رزمایش مشترک تخصصی پدافند هوایی مدافعان آسمان ولایت ۹۹

رگبار بالستیک!

خبرگزاری آمریکایی «بلومبرگ» با اشاره به رزمایش اقتدار هوایی فدائیان حریم ولایت نیروی هوایی ارتش که روز گذشته پایان یافت، نوشت: ایران برای نخستین‌بار از بمب‌افکن‌های بدون سرنشین در یک رزمایش نظامی استفاده کرد. در گزارش بلومبرگ آمده است: هواپیمای بدون سرنشین «کرار» توانست 227 کیلوگرم بمب را به اهداف معین پرتاب کند. ماه سپتامبر ایران از این هواپیما برای رهگیری هواپیماهای آمریکایی که در رزمایش نظامی در خلیج‌فارس، وارد منطقه دفاع هوایی این کشور شده بودند، استفاده کرد.
پنجشنبه، 15 آبان 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
رگبار بالستیک!
آیین رونمایی از سامانه خودکار و هوشمند پرتاب‌های پیوسته و متوالی موشک‌های بالستیک دوربرد (تیربار موشکی) نیروی هوافضای سپاه، صبح روز گذشته با حضور سردار سرلشکر پاسدار «حسین سلامی» فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، برگزار شد. فرمانده کل سپاه در این آیین، با بیان اینکه انقلاب اسلامی ایران امروز در حال رشد، توسعه، گسترش و غلبه بر دشمنان است، گفت: از سوی دیگر دشمنان ما با انحطاط و زوال قدرت روبه‌رو هستند و هر روز که می‌گذرد شتاب و شیب این زوال تند‌تر می‌شود اما هنوز تهدیدات دشمن پابرجاست. 

سردار سلامی با بیان اینکه حتی هنگامی که دشمن در حال متلاشی شدن و فروپاشی است باز هم مانند یک ساختمان بلند در حال فروریزی، خطرناک است، گفت: باید کاملا مراقب و هوشیار باشیم و بر استعداد، ظرفیت و قابلیت دفاعی و بازدارندگی خود بیفزاییم. فرمانده کل سپاه قدرت موشکی ایران اسلامی را تولد و تراکم اراده ملت ایران توصیف و با تاکید بر اینکه زمانی که موشک‌های ما به پرواز در می‌آیند، پیکره دشمن می‌لرزد، تصریح کرد: این ستون مستحکم خیمه بازدارندگی و دفاع اطمینان‌بخش نظام ما و قدرتی مهیب است که با آن اراده سیاسی نظام به دشمن نشان داده شده و در صورت نیاز به او تحمیل می‌شود. 

سرلشکر سلامی توان اطمینان‌بخش موشکی را ضامن تداوم حیات و بازدارندگی نظام عنوان و تاکید کرد: به فضل الهی ما روز‌به‌روز شاهد درخشش‌های جدید در این عرصه هستیم و امروز نیز شاهد یک پدیده نو و یک دستاورد جدید با عنوان قابلیت پرتاب همزمان یا متوالی موشک با فاصله‌های زمانی دلخواه هستیم که اینگونه پرتاب‌ها از لحاظ عملیاتی و تاکتیکی ارزش‌های افزوده زیادی برای ما به همراه خواهد داشت. 

فرمانده کل سپاه در ادامه با اشاره به خباثت‌ها و توطئه‌های دشمنان علیه انقلاب اسلامی و ملت ایران و ضرورت آمادگی تمام‌عیار و مستمر برابر تهدیدات، خطاب به فرماندهان و رزمندگان نیروی هوافضای سپاه تاکید کرد: دست‌های شما همواره روی ماشه باشد؛ شاهدیم که دشمنان گاهی بر طبل تهدید می‌کوبند؛ آنها را باید مهار کرده و سیطره روانی و تسلط فنی، تکنیکی، تاکتیکی، عملیاتی و استراتژیک نظام را به آنان ثابت کنیم؛ بدون این سیطره نمی‌توانیم آزاد و آرام زندگی کنیم. 

سرلشکر سلامی با تاکید بر اینکه قدرت موشکی ما ضامن عقب‌نشینی دشمنان است، گفت: تا به امروز هم این قدرت در صحنه‌های مختلف اعم از مبارزه با داعش، مبارزه با ضد‌انقلاب در غرب کشور و در مناطق دوردست و نیز اسقاط اراده و انصراف دشمن از تهدید نظام و ملت ایران کارکرد و تاثیرات خود را بخوبی نشان داده است. 

فرمانده کل سپاه با قدردانی از مجاهدت‌های فرماندهان، رزمندگان و تلاشگران عرصه موشکی در به ثمر نشاندن دستاورد‌های این عرصه اقتدارآفرین و توسعه و گسترش قدرت نظام اسلامی، خطاب به ملت ایران تاکید کرد: به مردم عزیز و شریف ایران اطمینان می‌دهیم قدرت ما فائقه است؛ ما همیشه پیروزیم و برای دفاع از حیثیت، شرف، استقلال، منزلت و کرامت این ملت عزیز هیچ نگرانی و کمبودی نداریم و پیشمرگ و فدایی‌شان هستیم؛ آنها با آرامش خاطر زندگی کنند. 
 
رگبار بالستیک!

ویژگی‌های سامانه جدید موشکی

نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، صبح دیروز جدیدترین سامانه موشکی خود را رونمایی کرد که با به کارگیری آن، می‌توان تعداد زیادی از موشک‌ها را در فواصل بسیار کم و به شکل رگباری و مداوم به سمت هدف شلیک کرد. این سامانه با هدف پرتاب موشک‌های بالستیک دوربرد ساخته شده و در فیلم منتشر شده از آن نیز موشک‌های عماد با برد 1700 کیلومتر و مجهز به سرجنگی‌های هدایت‌پذیر نشان داده شد. طی ۳ دهه گذشته قدرت موشکی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌های قدرت بازدارندگی جمهوری اسلامی ایران در برابر مهم‌ترین دشمنان خود در منطقه و فراتر از آن یعنی آمریکا و رژیم صهیونیستی بوده است. موشک‌های سپاه از برد 300 کیلومتر در کمتر از یک دهه به برد 1350 و کمی بعد به برد 2000 کیلومتر رسید. گسترش این توانایی با سرجنگی‌های متنوع و نیز در ۲ نوع موشک سوخت مایع و جامد کاری بود که تا اواخر دهه 1380 به سرانجام رسید. 

با رسیدن به برد 2 هزار کیلومتر، از دهه 1390 تمرکز دانشمندان موشکی کشور روی افزایش حداکثری دقت موشک‌ها بود که نخستین نتیجه آن موشک عماد با برد 1700 کیلومتر و قابلیت نقطه‌زنی و هدایت سرجنگی تا انتهای مسیر بود. سپس این توانمندی روی سایر موشک‌ها از جمله قدر، سجیل و قیام و حتی موشک‌های قدیمی‌تر شهاب-2 نیز پیاده‌سازی شد. موشک‌های سوخت جامد تاکتیکی از خانواده فاتح و سپس ذوالفقار و دزفول و موشک جدید حاج‌قاسم نیز همین مسیر نقطه‌زنی را از ابتدا در دستور کار داشتند. 

اما در زمینه قدرت موشکی، یکی از مؤلفه‌های مهم، مخفی‌سازی موشک‌ها تا پیش از پرتاب، ضمن رعایت تمام استانداردها در نگهداری و آماده‌سازی آنها و توانایی شلیک غافلگیرانه از مواضع ناشناخته بود. در این زمینه، سیلوهای موشکی در اوایل دهه 1390 و پس از 15 سال از عملیاتی بودن آنها رونمایی شد. چند سال بعد، شهرهای موشکی به عنوان مجموعه عظیمی از تونل‌ها، سیلوهای پرتاب، مراکز دپو و انبارداری موشک‌ها، سوخت و سرجنگی و سالن‌های مونتاژ پیش از پرتاب و نیز تونل‌های استقرار پرتابگرهای متحرک کامیونی رونمایی شد. 

این شهرهای موشکی و کیفیت ساخت و ویژگی‌های آن با تحلیل‌های زیادی از سوی ناظران و تحلیلگران خارجی نسبت به عمق ناشناخته توانمندی‌های دفاعی و مهندسی و لجستیک نیروهای نظامی ایران بویژه نیروی هوافضای سپاه روبه‌رو شد. همه مراحل نگهداری، آماده‌سازی و شلیک موشک‌ها از سیلوهای پرتاب در عمق چند صد متری زیر کوه صورت پذیرفته و شهرهای موشکی متعددی در سراسر کشور وجود دارد که در شرایط جنگی به تناسب نیاز وارد عمل می‌شوند. 

رگبار بالستیک!

در همین حال سردار سرتیپ پاسدار «امیرعلی‌حاجی‌زاده» فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران، همزمان با رونمایی از سامانه خودکار و هوشمند پرتاب‌های متوالی موشک‌های بالستیک دوربرد نیروی هوافضای سپاه (تیربار موشکی) در صفحه شخصی خود در فضای مجازی نوشت: دشمنان ما خوب بدانند اگر دست از پا خطا کنند با رگبار سنگینی از موشک‌های ما روبه‌رو خواهند شد. سامانه خودکار و هوشمند پرتاب‌های متوالی موشک‌های بالستیک دوربرد نیروی هوافضای سپاه پاسداران که می‌تواند شرایط شلیک رگباری و پیوسته این موشک‌ها را ایجاد کند یک ابتکار جدید است که در دنیا نظیر ندارد. 
 

شگفتی بلومبرگ از هواپیمای بدون سرنشین کرار

همچنین خبرگزاری آمریکایی «بلومبرگ» با اشاره به رزمایش اقتدار هوایی فدائیان حریم ولایت نیروی هوایی ارتش که روز گذشته پایان یافت، نوشت: ایران برای نخستین‌بار از بمب‌افکن‌های بدون سرنشین در یک رزمایش نظامی استفاده کرد. در گزارش بلومبرگ آمده است: هواپیمای بدون سرنشین «کرار» توانست 227 کیلوگرم بمب را به اهداف معین پرتاب کند. ماه سپتامبر ایران از این هواپیما برای رهگیری هواپیماهای آمریکایی که در رزمایش نظامی در خلیج‌فارس، وارد منطقه دفاع هوایی این کشور شده بودند، استفاده کرد. 
 

عملیات ضدتروریستی سپاه در مرز مریوان

عملیات ضدتروریستی سپاه در مرز مریوان سبب هلاکت 3‌تروریست شد و 3 تن دیگر نیز زخمی شدند. روابط عمومی قرارگاه حمزه سیدالشهدا(ع) نیروی زمینی سپاه از 2 عملیات موفق رزمندگان این قرارگاه علیه گروهک‌های تروریستی در کامیاران و مریوان طی هفته جاری خبر داد و اعلام کرد: در این عملیات‌ها 3 تروریست به هلاکت رسیده و 3 تن دیگر زخمی شدند.  روابط عمومی قرارگاه حمزه سیدالشهدا(ع) نیروی زمینی سپاه در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: با اشراف اطلاعاتی و اقدامات پیچیده عملیاتی رزمندگان قرارگاه حمزه سیدالشهدا(ع) در هفته جاری، طی ۲ عملیات موفق رزمندگان قرارگاه علیه عناصر ضدانقلاب و گروهک‌های تروریستی در مناطق کامیاران و مریوان، ۳ تن از تروریست‌ها به هلاکت رسیده و ۳ تن دیگر از آنان زخمی شدند که یک نفر از آنها توسط رزمندگان این قرارگاه دستگیر شد. بر اساس این اطلاعیه، در این عملیات‌ها مقادیر زیادی سلاح، مهمات و تجهیزات ارتباطی تروریست‌ها توسط رزمندگان قرارگاه حمزه سیدالشهدا(ع) کشف و ضبط شد. بنا بر اعلام روابط عمومی قرارگاه حمزه سیدالشهدا(ع)، تروریست دستگیر شده از اتباع بیگانه است.
 

رزمایش مشترک تخصصی پدافند هوایی

رزمایش ارتش جمهوری اسلامی ایران در دنیا خبرساز شدن و دندان طمع دشمنان و تروریست ها را بیش از بیش کوتاه کرد. اهداف این رزمایش مشترک تخصصی پدافند هوایی مدافعان آسمان ولایت ۹۹، ارتقاء آمادگی رزمی، هم‌افزایی توان پدافند هوایی نیروهای مسلح با مشارکت یگان‌های نیروی پدافند هوایی ارتش، نیروی هوافضای سپاه و نیروی هوایی ارتش تحت هدایت و کنترل عملیاتی قرارگاه پدافند هوایی کشور در شرایط نزدیک به رزم واقعی و در منطقه‌ای به وسعت بیش از نیمی از کشور بود که محقق شد. همچنین عملیات مشترک شبکه محور با هدف هماهنگی پدافند هوایی نیروهای مسلح، به کارگیری انواع سامانه‌های بومی موشکی، راداری، اطلاعات شناسایی، جنگ الکترونیک، سامانه‌های ارتباطی و شبکه دیده‌بانی بصری ارتش و سپاه تحت هدایت و کنترل عملیاتی قرارگاه پدافند هوایی کشور و با نظارت مستقیم کارشناسان و ارزیابان قرارگاه مرکزی حضرت خاتم‌الانبیاء(ص)، مقابله با انواع تهدیدات هوایی در ارتفاع پایین، متوسط، بلند و اهداف دورایستا را در شرایط کاملا عملیاتی و مبتنی بر صحنه رزم واقعی تمرین، به پرواز درآوردن انواع هواپیماهای شکاری رهگیر، بمب‌افکن و بدون‌سرنشین در دو نقش نیروی حمله‌ور و مدافع، به عنوان دست بلند پدافند هوایی کشور در آسمان بود که ایفای نقش کردند.

نکته مهم آنکه برای اولین بار به صورت صددرصدی از نسل جدید تجهیزات و تسلیحات کاملا بومی استفاده و تاکتیک‌های جدید پدافند هوایی که در اثر رصد مستمر دشمنان احصاء شده است، به صورت واقعی تمرین شد.
 
رگبار بالستیک!
شمشیربازهای ایرانی هم که پایگاه مادر آن‌ها در پایگاه هفتم شکاری شهید دوران است، برای پر کردن شکاف‌های ناشی از دست دادن توان هوایی کشور خریداری شد. این بمب‌افکن که تعدادی از ‌آن‌ها نیز از عراق به ایران آمدند، بمب‌افکن بسیار قابلی است. یکی از خلبانان قدیمی آن که جزو اولین دسته از خلبانان این هواپیمای تازه وارد بودند از قابلیت‌های خوب این بمب‌افکن می‌گفت و بسیار از آن تعریف می‌کرد. امروز چیزی بیش از 30 فروند سوخو 24 در سازمان رزم نیروی هوایی ایران حضور دارد که معمولا 80 درصد از آن‌ها همواره در دسترس هستند. با این حال، سوخو 24 برای بمباران هر هدفی نیاز به پوشش هوایی دارد و به دلیل بی‌دفاع بودن در نبرد هوایی بسیار آسیب‌پذیر است. ورود برادران جوان‌تر و قدرتمندتر این بمب‌افکن به ایران می‌تواند این مشکل را تا اندازه بسیار زیادی حل کند.
 
رگبار بالستیک!
اف7 چینی که ایران 24 فروند از آن را خریداری کرد و از عجایب خرید ایران به شمار می‌رود. عموما در ایران کسی اعتقاد چندانی به جنگنده‌های تک موتوره و تک کابینه ندارد (هر چند پیش از انقلاب اف5 خریداری شد و قرار بود 300 فروند اف16 هم جایگزین آن شود) اما این جنگنده به دلیل از بین رفتن بخشی از توان هوایی ایران در طول جنگ برای بازسازی این توان خریداری شد و امروز در پایگاه هشتم، یکی از بسترهای آموزش خلبانان جوان ایرانی است. اف7 در ایران به بمب‌های هوشمند تجهیز شده و همچنین امروز نسلی از راکت‌های هوا به زمین ساخت داخل را شلیک کرد. این جنگند در هیچ نبرد هوایی نمی‌تواند حاضر باشد، اما برای پشتیبانی نزدیک و شلیک بمب‌های دورایستا و شاید هم در آینده شلیک موشک‌های ضدکشتی کاندیدا شود. اف7 در کنار میراژهای غنیمتی تنها جنگنده‌های تک‌موتوره نیروی هوایی است. افسران ایرانی به تجربه دریافتند که جنگنده دو کابینه شانس بسیاری در نبرد هوایی دارد، اما باز هم ما قرار است سوخو 35 را وارد سازمان رزم نیروی هوایی ارتش کنیم...
 
رگبار بالستیک!
گربه اشرافی ایرانی هنوز هم چنگال‌های تیزی دارد و این چنگال‌ها را متخصصان کشورمان در طول‌ سال‌های گذشته برای این گربه زببارو و زهرآگین آماده کرده‌اند. اف14 در ایران امروز به صورت کامل به‌روزرسانی می‌شود و به گفته برخی از دوستان تغییراتی هم در اویونیک و همچنین برخی از تجهیزات آن صورت گرفته است. امیدواریم که این گربه‌ها به زودی با ورود دوستان جدید، خیالشان بابت حفاظت از آسمان کشور راحت شود. حفظ این جنگنده‌ها در طول سال‌های پس از جنگ و حتی در طول جنگ که ده‌ها هزار ساعت پرواز کردند، اوج هنر ایرانی‌ها را نشان می‌دهد. جنگند‌ه‌ای که امروز فقط در نیروی هوایی ایران خدمت می‌کند و نقش پررنگی در پیروزی ما در جنگ 8 ساله داشت.
 
رگبار بالستیک!
این هم تصویری از پهپاد کمان 12 ساخت نیروی هوایی ارتش. این پهپاد با توجه به نیازهای نیروی هوایی و دانش هوانوردی نیروی جوان و متخصص آن ساخته شده است. فکر کنم این برای نخستین بار باشد که تصویری با این کیفیت از پرواز کمان 12 را شاهد باشیم. کمان 12 در کنار سایر پهپادهایی که وزارت دفاع ساخته و در اختیار نیروی هوایی قرار داده، نقش مهمی در افزایش کمی و کیفی قدرت این نیرو داشته است. استفاده گسترده از پهپادها در امر شناسایی در کنار RF4 (که پروازش با دوربین ساخت داخل صورت گرفت) و استفاده از پهپاد انتحاری با برد 100 کیلومتر بیانگر افزایش معنادار قدرت بازدارندگی کشور است.

رگبار بالستیک!
در مرحله نهایی رزمایش نیروی هوایی ارتش ایران، همچنین پهپاد کرار بار دیگر تست گرم خود را پشت سر گذاشت و یک بمب 500 پوندی را درست به وسط هدف تعیین شده شلیک کرد. این بمب همانگونه که مشاهده می‌کنید یک بمب ساده، بدون هیچ تعلقات اضافه‌ای است که شلیک آن با توجه به سرعت بسیار بالای پهپاد کرار که دارای موتور جت است، جای تقدیر دارد. با توجه به تیراژ بالای این پهپاد و حضور پررنگش در سازمان رزم نیروی هوایی، باید گفت که امروز ایران دارای یک پهپاد بمب افکن است که می‌تواند یک بمب قابل برای انهدام هر هدفی را پرتاب کند. این پهپاد می‌تواند سکوی پرتاب بسیاری از بمب‌ها و موشک‌های ساخت داخل باشد، از جمله بمب بالابان را به سادگی می‌تواند شلیک کند.

رگبار بالستیک!
آخرین روز از رزمایش نیروی هوایی ارتش ایران، شاهد پرواز یک فروند هواپیما فالکون بودیم. این فالکون داستانی جالب دارد و اگر اشتباه نکنم، غنیمتی است که از عراق به دست ایران رسیده است. این فالکون باز هم اگر اشتباه نکنم در طول جنگ ارتش بعث صدام علیه کشورمان توسط متخصصان فرانسوی به سکوی پرتاب موشک‌های ضدکشتی اگزوست تبدیل شد. این فالکون به گونه‌ای تغییر شکل پیدا کرده بود که با برداشتن یک ردیف از صندلی‌ها، تجهیزات راداری و وسایل لازم در آن نصب شد و با پرواز طولانی‌مدت بر فراز کویت، به سمت کشتی‌هایی که می‌خواستند وارد بندر ماهشهر شوند، موشک شلیک می‌کرد.

باز هم اگر اشتباه نکنم، برای اولین بار در تاریخ جنگ‌های هوایی، یک موشک اگزوست شلیک شده توسط این فالکون به سمت یکی از کشتی‌های ما توسط یک فروند موشک فونیکس گربه‌های ایرانی به خلبانی تیمسار عطایی رهگیری و منهدم شد که آن روزها سر و صدای بسیاری در محافل نظامی کرد. تا مدت‌ها برای طرف ایرانی عجیب بود که چرا بدون وجود یک جنگنده در آسمان به ناگهان موشک ضدکشتی شلیک شده که پس از فرار بخش عمده‌ای از دارایی جنگی صدام به ایران، طرف ایرانی ماجرا را فهمید.

رگبار بالستیک!
اما این نسل چهارمی که معمولا کسی روی آن حساب نمی‌کند و کمترین میزان حادثه را در نیروی هوایی کشورمان داشته است. موتورهای پردودش شاید نخستین شناسه و مشخصه آن باشد. میگ‌ 29 که در پایگاه مهرآباد و تبریز مستقر هستند، باوجود آنکه عمر خدمتی‌شان به دلیل سال ساخت به پایان رسیده، اما چون کم پرواز کرده‌اند با تلاش متخصصان کشورمان هنوز هم در آلرت تهران و تبریز آماده اسکرامبل برای مقابله با تهدیدات احتمالی هستند. میگ 29 جنگنده ایمنی است که البته دیگر نمی‌تواند در این ورژن نیاز نیروی هوایی ایران را برآورده سازد.
 
یکی از نکات کلیدی و بسیار مهم رزمایش امسال نیروی هوایی ارتش فداکار ایران، حضور خلبانان بسیار جوانی است که بسیاری از آن‌ها عموما در سال‌های پس از جنگ متولد شده‌اند. امروز نسلی از خلبانان ایرانی از نگهبانی از آسمان ایران سرافراز را بر عهده دارند که پدرانشان سال‌ها برای پاسداری از آن جنگیده و امروز این مهم را بر عهده آن‌ها گذاشته‌اند. این خلبانان جوان از پدران خوب کارشان بهتر خواهد بود، چرا که علاوه بر هوش سرشار ایرانی، تجربه گرانسگ پدران جنگ‌دیده خود را به همراه دارند. استادان آن‌ها کسانی بوده‌اند که اگر در جنگ صاحب حضور نداشته‌اند، دستکم تجربه آن نسل را دارند.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.