اثرات اقتصادی ویروس کرونا در سراسر جهان

ویروس کرونا با شیوع و رشد پی در پی تبدیل به یک فاجعه جهانی شده و همچنین تاثیرات مخربی بر اقتصاد جهانی گذاشته است.
پنجشنبه، 8 اسفند 1398
تخمین زمان مطالعه:
نویسنده : میلاد شکری
موارد بیشتر برای شما
اثرات اقتصادی ویروس کرونا در سراسر جهان
طبق اطلاعات اقتصادی چند هفته گذشته بر اثر ویروس کرونا که تبدیل به فاجعه جهانی شده است، چین یک بحران مالی در کمترین زمان ممکن را تجربه خواهد کرد و رشد اقتصادی این کشور در سه ماهه اول سال 2020 به 4.5 درصد کاهش خواهد یافت. حدود 70،000 مورد از ویروس COVID-19 جدید که ماه دسامبر در ووهان چین ظاهر شد و در سراسر جهان رواج پیدا کرد تائید شده است.
 
با کاهش شدید بهای نفت خام، آژانس بین المللی انرژی نیز اعلام کرد در پی شیوع ویروس COVID-19  بازار جهانی نفت باعث رکود خواهد شد. تعطیلی کارخانه ها نیز روند تولید محصولات و قطعات از چین را کند کرده و شرکت‌های مختلف دنیا تحت تأثیر بسیاری قرار داده است و در حالی که چین با ویروس کرونا بیشتر از همه دست و پنجه نرم می‌کند‌، آسیب‌های اقتصادی در سراسر جهان رو به افزایش است.
 
به دلیل تعطیلی کارخانه ها در چین‌، ده ها میلیون نفر در شهر قرنطینه شدند و محدودیت‌های مسافرتی و حمل و نقلی بسیاری در سراسر جهان شکل گرفته است که باعث ضررهای سنگین اقتصادی و اختلال در زنجیره داد و ستد جهانی می شود.
 
با توجه به نیاز بسیاری از شرکت ها و کشورها به سلامتی اقتصاد چین، فاجعه ویروس کرونا در زمینه اقتصادی روز به روز در حال افزایش است.
 

پیش بینی سقوط اقتصاد جهانی

چین دومین اقتصاد بزرگ جهان و کشوری پیشرو در امر تجارت است ، بنابراین نتیجه اقتصادی منفی ناشی از ویروس کرونا در این کشور اقتصاد جهانی را تهدید می کند.
 
اقتصاددانان با پیش بینی رویدادهای بین 7 تا 13 فوریه توسط رویترز گفتند که انتظار دارند رشد اقتصادی چین در سه ماهه اول سال 2020 به 4.5٪ کاهش یابد و از مرز 6٪ در سه ماهه بعد هم به احتمال فراوان خواهد گذشت.
 
البته اقتصاددانان خوش بین هستند که اگر اثرات ویروس کرونا کاهش یابد و با کشف واکسن و اقدامات متقابل ریشه کن شود ، اقتصاد چین به سرعت بهبود می یابد و به تبع آن اقتصاد جهانی جان دوباره ای خواهد گرفت.

اثرات اقتصادی ویروس کرونا در سراسر جهان
 

کاهش تقاضای نفت

چین بزرگترین وارد کننده نفت در جهان است، آژانس بین المللی انرژی (IEA) با توجه به شیوع ویروس کرونا و محدودیت‌های ایجاد شده در تولید و حمل و نقل‌، اولین کاهش جدی تقاضای جهانی نفت را طی یک دهه گذشته پیش بینی کرده است.
 
تقاضای جهانی نفت به دلیل شیوع (COVID-19) و تعطیل شدن گسترده اقتصاد چین بسیار تحت تأثیر قرار گرفته است، انتظار می‌رود اکنون با کاهش 250،000 بشکه نفت در روز نسبت به سال مشابه در سه ماهه اول سال 2020‌، و کاهش 3 دلاری قیمت در هر بشکه نفت از اولین پیامدهای منفی بازار جهانی نفت باشد.
 

اختلال در تجارت

کمبود عرضه محصولات و قطعات از چین زیان اقتصادی سنگینی برای بسیاری از شرکت‌های مختلف در جهان دارد‌ و این کمبود عرضه همچنان ادامه دارد. زیرا فعالیت کارخانه ها در چین پس از سال نو قمری به تأخیر افتاد و کارگران در خانه ماندند تا به کاهش ویروس کمک کنند.
 
کارخانه های تولید محصولات اپل در چین‌، با تأخیر در تولید روبرو است. برخی از خودروسازان از جمله نیسان و هیوندای به طور موقت کارخانه های خود را در خارج از چین به دلیل اینکه نمی توانند قطعاتی دریافت کنند تعطیل کردند.
 
صنعت داروسازی همچنین در چالش مهار اختلال این ویروس در تولید جهانی قرار دارد، بسیاری از رویدادهای تجاری و ورزشی در چین و در سراسر آسیا لغو یا به تعویق افتاده است و صنعت سفر و جهانگردی در همان اوایل دچار اختلال اقتصادی ناشی از شیوع این بیماری شد.
نگرانی اصلی ژاپنی‌ها از شیوع ویروس کرونا می‌تواند به مشکلات احتمالی برگزاری المپیک 2020‌، که در کشور ژاپن برگزار خواهد شد باشد. البته چند ماه تا برگزاری المپیک 2020 زمان باقی مانده و ممکن است تا آن زمان کرونا ریشه کن شده باشد. ولی تدابیر لازم از امروز باید اتخاذ شود.
 
بنا به گزارش سازمان بین‌المللی هواپیمایی ملل متحد (ایکائو)‌، درآمدهای هواپیمایی جهانی در سه ماهه اول سال 2020 به دلیل لغو پروازها‌ تا 4 میلیارد دلار کاهش می یابد.
 
ایکائو همچنین پیش بینی کرده است که ژاپن می‌تواند 1.29‌میلیارد دلار درآمد گردشگری را در سه ماهه اول به دلیل کاهش مسافران چینی از دست بدهد. در حالی که این عدد برای تایلند می‌تواند تا 1.15‌میلیارد دلار باشد و به دلیل اینکه مردم از سفر می‌ترسند، هتل‌ها و فرودگاه‌ های اکثر نقاط دنیا برای هفته ها خالی است و این ضرری است که پس از بازگشت به شرایط عادی به راحتی قابل بازیابی نیست.
 
جنگ تجاری اخیر، که در آن ایالات متحده و چین تعرفه کالاهای خاص وارداتی را تعیین می‌کردند‌، باعث رکود قابل توجهی در تولید در سال گذشته شد. اما ویروس کرونا به صنایع خدماتی نیز صدمه می‌زند، اگر مقامات و دولت‌های کشورهای بزرگ اقتصادی شروع به تعطیل کردن بیشتر مراکز عمومی و خدماتی مانند کارخانه ها‌، مراکز خرید و فرودگاه ها و... کنند، آسیب اقتصادی ویروس جدید می‌تواند گسترده تر و پایدارتر هم باشد.
 
قطعا، هر چه تعطیلی تولید چین طولانی‌تر شود و سایر کشورها مجبور به انجام اقدامات مشابه شوند‌، می‌تواند زیان اقتصادی بسیار سنگین و غیر قابل جبرانی را برای شرکت‌های بزرگ و تجارت جهانی بین کشورها داشته باشد. در این میان شاید دولت امریکا از شیوع بیماری کرونا در چین و حتی در ایران خوشحال باشد، اما با توجه به اینکه برخی کالاهای امریکایی را هم چین تولید می‌کند، ایالات متحده هم از این تعطیلی‌ها بی نصیب نمی‌ماند. این موضوع وقتی حساس‌تر می‌شود که بدهکاری ایالات متحده هم بسیار زیاد است و تلاش ترامپ برای بهبود وضعیت اقتصادی و عرضه اندام در انتخابات ریاست جمهوری پیش‌رو با شکست مواجه می‌شود.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.