ماجرای قرمز رنگ شدن دریاچه ارومیه چیست؟

معاون فنی اداره کل محیط زیست آذربایجان‌غربی گفت:به دلیل افزایش تبخیر از سطح دریاچه ارومیه در فصل گرما شوری دریاچه به حد فوق اشباع و بیش از ۳۵۰ گرم در لیتر می‌رسد سیتوپلاکتون‌ها و جلبک‌های که در دریاچه وجود دارند و به صورت رنگریزه سبز بودند در این شرایط برای تحمل شوری اشباع رنگریزه قرمز رنگ تولید می‌کنند.
دوشنبه، 21 تير 1400
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ناهید اسدی
موارد بیشتر برای شما
ماجرای قرمز رنگ شدن دریاچه ارومیه چیست؟
به گزارش راسخون؛ هر سال با فرا رسیدن  فصل تابستان و در پی گرمای شدید هوا که باعث افزایش سرعت تبخیر آب دریاچه ارومیه می‌شود، به علت اشباع نمک، کاهش اکسیژن و افزایش دما آب، باکتری‌هایی نمک دوست از جنس‌های هالوباکتریوم و هولوکوکوس و آرکوباکترها به شدت تکثیر پیدا می‌کنند، این باکتری‌ها پروکاریوت هستند یعنی رنگیزه‌های داخل سلول آن‌ها به صورت پراکنده در سیتوپلاسم و بدون غشاء محافظ قرار گرفته است، بنابراین به راحتی نور خورشید را جذب و آن را منعکس می‌کنند که این امر باعث ایجاد رنگ قرمز مایل به صورتی تا زرشکی آب دریاچه ارومیه می‌شود. علاوه بر باکتری‌های شورپسند جلبک‌های دونالیلا سالینا نیز در سرخ شدن رنگ دریاچه ارومیه اثر گذار هستند، این یکی از هزاران زیبایی دریاچه ارومیه است که در فصل تابستان هر بیننده و گردشکری را مجذوب خود می‌کند تا مدتی در کنار زیبایی‌های دومین دریاچه بزرگ جهان به تماشا و آب تنی بپردازند.

حجت جباری، معاون فنی اداره کل محیط زیست آذربایجان‌غربی در خصوص سرخ شدن رنگ دریاچه ارومیه اظهار داشت: به دلیل افزایش تبخیر از سطح دریاچه ارومیه در فصل گرما شوری دریاچه به حد فوق اشباع و بیش از  ۳۵۰ گرم در لیتر می‌رسد سیتوپلاکتون‌ها و جلبک‌های که در در دریاچه وجود دارند و به صورت رنگریزه سبز بودند در این شرایط برای تحمل شوری اشباع رنگریزه قرمز رنگ تولید می‌کنند.

وی ادامه داد: تولید رنگریزه قرمز توسط جلبک‌های دریاچه باعث سرخ رنگ دیده شدن رنگ دریاچه ارومیه می‌شود که در این فصل به طور تقریبی امری طبیعی بوده تهدیدی برای دریاچه نیست و براساس اظهارات محققان چنین تغییراتی از دریاچه های شور جهانی نظیر گریت سالت لیک آمریکا (post.۱۹۸۰) و دریاچه یوتا (Stephen,۱۹۹۰) و بحرالمیت در اردن نیز دیده شده است.

 معاون فنی اداره کل محیط زیست آذربایجان‌غربی اضافه کرد: وارد نشدن آب های شیرین به دریاچه ارومیه که کاهش شدید اکسیژن را نیز به دنبال دارد، موجب می شود تا در چنین شرایط اکولوژیکی دو گونه جلبک دونالیلاپریدیس و دونالیلا سالینا در دریاچه رشد کند که گونه دوم به علت شرایط بیان شده غالبیت پیدا کرده است.

جباری تصریح کرد: باتوجه به کاهش بارندگی و رهاسازی کمتر آب شیرین به دریاچه طی امسال و طی خشکسالی که وجود داشت سطح تراز دریاچه زیاد افزایش نیافته و  شرایط مساعدی برای دریاچه وجود نداشت.

معاون فنی اداره کل محیط زیست آذربایجان‌غربی با اشاره به آخرین وضعیت دریاچه ارومیه اذعان کرد: در حال حاضر ورودی آب شیرین به دریاچه صفر است و سطح تراز طی امروز ۱۲۷۱۰۲نسبت به مدت زمان مشابه در حدود ۶۰ سانتی‌متر کاهش یافته است حجم دریاچه ۳.۹ میلیارد و وسعت دریاچه ۳۱۲۹کیلومتر مربع است که سطح تراز کاهش یافته است.

جباری با اشاره به کاهش سطح تراز دریاچه ارومیه عنوان کرد: طی فصل گرما با توجه به تبخیر آب از سطح دریاچه و تالاب‌های استان سطح تراز کاهش می‌باید اما به علت نامساعد بودن شرایط بارندگی در استان و ورودی آب به دریاچه ارومیه سطح تراز به میزان کافی افزایش نیافته و باعث کاهش سطح تزاز نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته شده است .

وی در خصوص وضعیت آرتمیا یادآور شد: جمعیت آرتمیایی موجود در دریاچه ارومیه با توجه با شرایط نامساعد دریاچه نسبت به سال گذشته کاهش یافته  و تدریج کاهش می‌یابد و سیست موجود در دریاچه در داخل نمک باقی می‌ماند و طی سال آینده با مساعد بود شرایط و کاهش غلظت نمک به چرخه حیات باز می‌گردد.
 
ماجرای قرمز رنگ شدن دریاچه ارومیه چیست؟


ماجرای قرمز رنگ شدن دریاچه ارومیه چیست؟

ماجرای قرمز رنگ شدن دریاچه ارومیه چیست؟


ماجرای قرمز رنگ شدن دریاچه ارومیه چیست؟



آیا قرمزی دریاچه ارومیه خطرناک است؟

رئیس مرکز تحقیقات آرتمیای کشور دلیل قرمزی دریاچه ارومیه را مسئله طبیعی و اکولوژیک دانست و گفت: این وضعیت مشکل خاصی ندارد و دلیل آن وجود باکتری ها، جلبک و آرتمیای موجود در دریاچه و نیز کاهش اکسیژن آب است.

علی نکویی‌فرد در این خصوص گفت: بیشترین مصرف آرتمیا در صنعت آبزی پروری و در پرورش میگو است، صنعت و تغذیه این آبزیان از آرتمیاست و در برنامه ششم توسعه میزان نیاز به سیست آرتمیا در کشور برنامه ریزی و اعلام شده که در سال جاری نیاز به ۷۰ تن سیست آرتمیا داریم تا صنعت آبزی پروری خود را توسعه دهیم و با توجه به اینکه آب شور بهترین محل برای پرورش آرتمیاست، دریاچه ارومیه یکی از مناطق مستعد برای پرورش این موجود است.

رئیس مرکز تحقیقات آرتمیای کشور تصریح کرد: در برخی از مناطق دریاچه ایستگاه های نمونه برداری میزان ۱۹ هزار لیتر در هر متر مکعب از آب دریاچه تا ۴۳۰۰ لیتر در هر متر مکعب آرتمیا متغیر است و تمام مراحل رشد آرتمیا از آرتمیای جوان تا بالغ را مشاهده کردیم، میزان سیست آرتمیا هم بالای ۱۰۰ هزار تا در هر متر مکعب در ایستگاه های مختلف مشاهده  شده و روند خوبی از احیای آرتمیای اورمیانا را مشاهده می کنیم.

وی با اشاره به وجود شایعاتی از مرگ آرتمیا در دریاچه ارومیه خاطر نشان کرد: حداکثر عمر آرتمیا ۳ ماه است و در هر هفته ۱۰۰ تا ۳۰۰ تخم می تواند آزاد کند که پس از گذشت سه ماه از عمر خود کنار ساحل آمده و از بین میرود ؛این مسئله را به مرگ آرتمیا به دلیلی غلظت بالای نمک دریاچه نسبت می دهند در حالی که عمر طبیعی این گونه همین میزان است.

وی با اشاره به قرمزی رنگ دریاچه ارومیه گفت: قرمزی دریاچه ارومیه اتفاق غیرمعمولی نیست و در آب های شور وسیع انتظار این قرمزی وجود دارد و اتفاق می افتد، همچون دریاچه یوتا در آمریکا، بحرالمیت و … هم قرمزی را تجربه کرده است.

وی تاکید کرد: مشکل خاصی در دریاچه وجود ندارد، مسئله خاصی نیست و یک مسئله کاملا طبیعی و اکولوژیک است که در تمام دریاچه های شور هم اتفاق می افتد.


منبع:
1. فارس/ماجرای قرمز رنگ شدن دریاچه ارومیه چیست؟
2. ایسنا/ایران زیباست؛ قرمز شدن رنگ دریاچه ارومیه
3. خبرآنلاین/ آیا قرمزی دریاچه ارومیه خطرناک است؟


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
اخبار مرتبط