توزیع ۱.۵ میلیون واکسن آنفلوانزا / واکسن آنفلوانزا در بازار آزاد تقلبی و قاچاق است

مدیرکل نظارت بر دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو گفت: توزیع رایگان واکسن آنفلوانزا بین گروههای پر خطر از امروز یا فردا در شبکه بهداشتی آغاز می‌شود.سازمان در اطلاعیه‌ای نسبت به تبلیغ و فروش واکسن آنفلوانزا تقلبی و قاچاق توسط افراد سودجو در بازار آزاد هشدار داد.
سه‌شنبه، 8 مهر 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: فاطمه سمیع زاده
موارد بیشتر برای شما
توزیع ۱.۵ میلیون واکسن آنفلوانزا / واکسن آنفلوانزا در بازار آزاد تقلبی و قاچاق است
به گزارش راسخون، از چندی پیش سازمان نظام پزشکی، دانشمندان و کارشناسان عرصه سلامت و مسئولین وزارت بهداشت، با نزدیک شدن به فصل پاییز و جدی شدن خطر اپیدمی همزمان آنفلوانزا و کووید ۱۹ هشدارها و نظرات خود را ابراز کرده‌اند، و به طور خاص سازمان نظام پزشکی در بیانیه مورخ ۳۰/‏۰۶/‏۱۳۹۹‬ بر اهمیت توجه جدی به این مقوله و واکسیناسیون ضد آنفلوانزا به عنوان یک اقدام استراتژیک بهداشتی اصرار ورزیده است. ولی متأسفانه، اظهارات متناقض مسئولین تهیه و توزیع واکسن و پخش اخبار غیر دقیق در رسانه‌ها به ایجاد نگرانی و اضطراب در بین مردم دامن زده است.

از یک ماه قبل سخن از خرید ۱۰- ۱۵ میلیون دوز واکسن آنفلوانزا و تدوین پروتکل لازم برای تعیین اولویت‌های دریافت کنندگان واکسن به میان آمد. 
 

 توزیع ۱.۵ میلیون واکسن آنفلوانزا

حیدر محمدی مدیرکل نظارت بر دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو روز شنبه گفت: مرحله اول توزیع واکسن آنفلوانزا از اوایل این هفته با اولویت، کادر بهداشت و درمان، زنان باردار، بیماران خاص و صعب العلاج و بیماران پیوندی که در مراکز بهداشتی پرونده دارند، انجام می شود.این گروهها مشمول دریافت واکسن رایگان آنفلوانزا هستند و بر اساس اطلاعات ثبت شده در پرونده سلامت این افراد واکسن آنفلوانزا را به صورت رایگان دریافت می کنند.

حدود ۲.۵ میلیون واکسن آنفلوانزا در مراکز بهداشتی توزیع شود که در مرحله اول که از این هفته انجام می شود ۱.۵ میلیون واکسن در مراکز بهداشتی و درمانی توزیع می شود، مرحله دوم توزیع واکسن های رایگان در شبکه بهداشتی نیز بلافاصله بعد از ورود واکسن به کشور برای سالمندان بالای ۶۵ سال که در خانه های سالمندان و مراکز بهزیستی هستند و نیز کودکان زیر ۵ سال توزیع می شود.

محمدی افزود: در مجموع از حدود ۲.۵ میلیون واکسن وارداتی رایگان که در شبکه بهداشتی برای گروههای خاص توزیع می شود، ۱.۳ میلیون واکسن برای زنان باردار و ۴۵۰ هزار دوز برای بیماران خاص، پیوندی، دیالیزی و صعب العلاج توزیع می شود و بقیه آن برای کادر بهداشت و درمان، سالمندان، کودکان زیر ۵ سال، کادر مراکز بهداشت و درمان نیروهای مسلح و زندانها با ثبت کدملی توزیع می شود.  

وی ادامه داد: با توجه به محدودیت نگهداری واکسن آنفلوانزا و لزوم رعایت زنجیره سرد و نگهداری در یخچال امکان واردات و توزیع همه ۲.۵ میلیون واکسن برای شبکه بهداشتی به صورت یکجا وجود ندارد و به تدریج با توزیع ۱.۵ میلیون واکسن در مرحله اول، محموله های بعدی برای توزیع یک میلیون واکسن بعدی نیز انجام می شود.
 

چه زمانی واکسن آنفلوآنزا را می توان تزریق کرد

 
توزیع ۱.۵ میلیون واکسن آنفلوانزا / واکسن آنفلوانزا در بازار آزاد تقلبی و قاچاق است

فاطمی نایب رئیس انجمن داروسازان در برنامه تهران کلینیک رادیو تهران با اشاره به بهترین بازه زمانی تزریق واکسن آنفلوآنزا اظهار داشت: بر اساس آخرین اطلاعات پژوهشی سال ۲۰۲۰ سازمان مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های آمریکا، بهترین زمان تزریق واکسن آنفولانزا از ماه سپتامبر تا اواخر ماه اکتبر (۱۰ آبان ماه) است و حتی اگر کسی نتواند طی مدت این واکسن را تزریق کند تا نیمه زمستان فرصت دارد. اگر قبل از ۱۰شهریور این واکسن تزریق شود ممکن است اثربخشی خود را از دست دهد چون دو هفته زمان برای اثر بخشی این واکسن نیاز است.
 

چه کسانی در اولویت دریافت واکسن آنفلوانزا هستند؟

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی امروز دوشنبه گفت: اولویت دریافت واکسن برای کارکنان مراکز بیمارستانی، زنان باردار و مبتلایان به بیماری‌های خاص است.

محمد مهدی گویا با بیان این مطلب افزود: در روز شنبه پنجم مهر حدود نیمی از مقدار تعیین شده (تخصیص ۱.۵ میلیون دوز واکسن آنفلوانزا) به معاونت بهداشت وزارت بهداشت تحویل داده شد که بلافاصله با هماهنگی قبلی، توزیع در سطح دانشگاه های علوم پزشکی کشور آغاز شد. روند تحویل واکسن به سردخانه مرکزی واکسن در روز ۶ و ۷ مهر نیز ادامه دارد و به همین شکل توزیع به استان ها و شهرستان ها استمرار خواهد داشت.

رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت همچنین گفت: با توجه به بعد مسافت و تعدد مراکز و واحدهای عملیاتی، توزیع واکسن در سطح کشور طبعا زمانبر است که با تلاش شبانه روزی کارکنان شبکه های بهداشتی کشور در حال انجام است. ارائه خدمات واکسیناسیون در تعدادی از مراکز از روز شنبه و یکشنبه (۵ و ۶ مهرماه) آغاز شده و با توجه به روند توزیع قطعا از امروز(یکشنبه) در همه واحدهای عملیاتی واکسیناسیون برای گروه های اولویت دار اعلامی انجام می شود.

گویا افزود: واکسن آنفلوانزا هیچ تاثیری در پیشگیری از بیماری کووید۱۹ ندارد نکته مهم رعایت دستورالعمل های پیشگیرانه و فاصله گذاری اجتماعی برای پیشگیری از ویروس کرونای جدید در حین دریافت واکسن آنفلوانزا است که در صورت عدم رعایت می تواند سبب گسترش خطر انتشار کرونا شود. انتظار می رود افرادی که جزو گروه های در معرض خطر بیماری آنفلوانزا هستند به صورت تلفنی با مراکز بهداشتی هماهنگی قبلی انجام دهند و ضمن اخذ نوبت مراجعه کنند تا در زمان مراجعه از خدمات سریعتر، اتلاف وقت کمتر و همچنین بدون تجمع و ازدحام بهره مند شوند.
 

قیمت واکسن آنفولانزا مشخص شد

نایب رئیس انجمن داروسازان  درباره توزیع واکسن های آنفلوآنزا گفت: سیستم توزیع واکسن از طریق معاونت بهداشتی وزارت بهداشت برای عرضه واکسن به مادران باردار، افراد مسن مقیم مراکز درمانی و کادر درمانی بصورت رایگان صورت می‌گیرد و داروخانه ها وظیفه عرضه واکسن به افراد با شرایط پرخطر را دارند که متاسفانه به نظر می‌رسد که تعداد پیش بینی شده واکسن به دست مردم نخواهد رسید.

وی افزود: قیمت این واکسن برای عرضه عمومی در داروخانه های خصوصی حدود ۴۲ هزار تومان تخمین زده شده است که درصورت واردات آن با ارز نیمایی، این رقم تا بیش ۲۰۰ هزار تومان افزایش خواهد داشت که البته هنوز اطلاع رسانی شفافی در مورد آن انجام نشده است.
 

هشدار درباره توزیع واکسن تقلبی آنفلوانزا در بازار

رعایت زنجیره سرد واکسن آنفلوانزا از الزامات نگهداری و حفظ کیفیت آن است، در صورت عدم رعایت آن، سلامت و اثربخشی واکسن مورد تأیید سازمان غذا و دارو نبوده و هیچ تضمینی در مورد عوارض احتمالی واکسن‌های غیرمجاز وجود ندارد.
توزیع واکسن آنفلوانزا بین مراکز بهداشتی سراسر کشور طی روزهای اخیر آغاز شده است و در فاز اول گروه‌های پرخطر شامل(زنان باردار، بیماران صعب‌العلاج، مزمن و ...) واکسن را به‌طور رایگان دریافت خواهند کرد.
بنابر اعلام سازمان غذا و دارو طبق پروتکل اعلامی از سوی معاونت بهداشتی در فاز بعدی افراد بالای ۶۵ سال با ثبت اطلاعات کد ملی، می‌توانند واکسن را از داروخانه‌های سراسر کشور تهیه کنند.
لذا خاطرنشان می‌گردد مردم به ‌هیچ ‌عنوان نباید اسیر تبلیغات عرضه این دارو در خارج از مراکز بهداشتی و داروخانه‌ها شوند، زیرا سلامت این واکسن‌ها به‌هیچ‌عنوان مورد تأیید این سازمان نیست.
به مردم اطمینان خاطر داده می‌شود که واکسن مورد نیاز تمامی افراد پرخطر، در چند فاز از طریق شبکه بهداشتی و داروخانه‌ها عرضه خواهد شد


منبع:
1.مهر / واکسن آنفلوانزا در بازار آزاد تقلبی و قاچاق است
2.خبرآنلاین / مردم در انتظار واکسن آنفلوآنزا، نمایندگان مجلس در اولویت دریافت واکسن؟/ انتقاد تند رئیس مجمع عمومی نظام پزشکی
3اقتصادآنلاین / قیمت واکسن آنفولانزا مشخص شد
4.الف / این هفته؛ توزیع ۱.۵ میلیون واکسن آنفلوانزا


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.