کنکور فردا تعیین تکلیف می شود/ نظر نهایی را ستاد ملی کرونا خواهد داد

در جلسه امروز کمیسیون آموزش مجلس و جمعی از نمایندگان با وزیر بهداشت، وزیر علوم و رئیس سازمان سنجش، حضور داشتند و تمامی حضار بر تصمیم گیری نهایی توسط ستاد ملی مبارزه با کرونا تاکید کردند.
يکشنبه، 12 مرداد 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: فاطمه سمیع زاده
موارد بیشتر برای شما
کنکور فردا تعیین تکلیف می شود/ نظر نهایی را ستاد ملی کرونا خواهد داد
به گزارش راسخون؛ نشست تخصصی کمیسیون آموزش با حضور وزرای علوم، تحقیقات و فناوری، ورزش و جوانان و بهداشت و رئیس سازمان سنجش در صحن علنی مجلس پایان یافت.

دکتر منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری پس از پایان نشست کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری در جمع خبرنگاران درباره جمع‌بندی این نشست، عنوان کرد: نشست امروز با دعوت کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس برگزار شد و بحث‌های مهمی در خصوص برگزاری آزمون سراسری مطرح شد.

وی ادامه داد: نگرانی‌های نمایندگان نسبت به برگزاری آزمون‌ها در نشست امروز به مهمانان نشست منتقل شد و در مجموع  در اجرای آزمون فعلا تصمیمی برای تغییر تاریخ برگزاری کنکور در این نشست اتخاذ نشد.

دکتر غلامی اضافه کرد: بر همین مبنا مقرر شد فردا دوشنبه نشستی با حضور وزرای علوم و بهداشت و رئیس کمیسیون آموزش برگزار شود تا در این نشست تصمیم‌گیری نهایی در خصوص برگزاری زمان کنکور اتخاذ شود.

به گزارش خانه ملت، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تصریح کرد: تصمیم‌گیری نهایی در خصوص برگزاری کنکور از طریق ستاد ملی کرونا اعلام خواهد شد.
 


وزیر بهداشت: آماده برگزاری کنکور سراسری هستیم

 
کنکور فردا تعیین تکلیف می شود/ نظر نهایی را ستاد ملی کرونا خواهد داد

سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نشست امروز با اعضای کمیسیون آموزش برای تعیین تکلیف برگزاری آزمون سراسری که در صحن مجلس برگزار شد، گفت: ما برای برگزاری کنکور سراسری با رعایت بیشتر پروتکل‌های بهداشتی آمادگی داریم.

او بیان کرد: البته این حرف به معنای آن نیست که کوچکترین عارضه‌ای اتفاق نمی‌افتد چرا که هیچ کس نمی‌تواند به صورت صد درصد تضمین کند که هیچ اتفاقی نمی‌افتد.

وزیر بهداشت اظهار کرد: اگر موضوع این است که کنکور سراسری برگزار نشود، این بحثی جداست، اما درخواست دارم عزیزان موضوع برگزاری کنکور کارشناسی ارشد و دکتری را از کنکور سراسری جدا کنند.


در خصوص کنکور سراسری، جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا با حضور جمعی از نمایندگان و کارشناسان برگزار و ساز و کار مشخصی برای برگزاری کنکور سراسری با رعایت دقیق پروتکل‌های بهداشتی مشخص خواهد شد.

در مجموع، جلسه امروز کمیسیون آموزش مجلس و جمعی از نمایندگان با وزیر بهداشت، وزیر علوم و رئیس سازمان سنجش، نقش مشورتی داشت و تمامی حضار بر تصمیم گیری نهایی توسط ستاد ملی مبارزه با کرونا تاکید کردند.
 

اختلاف‌نظر وزیر بهداشت با وزیر علوم درباره برگزاری کنکور


کنکور فردا تعیین تکلیف می شود/ نظر نهایی را ستاد ملی کرونا خواهد داد

عضو کمیسیون آموزش مجلس با بیان اینکه تعداد‌ مخالفین برگزاری کنکور در موعد مقرر بیشتر از موافقین بودند، گفت: اختلاف‌نظر جدی بین وزیر بهداشت با وزیر علوم درباره برگزاری کنکور وجود داشت.

احمد نادری عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی درباره این بحث که اکثریت اعضای کمیسیون موافق برگزاری آزمون کنکور سراسری در شرایط فعلی هستند، اظهار داشت: من به عنوان عضو کمیسیون آموزش مجلس چنین چیزی را تکذیب می‌کنم. اتفاقاً تعداد مخالفین برگزاری آزمون کنکور در نشست عصر امروز این کمیسیون که وزرای بهداشت، ورزش، علوم و رئیس سازمان سنجش حضور داشتند بیشتر بودند.

وی افزود: تعداد‌ مخالفین برگزاری کنکور در موعد مقرر بیشتر از موافقین بودند.

عضو کمیسیون آموزش مجلس تصریح کرد: نتیجه نشست عصر امروز کمیسیون آموزش با موضوع آزمون سراسری کنکور آن بود که نشست دیگری در آینده نزدیک که ممکن است فردا یا پس‌فردا باشد برگزار شود که در این جلسه وزرای بهداشت و علوم حاضر شده و از کمیسیون آموزش مجلس من و تعداد دیگری از همکارانم حضور خواهند داشت و بحث را به صورت مفصل‌تری پیگیری کنیم.

نادری خاطرنشان کرد: در نشست عصر امروز کمیسیون آموزش آنچه واضح بود اختلاف‌نظر جدی وزیر بهداشت با وزیر علوم درباره برگزاری کنکور بود. چرا که وزیر علوم و رئیس سازمان سنجش پافشاری شدیدی بر برگزاری آزمون کنکور در موعد مقرر داشتند ولی وزیر بهداشت مخالفت خود را به صراحت در این باره مطرح کرد و گفت من حجت شرعی و قطعی در این باره ندارم چرا که برای برگزاری آزمون کنکور در موعد مقرر باید بررسی‌های بیشتری صورت گیرد و مشخص شود وزارت علوم اصلاً توانایی برگزاری آزمون کنکور که بیش از یک میلیون داوطلب با رعایت پروتکل‌های بهداشتی را دارد؟

وی گفت: بنده امروز اسناد و مواردی را در پنج بند در کمیسیون آموزش مجلس مبنی بر اینکه در آزمون دکتری پروتکل‌های بهداشتی رعایت نشده است را مطرح کردم.

عضو کمیسیون آموزش مجلس اظهار داشت: وزیر بهداشت در این نشست به صراحت خواستار راستی‌آزمایی اقدامات وزارت علوم و سازمان سنجش در مورد رعایت پروتکل‌های بهداشتی برای برگزاری آزمون کنکور شد. چرا که وی معتقد است ابلاغ بخشنامه رعایت پروتکل‌های بهداشتی با اجرای این پروتکل‌ها متفاوت است و به نظر می‌رسد اختلاف‌نظری بین وزرای بهداشت و علوم درباره برگزاری کنکور وجود دارد.

نادری گفت: به نظر می‌رسد خطی که رئیس جمهور در ستاد ملی مقابله با کرونا دنبال می‌کند مبنی براینکه آزمون کنکور سراسری باید برگزار شود و آقای واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور هم آن را به نحو دیگری که باید کنکور برگزار شود فشاری است که بر وزارت بهداشت و علوم وارد می‌شود ولی آقای نمکی در حال مقابله با این فشار هستند.

وی بر همین اساس تأکید کرد: این خط باید در مجلس شورای اسلامی پیگیری شود و در نهایت بهترین تصمیم مبنی براینکه جان داوطلبین و شهروندان و فرزندان این کشور باید حفظ شود را بگیریم.

عضو کمیسیون آموزش مجلس اظهار داشت:‌ در نشست عصر امروز این کمیسیون تأکید کردم خط قرمز من و مخالفین برگزاری کنکور در موعد مقرر حفظ جان شهروندان و موکلانم است و از حق آنها کوتاه نخواهیم آمد و به صراحت خطاب به وزرای بهداشت و علوم گفتم حتی یک دانش‌آموز یا دانشجو هم به ویروس کرونا مبتلا شود شرعاً مسئولیت آن بر گردن آنها است ضمن اینکه باید در این دنیا هم پاسخگو باشند.

نماینده تهران در مجلس موضع قالیباف درباره برگزاری کنکور اینگونه تشریح کرد که این موضع از مقام و جایگاه ریاست مجلس بیان شده که باید بررسی جامعی در کمیسیون‌های آموزش و بهداشت صورت گیرد؛ رئیس کمیسیون بهداشت به صراحت اعلام کرد مخالف برگزاری آزمون کنکور سراسری در موعد مقرر است و حتی نامه‌ای را به رئیس جمهور نوشته است.

وی درباره نظر رئیس کمیسیون آموزش هم گفت: نظر اعضای این کمیسیون درباره برگزاری کنکور در موعد مقرر متفاوت است و فعلاً جمع‌بندی مشخصی در این کمیسیون وجود ندارد.  اما طبق نظر رئیس مجلس باید بررسی جامعی در این باره صورت گیرد و کمیسیون‌های تخصصی مجلس باید از ابعاد مختلف و تخصصی نسبت به کنکور جمع‌بندی‌ نهایی‌شان را اعلام کنند.

عضو کمیسیون آموزش مجلس تصریح کرد: نظر نهایی رئیس مجلس بر نظر کمیسیون‌های تخصصی ارجحیت دارد.


۸ هزار ورزشگاه برای برگزاری کنکور اختصاص یافت


کنکور فردا تعیین تکلیف می شود/ نظر نهایی را ستاد ملی کرونا خواهد داد

وزیر ورزش و جوانان از اختصاص ۸ هزار ورزشگاه روباز و سرپوشیده در سراسر کشور برای برگزاری کنکور با هدف رعایت پروتکل‌های بهداشتی خبر داد.

مسعود سلطانی‌فر که عصر امروز در نشست کمیسیون‌آموزش تحقیقات و فناوری مجلس با هدف بررسی برگزاری کنکور حضور یافته بود، گفت: امروز به دعوت رییس کمیسیون و برای کمک به برگزاری بهتر آزمون‌های سراسری در نشست این کمیسیون حضور یافتم.

وزیر ورزش و جوانان افزود: برای برگزاری کنکور برخی دستگاه‌های کشور مانند آموزش و پرورش و وزارت ورزش و جوانان که امکانات خوبی در اختیار دارند، مثل همیشه پای کار آمدند تا مانند قبل که در حوادثی همچون سیل و زلزله امکانات خود را در اختیار دستگاه‌های مسئول قرار می‌دادند این بار نیز برای برگزاری کنکور امکانات خود را به این دستگاه‌ها اختصاص دهند.

سلطانی‌فر از اختصاص ۸ هزار استادیوم، ورزشگاه و مکان ورزشی روباز و سرپوشیده برای برگزاری کنکور سراسری خبر داد و اضافه کرد: علاوه بر این ۳ هزار سازمان مردم نهاد با حضور ۵۰۰ هزار جوان سازماندهی شدند تا در برگزاری کنکور مشارکت کنند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا این امکانات فقط برای آزمون سراسری خواهد بود و وزارت ورزش تمهیداتی برای آزمون ارشد پیش بینی نکرده است، گفت: چنانچه سازمان سنجش و وزارت علوم چنین درخواستی برای آزمون ارشد داشته باشند این امکانات برای آزمون ارشد هم در نظر گرفته خواهد شد.

وزیر ورزش و جوانان ادامه داد: امیدوارم با همگرایی و همکاری همه دستگاه‌ها و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی کنکور سراسری و ارشد با کمترین خسارت برگزار شود.
 

موافقت مشروط کمیسیون بهداشت با برگزاری کنکور

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت که این کمیسیون به صورت مشروط با برگزاری کنکور موافقت کرده است.

زهرا شیخی در توضیح جلسه امروز کمیسیون بهداشت ودرمان مجلس گفت :این جلسه با حضور معاون بهداشتی وزارت بهداشت رییس مرکز بیماری های دار وزارت بهداشت و نمایندگان مرکز پژوهش های مجلس و رییس اتاق فکر کرونای تهران برای بررسی موضوع برگزاری کنکور سراسری، ارشد، دستیاری و پیامدهای ان با توجه شیوع ویروس کرونا برگزار شد. 

وی با بیان اینکه تصمیم نهایی درباره برگزاری کنکور در ستاد ملی کرونا گرفته میشود، افزود:کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز بعد از بررسی پیامدهای برگزاری کنکور ، با انجام آزمون ها در صورت رعایت کلیه پروتکل های اعلام شده از سوی وزارت بهداشت و درمان به ستاد ملی کرونا به صورت مشروط موافقت کرد ،البته موافقت کمیسیون بهداشت  ودرمان مجلس منوط به رعایت تمامی پروتکل های صادره از سوی وزارت بهداشت و ستاد ملی کرونا در برگزاری آزمون هاست.


نمایندگان مجلس درباره برگزاری کنکور در موعد مقرر قانع نشدند


کنکور فردا تعیین تکلیف می شود/ نظر نهایی را ستاد ملی کرونا خواهد داد

رئیس کمیسیون آموزش مجلس با اشاره به توضیحات وزرای علوم، بهداشت، ورزش و رئیس سازمان سنجش در نشست عصر امروز این کمیسیون با موضوع برگزاری کنکور در موعد مقرر گفت:‌ نمایندگان از توضیحات میهمانان این نشست قانع نشدند و قرار شد تصمیمات نهایی جهت ارائه به ستاد کرونا فردا اتخاذ شود.

علیرضا منادی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی امروز (یکشنبه 12مرداد) پس از جلسه عصر امروز این کمیسیون در گفت‌وگو با شبکه خبر اظهار داشت: بعداز مأموریت رئیس مجلس به من و کمیسیون آموزش مجلس جلسه‌ای فوق‌العاده با حضور وزیر علوم، بهداشت، ورزش و معاونین این وزارتخانه و دستگاه‌های مختلف و دانشگاه آزاد با موضوع کنکور برگزار شد که نمایندگان مجلس نگرانی‌های خود را مطرح کردند.

وی افزود: ‌نمایندگان مخالف مباحث خود را در این باره مطرح کردند و گفتند که در زمان فعلی برگزاری کنکور می‌تواند آثاری را داشته باشد ضمن اینکه موافقین هم اعلام کردند چون پیک کرونا در پاییز است و امکان همراهی با بیماری آنفلوانزا وجود دارد عدم برگزاری کنکور می‌تواند آثاری داشته باشد.

رئیس کمیسیون آموزش مجلس تصریح کرد: نمایندگان مخالف برگزاری کنکور در شرایط فعلی تعهد سنگینی را از رئیس سازمان سنجش طلب کردند که این سازمان باید تراکم کمتری را برای برگزاری کنکور در نظر گرفته و پک‌های بهداشتی را بین داوطلبین توزیع کند ضمن اینکه اینترنت باید قطع بوده و ناظرین بیشتری در محل آزمون حضور داشته باشند.

منادی خاطرنشان کرد: شب گذشته هم من با وزیر ورزش صحبت کردم و وی در نشست امروز موافقت کرد که 8 هزار ورزشگاه در اختیار این وزارتخانه‌ که همه ورزشگاه‌های‌اش را در اختیار ستاد کرونا برای برگزاری کنکور قرار دهد. 

وی با بیان اینکه قرار شده 20 درصد تراکم آزمون دکتری در آزمون کنکور سراسری وجود داشته باشد، گفت: نمایندگان از پاسخ وزرا قانع نشدند و قرار شد جلسه‌ای در دفتر وزیر بهداشت با حضور موافقین و مخالفین آزمون کنکور سراسری در شرایط فعلی و چند نفر از مسئولین و متولیان با حضور وزرای بهداشت، علوم و سازمان سنجش برگزار شود.

رئیس کمیسیون آموزش مجلس در پایان خاطرنشان کرد: جواب قطعی عدم برگزاری و یا برگزاری به موقع کنکور و یا تعویق آن در نشست فردا گرفته خواهد شد و تصمیم جدی در این باره دوشنبه مشخص می‌شود.


منبع:
1. ایسنا/ وزیر علوم: کنکور فردا تعیین تکلیف می شود
2. ایسنا/ موافقت مشروط کمیسیون بهداشت با برگزاری کنکور
3. فارس/ نمایندگان مجلس درباره برگزاری کنکور در موعد مقرر قانع نشدند
4. فارس/ اختلاف‌نظر وزیر بهداشت با وزیر علوم درباره برگزاری کنکور
5. تابناک/ وزیر بهداشت: آماده برگزاری کنکور سراسری هستیم
6. ایرنا/ وزیر ورزش: ۸ هزار ورزشگاه برای برگزاری کنکور اختصاص یافت


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما