سود سهام عالت در سال 99 چه زمان و چه طور واریز می شود؟

زمان قطعی واریز سود سهام عدالت مشخص شد .بر اساس تازه ترین تصمیمات شورای عالی بورس تغییراتی در نحوه پرداخت سود سهام عدالت افرادی که مدیریت مستقیم و غیرمستقیم را انتخاب کرده اند ایجاد شده است.
يکشنبه، 17 اسفند 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ناهید اسدی
موارد بیشتر برای شما
سود سهام عالت در سال 99 چه زمان و چه طور واریز می شود؟
به گزارش راسخون؛ سهامداران عدالت بی صبرانه در انتظار واریز سود سهام سال ۹۸ خود هستند و بیشترین پرسش آن این است که این سود قبل از پایان سال ۹۹ به حساب آنها واریز خواهد شد یا خیر؟

به نظر می رسد شواری عالی بورس نیز با درک این نکته تغییراتی در چگونگی واریز سود سهام عدالت ایجاد کرده است تا احتمالا این سود قبل از پایان امسال به حساب سهامداران عدالت واریز شود.

پیچیدگی هایی در نحوه پرداخت سود سهام عدالت افرادی که مدیریت این سهام را به صورت مستقیم انتخاب کرده اند و افرادی که روش غیر مستقیم را برای مدیریت سهام خود برگزیده اند وجود دارد که شواری عالی بورس درصدد برطرف کردن آن برآمده است.

دو شب پیش دهقان دهنوی، رئیس سازمان بورس در شبکه خبر حاضر شد تا در یک برنامه تلویزیونی درباره بورس و اوضاع و احوال آن صحبت کند. او در بخشی از صحبت‌هایش درباره سود سهام عدالت صحبت کرد و گفت که این سود ۲۰۰هزار تومانی برای افرادی است که دست به پرتفویشان نزده‌اند.
 

دهنوی همچنین بیان کرد که تلاش ما این است که تمام ۲۰۰ هزار تومان را قبل از سال ۱۳۹۹ به افراد پرداخت کنیم؛ اما ممکن است که بنا به شرایطی نصف سود را در اسفندماه و مابقی آن را در سال آینده پرداخت کنیم. این بخش از صحبت‌های رئیس سازمان بورس در توییتر خیلی دست به دست شد. افراد زیادی با زبان طنز درباره این مساله نوشتند که بورس ایران کم کم در حال تبدیل شدن به صندوق سپرده‌گذاری طولانی‌مدت است. یکی از کاربران شبکه اجتماعی توییتر در همین رابطه در صفحه شخصی خود نوشت: «بورس در حال تبدیل شدن به سپرده طولانی‌مدت چند ساله با سود تضمینی است که البته برای آن محدودیت ۱۰ میلیون تومان در نظر گرفته‌اند.»

در واقع سهامداران عدالت مستقیم، سود خود را از شرکت سپرده گذاری مرکزی دریافت می کنند تا فرآیند واریز سود آنها تسهیل شود. ضمنا سود سهام عدالت افرادی که روش غیرمستقیم را انتخاب کرده اند هم به همان روش سهام داران مستقیم سهام عدالت و توسط شرکت سپرده گذاری مرکزی واریز می شود.

دهقان دهنوی گفت: «هدف این است که یک آرامشی ایجاد شود و نگاه سرمایه‌گذاران، نگاه بلندمدت باشد. مطالعه‌ای انجام شده در دوره‌های ۱۰ساله بازدهی بازارها؛ در تمام دوره‌ها بازدهی بازار سرمایه بالاتر بوده است.»

رییس سازمان بورس و اوراق گفت: «در هفته پیش رو اطلاعیه و اطلاعات دقیق مشخص می‌شود و نمادی باز می‌شود و خرید با قیمت ۱ریال نماد انجام و بعد از آن پالایش و به افراد اعلام می‌شود.»

دهقان دهنوی بیان کرد: «در ابتدای امسال استقبال مردم و ورود مردم افزایش پیدا کرد و این رونق در بازارهای موازی هم وجود داشت. همه این بازارها کمتر و بیشتر دچار ریزش شدند بورس هم همینطور بود. در کوتاه‌مدت شرایط رو به بهبود است. عملکرد شرکت‌ها خوب شده است. کار ما این است این اطلاعات خوب را به مردم منتقل کنیم.»

رییس سازمان بورس و اوراق یادآور شد: «امیدواریم در آینده با رونق و توسعه بازار، این زیان جبران شود. یکی از پیشنهادها این است که ضمن حمایت، کاری کنیم این افراد وارد صندوق‌های سرمایه‌گذاری شوند و مدیریت صندوق برای آن‌ها مدیریت دارایی کند.»

وی در پایان گفت: «ما انتخابی جز بازار سرمایه نداریم . وضعیت سرمایه‌گذاری ما مناسب نیست و باید از این طریق به رشد اقتصادی برسیم. شرکت‌ها افزایش سرمایه  بدهند، عرضه اولیه کنند و ... . مطمئن باشید بازار سرمایه روزهای بهتری خواهد داشت.»


سود سهام عدالت در کمتر از یک ماه واریز می‌شود

سخنگوی کانون شرکت‌های سرمایه گذاری نیز  از واریز سود سهام عدالت در کمتر از یک ماه خبر داد. حیدری، سخنگوی کانون شرکت‌های سرمایه گذاری سهام عدالت عنوان کرد:بخش زیادی از شرکت‌های سرمایه‌پذیر هنوز برای واریز سود سهام عدالت اقدامی نکردند که در مورد این تاخیر تذکر گرفتند.

وی افزود: با توجه به زمان باقی مانده نه تنها در مورد روش غیرمستقیم بلکه در روش مستقیم هم چالش پرداخت وجود دارد.اقداماتی انجام شده است تا سود مردم زودتر به دست‌شان برسد.

سخنگوی کانون شرکت‌های سرمایه گذاری سهام عدالت خاطرنشان کرد:متاسفانه مکاتبات ما با سازمان خصوصی سازی و وزارت اقتصاد و دارایی برای بررسی پیشنهادات و ظرفیت استفاده از سامانه ملی سهام عدالت اجرایی نشده است. اگر بتوانیم هر چه سریعتر این پیشنهاد را عملیاتی کنیم و از سامانه ملی سهام عدالت برای پرداخت سود استفاده کنیم می توانیم در کمتر از یک ماه آینده شاهد واریز سود به حساب مردم باشیم.
 


منبع:
1. جماران/ کدام سهامداران سود 25 درصد دریافت می کنند؟/ سود سهام عدالت برای هر فرد چقدر است؟
2. اقتصاد آنلاین/ فوری/ سود سهام عدالت در کمتر از یک ماه واریز می‌شود
3. بانک اول/ سود سهام عدالت مستقیم و غیر مستقیم چه زمانی واریز می‌شود؟


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.