کنار بخشی از ماجرا به‌سرعت گذشته است. در زمان وقوع قتل برخی به‌غلط از او به‌عنوان یک مصلح اجتماعی یاد می‌کردند که دارد فساد را ریشه‌کن می‌کند. اما در فیلم واکنش این عده و دیگر اطرافیان موافق و مخالف را نمی‌بینیم. صحنه‌های محاکمه و اعدام می‌توانست بسیار دیدنی باشد. در انتهای فیلم کارگردان می‌توانست صحنه‌های مستندگونه از زندگی قاتل و سرنوشتش را نشان دهد، در حالی که او فقط به نمایش یک عکس از اعدام «سعید حنایی» بسنده کرده است.

«عنکبوت» در طراحی صحنه حرفی برای گفتن ندارد و نتوانسته لوکیشن‌های دهه هشتاد را به‌خوبی بازسازی کند. فیلم‌ساز در بیشتر لحظات از نماهای بسته استفاده کرده و فضای اطراف شخصیت‌ها را از دید مخاطب پنهان نگه‌داشته است.
 

*ماسک‌های شبه‌«کرونا»

روز گذشته حدود 50 نفر مرد جوان با ماسک‌هایی که به‌روی صورتشان زده بودند در پردیس ملت خودنمایی می‌کردند. آنها بازیگران فیلم «خط باریک قرمز» بودند و هر کسی از آنها درباره ماسک‌شان می‌پرسید جواب می‌دادند "فیلم را تماشا کنید تا متوجه شوید."، ماسک‌هایشان کمی ترسناک بود و ما اولش فکر کردیم که برای مبارزه با بیماری «کرونا» از این ماسک‌ها زده‌اند!

در خلاصه داستان نمایش آمده است: یک گروه مجرم نوجوان در زندان با کمک چند مربی نمایش تصمیم می‌گیرند یک نمایش را روی صحنه ببرند تا اگر موفق بود به این بهانه و برای اجرا یک روز از زندان خارج شوند.
 

*پخش تیزر شهید سلیمانی در دقیقه نود

در روز هشتم تیزر جایزه شهید سلیمانی قبل از فیلم‌ها پخش شد. برای مخاطبان سؤال است که این تیزر چرا این‌قدر دیر و با تأخیر آماده شده است. جایزه شهید سلیمانی به بهترین فیلم با مضمون مقاومت اهدا می‌شود. احتمالاً فیلم «آبادان یازده60» یا «روز صفر» برنده این جایزه خواهد شد. در این تیزر آن جملات معروف ایشان منعکس شده که می‌گویند:

«من و آدم‌های خودم. من و رفقای خودم. من و مریدهای خودم. این بی‌حجاب است، این باحجاب است. این چپ است، آن راست است، این اصلاح‌طلب است، او اصولگراست، خب، پس چه‌کسی را می‌خواهید حفظ کنید؟».
 

*عکس خالی حاشیه‌ساز و پاسخ مدیر امور سینماها

انتشار عکس که سالن سینما آزادی هنگام اکران «خوب بد جلف2: ارتش سری» را خالی نشان می‌دهد، در فضای مجازی حاشیه‌ساز شد.

مدیر امور سینما‌های سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر در گفتگو با «باشگاه خبرنگاران» گفت: این عکس مربوط به قبل از شروع نمایش فیلم است. پنج دقیقه قبل از آغاز اکران، درب‌های سالن برای عوامل فیلم باز شدند و عکس منتشرشده در فضای مجازی از سالن خالی مربوط به این زمان است که مردم همه در سالن انتظار بودند و کسی از تماشاگران هنوز وارد سالن نشده بود.
 

*سام قریبیان از تصمیم پدرش گفت

سام قریبیان گفت: پدرم با سینما خداحافظی کرد، چون عشقش به او خیانت کرد.

او در گفت‌وگویی با روزنامه «ایران» درباره دلایل خداحافظی پدرش از سینما گفته است.

او توضیح داده است: پدر تا 24 ساعت قبل از نشست خبری تصمیمی برای حضور در این نشست نداشتند، اما در آن 48 ساعت صحبت‌هایی مبنی بر شکل گرفتن جریان‌های پشت‌پرده به گوش می‌رسید که ایشان لازم دیدند به نشست بیایند، وقتی دیدند که چطور ناجوانمردانه به فیلم حمله می‌شود تصمیم گرفتند از این فرصت استفاده کنند و بگویند این سینما و مدیریتی که نتایجش همین نشست‌هاست باعث دلزدگی او شده است.

کارگردان دشمنان: شما دوست دارید بیماری شخصیت قصه چه باشد؟

یکی از خبرنگاران از «علی درخشنده» کارگردان فیلم «دشمنان» پرسید: شخصیت اصلی شما مازوخیسم دارد یا سادیسم؟

او پاسخ داد: این شخصیت یک روان رنجوری دارد که بعد از افسردگی و تنهایی به‌سراغ آدم می‌آید، هم می‌تواند سادیسم داشته باشد هم مازوخیسم، شما دوست دارید چه داشته باشد؟

فرزاد حسنی پاسخ داد: این‌ها دو بیماری متفاوت هستند، چرا با شوخی جواب می‌دهی؟

فیلم‌ساز در ادامه گفت: چون شخصیت خودآزاری دارد به مازوخیسم نزدیک‌تر است.

حاشیه و متن نهمین روز سی‌وهشتمین جشنواره فیلم فجر + تصاویر
 

توضیحات فرزاد حسنی درباره برگزارنشدن نشست خبری «خون شد»

فرزاد حسنی گفت: به‌علت عدم حضور آقای کیمیایی نشست خبری «خون شد» برگزار نشده است، چون سؤالات بیشتر از مؤلف فیلم یعنی نویسنده و کارگردان است.

او ادامه داد: البته نشست خبری فیلم «شعله‌ور» هم بدون حضور کارگردان برگزار شد و «حمید نعمت‌الله» به‌صورت تلفنی با خبرنگاران صحبت کرد.

یکی از خبرنگاران یادآوری کرد که نشست خبری فیلم «متروپل» هم بدون حضور کیمیایی برگزار شده است.
 

*انتقاد تهیه‌کننده «عنکبوت» از اکران دیرهنگام فیلمش

در روز هشتم جشنواره دو فیلم با تهیه‌کنندگی «جواد نوروزبیگی» اکران شد. نوروزبیگی در این روز به‌جز «خون شد» فیلم «عنکبوت» را هم داشت که جزو رزروی‌های بخش سودای سیمرغ بود و به‌درخواست خودش در بخش خارج از مسابقه در آخرین سانس پردیس سینمایی ملت به نمایش درآمد.

«عنکبوت» به‌کارگردانی ابراهیم ایرج‌زاد پس از نمایش مستند «خط باریک قرمز» در ساعت 24 نیمه‌شب در پردیس سینمایی ملت نمایش داده شد. این فیلم به‌دلیل دیر بودن زمان اکران فیلم، نشست مطبوعاتی نداشت.

هنگام اکران فیلم دو سالن 9 و 10 پردیس ملت مملو از جمعیت بود. نوروزبیگی قبل از اکران فیلم در جمع خبرنگاران گفت: عمداً ساعت اکران را دیر گذاشته‌اند تا کسی به تماشای فیلم نیاید. ولی من شک ندارم که اهالی رسانه از فیلم استقبال خواهند کرد.
 

تصاویر روز نهم جشنواره


حاشیه و متن نهمین روز سی‌وهشتمین جشنواره فیلم فجر + تصاویر

حاشیه و متن نهمین روز سی‌وهشتمین جشنواره فیلم فجر + تصاویر

حاشیه و متن نهمین روز سی‌وهشتمین جشنواره فیلم فجر + تصاویر

حاشیه و متن نهمین روز سی‌وهشتمین جشنواره فیلم فجر + تصاویر

حاشیه و متن نهمین روز سی‌وهشتمین جشنواره فیلم فجر + تصاویر

حاشیه و متن نهمین روز سی‌وهشتمین جشنواره فیلم فجر + تصاویر

حاشیه و متن نهمین روز سی‌وهشتمین جشنواره فیلم فجر + تصاویر

حاشیه و متن نهمین روز سی‌وهشتمین جشنواره فیلم فجر + تصاویر

حاشیه و متن نهمین روز سی‌وهشتمین جشنواره فیلم فجر + تصاویر

حاشیه و متن نهمین روز سی‌وهشتمین جشنواره فیلم فجر + تصاویر

حاشیه و متن نهمین روز سی‌وهشتمین جشنواره فیلم فجر + تصاویر

حاشیه و متن نهمین روز سی‌وهشتمین جشنواره فیلم فجر + تصاویر

حاشیه و متن نهمین روز سی‌وهشتمین جشنواره فیلم فجر + تصاویر

حاشیه و متن نهمین روز سی‌وهشتمین جشنواره فیلم فجر + تصاویر


حاشیه و متن نهمین روز سی‌وهشتمین جشنواره فیلم فجر + تصاویر

حاشیه و متن نهمین روز سی‌وهشتمین جشنواره فیلم فجر + تصاویر

حاشیه و متن نهمین روز سی‌وهشتمین جشنواره فیلم فجر + تصاویر


منبع:
1. خبرگزاری تسنیم / حاشیه و متن نهمین روز جشنواره فیلم فجر|ترس خبرنگاران از جوانان ماسک‌دار، لهجه بد محسن تنابنده، کتک‌کاری برادران فیلمساز و نشست سرپایی عوامل خون شد
2. خبرگزاری تسنیم / نهمین روز سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر
3. خبرگزاری فارس / نشست فیلم «دشمنان» در جشنواره فیلم فجر
4. ایسنا / روز نهم جشنواره فیلم فجر با نمایش «دشمنان» و «پوست»


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.