برنامه‌های تلویزیون برای انتخابات 1400 را بهتر بشناسید

تبلیغات شبکه‌ای

در دوره قبلی انتخابات ریاست‌جمهوری ظاهرا حدود ۲۶۷ هزار دقیقه برنامه انتخاباتی تولید شده بود که به نظر می‌رسد این عدد در دوره سیزدهم تقریبا دوبرابر شده است. در این گزارش نگاهی داریم به مهم‌ترین برنامه‌های انتخاباتی ریاست‌جمهوری تلویزیون در سال 1400.
يکشنبه، 9 خرداد 1400
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
تبلیغات شبکه‌ای
سید مهدی موسوی تبار: شاید حالا که تعداد نامزدها کمتر از پیش‌بینی‌ها شده و عددشان دورقمی نیست، کار برای صداوسیما هم راحت‌تر شده باشد. تعداد برنامه‌های کمتر و البته دقایق کمتری از تلویزیون در اختیار نامزدها قرار گرفته و با این‌همه رقم‌های قابل‌توجهی از برنامه‌ها در تلویزیون و رادیو گفته و شنیده می‌شود. اواخر اردیبهشت امسال بود که مجید آخوندی، رئیس ستاد انتخابات رسانه ملی با اشاره به اینکه این ستاد از اردیبهشت پارسال کارش را آغاز کرده است، گفت که معاونت‌های مختلف رسانه ملی تولید ۴۰۰ هزار دقیقه برنامه را برای انتخابات پیش‌رو تدارک دیده‌اند که اگر گزارش‌های خبری را هم به این آمار اضافه کنیم، حجم برنامه‌های تولیدی انتخاباتی صداوسیما به بیش از ۵۳۰ هزار دقیقه خواهد رسید. عدد قابل‌توجهی است و بیراه نگفته‌ایم اگر بگوییم مخاطبان در برابر صحبت‌های نامزدها بمباران اطلاعاتی خواهند شد. در دوره قبلی انتخابات ریاست‌جمهوری ظاهرا حدود ۲۶۷ هزار دقیقه برنامه انتخاباتی تولید شده بود که به نظر می‌رسد این عدد در دوره سیزدهم تقریبا دوبرابر شده است.  آخوندی همچنان از تدارک ۸۱ برنامه در سیما و ۵۶ برنامه در صدا در ایام مجاز تبلیغات انتخاباتی برای نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری خبر داده و گفته بود که ۱۱۰۰دقیقه برنامه انتخاباتی برای هر نامزد درنظر گرفته شده که در آنها می‌توانند به معرفی خود و برنامه‌هایشان بپردازند. گفته می‌شود این حجم از برنامه نسبت به دوره قبل ۲۵درصد بیشتر است. حالا باید منتظر ماند و دید که این برنامه‌های متعدد و پرحجم چقدر می‌تواند به انتخاب اصلح توسط رای‌دهندگان و مهم‌تر از آن تشویق به مشارکت بالای مردم منجر شود. در این گزارش نگاهی داریم به مهم‌ترین برنامه‌های انتخاباتی ریاست‌جمهوری تلویزیون در سال 1400. 
 

«ایران 1400»/ شبکه اول

مجموعه مستند ایران 1400، به معرفی ظرفیت‌های اقتصادی کشور در بخش‌های گوناگون و در استان‌های مختلف کشور می‌پردازد.  در این مستند علاوه‌بر نمایش ظرفیت‌ها در گفت‌وگو با کارشناسان و فعالان حوزه‌های اقتصادی مختلف، انتظارات از دولت و رئیس‌جمهور آینده برای تحقق بخشیدن به ظرفیت‌های اقتصادی کشور را نیز مطرح می‌شود. مجموعه مستند ایران 1400 به تهیه‌کنندگی هومن نیری، کاری است از گروه سیاسی شبکه یک سیما که روزهای یکشنبه و سه‌شنبه ساعت ۱۶ از این شبکه پخش خواهد شد.
 

«صندلی من»/ شبکه اول

در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری، شبکه یک سیما ویژه‌برنامه «صندلی من» را روی آنتن می‌برد. این برنامه در 31 قسمت به 31 استان کشور سفر می‌کند و از مردم شهرهای هر استان، درخصوص انتخابات مهم ریاست‌جمهوری، معیارهای انتخاب، ویژگی انتخابات ایران و درباره مسائل و مشکلات پیش‌روی آن استان که رئیس‌جمهور آینده باید به آن توجه داشته باشد، نظرخواهی می‌کند. نماد این برنامه یک مبل است که مردم با نشستن روی آن به این سوال نیز پاسخ می‌دهند که اگر روزی رئیس‌دولت شوند، برای مردم چه کار می‌کنند؟ در بخش کارشناسی، برنامه صندلی من، سراغ کاندیداهای دوره‌های قبل ریاست‌جمهوری ازجمله احمد توکلی، سیدمصطفی هاشمی‌طبا، سیدشهاب‌الدین صدر، سیدمحمد غرضی و سیدمصطفی میرسلیم رفته است. همچنین به‌منظور آسیب‌شناسی مناظره‌های انتخاباتی، آیتم طنز «بگو تا بگم» در برنامه صندلی من طراحی شده است که در این بخش سه نفر از بازیگران تئاتر، رفتارهای نامزدها و برخی بداخلاقی‌ها در مناظره‌های انتخاباتی را روایت می‌کنند. صندلی من به تهیه‌کنندگی محمد حشمتی و کارگردانی مجتبی آذری، کاری از گروه تاریخ، فرهنگ و هنر شبکه یک سیماست که شنبه تا چهارشنبه ساعت 15: 20 روی آنتن می‌رود.
 

«رئیس‌جمهور»(با دوربین)/ شبکه اول

تهیه‌کننده برنامه رئیس‌جمهور(با دوربین) که قرار است از شبکه یک سیما روی آنتن برود، اظهار کرد که در این برنامه نامزدها می‌توانند علاوه‌بر گفت‌وگوی رودررو با دوربین، فعال‌تر در صحنه حاضر شوند و برای تبیین برنامه‌ها و طرح مباحث از ویدئووالی که در صحنه طراحی شده، استفاده کنند.  حسن نهضت اظهار کرد که برنامه رئیس‌جمهور شبکه یک، همان گفت‌وگوی رودرروی نامزدها با مردم است. این برنامه ضبطی است که به‌مدت ۴۰ دقیقه و ساعت ۱5: ۱9 از شبکه یک سیما پخش می‌شود.  این تهیه‌کننده گفت: «در این برنامه نامزدها می‌توانند علاوه‌بر گفت‌وگوی رودررو با دوربین، فعال‌تر در صحنه حاضر شوند و برای تبیین برنامه‌ها و طرح مباحث از ویدئو والی که در صحنه طراحی شده، استفاده کنند.»
 

«خیابان پاستور»/ شبکه دو

ویژه‌برنامه سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری با نام خیابان پاستور، هر شب حوالی ساعت 00: 21 با اجرای محمد سلوکی از شبکه دو سیما روانه آنتن می‌شود.  به گزارش روابط‌عمومی شبکه دو، در این برنامه تلاش می‌شود در گفت‌وگویی روشنگرانه و فارغ از هیاهوهای رایج به تبیین وجوه مختلف مسئولیت‌های ریاست‌جمهوری، وظایف و اختیارات رئیس‌جمهور در حوزه‌های مختلف اجرایی و... پرداخته شود. هدف از تولید خیابان پاستور، گفت‌وگو پیرامون موضوعات و دغدغه‌های اصلی جامعه است تا از این رهگذر مردم به تبیین مطالبات بحقی که‌ می‌توانند از رئیس‌جمهور آینده داشته باشند، بپردازند.  در این راستا خیابان پاستور از حضور میهمانان مختلفی در حوزه‌های تخصصی و موردنیاز جامعه از اقتصادی، آموزشی، ارتباطی گرفته تا بهداشت و درمان، صنایع، کار و رفاه اجتماعی، تحقیقات و فناوری و... بهره می‌برد.   در خلال این گفت‌وگوها ویژگی‌های وزارتخانه‌های مسئول و معاونت‌های دست‌اندرکار در امور مختلف اجرایی کشور به‌وضوح تبیین می‌شود. در این برنامه سعی شده اطلاعاتی که مردم برای یک انتخاب صحیح به آن نیاز دارند، در خلال گفت‌وگوها بازخوانی شود.  خیابان پاستور کاری است از گروه اجتماعی و فرهنگی شبکه دو به تهیه‌کنندگی سیدجواد سیدمحسنی و اجرای محمد سلوکی که هر شب ساعت 00: 21 از شبکه دو سیما روانه آنتن می‌شود.


«ثریا» (کلید اینجاست) شبکه اول

ویژه‌برنامه «کلید اینجاست» کاری از گروه برنامه «ثریا» است که روزهای زوج حوالی ساعت 18 به‌طور زنده روی آنتن می‌رود.  این برنامه قصد دارد مسائل مهم‌ کشور در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ را بررسی کند. کلید اینجاست به تهیه‌کنندگی محسن مقصودی، کاری از گروه اجتماعی شبکه یک سیماست.
 

«1400» /شبکه دو

ویژه‌برنامه انتخاباتی «1400» با هدف برگزاری انتخاباتی آگاهانه از شبکه دو سیما روانه آنتن می‌شود. هدف اصلی ویژه‌برنامه انتخاباتی «1400» آگاه‌سازی مردم و مطالبه‌گری اجتماعی و مردمی برای برگزاری انتخاباتی با مشارکت بالا و انتخاب درست است. پرسش‌گری و ایجاد چالش‌های سازنده مسیری است که این برنامه برای رسیدن به هدف فوق از آن استفاده می‌کند. ترکیب کارشناسان ویژه‌برنامه انتخاباتی «1400» از جوانان باتجربه در کنار افراد شناخته‌شده و چهره‌های آشنا در حوزه‌های مختلف شکل گرفته است. در این برنامه میهمانان مدعو از جناح‌های مختلف با نگاه‌های گوناگون انتخاب شده‌اند. این برنامه ترکیبی 25 دقیقه‌ای در ابتدا با یک مقدمه که در اجرای تصویری شکل و شمایلی نو دارد، شروع می‌شود و گفت‌وگو با کارشناسان، نتیجه‌گیری هر بحث، گزارش مردمی و پخش بخشی از سخنان حضرت امام خمینی(ره) دیگر بخش‌های این برنامه را تشکیل می‌دهند.  در این برنامه تلاش شده با ضرباهنگ سریع موضوعات و دغدغه‌های مردمی مطرح شود تا ضمن مشارکت در انتخابات، آگاهی‌های لازم برای رای دادن به کاندیدای اصلح به مردم داده شود. ویژه‌برنامه انتخاباتی «1400» کاری است از گروه سیاسی شبکه دو به تهیه‌کنندگی حسین قاسمی که روزهای فرد ساعت 30: 17 روانه آنتن می‌شود.
 

«مجری»/ شبکه پنج

برنامه مجری با موضوع تاریخ انتخابات ریاست‌جمهوری روزهای یکشنبه و سه‌شنبه ساعت 21 و 20 دقیقه روی آنتن شبکه پنج سیما می‌رود.  مجری ویژه‌برنامه انتخاباتی شبکه پنج سیما در 13 قسمت روزهای یکشنبه و سه‌شنبه هر هفته از ساعت 21 و 20 دقیقه تماشایی می‌شود و روز بعد ساعت ۱۰ بازپخش خواهد شد. این برنامه به مرور خاطرات، ناگفته‌ها و گپ‌وگفت چهره‌های برجسته سیاسی کشور درباره ۱۲ دوره انتخابات ریاست‌جمهوری کشور می‌پردازد.   همچنین برنامه مجری، وضعیت و اهمیت انتخابات پیش‌رو و چرایی لزوم مشارکت حداکثری مردم را تحلیل، بررسی و تبیین می‌کند. این برنامه چهره‌های شناخته‌شده‌ای از عرصه سیاست کشور که از احزاب مختلف با سلایق گوناگون هستند را میزبانی می‌کند تا خاطرات و رویدادهای تاریخ انتخابات ریاست‌جمهوری را از ابتدای انقلاب تاکنون بازگو کنند.  نکته جالب‌توجه درباره این برنامه انتخاب حمیدرضا آصفی، سخنگوی پیشین وزارت امورخارجه و سفیر سابق ایران در امارات‌متحده عربی، آلمان و فرانسه به‌عنوان میزبان برنامه است که موجب شده سبک و سیاق این برنامه انتخاباتی متفاوت شود. گفتنی است، ایوب جمشیدی و امیر قربانی تهیه‌کننده، محمدحسین رنجبران مشاور طرح، علی مختارزاده کارگردان، امیر قربانی سردبیر، مجید رفیعی مشاور سردبیر و معصومه خداوردیان مدیر روابط‌عمومی و هماهنگی میهمانان این برنامه هستند.
 

«قرن 14»/ شبکه افق

قرن 14 با موضوع وقایع تاریخی قرن معاصر به‌ویژه به بازخوانی تاریخ دوران پهلوی و انقلاب اسلامی می‌پردازد.  بازخوانی و بیان ناگفته‌هایی از ایام انتخابات دوره‌های گذشته در گفت‌وگو با شخصیت‌های مهم و تاثیرگذار تاریخ معاصر و انقلاب اسلامی دستاویز تولید قسمت‌های جدید قرن 14 در ایام منتهی به انتخابات خردادماه 1400 است. این برنامه چهارشنبه‌ها ساعت 22 از شبکه افق پخش می‌شود.
 

«این خانه را نسیمی خوش‌تر است»/ شبکه پنج

مستند نمایشی این خانه را نسیمی خوش‌تر است به تهیه‌کنندگی رضا صراف و کارگردانی زهراسادات دلاور امشب از قاب شبکه پنج تماشایی می‌شود. این مستند نمایشی با هدف پیگیری مطالبات مردمی از نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری پیش‌رو در 15 قسمت 30 دقیقه‌ای تولید شده است.  بنابراین گزارش، در این مستند، روند فیلم‌گونه دعوت از صاحب‌نظران و پرداخت فصل‌های نمایشی به‌صورت غیرشعاری در راستای تبیین مطالبات مردمی تصویر می‌شود. زنده‌یاد بیژن افشار در 8 قسمت از مجموعه «این خانه را نسیمی خوش‌تر است» به نمایندگی از مردم، مطالبات بحق‌شان را از رئیس‌جمهور آینده در حوزه‌های فرهنگی، هنری، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی پیگیر بود و در ادامه پروژه، محمود مقامی ایفای این نقش را برعهده گرفت. این خانه را نسیمی خوش‌تر است، کاری از گروه سیاسی شبکه پنج سیماست که روزهای زوج ساعت 21 به مدت 30 دقیقه تقدیم نگاه مخاطبان می‌شود.
 

«هدی»/ شبکه قرآن

تهیه‌کننده برنامه تلویزیونی هدی از تولید ویژه‌برنامه انتخاباتی با هدف توجه به ویژگی‌های حاکم اسلامی و شناخت بهتر نامزدهای انتخابات خبر داد. در آستانه سیزدهمین انتخابات ریاست‌جمهوری، تهیه‌کننده برنامه هدی از پرداخت ویژه این برنامه به موضوع انتخابات خبر داد.  سیدافضل میرلوحی با بیان اینکه برنامه هدی براساس نامه 53 نهج‌البلاغه که همان فرمان امیرالمومنین علی(ع) به مالک‌اشتر نخعی است، شکل گرفته، گفت: «این فرمان به‌راستی منشور حاکم اسلامی و وظایف اوست و در قریب به یک سال و نیم پخش برنامه سعی کردیم فراز به فراز این فرمان را توسط آقای دکتر حشمت‌الله قنبری تبیین و تفسیر کنیم.»  وی افزود: «در این فرمان، امیرالمومنین علی(ع) مشخصات و حدود مسئولیت حاکم اسلامی را با دقیق‌ترین الفاظ بیان کرده و مورد سفارش اکید قرار می‌دهد، مشخصاتی که این روزها باید بیشتر مورد عنایت مسئولان و مردم قرار گیرد.»  تهیه‌کننده برنامه هدی سرلوحه قرار دادن بیانات امیرالمومنین(ع) و توجه به ویژگی‌های حاکم اسلامی را در شناخت نامزدهای ریاست‌جمهوری هدف این ویژه‌برنامه عنوان و اظهار امیدواری کرد، این برنامه بتواند در انتخاب صحیح مردم نقش ایفا کند.
 

«مصباح»/ شبکه قرآن

تهیه‌کننده مصباح از تولید ویژه‌برنامه انتخاباتی با هدف تبیین معارف اسلام در حوزه حکمرانی دینی خبر داد. این برنامه با تولید ویژه‌برنامه انتخاباتی به استقبال سیزدهمین انتخابات ریاست‌جمهوری می‌رود.  مهدی صفری با اعلام این خبر گفت: «ما پیش از این در برنامه مصباح به رصد و دیده‌بانی فعالیت‌های معارفی و قرآنی کشور می‌پرداختیم و درنظر داریم با ورود به فضای انتخابات ریاست‌جمهوری به تببین و اهمیت این موضوع بپردازیم.» وی چشم‌انداز این برنامه را تبیین منظومه معرفتی اسلام در موضوعات مهمی همچون اقتصاد، سیاست، مدیریت با رویکرد امیدآفرینی در جامعه و تحقق مطالبات مقام‌معظم‌رهبری مبنی‌بر حضور حداکثری و پرشور مردم در انتخابات اعلام کرد.  تهیه‌کننده برنامه مصباح افزود: «خبرخوانی و رصد اخبار قرآنی و اخبار روز مرتبط با انتخابات بخشی از سری جدید برنامه مصباح است و در ادامه هر برنامه با حضور کارشناسان خبره به موضوعات مهمی که پیش‌تر عنوان شد، از دیدگاه اسلام خواهیم پرداخت تا بتوانیم بازتعریفی از این موضوعات براساس آموزه‌های دینی و قرآنی به مردم ارائه دهیم.»  برنامه مصباح کاری از گروه اطلاع‌رسانی شبکه قرآن و معارف سیماست که روزهای زوج ساعت 22 روی آنتن می‌رود.
 

«با اولی‌ها»/ شبکه امید

با نزدیک شدن به انتخابات ریاست‌جمهوری و ضرورت تهیه و پخش برنامه‌هایی با محوریت آگاهی‌بخشی به نوجوانان برای انتخاب هرچه بهتر، شبکه امید برنامه «اولی‌ها» را برای نوجوانان رای‌اولی روی آنتن می‌برد.  برنامه اولی‌ها با نگاهی طنز به مسئولیت اجتماعی و سواد سیاسی نوجوانان به اولین و مهم‌ترین انتخاب آنها در شکل‌گیری سرنوشت ایران اسلامی می‌پردازد. هدف این برنامه تشویق نوجوانان به انتخابی درست و به دور از هیجانات انتخاباتی است.  برنامه اولی‌ها به تهیه‌کنندگی احسان حسینی و با اجرای هادی خضاب در 26 قسمت 15دقیقه‌ای از دوشنبه 27 اردیبهشت هرشب ساعت 45: 21 از شبکه امید پخش می‌شود.
 

«شوق حضور»/شبکه قرآن

برنامه شوق حضور به مناسبت سیزدهمین انتخابات ریاست‌جمهوری و انتخابات شوراها از شبکه قرآن و معارف سیما پخش می‌شود. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سیما؛ مجموعه 20 قسمتی شوق حضور با موضوع انتخابات ریاست‌جمهوری 1400 روی آنتن می‌رود.  هر قسمت از این برنامه به وقایعی از تاریخ معاصر می‌پردازد که مرتبط با انتخابات است و آقایان لک و بهروزی کارشناسان محتوایی این برنامه هستند. برنامه شوق حضور به موضوعاتی نظیر انقلاب‌های معاصر همچون ویژگی‌های انقلاب اسلامی، مولفه‌های ابرقدرتی ایران اسلامی، نهضت مشروطه، افول محمد مرسی، وقایع زمان بنی‌صدر، حماسه 9دی و رفع فتنه و آیین سیاسی از منظر امیرالمومنین علی(ع) به مالک‌اشتر و... می‌پردازد.  شوق حضور کاری از گروه علوم قرآنی شبکه به تهیه‌کنندگی علی‌اصغر فلاح‌تفتی است که در شبکه قرآن و معارف سیما تولید و در فضای مجازی شبکه قرآن و معارف سیما به آدرس  @qtv_irib  و پایگاه اطلاع‌رسانی www.qurantv.ir قابل دریافت است.
 

«صراط»/شبکه قرآن

برنامه صراط با موضوع انتخابات از منظر معارف قرآنی در آستانه سیزدهمین انتخابات ریاست‌جمهوری و انتخابات شوراها از شبکه قرآن و معارف سیما پخش می‌شود.  با توجه به انتخابات ریاست‌جمهوری و شوراها، شبکه قرآن و معارف سیما اقدام به تولید مجموعه 25 قسمتی صراط درخصوص انتخابات کرده است.  در بخش‌های مختلف این برنامه از کارشناسانی نظیر حجج‌ اسلام باقرزاده، ابوطالبی، بهروزی‌لک؛ و آقایان توکلی و حبیبیان درخصوص انتخابات از منظر معارف قرآنی دعوت به عمل می‌آید.  بیان سخنان حضرت امام خمینی(ره) و مقام‌معظم‌رهبری و مصاحبه‌های مردمی درخصوص انتخابات از دیگر قسمت‌های برنامه صراط است. برنامه صراط کاری است از گروه اطلاع‌رسانی شبکه قرآن و معارف سیما که با تهیه‌کنندگی علیرضا کرمی روانه آنتن می‌شود.
 

معرفی ویژه‌برنامه‌های انتخاباتی شبکه جهانی جام‌جم

شبکه جهانی جام‌جم تدارک ویژه‌ای برای انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰با توجه به نیاز مخاطبان ویژه خود در سراسر دنیا دیده است. برنامه «ایرانی‌ام» که هم‌اکنون از شبکه جام‌جم پخش می‌شود، نگاه هویتی و کارکردی به انتخابات داشته و به اهمیت نقش ایرانیان خارج از کشور برای مشارکت در امر انتخابات توجه دارد.  این برنامه براساس مخاطب شبکه جهانی جام‌جم دو رویکرد را پیگیری می‌کند؛ اول شناخت خواسته‌ها و نگرش ایرانی‌ها به انتخابات در کشورهای جهان و بعد نگاه و روایت خبرنگاران خارجی مقیم تهران از فرهنگ سیاسی ایرانی‌ها. به همین منظور هر برنامه میزبان یک خبرنگار غیرایرانی است که سابقه حضور در روزهای انتخابات کشور را داشته است. سفرا و دیپلمات‌های ایران هم از نحوه برگزاری انتخابات و قوانین حضور ایرانیان خارج کشور در انتخابات در سایر کشورهای دیگر می‌گویند. برنامه ایرانی‌ام در بخش‌های دیگر خود از ظرفیت‌های علمی امروز ایران خواهد گفت که نشان‌دهنده تحول‌خواهی نسل جوان کشور عزیزمان ایران است.  ایرانی‌ام در 30 قسمت، شنبه‌ها و سه‌شنبه‌ها ساعت 00: 19 به وقت تهران از شبکه جهانی جام‌جم پخش می‌شود. دربرنامه سیاسی دیگر شبکه «کنکاش» که به صورت میزگرد و گفت‌وگو است، شنبه‌ها ساعت ۲۰و ۳۰ دقیقه با حضور کارشناسان ارشد حوزه‌های اجرایی و سیاسی و علمی کشور اهمیت این دوره انتخابات مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.  یک ویژه‌برنامه با عنوان «مستند ویژه» برای روزهای پایانی و نزدیک به انتخابات با نام مستند «حضور» در دست تهیه است که ۲۴ خرداد از شبکه جام‌جم پخش خواهد شد. این مستند نحوه و مشارکت چهار دهه حضور ایرانیان خارج از کشور در انتخابات را به تصویر خواهد کشید.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما