ماجرای حمله با چاقو به عوامل برنامه تلویزیونی در شهر + فیلم

عوامل برنامه تلویزیونی «در شهر» روز شنبه یازدهم مرداد ماه در حال مصاحبه با مردم یکی از روستاهای فشافویه از توابع شهرستان ری و ضبط فیلم آن بودند که با سلاح سرد به آنان حمله شد. ماجرا چه بود؟
يکشنبه، 12 مرداد 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ساره سمیع زاده
موارد بیشتر برای شما
ماجرای حمله با چاقو به عوامل برنامه تلویزیونی در شهر + فیلم
به گزارش راسخون، عوامل این برنامه تلویزیونی در حال مصاحبه و ضبط فیلم در مورد مشکلات اهالی یکی از روستاهای فشافویه بودند و این فرد وابسته به یکی از مسئولان روستا برای جلوگیری از انعکاس خبر به سمت گزارشگر این برنامه تلویزیونی حمله کرد.

بر اساس این گزارش اهالی برای احقاق حقوق خود به برخی از مسئولان روستا معترض بودند و خودشان هم جلو فردی که با چاقو قصد ضربه زدن به گزارشگر را داشت، گرفتند.
 

عوامل تلوزیونی «در شهر اعلام» کردند همچنان پیگیر مشکلات اهالی این صورت خواهند بود و روابط عمومی صدا و سیما نیز نسبت به این رویداد واکنش نشان داده است.

حمید خواجه نژاد مدیر روابط عمومی معاونت سیما با انتشار پستی در فضای مجازی به چاقو کشی برای خبرنگار «در شهر» واکنش نشان داد. احسان رمضانی که برای پوشش مشکل آب روستای خانلق در بخش حسن آباد فشافویه رفته بود، فردی که وابسته به مسئول این منطقه بود با سلاح سرد به این خبرنگار حمله کرد. جزئیات این درگیری فردا شب در «تهران ۲۰» پخش خواهد شد.

ماجرای حمله با چاقو به عوامل برنامه تلویزیونی در شهر
 

ماجرای حمله با چاقو به عوامل برنامه "در شهر"

وقتی دوربین "در شهر" تلویزیون به شهرستان‌های اطراف و روستاهای تهران می‌رود مردم مطالبات‌شان را فریاد می‌زنند؛ سالها از این اتفاق می‌گذرد و بنابر گفته تهیه‌کننده‌اش، با وجود تهدید و فشارهای وقت و بی‌وقت، "در شهر" از پوسته مطالبه‌گری‌اش خارج نخواهد شد.

خبر رسید که به دوربین برنامه تلویزیونی "در شهر" حمله کرده‌اند آن هم با چاقو! روابط عمومی سیما درباره‌اش نوشت: فردی وابسته به یک مسئول! برای شنیده نشدن صدای مردم روستایی در اطراف تهران برای عوامل "در شهر" چاقو کشید. عوامل "در شهر" شبکه پنج سیما در این 25 سال سابقه با حضور در جای‌جای این ابر شهر، با وجود انواع فشار، تهدید و تطمیع‌ها، دست از مطالبه به حق مردم نکشیدند. این خبر از طرفی ناراحت‌کننده و از طرفی دیگر غرورآفرین بود؛ چرا که برنامه‌ای باید چالش‌ها و مطالبه‌گری‌هایش آنقدر تأثیرگذار باشد که عده‌ای اجیر شوند تا جلوی فعالیتش را بگیرند. 

برنامه "در شهر" از جمله برنامه‌های قدیمی شبکه تهران بوده که در قالب گزارش تصویری نسبت به بررسی مسائل، موضوعات و مشکلات شهر تهران می‌پردازد و اتفاقات و حوادث را جهت تبیین و بررسی هرچه بیشتر و اصلاح مخاطبان به تصویر می‌کشد. در واقع رویکرد این برنامه که نوعی میان‌برنامه مستند است از سال 1384 تا به امروز تولید و پخش می‌شود در راستای رسالت‌های شبکه پنج سیما است که تلاش برای پاسخگویی به نیازهای شهری اجتماعی، فرهنگی، دینی، سیاسی استان تهران و انعکاس، تبیین و مسائل و موضوعات مربوط به آن است.

بررسی و نگاه به موضوع جامعه در شهر و مسائل جامعه‌شناسی که مبتنی بر واقعیت‌های جامعه شهری تهران است، توجه به موضوع انسان‌ها و افرادی که در جامعه زندگی می‌کنند و مهم‌ترین چالش‌ها و درگیری‌ها و مشغله‌های فردی انسان‌ها در شهر از موضوعاتی است که در این میان برنامه بسیار کاربردی و مفید مورد توجه قرار می‌گیرد، همچنین موضوعات دیگری همچون دانش در شهر یا به تعبیری تلاش برای ارتقای سطح آگاهی‌های لازم و دانش‌های کاربردی و مفید که هر شهروندی باید آن را فرا گیرد و بداند تا در نظم نوین کلانشهری همچون تهران بتواند هم خودش را تطابق دهد و هم به پیشرفت و حرکت منظم و یکنواخت این جامعه گسترده و پیچیده کمک کند. البته حوادث مهم در شهر و مسائل مربوط به ایمنی و امنیت و سلامت و نیز مسائل هنری تحت عنوان هنر در شهر در برنامه "در شهر" مورد توجه قرار می‌گیرند.

فرشید محمودی که دو سالی است تهیه‌کننده برنامه "در شهر"، "در استان" و "تهران 20" است؛ او درباره ماجرای حمله با چاقو به سمتِ عوامل برنامه "در شهر" گفت: اولاً بسیاری بایدبدانند مردم درخواست می‌کنند مشکلی داشته باشند چه آب، برق، گاز و موارد دیگر، سال‌هاست مطالبه‌شان را جلوی دوربین مطرح می‌کنیم و دغدغه‌مان است. تاکنون هم بارها پیش آمده جلویمان را بگیرند و نگذارند مشکل مردم منعکس شود. برخی از شورایاری‌ها و بخشداری‌ها و همچنین اشخاص و افراد دیگر تلاش می‌کنند و تلاش‌ کرده‌اند این مشکلات منعکس و به تصویر کشیده نشوند. 

وی افزود: در روستای خانلق فشافویه (اطراف حسن‌آباد فشافویه) مردم مشکل قطعی آب و یکسری موضوعات دیگر داشتند و از ما بنابر درخواست و استشهادی که جمع‌آوری کرده‌ بودند، برویم و گزارش بگیریم. از وابستگان به شورایای آن روستا آمدند بین مردم و نمی‌گذاشتند عوامل ما گزارش‌شان را تهیه‌ کنند. زیر بار نمی‌رفتند و همواره می‌گفتند دوربین‌شان را بکشنیم و حرف‌های بدی را هم بر زبان می‌آوردند. ما بنابر درخواست مردم و فیلم‌های اثباتی از مشکلات‌شان پا به آن روستا گذاشته بودیم. اما بعد از مانع‌تراشی‌های فراوان بالأخره یکی از آن‌ها با چاقو به سمت عوامل ما حمله کرد که بحمدالله مردم نگذاشتند اتفاق بدی بیفتد. 

تهیه‌کننده "در شهر" درباره حال و احوال عوامل برنامه و دستگیری فرد خاطی گفت: خوشبختانه مردم نگذاشتند اتفاقی برای عوامل ما بیفتد و شنیده‌ام که فرد خاطی که با چاقو به عوامل برنامه حمله کرد دستگیر شده است. از اینکه جلوی دوربین ما را بگیرند و نگذارند گزارش تهیه‌ کنیم بارها شاهدش بوده‌ایم و عوامل برنامه ما به این نوع رفتارها و برخوردها عادت دارند. البته مثل اوقاتِ دیگر، گزارش‌مان را تهیه کرده‌ایم و یکی دو روز آینده پخش خواهد شد. خوشبختانه برنامه "در شهر" 25 سال روی آنتن بوده و به کار خودش ادامه داده است و یک روز هم وقفه و تعطیلی نداشته است. 

وی با اشاره به اینکه مردم به دوربینِ "در شهر" احترام می‌گذارند، تأکید کرد: مردم در این سال‌ها همیشه به دوربینِ "در شهر" احترام گذاشته‌اند؛ چون وارد مشکلات واقعی مردم می‌شود و هر نوع حوادث و مشکلاتی را به جان می‌خرد. مردم به شدت روی برنامه "در شهر" نظر خوبی دارند و همچنین مسئولین؛ هیچ‌وقت نشده نگاه بدی داشته باشند و پاسخگو بوده‌اند. البته اگر مدیریت گروه تهران و شهروندی و همچنین حمایت‌های مدیر شبکه پنج نبود که نگاه فرمایشی و دستوری نداشته‌اند، این توفیقات به دست نمی‌آمد. ما که توان حل مشکل مردم را نداریم اما حداقل خواسته‌ها، دردها و مشکلاتشان را بازگو کنیم تا تلنگری شود مسئولین به این مشکلات رسیدگی کنند. 
محمودی درباره فشارهایی که به برنامه "تهران 20" و "در شهر" آورده‌اند، گفت: اینطوری نیست که یقه مجری را بگیریم و یا جلوی برنامه‌سازی چالشی ما را بگیرند. ما موضوعات را مطرح می‌کنیم و نمی‌توانیم برنامه خنثی بسازیم. فشار می‌آورند اما نه به برنامه‌ساز بلکه به مدیران تلویزیون! شاید یکی از بحث‌هایی که خیلی فشارها سنگین شد، بحث وارد کردن واردات خودرو بود که جلوی کار ما را بگیرند. به ما تا به حال تذکری داده نشده اما بسیاری در بیرون از صداوسیما هستند که نمی‌خواهند چنین مباحث جدی و چالشی مطرح شود. 

وی در خصوص اینکه چرا تهیه‌کننده سه برنامه "در شهر"، "در استان" و "تهران 20" است، توضیح داد: در این سه برنامه موضوع و محورها یکی است و یک فضا را دنبال می‌کند. نظر شبکه 5 و مدیران شبکه این بود یک انسجام محتوایی بین برنامه‌ها باشد. اگر برنامه "در شهر" یک موضوع را پیگیری می‌کند درباره موضوع مسکن، برنامه "تهران 20" نیز به آن بپردازد و یا در برنامه "در استان" با همین محور و دغدغه اما به شکل و شمایل دیگری مطرح شود. برنامه "در استان" هر روز ساعت 12:10 (ظهر) به مدت 7 دقیقه، "در شهر" در دو باکس 18:10 و 23:45 و "تهران 20" هر روز ساعت 20 به مدت 50 دقیقه روی آنتن می‌روند. 

تهیه‌کننده برنامه "تهران 20" و "در شهر" در پایان خاطرنشان کرد: انصافاً فضای کار و نوع آیتم‌هایی که تا به حال روی آنتن رفته‌ایم یا چالشی بوده‌اند و یا مطالبه‌گر! از تلویزیون هیچ فشاری به ما وارد نشده و اتفاقاً با حمایت شبکه خیلی جدی‌تر روی بحث‌های چالشی و آیتم‌ها و مصاحبه‌های مطالبه‌گرایانه کار می‌کنیم. مثلاً تا به حال به ما نگفته‌اند فلان آیتم و بحث روی آنتن نمی‌رود و کار نمی‌شود! امشب در برنامه "تهران 20" به موضوع حمله به عوامل برنامه "در شهر" با گپ و گفت با بخشدار و فرماندار آن منطقه پرداخته می‌شود.


منبع:
1. ویدئو | حمله با چاقو به عوامل برنامه تلویزیونی در شهر / همشهری آنلاین
2. ماجرای حمله با چاقو به دوربینِ تلویزیون/ چرا به "در شهر" و "تهران ۲۰" فشار می‌آورند؟ / تسنیم
3. باشگاه خبرنگاران جوان
4. توییتر


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما