هالووین خونین

آمریکایی‌ها در حالی امشب جشن قدیمی هالووین را برگزار می‌کنند که گزارش‌های جدید، وقوع آشوب و غارت پس از انتخابات ریاست‌جمهوری را در این کشور حتمی می‌داند
شنبه، 10 آبان 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
هالووین خونین
جنگ در فیلادلفیا
ثمانه اکوان: امروز در آمریکا 31 اکتبر، روز هالووین است؛ مراسمی که در آن کودکان به در خانه‌های همسایگان‌شان می‌روند و با گفتن عبارت «trick or treat» به معنای اینکه «شکلات بده تا نترسانمت» به دنبال گرفتن شکلات و خوراکی‌های شیرین از مردم هستند. البته درباره ریشه‌های این مراسم که هر سال در سراسر آمریکای شمالی و تعدادی از کشورهای آمریکای جنوبی برگزار می‌شود، داستان‌ها و ماجراهای دیگری نیز ثبت شده است اما اهمیت این مراسم هر 4 سال یکبار در آمریکا بیشتر از قبل می‌شود. مراسم هالووین هر 4 سال یکبار به محلی برای آخرین حرکات انتخاباتی مردمی در حمایت از نامزدهای‌شان یا ترساندن مردم از رأی دادن به نامزد مقابل تبدیل می‌شود.

جلوی در خانه‌ها، کدوها به جای اینکه ترسناک باشند، شبیه نامزدهای انتخاباتی می‌شوند که چندان هم مورد علاقه مردم نیستند یا اینکه مردم روی کدوها شعارهای حمایت از نامزدهای‌شان را می‌نویسند. نامزدهای انتخاباتی که در این آخرین شب از ماه اکتبر (ماه شگفتی‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری) تقریبا دست‌شان می‌آید در میدان مبارزه چه حد از رقیب جلو افتاده‌اند، سعی می‌کنند تا ۳روز بعد که انتخابات برگزار می‌شود، از ادامه رقابت‌های انتخاباتی با طعم شکلات و وعده‌های زیبا به مردم ایالت‌های مختلف لذت ببرند. این مراسم به قدری می‌تواند در انتخابات تأثیر بگذارد که گفته می‌شود اگر نقاب تولید شده توسط فروشگاه معروف «جانی براک»(1) از چهره یکی از نامزدهای انتخاباتی بیشتر از نامزد دیگر فروش رود، بدین معنی است که او در انتخابات رأی می‌آورد. این باور قدیمی از 30 سال پیش رنگ و بوی واقعیت به خود گرفته و در طول این 30 سال، هیچ‌گاه نامزدی که نقابش بیشتر فروش داشته، بازنده انتخابات نبوده است!

فروشگاه جانی براک امسال عنوان کرده است که تا یک روز قبل از برگزاری مراسم هالووین بیش از 60 درصد نقاب‌های ترامپ و در مقابل تنها 30 درصد از نقاب‌های بایدن فروش رفته است! این خبر خوشی برای افراد خرافاتی موجود در کمپین ترامپ است که آن را به تیتر اول اخبار انتخاباتی خود نیز تبدیل کرده‌اند. شاید این مسأله در وهله اول بشدت خرافاتی و سطح پایین به نظر برسد اما در عالم واقع و در نظرسنجی‌های شرکت‌های معتبر آمریکایی نیز روند نظرسنجی‌ها در ایالت‌های کلیدی نشان می‌دهد بر خلاف اعتقادات موجود، ترامپ فاصله زیادی هم با بایدن ندارد و ممکن است کابوس هالووینی دموکرات‌ها در ادامه‌دار شدن دوران ریاست‌جمهوری ترامپ، به واقعیت تبدیل شود!

 بر اساس مجموعه نظرسنجی‌هایی که در سایت معتبر Real Clear منتشر شده، در مقیاس ملی بایدن با 4/7 درصد آمار بیشتر، امکان پیروزی بیشتری نسبت به ترامپ دارد اما همین آمار نشان می‌دهد فاصله او با ترامپ در طول ۲هفته گذشته در حال کاهش بوده است. برخی تحلیلگران فضای سیاسی آمریکا معتقدند نتیجه مناظره دوم و پیروزی ترامپ در نشان دادن خانواده بایدن به عنوان خانواده‌ای درگیر مفاسد اقتصادی، در نظرسنجی‌های اخیر بخوبی خود را نشان داده است. در نظرسنجی‌هایی که از ایالت‌های نوسانی منتشر شده نیز در مجموع در این 6ایالت که شامل فلوریدا، پنسیلوانیا، ویسکانسین، کارولینای شمالی، آریزونا و میشیگان است، بایدن تنها با 2/3 درصد فاصله از ترامپ جلوتر است. این در حالی است که در انتخابات سال2016 بیان شده بود دلیل درست نبودن نظرسنجی‌ها این بود که موفقیت ترامپ در سایه 4درصد خطای حاشیه‌ای در هر نظرسنجی بوده است. همان‌طور که در نمودار نیز مشاهده می‌شود روند افزایش آرای ترامپ در ایالت‌های کلیدی از روز 25 اکتبر (5 روز پیش) آغاز شده و همچنان ادامه دارد.

این البته به معنای پیروزی قاطع ترامپ در انتخابات نیست. نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد درصد آرای او کمی بهتر از قبل شده است اما در تمام این ایالت‌ها هنوز هم باید برای به دست آوردن رأی مردم بجنگد، زیرا این ایالت‌ها تاکنون نتیجه‌ای آبی‌رنگ- یعنی حمایت از نامزد دموکرات- را از خود نشان داده‌اند که البته در تعدادی از آنها فاصله ۲ رقیب چندان هم زیاد نیست. (جدول)
 

به من رأی بده، اگر نه می‌ترسانمت!

جدا از نتایج نظرسنجی، نکته جالب‌تر در این دوره از انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا شباهت عجیبی است که روند انتخاباتی با فلسفه مراسم هالووین و ترس‌ها و خرافات‌های پیرامون آن پیدا کرده است.

اولین شباهت، شباهت رفتارهای تبلیغاتی نامزدهای انتخاباتی با کودکانی است که برای جمع‌آوری شکلات به در خانه‌های همسایگان‌شان می‌روند. آنها معمولا مسابقه می‌دهند ببینند کدام‌شان می‌تواند شکلات بیشتری جمع کند و از شعار معروف هالووین یعنی شکلات بده یا می‌ترسانمت استفاده می‌کنند. شیوه رأی گرفتن نامزدهای انتخاباتی آمریکا بعد از مناظره‌های انتخاباتی سرشار از داد زدن‌ها و توهین کردن‌ها و تهدید کردن‌ها و ترساندن مردم آمریکا از رأی آوردن نامزد رقیب شده است. ترامپ چند وقت پیش بایدن را تهدید کرده بود در صورتی که پیروز شود، با سرعتی بسیار زیاد سقوط خواهد کرد.(2) او همچنین بار دیگر مردم آمریکا را تهدید کرد در صورتی که بایدن رأی بیاورد، دارایی‌های خود، شغل‌شان و تمام زندگی‌شان را از دست می‌دهند، زیرا او عامل چین است و اجازه می‌دهد چین بر اقتصاد آمریکا و کالاهای این کشور غلبه کند.(3) یک ماه قبل از آن نیز اعلام کرده بود فرمانی اجرایی امضا می‌کند که در صورتی که بایدن پیروز انتخابات شد، اصلا نتواند به کاخ سفید راه پیدا کند!(4) در نهایت رئیس‌جمهور 72ساله آمریکا تهدید کرد در صورتی که در انتخابات پیروز نشود، از آمریکا مهاجرت می‌کند!(5)

بایدن اما به نحوی دیگر ترساندن مردم برای گرفتن رای‌شان را آغاز کرده است. او همراه باراک اوباما بارها بیان کرده‌اند در صورت پیروزی ترامپ، «کووید-19» می‌تواند تعداد بسیار زیادی از مردم را به کشتن دهد. آنها بیان کرده بودند مدیریت ترامپ در ماجرای کرونا باعث شده است تعداد قربانیان این بیماری در آمریکا بیشتر از سایر کشورهای دنیا باشد.(6) بایدن همچنین بیان کرده بود در صورت پیروزی ترامپ، مردم آمریکا باید شاهد یک «زمستان تیره و سیاه» در آمریکا به خاطر شیوع کرونا باشند.

ترامپ نیز در آخرین اقدامش برای فراخواندن مردم ویسکانسین به رأی دادن به او در روز انتخابات، یادداشتی را در یکی از روزنامه‌های محلی این ایالت منتشر و بیان کرده است می‌توانند انتخاب کنند آزادی‌های اساسی‌شان حفظ شده و کشورشان رو به جلو حرکت کند یا اینکه به کسی رأی دهند که می‌خواهد سوسیالیسم را در آمریکا گسترش دهد.(7)
 

هالووین هالیوودی در انتظار آمریکا

سایت‌های اینترنتی که معمولا برای مناسبت‌های مختلف توصیه می‌کنند مردم آمریکا چه فیلم‌ها یا سریال‌هایی را تماشا کنند، معمولا برای شب هالووین مردم را تشویق به دیدن سه‌گانه «Purge» یا «پاکسازی» می‌کنند؛ فیلمی تخیلی که در آن آینده‌ای از آمریکا نشان داده می‌شود که یک شب در سال در فاصله 7 شب تا 7صبح، تمام مردم مجاز هستند کسانی را که در خیابان می‌بینند با اسلحه بکشند. به این مراسم، مراسم پاکسازی می‌گویند. اگر چه این سه‌‌گانه به نظر می‌رسد در وهله اول فیلمی تخیلی باشد که به دور از واقعیت است و نمی‌تواند در عالم واقع اتفاق بیفتد، توصیه‌های این روزهای فرمانداران ایالت‌های مختلف آمریکا برای روزهای پس از انتخابات نشان می‌دهد آمریکا باید شاهد هالووینی هالیوودی در دوران پساانتخابات باشد که شاید تفاوت چندانی با صحنه‌های فیلم «پاکسازی 3؛ سال انتخابات» ندارد!

چند روز پیش خبری منتشر شد که مردم آمریکا در حال آماده‌سازی خود برای نا‌آرامی‌های دوران پساانتخابات 2020 هستند و فروشگاه‌های اسلحه پر از مشتریانی است که احتمال می‌دهند با یک جنگ داخلی دیگر در آمریکا مواجه باشند. البته طبق معمول به وجود آمدن هر بحرانی، فروشگاه‌های آمریکایی این روزها شاهد هجوم مردم برای خرید دستمال توالت نیز هستند اما ماجرای اسلحه به قدری داغ است که فروشگاه وا‌ل‌مارت اعلام کرده است به دلیل پیش‌بینی‌هایش برای فضای ناآرام انتخاباتی بخش فروش اسلحه را از طبقه همکف فروشگاه‌هایش جمع می‌کند و در عین حال اقدامات احتیاطی دیگری را نیز در نظر می‌گیرد تا هنگام ناآرامی‌ها و آشوب‌های خیابانی بعد از انتخابات، این فروشگاه صدمه چندانی نبیند.(8)

فرماندار کالیفرنیا نیز اعلام کرده است این ایالت برای ناآرامی‌های مدنی یا آشوب‌های خیابانی بعد از انتخابات در حال آماده شدن است. او بیان نکرده است دقیقا چه اقداماتی در حال انجام است اما این خبر بعد از آن منتشر شد که رئیس پلیس بورلی‌هیلز کالیفرنیا اعلام کرد محله معروف و مراکز خرید در «رودئو درایو» در روز انتخابات و روز پس از آن تعطیل خواهد بود. او اعلام کرده بود پلیس بورلی‌هیلز کاملا برای حوادث بعد از انتخابات و پس از مراسم هالووین آماده خواهد بود.(9)

شاید بسیاری بیان کنند جرقه اعتراضات از زمان مرگ جورج فلوید زده شده است اما درگیری‌ها و اعتراضاتی که از چند روز پیش در فیلادلفیا به راه افتاده و باعث شده منع آمد و شد در برخی محله‌های این شهر اعلام شود، احتمالا تا زمان انتخابات و روزهای پس از آن نیز ادامه داشته باشد و همین مسأله احتمال وقوع درگیری را در سایر شهرهای آمریکا نیز بالا می‌برد. هم اینک گزارش‌های خبری حاکی از این است که اعتراضات فیلادلفیا به خیابان‌های نیویورک نیز کشیده شده است و با توجه به نوع برخورد ترامپ با این نوع اعتراضات و تلاش او برای سرکوب اعتراضات، بهانه معترضان برای بیرون آمدن و اعتراض در صورت انتخاب شدن دوباره او در روز سوم نوامبر نیز بیشتر شود.(10)

مردم آمریکا امسال مراسم هالووین جدی‌تری را در تمام خیابان‌های شهرهای مختلف این کشور تجربه می‌کنند؛ هالووینی به یادماندنی از اعتراضات، تهدیدهای دولتی، خشونت پلیس، شمرده نشدن آرای‌شان در انتخابات به دلیل اختلافات سیاسی ۲ حزب یا حتی درگیری مسلحانه. باید منتظر ماند و دید ۲ هفته بعد از انتخابات که ممکن است نتایج آرا با توجه به شمارش آرای حضوری و پستی مرتب در حال تغییر باشد، چه نمایشی از دموکراسی آمریکایی را به دنیا مخابره می‌کند.

پی‌نوشت:
1-https://www.ksdk.com/article/news/weird/mask-sales-johnnie-brocks-predicted-presidential-elections/63-248a4d1d-df10-4f21-b601-37bf866c59ee
2-- https://www.nytimes.com/2018/03/22/us/politics/trump-biden-threat.html
3-- https://www.republicworld.com/world-news/us-news/trump-calls-biden-national-security-threat-ahead-of-election.html
4-https://www.forbes.com/sites/tommybeer/2020/09/20/trump-threatens-to-issue-executive-order-preventing-biden-from-being-elected-president/?sh=4de1c0b576f6
5-https://www.express.co.uk/news/world/1348858/Donald-Trump-news-US-President-America-Joe-Biden-presidential-election-20206-https://www.bbc.com/news/election-us-2020-54437852
7--https://eu.jsonline.com/story/news/solutions/2020/10/29/trump-wisconsin-help-me-preserve-our-great-economic-comeback/6071604002/
8--https://www.al.com/news/2020/10/walmart-pulls-guns-ammunition-from-sales-floors-cites-concerns-over-civil-unrest.html
9--https://thehill.com/homenews/state-watch/523509-california-governor-preparing-state-for-civil-unrest-following-election
10--https://www.bbc.co.uk/news/world-us-canada-54726315

منبع: وطن امروز


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.