حواشی اننخاب شریعتی به سمت رئیس سازمان ملی استاندارد

رئیس جمهور در حکمی غلامرضا شریعتی را برای یک دوره چهار ساله به عنوان «رئیس سازمان ملی استاندارد ایران» منصوب کرد و این موضوع حواشی به دتبال داشت
چهارشنبه، 29 بهمن 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
حواشی اننخاب شریعتی به سمت رئیس سازمان ملی استاندارد
به گزارش راسخون، رئیس جمهور در حکمی غلامرضا شریعتی را برای یک دوره چهار ساله به عنوان «رئیس سازمان ملی استاندارد ایران» منصوب کرد.

در حکم حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی خطاب به شریعتی آمده است: در اجرای ماده (۳۶) قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد مصوب ۱۳۹۶.۷.۱۱ مجلس شورای اسلامی و تأیید شورای عالی استاندارد، نظر به تعهد و شایستگی جناب‌عالی، به موجب این حکم برای مدت چهار سال به عنوان رییس سازمان ملی استاندارد ایران منصوب می‌شوید.

روحانی ادامه داد: توفیق شما را در انجام شایسته وظایف محوله با رعایت اصول قانون‌مداری، اعتدال‌گرایی و منشور اخلاقی دولت تدبیر و امید، در خدمت به اسلام و ملت شریف ایران از خداوند متعال مسألت دارم.

نیره پیروزبخت پیش از این رییس سازمان ملی استاندارد بود و غلامرضا شریعتی هم در کسوت استاندار خوزستان فعالیت می‌کرد.
 

رزومه‌سازی در پایان وقت!


حواشی اننخاب شریعتی به سمت رئیس سازمان ملی استاندارد
 
رئیس جمهور که تنها «شش ماه» تا پایان دوره ریاست جمهوری‌اش باقی مانده، طی حکمی غلامرضا شریعتی، استاندار خوزستان را به دلیل آنچه «تعهد» و «شایستگی» او نامید، برای دوره‌ای «چهار ساله» به سمت ریاست سازمان ملی استاندارد ایران منصوب کرد. شریعتی در طول دوران استانداری خود، با انتقاداتی مواجه بوده است. او گرچه در سیل معروف فروردین ۹۸ به کمک حضور سردار قاسم سلیمانی و ابومهدی و نیرو‌های حشدالشعبی توانست مدیریت نسبتاً خوبی انجام دهد، اما پس از آن بار‌ها به دلایل مختلف مورد انتقاد قرار گرفت. معضل آب آشامیدنی در غیزانیه و نشنیدن صدای اعتراض مردم که موجب اعتراضات تند با بستن جاده و امنیتی شدن موضوع شد، یکی از این موارد بود. در سیل سال ۹۹ اهواز هم بالا آمدن فاضلاب شهری، بحران اهواز را به موضوعی ملی تبدیل کرد و حتی برای آن بودجه‌ای خاص در نظر گرفته شد. با این حال این معضل همچنان حل نشده باقی ماند.

اعتراضات دیگر معیشتی در خوزستان هم با حل نشدن و فرسایشی شدن تبدیل به موضوعات امنیتی شد و با این حال، شریعتی همچنان استاندار باقی ماند. او در خلال اعتراضات کارگران هفت تپه به حمایت از اسدبیگی، مدیر کارخانه پرداخت. بعد‌ها در جلسات دادگاه رسیدگی به اتهامات امید اسدبیگی مدیر عامل شرکت کشت و صنعت توسعه نیشکر هفت تپه، بازپرس اعلام داشت که آقای امید اسدبیگی در جریان تحقیقات عنوان داشته که مبالغی را برای مسافرت استاندار خوزستان و خانواده وی هزینه کرده است که این مطالب صورتجلسه و در پرونده موجود است.

نماینده دادستان در جلسه دادگاه گفت: «همسر استاندار خوزستان اعتراف کرده که هزینه سفر استاندار و خانواده وی (چندین خانواده و وابستگان) را اسدبیگی داده؛ هزینه بلیت‌ها و تور ۲۵ هزار دلار شده است!» نظام‌الدین موسوی، نماینده تهران در مجلس، «سنگ‌اندازی» غلامرضا شریعتی، استاندار خوزستان، برای «عدم خلع ید» کارفرمای بخش خصوصی شرکت هفت‌تپه را مورد انتقاد قرار داد و گفت: «بعد از اینکه چهار کارگر هفت‌تپه بازداشت و با پیگیری‌ها آزاد شدند، ایشان بر خلاف قانون و بدون اینکه موارد انضباطی در پرونده‌شان مطرح شده باشد، دستور به اخراج ۱۵ تن از کارگران داد. همچنین استاندار با اعزام نیروی انتظامی مقابل شرکت هفت‌تپه، اجازه ورود کارگران به این شرکت را نمی‌دهد و با «امنیتی کردن» فضا مانع خلع ید می‌شود.»

شریعتی، اما برکنار نشد و در نهایت هم شش ماه مانده به پایان عمر دولت، سمتی چهار ساله دریافت کرد؛ سمتی که می‌تواند صرفاً تا چند ماه دیگر باشد و دولت جدید او را کنار بگذارد. با این حال، در رزومه او «ریاست سازمان ملی استاندارد» هم لیست خواهد شد و پر و پیمان شدن همین لیست، یحتمل اصلی‌ترین دلیل بر این انتصاب او باشد. کارگران اخراجی، اما بعید است جای دیگری سریع شغلی بیابند یا به سمتی دیگر منصوب شوند!

خبرآنلاین، از رسانه‌های حامی دولت هم عصر روز گذشته در خبری مدعی شد که شریعتی استاندار خوزستان چهار انتصاب جدید در این استانداری انجام داده و مدیرکل فرهنگی اجتماعی، معاون امور آسیب‌ها و مسائل اجتماعی اداره کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری، معاون اجرایی اداره کل امور بانوان و خانواده استانداری و سرپرستان بخشداری‌های سلطان آباد رامهرمز و مرکزی کارون را منصوب کرده است. با توجه به اینکه او دیگر استاندار نیست، انتشار چنین خبری عجیب به نظر می‌رسد.
 

بیانیه‌ی بسیج دانشجویی در واکنش به انتصاب غلامرضا شریعتی


حواشی اننخاب شریعتی به سمت رئیس سازمان ملی استاندارد
 
بسیج دانشجویی دانشگاه شهید بهشتی طی بیانیه‌ای در واکنش به انتصاب غلامرضا شریعتی در سازمان ملی استاندارد اعلام کرد: امید است رئیس جمهور در ماه‌های آخر مسئولیت‌شان، برای یک بار هم که شده به یکی از مطالبات دانشجویان و مردم انقلابی، مبنی بر لغو حکم انتصاب آقای شریعتی به ریاست سازمان استاندارد جامه‌ عمل بپوشاند.

متن بیانیه به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم
« اگر کسی واقعا در بخشی از بخش‌های کشور احساس می‌کند که کفایت لازم برای این کار را ندارد، معلوم نیست که پذیرش آن کار، مشروع باشد! چون قبول این کار، به معنای این است که او تعهد کند و بپذیرد که این کار را به احسن وجه به انجام برساند. این امر، بدون کفایت و لیاقت، امکان‌پذیر نیست.»

رهبر معظم انقلاب

ملت شریف ایران!
امروز خبری در رابطه با انتصاب آقای غلامرضا شریعتی، استاندار سابق خوزستان، به ریاست سازمان استاندارد برای دوره‌ای چهارساله به حکم  رئیس جمهور محترم آقای حسن روحانی منتشر شده است.

صریح می‌گوییم به نظر می‌رسد این انتصاب، توسط آقای روحانی بیشتر شبیه دهن‌کجی به مردم باشد؛ که فرد بی‌کفایتی همچون آقای شریعتی را به سمت ریاست سازمان استاندارد برگزیده‌اند! انگار آقای رئیس جمهور نمی‌دانند اطرافیانشان مشغول چه اقداماتی هستند و انگار که این رسم ایشان است که افراد بی‌کفایت را دور هم جمع کنند و سپس آن‌ها را به مسئولیت‌های مهم بگمارند.
 

واکنش واعظی به انتقادات نسبت به حضور شریعتی در موسسه استاندارد


حواشی اننخاب شریعتی به سمت رئیس سازمان ملی استاندارد
 
محمود واعظی در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران در پاسخ به این پرسش که علت انتصاب غلامرضا شریعتی استاندار سابق خوزستان بر سازمان استاندارد چیست، گفت: یک ارزیابی در یک مقطع در دو سال قبل راجع به یکی از موضوعاتی که وزارت کشور در زمینه آن استانداران را مورد بررسی قرار می‌دهد به دست مطبوعات افتاده است در حالی که موارد ده تا پانزده‌گانه‌ای برای بررسی استانداران وجود دارد و این یکی از موارد خاص در دو سال پیش بوده است.
وی خاطرنشان کرد: این حق یک استاندار نیست که اگر در موارد بسیاری عملکرد مناسب داشته به خاطر یک مورد خاص کنار گذاشته شود. کما اینکه به ما نامه‌هایی از استان خوزستان رسید که از ما می‌خواستند او را از استانداری برنداریم.

واعظی یادآور شد: وقتی فردی استاندار می‌شود، مدیریت عالی و کلان استان را دارد و طبیعی است که خیلی بهتر مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و نمی‌تواند چیزی را پنهان کند. به همین دلیل رییس جمهوری برای وزارت صمت از یک استاندار استفاده کرد. وقتی پستی در سطح وزیر و بالاتر خالی می شود، با ارزیابی رییس جمهوری، استانداران گزینه های معرفی برای این پست ها هستند. به این معنا زمینه برای ارتقای افرادی که در کشور زحمت می‌کشند، وجود دارد.
 

سازمان استاندار جایگاهی تخصصی 

علیرضا سلیمی با انتقاد از انتصاب شریعتی در سازمان استاندارد، گفت: به نظر می رسد دولت قسم خورده تا برای برخی ها صندلی نگهدارند. چرا باید برای مدیریت فردی اما و اگر وجود دارد حکم ارتقا زده شود، واعظی به صراحت می گوید چون استاندار بوده باید صندلی برای او نگهداشت.

وی تاکید کرد: سوال این است تخصص شریعتی چیست؟ علت اینکه برخی سازمان ها دچارآشفتگی می شود این است که مدیران بدون تخصص وارد میدارن می شوند.

این نماینده اظهار داشت: شریعتی در تند خویی و تندی کردن سابقه دارد و اسناد آن وجود دارد با این روحیه بعید است از عهده مدیریت سازمان تخصصی برآید، سازمان استاندار جایگاه سیاسی نیست، چطور فردی را از جایگاه سیاسی به جایگاه فنی می آورند.

عضو هیات رئیسه مجلس با بیان اینکه هزاران جوان با مدرک دکترای در کشور بیکار هستند چرا حتما باید برای شریعتی و امثال او صندلی خالی می شد، گفت:انتصابات غیراستاندارد در دولت زیاد است و در سازمان استاندارد که در آن کار فنی و تخصصی انجام می شود چنین انتصابی بهت آور است.
 

واکنش کاربران

حواشی اننخاب شریعتی به سمت رئیس سازمان ملی استاندارد

حواشی اننخاب شریعتی به سمت رئیس سازمان ملی استاندارد

حواشی اننخاب شریعتی به سمت رئیس سازمان ملی استاندارد

حواشی اننخاب شریعتی به سمت رئیس سازمان ملی استاندارد
حواشی اننخاب شریعتی به سمت رئیس سازمان ملی استاندارد

حواشی اننخاب شریعتی به سمت رئیس سازمان ملی استاندارد

حواشی اننخاب شریعتی به سمت رئیس سازمان ملی استاندارد

حواشی اننخاب شریعتی به سمت رئیس سازمان ملی استاندارد

حواشی اننخاب شریعتی به سمت رئیس سازمان ملی استاندارد



منبع:
1.ایرنا/ غلامرضا شریعتی رییس سازمان ملی استاندارد شد
2.ایسنا/ واکنش واعظی به انتقادات نسبت به حضور شریعتی در موسسه استاندارد
3.فارس / انتصاب مدیری چون شریعتی به‌عنوان رئیس سازمان استاندارد دهن‌کجی به مردم است
4.جهان امروز / روحانی برای استاندار خوزستان حکم استاندارد زد/ رزومه سازی در پایان وقت +مروری بر حواشی شریعتی
توییتر

** درج توییت های کاربران توییتر نشان از تایید یا رد آنها نیست و صرفا برای آگاهی مخاطبین درج می شود.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.