لیست کابینه احتمالی جو بایدن

جو بایدن با ادای سوگند به عنوان چهل و ششمین رییس جمهور آمریکا آغاز به کار کرده در حالی که بسیاری از اعضای کابینه وی مشخص شده اند.
دوشنبه، 6 بهمن 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: فاطمه سمیع زاده
موارد بیشتر برای شما
لیست کابینه احتمالی جو بایدن
به گزارش راسخون، «جو بایدن» روز چهارشنبه طی مراسم تحلیف در کاخ سفید، با ادای سوگند، به عنوان چهل و ششمین رییس جمهور آمریکا آغاز به کار کرد.

بایدن پیش از این بسیاری از اعضای کابینه خود را مشخص کرده و روند بررسی صلاحیت کابینه وی در سنا نیز کلید خورده است.
 

کابینه متنوع

«جوزف رابینت بایدن جونیور»، ۷۷ ساله در حالی در روز بیست ژانویه (روز یکم بهمن ماه) به عنوان چهل و ششمین رئیس جمهوری امریکا سوگند یاد کرد که پشتوانه پنج دهه فعالیت در عرصه سیاسی را با خود یدک می کشید. او برای نیل به این هدف، از کارزار سخت رقابت های انتخاباتی با ترامپی پیروز بیرون آمد که به یکباره همه سنت های پیشین امریکا را به چالش کشیده بود. پیروزی «بایدن» بعد از عبور از موانع سخت سیاسی در هنگامه ای رقم خورد که ایالات متحده امریکا با بحران هایی همچون ویروس کرونا، پیامدهای اقتصادی گسترده آن بر میلیون ها خانوار امریکایی و اعتراضات ناشی از نابرابری نژادی دست و پنجه نرم می کند.

رئیس جمهوری منتخب امریکا با تجربه ای قریب به چهار دهه فعالیت در سنای امریکا و نقش آفرینی از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۷، در قامت معاونت رئیس جمهوری امریکا برای بردن جدال انتخاباتی با رقیب سرسختش، شعار نبردی برای احیای روح امریکا را سر داد و با تاکید بر تفرقه انگیز و تحریک آمیز بودن اقدامات ترامپ و نیاز امروزی امریکایی ها به رهبری آرام تر و باثبات تر و همچنین وعده ایجاد فرصت های اقتصادی برای اقشار کم درآمد و برقراری مقررات زیست محیطی و حقوق مربوط به بهداشت و درمان و بازسازی مناسبات بین المللی پیروز میدان انتخابات شد.
 

معاون رییس جمهور


لیست کابینه احتمالی جو بایدن
 
«کامالا هریس» ۵۶ ساله که روز چهارشنبه در کنار بایدن ادای سوگند کرد نخستین زن سیاه پوستی است که سمت معاونت ریاست جمهور آمریکا منصوب می‌شود.

«هریس» نخستین زن سیاهپوست و آسیایی تبار بود که به کاخ سفید راه پیدا کرد. اقدامی که با هدف بکارگیری زنان و رنگین پوست ها در بخش های مدیریتی امریکا جهت ممانعت از هرگونه شکاف نژادی و جنسیتی صورت گرفت. این سیاستمدار امریکایی که ۵۵ سال پیش از مادری هندی و پدری جامائیکایی متولد شد، در عرصه فعالیت های سیاسی از سال ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۱ به عنوان دادستان ناحیه سانفرانسیسکو و سپس از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۷ به عنوان دادستان کل ایالت کالیفرنیا فعالیت کرد. او که در جریان مبارزات انتخاباتی اش برای سنا مورد حمایت اوباما و بایدن قرار گرفت، در تاریخ ۲۱ ژانویه ۲۰۱۹ رسما فعالیت کارزار انتخاباتی خود را برای نمایندگی حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ امریکا اعلام کرد. مدت کوتاهی نامزد پیشتاز این رقابت بود تا اینکه در دسامبر ۲۰۱۹ به مبارزات انتخاباتی خود پایان داد. «هریس» سپس توسط «بایدن» به عنوان معاون اول پیشنهادی وی در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ معرفی شد. «بایدن» معتقد است که «هریس» می تواند گزینه خوبی برای خاموش کردن آتش نارضایتی سیاهپوستان و ناراضیان از مسائل تبعیض نژادی در ایالات متحده و اهرمی برای تقویت پایگاه اجتماعی دموکرات ها  باشد.
 

وزیر دادگستری

جو بایدن در روز ۷ ژانویه (۱۸ دی) قاضی «مریک گارلند» ۶۸ ساله را به عنوان گزینه خود برای تصدی سمت دادستان کل و وزیر دادگستری آمریکا تعیین کرد.

لیست کابینه احتمالی جو بایدن
 

وزیر کار

بایدن پیش از این «مارتی والش»، شهردار ۵۳ ساله بوستون را به عنوان گزینه خود برای تصدی سمت وزیر کار آمریکا انتخاب کرد. وی از سال ۲۰۱۴ تاکنون به عنوان شهردار بوستون در حال فعالیت است.

 

وزارت بازرگانی

«رود آیلند» و «جینا رایموندو» گزینه‌های بایدن برای تصدی سمت وزیر بازگانی آمریکا هستند.
 

وزیر آموزش


لیست کابینه احتمالی جو بایدن
 
«میگوئل کاردونا»، ۴۵ ساله که سمت‌های مختلفی را در زمینه آموزشی و تحصیلی در ایالت «کنتیکت» بر عهده داشته، قرار است به عنوان وزیر آموزش بایدن فعالیت کند.
 

وزیر کشور


لیست کابینه احتمالی جو بایدن
 
دب هالند، نماینده حزب دموکرات از ایالت نیومکزیکو که بومی آمریکا به شمار می‌رود از سوی بایدن به عنوان وزیر کشور انتخاب شده است.

هالند ۶۰ ساله عضو مجلس نمایندگان از اهالی ایالات نیومکزیکو است. او عضو یکی از ۵۷۴ قبیله سرخپوستان آمریکا، صاحبان اصلی این سرزمین، محسوب می‌شود. حال بعد از چند قرن یکی از صاحبان اصلی این مرز و بوم قرار است وزیر کابینه سرزمین خود شود.
 

وزیر حمل و نقل

«پت بوتجیج»، ۳۸ ساله که شهردار سابق نیویورک نیز بوده، در رقابت‌های درون حزبی دموکرات حضور داشت و در صورت تایید صلاحیت نخستین فرد همجنس باز در دولت آمریکا خواهد بود.

اگر «پیت بوتیجج»، رای اعتماد مجلس سنا برای به دست گرفتن مسئولیت وزارت حمل و نقل را به دست آورد، اولین عضو کابینه دولت امریکا خواهد بود که دارای گرایش همجنس گرایانه است. این سیاستمدار ۳۸ ساله به مدت هشت سال شهردار شهر ۱۰۰هزار نفری «ساوت بند» بوده، اما در سطح کشور تقریبا چهره ای ناشناخته است. «بوتیجج» بین سال های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۷ به عنوان افسر اطلاعاتی نیروی دریایی در ارتش امریکا خدمت کرد و به درجه ستوانی ارتقا یافت. او در سال ۲۰۱۴ به مدت هفت ماه از شهرداری ساوت بند مرخصی گرفت تا برای خدمت نظامی به افغانستان برود.

گفتنی است او به جز انگلیسی به هفت زبان از جمله نروژی، اسپانیایی، فرانسه، ایتالیایی، مالتی، عربی و فارسی دری مسلط است. «بوتیجج» در خلال انتخابات اخیر ریاست جمهوری در نظرسنجی های درون حزبی حزب دموکرات حمایت بسیاری را جلب کرد و پس از کناره گیری از کاندیداتوری در رقابت های انتخاباتی، از«بایدن» حمایت کرد.  برنامه او برای تصویب یک بسته محرک اقتصادی برای سرمایه گذاری در زیرساخت ها با حمایت هر دو حزب دموکرات و جمهوریخواه، از جمله برنامه هایی است که در دولت «بایدن» در دستور کار قرار خواهد گرفت
 

وزیر انرژی


لیست کابینه احتمالی جو بایدن
 
«جنیفر گرانهولم» ۶۱ ساله که پیش از این فرماندار میشیگان نیز بوده قرار است به عنوان وزیر انرژی دولت جدید آمریکا فعالیت کند.
 

وزیر دفاع


لیست کابینه احتمالی جو بایدن
 
«لاوید آستین»، ژنرال بازنشسته آمریکایی که در نیروی زمینی ارتش این کشور مشغول به خدمت بوده، از سوی بایدن به عنوان وزیر دفاع انتخاب شده است.

آستین ۶۷ساله پیش از این مقام فرمانده ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام) بوده است. او فرماندهی عملیات نظامی آمریکا در تجاوز به کشورهای عراق، افغانستان، یمن و سوریه را بر عهده داشته و اولین سیاهپوستی است که وزیر دفاع آمریکا می‌شود.
 

وزیر بهداشت و خدمات اجتماعی

«خاویر بسرا» ۶۳ ساله که از سال ۲۰۱۷ فرماندار کل کالیفرنیا بوده قرار است در بحبوحه پاندمی کرونا به عنوان وزیر بهداشت آمریکا اغاز به کار کند.
 

وزیر امنیت داخلی

«الخاندرو مایورکاس» ۶۱ ساله که دارای اصالت کوبایی نیز است به عنوان وزیر امنیت داخلی آمریکا انتخاب شده است.

«آلخاندرو مایورکاس» به عنوان اولین لاتین تباری که قرار است مسئولیت رهبری وزارت امنیت داخلی امریکا را برعهده گیرد، از جنجالی ترین انتخاب های «بایدن» است. «مایورکاس» در صورت کسب رای اعتماد از سنا، نخستین لاتین تبار و از خانواده ای مهاجر خواهد بود که به عنوان وزیر امنیت داخلی امریکا برگزیده می شود. «مایورکاس» در دولت اوباما هم در وزارت امنیت داخلی حضور داشت و در آن دوران حتی رئیس اداره مهاجرت و شهروندی این کشورهم شد. یعنی همان سازمانی که در چهار سال گذشته ترامپ کوشید با کمک گرفتن از مشاوران خود زمینه مهاجرت های قانونی به امریکا را هم محدود کند.  انتخاب او در نقطه کاملا مخالف سیاست های ضدمهاجرتی رئیس جمهوری پیشین است و از او به عنوان یکی از پایه گذاران طرح «داکا» نام می برند.  طرحی که در دوره اوباما برای باز کردن راه اعطای شهروندی به ۷۰۰ تا ۹۰۰ هزار لاتین تبار تهیه شد.
 

وزیر خارجه


لیست کابینه احتمالی جو بایدن
 
«آنتونی بلینکن» ۵۸ ساله که از افراد نزدیک به بایدن به شمار می‌رود قرار است ریاست یکی از مهم‌ترین سمت‌های دولت بایدن را به عهده بگیرد.

بلینکن معاون وزیر امور خارجه و معاون مشاور امنیت ملی دولت باراک اوباما بود. او در جریان فعالیت‌های انتخاباتی یکی از مشاوران بایدن به شمار می‌رفت و او را یکی از شخصیت‌های بسیار نزدیک به بایدن قلمداد می‌کنند. دامنه مشاوره‌های او فراتر از مسائل مربوط به سیاست خارجی است.
 

وزیر خزانه داری


لیست کابینه احتمالی جو بایدن
 
«جانت یلن» ۷۴ ساله که پیش از این ریاست بانک مرکزی آمریکا را بر عهده داشته، گزینه مورد نظر بایدن برای تصدی سمت وزیر خزانه داری است.

رئیس جمهوری منتخب امریکا «جنت ال. یلن» رئیس سابق بانک مرکزی را به عنوان وزیر خزانه داری برگزیده است. انتخاب «یلن» باعث می شود او به اولین زن در بیش از دو سده گذشته تبدیل شود که برای ریاست مهم ترین نهاد اقتصادی امریکا برگزیده شده است. این اقتصاددان ۷۴ ساله پیش از این مسیر پیشرفت را گام به گام پیموده تا اینکه در دوره ریاست جمهوری اوباما، رئیس بانک مرکزی امریکا شد.

او پیش از آن هم در دهه ۹۰ مشاور اقتصادی بیل کلینتون بود. گفتنی است که رویکرد «یلن» بررسی چگونگی تاثیر سیاست های بانکی بر زندگی کارگران و همچنین مصائب اقتصادی ناشی از افزایش فاصله طبقاتی است. به اعتقاد ناظران، انتخاب او به عنوان وزیر خزانه داری از این جهت صورت گرفته است که میان «وال استریت» و جریان ترقی خواهان و چپگرایان حزب دموکرات تعادل ایجاد کند و در عین حال تحریم های اقتصادی امریکا را مدیریت کند. انتخاب او بویژه زمانی حائز اهمیت است که رئیس جمهوری منتخب امریکا بارها بر بهبود چهره این کشور در صحنه بین المللی و افزایش همکاری های اقتصادی امریکا با سایر کشورهای جهان بویژه حل مساله برجام تاکید کرده است؛ عرصه ای که وزارت خزانه داری در آن نقش جدی دارد.
 

مدیر اطلاعات ملی


لیست کابینه احتمالی جو بایدن
 
«آوریل هاینز» ۵۱ ساله که در دولت «باراک اوباما» معاون مشاور امنیت ملی بوده، از سوی بایدن به عنوان مدیر اطلاعات ملی آمریکا انتخاب شده و سنا نیز با ۸۴ رای مثبت در برابر ۱۲ رای منفی صلاحیت وی را تایید کرد.

«آوریل هینز» که در صورت تایید، نخستین زن تاریخ امریکا خواهد بود که به مقام مدیریت سازمان اطلاعات ملی به عنوان عالی ترین سمت اطلاعاتی انتخاب شده است. وی قرار است به عنوان یکی از اعضای میانی سازمان های اطلاعاتی امریکا فعالیت کند یعنی برخلاف دوره ترامپ، مسئولیت سازمان اطلاعات و امنیت ملی امریکا به یکی از نیروهای اطلاعاتی این کشور سپرده خواهد شد. فعالیت در دفتر مشاوره حقوقی در وزارت خارجه و کمیته روابط خارجی در مجلس سنای امریکا بین سال های ۲۰۰۷ تا ۲۰۰۸ و به هنگام ریاست «بایدن» در این کمیته از جمله فعالیت های اوست.

«هینز»  همچنین در دوره ریاست جمهوری اوباما در سمت های اطلاعاتی - امنیتی فعالیت داشت و از جمله، معاون مشاور امنیت ملی در کاخ سفید بود. او درهمین دوره بود که به دلیل پیگیری برنامه هایش درباره حملات پهپادی زیر تیغ انتقادات گسترده قرار گرفت. چه به اعتقاد گروه های حقوق بشری این برنامه منجر به کشته شدن شماری از غیرنظامیان در مناطق مختلف جهان در حملات پهپادی امریکا شد
 

مشاور امنیت ملی


لیست کابینه احتمالی جو بایدن
 
جو بایدن در اواخر ماه نوامبر «جک سالیوان» را به عنوان مشاور امنیت ملی آمریکا انتخاب کرد؛

سالیوان ۴۴ ساله از وقتی باید معاون ریاست‌جمهوری بود مشاور امنیت ملی او محسوب می‌شد. بعد از آن در دوره ریاست‌جمهوری اوباما وزیر سیاست‌گذاری در وزارت خارجه بود و سپس معاون کارمندان هیلاری کلینتون وزیر خارجه وقت شد.
 
جیک سالیوان یک از مشاوران بارز سیاست‌گذاری برنامه انتخاباتی هیلاری کلینتون در سال ۲۰۱۶ بود.

سالیوان در صورت تایید از سوی سنا، جوانترین عضو کابینه بایدن خواهد بود.
 

سفیر آمریکا در سازمان ملل

«لیندا توماس گرینفیلد» ۶۸ ساله که در ۴ ساله دوم ریاست جمهوری اوباما به عنوان معاون وزیر خارجه فعالیت داشته، قرار است به عنوان سفیر آمریکا در سازمان ملل فعالیت خود را آغاز کند.
 

وزیر کشاورزی


لیست کابینه احتمالی جو بایدن
 
ویلساک ۷۰ساله مدیریت شورای صادرات تولیدات لبنی آمریکا را از سال ۲۰۱۷ بر عهده دارد. او پیشتر در هر ۲ دوره ریاست‌جمهوری اوباما یعنی از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۷ وزیر کشاورزی بود. همچنین قبل از آن نیز فرمانداری ایالات آیوا را در دست داشت.
 
ویلساک را یکی از افراد بسیار نزدیک به بایدن به شمار می‌آورند که نظراتش در خصوص مسائل روستایی به شدت مورد احترام رئیس‌جمهور آمریکاست.



منبع:
1.ایران / کابینه متنوع
2.تابناک / لیست کامل کابینه احتمالی جو بایدن
3.اعتمادآنلاین / تمام دستیاران آقای رئیس‌جمهور / با اعضای دولت بایدن آشنا شوید + عکس
4.رویداد24 / معرفی اعضای کابینه جو بایدن


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما