ماجرای مونولیت در جاجرود

ماجرای مونولیت جاجرود و هدف از این کار مطرح شدن ایران در این ترند جهانی بود تا این بار نام ایران با خبری متفاوت تکرار شود
پنجشنبه، 27 آذر 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: فاطمه سمیع زاده
موارد بیشتر برای شما
ماجرای مونولیت در جاجرود
به گزارش راسخون، اخیراً سازه‌های فلزی ستون‌مانندی که در کشورهای گوناگون دیده شده‌اند و توجه بسیاری از رسانه‌های سراسر جهان را به خود جلب کرده‌اند، و گمانه‌زنی‌های مختلفی از ارتباط آنها با هنرمندان یا ترفندهای بازریابی گرفته تا حتی فرازمینی‌ها مطرح شد.

روز بیست و چهارم آذر ماه سال جاری خبر دیده شدن نهمین مونولیت دنیا در ایران به همراه عکس هایی از آن پخش شد و واکنش ها و تحلیل های متفاوتی به دنبال داشت.

ماجرا از جایی جالب تر شد که خبرنگاران برای دیدن مونولیت به محل نصب آن رفتند و به جای آن با تخته ای چوبی مواجه شدند.

اما واقعیت مونولیت ایران چه بوده است؟

خبر پیدا شدن یک مونولیت در جاجرود ایران پوشش داده شده و به نظر می‌رسد که پای این ستون‌های مرموز و براق به کشور ما هم رسیده است. ماجرای این سازه‌های عجیب باعث مطرح شدن تئوری‌های توطئه فراوانی در شبکه‌های اجتماعی شده و در حالی که بسیاری ستون‌ها را به موجودات فضایی ارتباط می‌دهند، رد پایی از هنرمندهای معروف و ناشناخته در این داستان وجود دارد.

ماجرای مونولیت در جاجرود

دکتر امیر هوشنگ کمالی فرد، استراتژیست رسانه ای این پروژه ماجرا را توضیح داد.به گفته وی، این مونولیت به همت و هزینه شخصی دکتر شهریار شفیعی ، بنیان گذار آکادمی برند ایران، استاد دانشگاه و متخصص برندسازی، ساخته و در ملکی شخصی در نیکنام ده جاجرود نصب شد.

کمالی فرد افزود: هدف از این کار مطرح شدن ایران در این ترند جهانی بود و این که در کنار خبرهای بد و ناگواری که هر روز از ایران به گوش می رسد، این بار نام ایران با خبری متفاوت و جذاب تکرار شود.

دکتر کمالی فر با اشاره به خرافه هایی که درباره مونولیت های قبلی رواج یافته بود گفت: با انتشار خبرهای 8 مونولیت پیشین، برخی افراد آن را به موجودات فضایی نسبت می دادند، حال آن که اهدافی مانند برندینگ مکانی در پس این ماجراها در سراسر جهان وجود داشت. بنابراین، با نصب این مونولیت و شفاف سازی بعدی، کوشیدیم کمکی کرده باشیم به خرافات ستیزی و ابهام زدایی.

این متخصص "بازاریابی محتوا" افزود: اما هدف سوم و اصلی ما یادآوری این وظیفه ملی بود که یکایک ما در قبال نام آوری ایران زمین و جایگاه برند میهن خود متعهد و مسؤول هستیم و حال که در یک روند جهانی، کارهای هنری در کشورهای مختلف در حال برپا شدن هستند، چه بهتر که نام ایران هم در زنجیره این اخبار هیجان انگیز و جذاب قرار گیرد.
 
مطرح شدن ایران در این ترند جهانی 
دکتر کمالی فرد در این باره چنین توضیح داد: برنامه ریزی اولیه هم این بود که ابتدا این اثر هنری با هویت صنعتی خود در یک فضای طبیعی برپا شود و سپس در صورت لزوم، به محلی عمومی تر منتقلشود. در واقع آنچه ما در پی آن بودیم، روشن ساختن این نکته بود که هرگاه حس میهن دوستی خود را فراتر از منافع شخصی قرار دهیم، در جهان امروز فرصت های بی شماری برای همنشین سازی نام ایران در کنار رویداد های خوب و زیبا هست. در نهایت خوشحالیم که نام ایران به عنوان نهمین کشور در این ردیف از رخداد جهانی ثبت شد.

گفتنی است دکتر شهریار شفیعی که مونولیت ایرانی با هزینه شخصی وی ساخته و در جاجرود نصب شده است، دارای مدرکPHD برندسازی از  دانشگاه  RENNES  فرانسه و بنیانگذار آکادمی برند ایران است.

عضویت در کمیسیون برند ایران در سازمان توسعه تجارت، عضویت در هیأت علمی سازمان مدیریت صنعتی، مدیریت علمی دوره­ های تخصصی مدیریت برندIMI،مدیریت BrandTech و ... از دیگر فعالیت های این استاد دانشگاه و متخصص برندسازی است.
 

مو نو لیت ها

مونولیت یا monolith اصطلاحی بوده که با ظاهر شدن ستون‌های فلزی مرموز در سراسر دنیا، بر سر زبان‌ها افتاده است.

طبق تعریف دیکشنری کالینز، کلمه مونولیت به معنی تکه سنگی بسیار بزرگ و مرتفع بوده که در زمان‌های قدیم، در محلی مشخص قرار داده شده است. بنای تاریخی استون هنج (Stonehenge) بریتانیا به عنوان معروف‌ترین مجموعه از مونولیت‌ها شناخته می‌شود و نمونه‌های دیگری از این پدیده در سراسر جهان وجود دارد.

اولین مونولیت/monolith در ۱۸ نوامبر گذشته، در بیابان‌های جنوب شرقی یوتا آمریکا پیدا شد؛ اتفاقی که سر و صدای زیادی به پا کرد و باعث شد تا بسیاری از مخاطبان برای اولین بار با این کلمه آشنا شوند. در ادامه با ما همراه باشید ماجرای ظاهر و ناپدید شدن مونولیت‌های مرموز و ناشناخته در سراسر نقاط دنیا را که از اواسط نوامبر گذشته شروع شده، بررسی کنیم.

پس از ستون فلزی مرموز یوتا، در ایالت‌های کالیفرنیا و نوادا آمریکا ستون‌های دیگری کشف شدند و بعد از پیدا شدن سازه‌ای مشابه در کشور رومانی، چند روز پیش خبر رسید که در نزدیکی یکی از سواحل بریتانیا، ستون دیگری پیدا شده است. همان‌طور که می‌دانیم، هیچ اطلاع قبلی یا هشداری در مورد پیدا یا ناپدید شدن این ستون‌ها وجود ندارد و خبرهای مربوط به این اتفاق‌ها ناگهان منتشر می‌شوند.
 

اولین ستون فلزی مرموز جهان


ماجرای مونولیت در جاجرود
 
اولین ستون فلزی مرموز این ماجرا (تصویر بالا)، هنگامی که گروهی از محققان سوار بر یک هلیکوپتر مشغول سرشماری گوسفندهای وحشی بیابان‌های جنوب شرقی ایالت یوتا آمریکا بودند، پیدا شد؛ این افراد بلافاصله پس از دیدن جسم مورد نظر هلیکوپتر را به زمین نشانده و اولین تصاویر و ویدیوهای موجود از ستون یوتا را تهیه کردند.

در حالی که نظریه‌های مختلفی در مورد ساخت و کار گذاشتن این ستون در بیابان‌های دور افتاده ایالات متحده مطرح می‌شد، در ۲۷ نوامبر خبر رسید که ستون یوتا به همان شکلی که ناگهان ظاهر شده بود، ناپدید شده است. هم‌زمان با این اتفاق، یک سازه فلزی مشابه با طول سه متر و به شکل مثلث، در آن سر دنیا، در کشور رومانی کشف شد.
 

ستون‌های مرموز در سراسر دنیا


ماجرای مونولیت در جاجرود
 
این سازه (عکس بالا) در نزدیکی قلعه پتروداوا داسیان (Petrodava Dacian) که به عنوان یکی از معروف‌ترین آثار تاریخی این کشور شناخته می‌شود، پیدا شده بود و همانند مونولیت یوتا، چند روز پس از این اتفاق خبر رسیده که ستون رومانی هم به سرقت رفته است.

کمی بعد موردی دیگر از سریال مونولیت‌ها در جنوب ایالت کالیفرنیا آمریکا، بر فراز یک مسیر کوهستانی پیدا شد و همان‌طور که انتظار می‌رود، در مدتی کوتاه خبر رسید که ستون مورد نظر هم دیگر در محل ابتدایی‌اش نیست.
 

ستون جزیره وایت


ماجرای مونولیت در جاجرود
 
در اولین هفته دسامبر جاری ستون فلزی مرموز بعدی در جزیره وایت (Isle of Wight) در جنوب انگلستان کشف شد مجددا اخبار این ماجرا را داغ کرد. در مقاله‌ای قبلی که در رابطه با این ماجرا منتشر کردیم، لیستی از زمان‌بندی کشف مونولیت‌های مختلف سراسر جهان وجود دارد که به ستون جزیره وایت ختم نمی‌شود. علاوه بر این سازه، مشاهده شده که ستون‌های دیگری در ایالت نوادا آمریکا و کشورهای هلند و کلمبیا ظاهر شده‌اند و همچنین، عده‌ای از مخاطبان برای جلب‌توجه و اهداف تبلیغاتی گوناگون، ستون‌های مشابهی را ساخته و در نزدیکی کسب و کار یا محل زندگی خود قرار داده‌اند.

با اینکه تاکنون مونولیت‌ها به موجودات فضایی، هنرمندان ناشناس، گروه‌های رادیکال و افراد و سازمان‌های مختلف ارتباط داده شده‌اند، مجموعه‌ای ناشناس به نام «مشهورترین هنرمند جهان» (The Most Famous Artist) خود را به عنوان سازنده ستون‌های یوتا و کالیفرنیا معرفی کرده و سه سازه مشابه را در وب‌سایتش با قیمت ۴۵ هزار دلار به فروش گذاشته است.
 

یک اثر هنری مینی‌مالیستی!

روزنامه نیویورک‌تایمز، گزارشی را در این رابطه منتشر کرد که از شباهت میان این سازه فلزی صیقلی با آثار "جان مک‌کراکن"(John Maccracken)، هنرمند مینی‌مالیست اهل آمریکا حکایت داشت. 

گالری "دیوید زویرنر" (David Zwirner) که نمایش آثار این هنرمند را از سال ۱۹۹۷ تاکنون بر عهده داشته است، ادعا کرد که این ستون فلزی صیقلی، از آثار مک‌کراکن است.
 
ماجرای مونولیت در جاجرود
 
"پاتریک مک‌کراکن" (Patrik Maccracken)، پسر این هنرمند فقید در یک مصاحبه تلفنی گفت که از شنیدن این خبر گیج شده است اما پس از آن، خاطره‌ای با پدرش را مطرح کرد: ما بیرون از خانه ایستاده بودیم و به ستاره‌ها نگاه می‌کردیم که پدر گفت می‌خواهد آثار هنری خود را در مکان‌های دورافتاده رها کند تا بعدها کشف شوند.
 
پاتریک در پاسخ به این سوال که آیا فکر می‌کند پدرش شوخی کرده است، گفت که این طور فکر نمی‌کند. وی افزود: پدر تحت تاثیر این ایده قرار داشت که بازدیدکنندگان بیگانه، اشیایی شبیه به آثار او را در زمین به جا می‌گذارند و یا شاید آثار او به آثار این موجودات شباهت دارد. کشف این مونولیت، مطابقت زیادی با دیدگاه هنری او دارد.
 

دست های پشت پرده!

این روزها ادعاهای مختلفی درباره نحوه ناپدید شدن این سازه‌ها مطرح شده و تردید و گمانه‌زنی‌های بسیاری شکل گرفته است. یک عکاس اهل کلرادو در گفت‌وگو با رسانه‌ها مدعی شد یک شب چهار مرد را دیده که به محل قرارگیری مونولیت یوتا آمدند و بدون اینکه اثری برجای بگذارند، این شیء مرموز را با خود بردند.
 
در این بین، دو ورزشکار نیز مدعی شدند همراه با گروهی دیگر از افراد این سازه فلزی را از بین بردند چون نسبت به هجوم بازدیدکنندگان به این منطقه دست نخورده نگران بودند. به گفته مقامات یوتا، بازدیدکنندگان این مونولیت جنجالی با ماشین‌هایشان پوشش گیاهی منطقه را از بین برده و حجم زیادی زباله در محل برجای گذاشتند.
 

ردپای هنر در حل معمای مونولیت‌ها


ماجرای مونولیت در جاجرود
 
پس از آنکه فرضیاتی مختلف درباره منشا این مونولیت‌های اسرارآمیز مطرح شد، گروهی هنری به نام مشهورترین هنرمند (The Most Famous Artist) مسئولیت ساخت و نصب مونولیت‌های یوتا و کالیفرنیا را برعهده گرفت و چند نمونه مشابه را هر کدام به قیمت ۴۵ هزار دلار به فروش گذاشت. اما این گروه درباره منشا نمونه‌ای که در جزیره وایت پیدا شده ابراز بی اطلاعی کرد و گفت: مونولیت دیگر از کنترل ما خارج شده است. خدا قوت به تمام آدم فضایی‌هایی که در سراسر جهان به سختی برای اشاعه این افسانه تلاش می‌کنند!
 
چندی بعد تام دانفورد، یک طراح ۲۹ ساله اهل ساسکس غربی، اعلام کرد مونولیت جزیره وایت کار اوست و گفت این کار را صرفاً برای سرگرمی انجام داده است.
 
ظاهر شدن این مونولیت‌های اسرارآمیز با رویدادهای فیلم ادیسه فضایی (۲۰۰۱) از استنلی کوبریک مقایسه شده است که در آن از یک مونولیت فضایی به عنوان نمادی تکرارشونده برای نمایش تکامل انسان استفاده می‌شود.
 
برت هاچینگز خلبانی که اولین مونولیت را در صحرای یوتا کشف کرد در گفت‌وگو با یک رسانه محلی گفت که فکر می‌کند این سازه‌ها کار یک هنرمند موج نو یا یکی از طرفداران فیلم کوبریک باشد.



منبع:
1.عصر ایران / ناگفته هایی از پشت پرده مونولیت ایران
2.فرارو / ماجرای مونولیت در جاجرود چیست؟
3.عصرایران / ستون‌های فلزی اسرارآمیز؛ یک شوخی هنری یا اجسام فرازمینی؟ (+عکس)
4.جادجت نیوز / مونولیت چیست؟
5.عصر ایران /مونولیت‌های مرموز؛ ردپای آدم فضایی‌ها یا پروژه هنری؟ +عکس


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.