آشوب در ایالتی که مدعی دموکراسی است / تلاش برای ماندن در کاخ سفید

با گذشت چندین روز از آشوب‌ گسترده در آمریکا به‌دنبال اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری سوال اصلی این است که این هرج و مرج‌ها چه زمانی در کشوری که مدعی دموکراسی است به پایان می‌رسد یا ادامه خواهد یافت؟
يکشنبه، 25 آبان 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
آشوب در ایالتی که مدعی دموکراسی است / تلاش برای ماندن در کاخ سفید
به گزارش راسخون، از روز سیزدهم آبان‌ماه هر چقدر که به پایان شمارش آراء در انتخابات آمریکا نزدیک شدیم، اعتراضات «دونالد ترامپ» نامزد حزب جمهوری‌خواه به نحوه برگزاری انتخابات نیز افزایش یافت.

اعتراضات رئیس‌جمهور آمریکا تا جایی پیش رفت که در روند شمارش آراء در برخی ایالت‌ها هوادارن وی شعار توقف شمارش آراء را سر می‌دادند؛ آن‌ها به شمارش آرای پستی اعتراض داشتند و این سیستم برگزاری انتخابات را مصداق تقلب می‌دانستند؛ در آن سو هواداران بایدن در برخی از ایالت‌ها نیز شعار شمارش آراء تا انتها را سر می‌دادند.

اظهارات رئیس‌جمهور آمریکا مبنی بر تقلب در انتخابات تا جایی پیش رفت که تنها یک روز پس از سیزدهم آبان ماه، حامیان ترامپ در حمایت از او به تجمع اعتراضی در برابر مراکز شمارش آرا روی آوردند.

حامیان ترامپ در تجمعات اعتراضی خود در مقابل مراکز شمارش آراء در آریزونا و میشیگان، شعار «شمارش را متوقف کنید» سر دادند و اگر حضور نیرو‌های امنیتی نبود، معترضان به درون مرکز شمارش آراء راه می‌یافتند.

با پیشتازی «جو بایدن»، اعتراضات برای توقف شمارش آراء به ایالت‌های نیویورک، شیکاگو، پورتلند و فیلادلفیا هم رسید و کار تا جایی پیش رفت که پلیس ضمن برخورد با معترضان، ده‌ها نفر را بازداشت کرد؛ در آن سو نکته جالب توجه این بود که حامیان بایدن نیز با حضور در خیابان‌ها بر لزوم حمایت از تمامی آراء و شمارش آن‌ها تاکید کردند.

پس از این اتفاقات وزارت دادگستری آمریکا در پیامی به دادستان‌های ایالت‌های مختلف اعلام کرد که مأموران فدرال مسلح حق دارند، وارد مراکز شمارش رأی شوند.

پس از این اتفاقات نشریه آمریکایی نیوزویک به نقل از یک مقام سابق آمریکا در گزارشی نوشت در صورتی که «دونالد ترامپ» از ترک قدرت در ماه ژانویه خودداری کند سرویس مخفی وظیفه خارج کردن وی از کاخ سفید را خواهد داشت.

این اتفاقات تا جایی پیش رفت که هفدهم آبان‌ماه تقریبا تمامی رسانه‌های آمریکا حتی حامیان ترامپ خبر از پیروزی جو بایدن در انتخابات ۲۰۲۰ را دادند؛ بایدن نیز در پیامی توئیتری نوشت که رئیس‌جمهور همه آمریکایی‌ها خواهد بود.

ترامپ نیز با صدور باینیه‌ای ضمن نپذیرفتن پیروزی رقیب خود در انتخابات ریاست‌جمهوری، مدعی شد که بایدن در هیچ ایالتی پیروز نشده و انتخابات فاصله زیادی با پایان دارد؛ رئیس جمهور کنونی آمریکا در توئیتی دیگر نوشت که خودش با ۷۱ میلیون رأی قانونی، پیروز انتخابات شده، اما ناظران آن‌ها اجازه ورود به اتاق‌های شمارش رأی را پیدا نکردند.

در جدیدترین واکنش‌های ستاد ترامپ به پیروزی بایدن در انتخابات، این ستاد به هواداران گفت که آماده باشند تا هرلحظه که لازم شد برای زیر سوال بردن نتایج انتخاباتی آمریکا، به خیابان‌ها بریزند.
 

اوضاع به شدت آشفته آمریکا


آشوب در ایالتی که مدعی دموکراسی است / تلاش برای ماندن در کاخ سفید
 
واشنگتن دیگر نمی خواهد سر به تن «دونالد ترامپ» باشد اما فعلا چاره ای جز تحمل رئیس جمهوری ورشکسته در کاخ سفید ندارد. پدران آمریکا چنین موردی را پیش‌بینی می‌کردند؛ همانطور که ماتئو روزسا گفته بود، در اوایل تاریخ آمریکا، جورج واشنگتن به آمریکایی‌ها علیه انتخاب رئیس‌جمهوری که از کناره‌گیری امتناع کند، هشدار داده بود
.
ترامپ به لحاظ شخصیتی دچار بیماری نارسیسم است که اکنون به بیماری جنون لحظه ای دچار شده است. علاوه بر این ، شبکه خبری «ای.بی.سی نیوز» تاکید می کند که با پایان دوران ریاست جمهوری ترامپ و خروج وی از کاخ سفید ، موجی از اتهامات و شکایت های حقوقی سرازیر خواهد شد. کارشناسان حقوقی می گویند ترامپ طی مدت حضور خود در کاخ سفید توانسته بود از طریق وکلای خود اتهامات مالی که به وی و شرکت های وابسته به او نسبت داده شده بود را با فرافکنی از مسیر اصلی تحقیقات منحرف سازد اما در ۱۲ دی ماه ۱۳۹۹ زمانی که کاخ سفید را به رقیب خود واگذار کند، همه چیز تغییر خواهد کرد.
 

قلع و قمع مقامات پنتاگون توسط ترامپ


آشوب در ایالتی که مدعی دموکراسی است / تلاش برای ماندن در کاخ سفید
 
برکناری «مارک اسپر» رئیس پنتاگون در کنار مجموعه شرایط پیش آمده در آمریکا نگرانی ها درباره بروز خشونت دوچندان کرده می کند.  از طرف دیگر ، بنا به نوشته پولتیکو موجی از استعفا در پنتاگون به راه افتاده است. تا پایان روز سه‌شنبه معاونت‌های سیاسی، اطلاعاتی و دفاعی وزیر دفاع استعفا کرده‌اند و به جای آنها وفاداران ترامپ گذاشته شدند.

«کریستوفر میلر» سرپرست وزارت دفاع آمریکا امور و وظایف مربوط به سیاستگذاری دفاعی را به «آنتونی تاتا» سپرده است.

دموکرات‌ها دولت ترامپ را به اقدام در جهت تضعیف امنیت ملی متهم کرده‌اند. «آدام اسمیت» رئیس کمیته سرویس های مسلح مجلس نمایندگان گفته است: «ارزیابی اینکه در چه سطح خطرناکی از عزل و نصب‌ها در وزارت دفاع قرار داریم سخت است آن هم در دوران انتقال قدرت. اگر این آغاز یک روند باشد و رئیس جمهور خبرگان امنیت ملی را برای جایگزینی افراد وفادار به خود تغییر دهد برای ۷۰ روز آتی در سطح بسیار بالایی از  خطر قرار می‌گیریم.»

گفته شده اندرسون به دلیل اختلافاتش با دولت بر سر انتصاب متحدان ترامپ در وزارت خانه‌اش استعفا کرده است.پس از او جین استوارت، رئیس دفتر وزیر دفاع موقت کریس میلی برکنار شد و پس از آن جوزف کرنان، معاون وزیر دفاع در امور اطلاعات استعفای خود را تقدیم کرد.
 

ورود کاروان‌های معترضان به پایتخت آمریکا


آشوب در ایالتی که مدعی دموکراسی است / تلاش برای ماندن در کاخ سفید
 
همزمان با برنامه ریزی هواداران دونالد ترامپ، برای برگزاری اعتراض‌های متعدد در واشنگتن، پایتخت این کشور بر سر موضوع تقلب در انتخابات ریاست جمهوری، گزارش‌ها از احتمال وقوع آشوبی گسترده حکایت دارند.
 
به گزارش «آسوشیتدپرس، ان بی سی و یو اس اِی تودی»، همزمان با برنامه ریزی هواداران ترامپ برای برگزاری اعتراض گسترده به نتیجه انتخابات در واشنگتن، گروه‌های مخالف وی نیز برای برگزاری تجمع و تظاهرات آماده می‌شوند.
 
هواداران ترامپ قصد دارند در اعتراض به نتایج انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ که به زعم آنها به دلیل تقلب باید باطل شود، از «Freedom Plaza» به سمت دیوان عالی تظاهرات کنند.
 
ضمن اینکه خبر‌ها حاکی از آن است که کاروانی از حامیان ترامپ از «تگزاس» به سوی «واشنگتن» حرکت کرده تا در اعتراض‌های روز شنبه حضور داشته باشد.
 
کاروان‌هایی نیز از «فلوریدا»، «لوئیزیانا»، «کارولینای شمالی» و «ویرجینیا» نیز به سمت واشنگتن حرکت کرده اند.بسیاری از کارشناسان در مورد برگزاری تجمع‌ها و تظاهرات‌های اعتراضی بی مجوز توسط گروه‌های افراط گرای راستی هشدار می‌دهند.
 
بررسی فراخوان‌های موجود در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که عمده اعتراض‌ها توسط طرفداران راستگرای ترامپ برگزار می‌شود.خبر برگزاری این تجمع ها، نگرانی در مورد تشدید سرعت و منطقه شیوع کرونا را افزایش داده است.

کارشناسان بهداشت می‌گویند، این اعتراض‌ها می‌تواند به انفجار شمار مبتلایان منجر شود.
 
حامیان و مخالفان ترامپ عصر روز گذشته به وقت محلی نیز در نزدیکی کاخ سفید در واشنگتن با هم درگیر شدند البته این درگیری محدود به نتیجه انتخابات نبود و ماسک نزدن حامیان ترامپ یکی از دلایل اصلی مشاجرات و درگیری‌ها عنوان شد.

پلیس واشنگتن ضمن اعلام هشدار در مورد حمل سلاح گرم در اعتراض ها، اعلام کرد «اگرچه حمل سلاح به شرط داشتن مجوز در واشنگتن آزاد است، اما همراه داشتن سلاح گرم در مناطق محل برگزاری تظاهرات ممنوع است.»
 
آشوب در ایالتی که مدعی دموکراسی است / تلاش برای ماندن در کاخ سفید
 
پلیس واشنگتن همچنین اعلام کرد ۳۰ خیابان اطراف کاخ سفید، «کاپیتال هیل» و دیوان عالی در سراسر روز شنبه مسدود خواهند بود؛ ضمن اینکه محدودیت پارک در مرکز شهر در آخر هفته نیز اعلام شد.

کایلی مک‌انانی" سخنگوی کاخ سفید نیز روز جمعه با تایید برگزاری تجمع حامیان ترامپ در واشنگتن دی سی گفت: انتظار میرود تعداد زیادی از حامیان رییس جمهور در این مراسم حضور پیدا کنند.

مک انانی به فاکس نیوز گفت: من فکر می کنم حضور مردم در این رویداد خیلی زیاد باشد، مردم می خواهند حضور پیدا کنند و صدای آنها شنیده شود.
برگزاری تجمع حامیان ترامپ بعد از انتخابات در حالی قرار است رخ دهد که پیش از این کارشناسان بارها هشدار داده بودند که در صورت باخت ترامپ در انتخابات ممکن است آشوب آمریکا را فرا بگیرد.

در همین مورد روزنامه نیویورک‌پست در گزارشی چند روز قبل از انتخابات نوشت: مولتی‌میلیاردرهای نیویورک با استخدام نگهبان‌های مسلح جهت محافظت از ساختمان‌های مجلل‌شان در منطقه «منهتن» خودشان را آماده بروز ناآرامی‌های داخلی بعد از انتخابات کرده‌اند.
  
شهردار واشنگتن از مدت‌ها پیش از مشاغل خواست تا مغازه‌ها و پاساژ‌ها را با تخته محفوظ کنند تا از تخریب و آسیب در امان بمانند.فیسبوک و چند شبکه اجتماعی دیگر فراخوان دعوت به اعتراض‌ها را مسدود کرد حامیان دونالد ترامپ که خود را از نقاط مختلف کشور به واشنگتن رساندند، راهپیمایی خود را از مرکز این شهر به سمت ساختمان دیوان عالی آمریکا آغاز کردند.

هواداران ترامپ امروز از شهر‌ها و ایالت‌های مختلف به واشنگتن، پایتخت آمریکا آمده‌اند تا علیه تقلب انتخاباتی و پیروزی بایدن تظاهرات کنند در این بین حضور حامیان مسلح ترامپ که بخشی از آن‌ها منتسب به گروه «فرزندان مغرور» هستند، نیز به چشم می‌خورد.
 

ترس ترامپ از ترور شدن 


آشوب در ایالتی که مدعی دموکراسی است / تلاش برای ماندن در کاخ سفید

ترامپ پس از باخت در انتخابات ریاست جمهوری و خروج از کاخ سفید به شدت نگران ترور شدنش است. ترامپ همیشه تهدیدهای مرگبار را داشته ولی گفته می شود پس از شکست در انتخابات ریاست جمهوری تهدیدهای جدی دریافت کرده است.
    
یکی از نزدیکان دونالد ترامپ  گفته است: «او می‌خواهد شکست را قبول کند اما بی‌پول است و نگران است که دستگیر شود. او حتی نگران بود که ترور شود. حضور در کاخ سفید برای او یک تجربه فوق‌العاده نبود. البته او دوست داشت در کاخ سفید خودش را به مردم نشان دهد، اما کار روزمره و واقعی یک رئیس‌جمهور برای او بسیار ناخوشایند بود.»

این فرد نزدیک به ترامپ که نیویورک‌مگ نامش را فاش نکرده، در ادامه تأکید کرده است: «بسیاری از حرف‌هایی که ترامپ می‌زند، برعکس منظور واقعی است که البته این مسئله در مورد همه ما کم و بیش صدق می‌کند. اما وقتی ترامپ گفت که از شکست در برابر بایدن ناراحت نمی‌شود، حتی با وجود اینکه همه می‌دانند او از هر نوع شکست متنفر است، دوستانش حرف او را باور کردند.»
 

توییتر

آشوب در ایالتی که مدعی دموکراسی است / تلاش برای ماندن در کاخ سفید

آشوب در ایالتی که مدعی دموکراسی است / تلاش برای ماندن در کاخ سفید
 
آشوب در ایالتی که مدعی دموکراسی است / تلاش برای ماندن در کاخ سفید

آشوب در ایالتی که مدعی دموکراسی است / تلاش برای ماندن در کاخ سفید

آشوب در ایالتی که مدعی دموکراسی است / تلاش برای ماندن در کاخ سفید

آشوب در ایالتی که مدعی دموکراسی است / تلاش برای ماندن در کاخ سفید

آشوب در ایالتی که مدعی دموکراسی است / تلاش برای ماندن در کاخ سفید

آشوب در ایالتی که مدعی دموکراسی است / تلاش برای ماندن در کاخ سفید
 
آشوب در ایالتی که مدعی دموکراسی است / تلاش برای ماندن در کاخ سفید



منبع:
1.باشگاه خبرنگاران جوان / «تظاهرات بزرگ» معترضان آمریکایی به «تقلب گسترده» در انتخابات ریاست‌جمهوری+ فیلم و تصاویر
2.مرئم سالاری / شبه کودتای ترامپ در پنتاگون
3.خبرگزاری میزان / فیلم| واشنگتن در انتظار آشوب؛ ورود کاروان‌های معترضان به پایتخت آمریکا
4.ایرنا / هشدار امنیتی، حامیان ترامپ به خیابان ها می آیند
5.رکنا / ترس ترامپ از ترور شدن / او تهدید جدی شده است
تویییتر
** درج توییت های کاربران توییتر نشان از تایید یا رد آنها نیست و صرفا برای آگاهی مخاطبین درج می شود.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.