گزارش کامل از افتتاحیه نمایشگاه «دستاوردهای نهاد وقف» سال 1400

نمایشگاه «دستاوردهای نهاد وقف» پیش از ظهر روز ۲۱ مهر با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افتتاح شد.
پنجشنبه، 22 مهر 1400
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
گزارش کامل از افتتاحیه نمایشگاه «دستاوردهای نهاد وقف» سال 1400
به گزارش راسخون، نمایشگاه «دستاوردهای نهاد وقف» پیش از ظهر روز ۲۱ مهر با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت‌الاسلام والمسلمین خاموشی رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه و سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری افتتاح شد.
 
گفتنی است، این نمایشگاه به همت سازمان اوقاف و امور خیریه با موضوعاتی همچون حمایت از موسسات دانش‌بنیان، خدمات فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف، اجرای امینانه نیات واقفان، فعالیت‌های قرآنی سازمان اوقاف، بهره‌وری موقوفات،مدیریت، عمران و آبادانی بقاع متبرکه و حفظ و حراست از موقوفات در محوطه ساختمان شهید مطهری سازمان اوقاف و امور خیریه واقع در خیابان نوفل لوشاتو از ۲۱ الی ۲۸ مهر برپا شده است. 

لازم به ذکر است در حاشیه این افتتاحیه وزیر فرهنگ ارشاد، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه و همچنین معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری سخنرانی کردند. 

گزارش کامل از افتتاحیه نمایشگاه «دستاوردهای نهاد وقف» سال 1400
 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: یکی از اهداف گام دوم انقلاب آشتی میان حوزه‌های سنتی با دانش‌های جدید است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه یکی از اهداف انقلاب اسلامی ایران در گام دوم این است که بتواند حوزه دانش و فناوری را با حوزه‌های سنتی آشتی دهد، گفت: سنت حسنه «وقف» یکی از مظاهر مهم تمدن اسلامی بوده و در عین حال یک مسئله مهم اقتصادی برای جلوگیری از محرومیت است.

به گزارش راسخون، محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پیش از ظهر  روز ۲۱ مهر در حاشیه افتتاح نمایشگاه «دستاوردهای نهاد وقف» اظهار کرد: یکی از اهداف انقلاب اسلامی ایران در گام دوم این است که بتواند حوزه دانش و فناوری را با حوزه‌های سنتی آشتی دهد.

وی با بیان اینکه سنت حسنه «وقف» یکی از مظاهر مهم تمدن اسلامی است، افزود: این سنت حسنه در عین حال یک مسئله مهم اقتصادی برای جلوگیری از محرومیت است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه شرکت‌های دانش‌بنیان یکی از مظاهر قدرت علمی جمهوری اسلامی ایران است، تصریح کرد: ما امروز در این نمایشگاه مشاهده می‌کنیم که چطور می‌توانیم از ظرفیت‌های سنتی خود برای ورود و توسعه دانش‌های جدید و به کارگیری آنها برای پیشرفت کشور استفاده کنیم.

اسماعیلی با بیان اینکه وقف یکی از مهمترین سنت‌های ما بوده و دو وجه اخلاقی و اقتصادی دارد، گفت: این سنت حسنه در ۱۴۰۰ سال اخیر یکی از مهمترین سنت‌های اقتصادی بوده است؛ ان‌شاءالله با این ارتقای که در دوره جدید سازمان اوقاف و امور خیریه اتفاق، شاهد ماندگاری و اثربخشی بیشتر باشیم.

گزارش کامل از افتتاحیه نمایشگاه «دستاوردهای نهاد وقف» سال 1400

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه: سرمایه‌گذاری ۸۰۰ میلیارد تومانی سازمان اوقاف در زمینه دانش‌بنیان‌ها

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه صندوق پژوهش و فناوری راه‌اندازی شده و ۸۰۰ میلیارد تومان در زمینه دانش‌بنیان‌ها سرمایه‌گذاری کرده‌ایم، گفت: امروز سنت حسنه «وقف» توسعه پیدا کرده و وقف‌های جدید از جمله وقف پول امکان‌پذیر است و هرکس با هر نیت و توان مالی می‌تواند واقف باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی خاموشی رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه روز ۲۱ مهر در همایش ملی یاوران وقف اظهار کرد: ما در سازمان اوقاف و امور خیریه سعی کردیم تا زیرساخت‌ها را تقویت کنیم و در عین حال در این زمینه به نیت واقف عمل کنیم؛ از جمله فعالیت‌هایی که در سازمان اوقاف و امور خیریه انجام شده می‌توان به حمایت‌هایی که در ایام کرونا صورت گرفته اشاره کرد؛ در حوزه اجتماعی بیش از یک میلیون نیازمند مورد حمایت قرار گرفتند.
 
وی ادامه داد: ما در این سازمان سرفصل‌های حمایتی  متعدد داریم و یکی از آنها نیت کمک به نیازمندان در ایام کرونا بود؛ به‌عنوان مثال ۳۰ میلیون ماسک و یک میلیون بسته بهداشتی تهیه شد؛ به بیمارستان‌های زیادی کمک شد و برخی بیمارستان‌های نیمه‌کاره تکمیل شد.
 
رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه درباره برپایی نمایشگاه دستاوردهای نهاد وقف تصریح کرد: این نمایشگاه پیام‌های مهمی دارد؛ نخستین پیام این است که آنچه انجام وظیفه شده در معرض دید عموم قرار گیرد؛ در حوزه عمل به نیات نیز اقداماتی که در هر بخش انجام شده طی گزارشی ارائه شده است.
 
حجت‌الاسلام والمسلمین خاموشی افزود: همچنین در حوزه شرعی دو اقدام صورت گرفته نمایش داده می‌شود؛ یکی در مورد وقف پول که مطالعات گسترده صورت گرفت و رهبر معظم انقلاب اسلامی جواب فقهی در حوزه وقف پول دادند و موضوع حبس‌العین را به اعتبارات توسعه دادند؛ در گذشته عین مال وقف می‌شد اما اکنون اعتبار آن وقت می‌شود.
 
وی با اشاره به جزئیاتی از وقف سهام، تاکید کرد: هرکس این پیام را می‌شنود، بداند که امروز سنت حسنه وقف توسعه پیدا کرده و وقف‌های جدید از جمله وقف پول امکان‌پذیر است و هرکس با هر نیت و توان مالی می‌تواند واقف باشد.
 
رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه می‌توانیم از ظرفیت سنت حسنه «وقف» در زمینه فناوری‌های نو بهره‌مند شویم، گفت: اگر می‌خواهیم در قدرت دفاعی پیش برویم، باید عالمانه عمل کنیم؛ همچنین در زمینه تجهیزات پزشکی نباید نیازمند باشیم؛ زمانیکه ایمپلنت دندانی را با قیمت پایین می‌توانیم در کشور عرضه کنیم، چرا باید با قیمت بالا از کشورهای دیگر تهیه کنیم.
 
حجت‌الاسلام والمسلمین خاموشی با تاکید بر اینکه دانشجویان شرکت‌های دانش‌بنیان، قله‌ها را فتح کردند، افزود: اینها سرمایه کشور هستند؛ دانش‌بنیان‌ها توانستند در دارو درمان و بهینه‌سازی علم موفق عمل کنند؛ ما در سازمان اوقاف و امور خیریه سعی کردیم از این مجموعه‌های دانش‌بنیان استفاده کنیم و بتوانیم زیرساخت‌هایی را برای آنها فراهم کنیم؛ مثلاً یک دانش‌بنیان اگر زمین نیاز دارد، مشارکت کرده‌ایم و به‌صورت مشارکتی با شرکت‌های دانش‌بنیان همکاری کرده‌ایم.
 
وی با اشاره به اینکه این مشارکت‌ها با شرکت‌های دانش‌بنیان ما را ذینفع می‌کند و اگر ضرری باشد سرمایه وقف حفظ می‌شود، خاطرنشان کرد: صندوق پژوهش و فناوری راه‌اندازی شده و ۸۰۰ میلیارد تومان در زمینه دانش‌بنیان‌ها سرمایه‌گذاری کرده‌ایم.
 
گزارش کامل از افتتاحیه نمایشگاه «دستاوردهای نهاد وقف» سال 1400

معاونت علمی و فناوری رئیس جمهوری: مسئولیت ما در حمایت از مبتکران و شرکت های دانش بنیان بسیار سنگین است

معاونت علمی و فناوری رئیس جمهوری گفت: دولت از شرکت های دانش بنیان حمایت می کند و مسئولیت ما در دولت در حمایت از شرکت های دانش بنیان، جوانان و مبتکران برای توسعه کشور بسیار سنگین است.

سورنا ستاری روز چهارشنبه در همایش ملی یاوران وقف و نمایشگاه وقف سازمان اوقاف و امور خیریه افزود: پیش از این توسعه یافتن در کشور حاصل سازندگی کارخانجات بود اما امروز توسعه مفهوم های دیگری هم دارد  امروز مهم روش هاست که باید روی آن کار کرد .

وی ادامه داد: توسعه یک مفهوم فرهنگی است اگر فرهنگ درست شود سخت افزارهای آن هم درست خواهد شد ‌.

ستاری تصریح کرد: امروز در نمایشگاهی که هستیم نشاندهنده ان است که کار فرهنگی صورت گرفته تا نمایشگاه علمی فناوری سازمان اوقاف کارخود را با شرکت های دانش بنیان به پیش برد  .

معاون رییس جمهوری گفت: در کشور و شهرها بیشترین موقوفات را داریم اما چرا باید دانشگاه های ما با مشکل روبرو شوند . باید سرمایه ها در اختیار جوانان قرار بگیرد تا توسعه صورت بگیرد.

ستاری افزود: ‌ اوقاف در کشور امکانات زیادی دارد اگر در اختیار دانشجویان و کارآفرینان و دانش بنیان ها قرار بگیرد توسعه صورت می گیرد . کاری که اوقاف در حال انجام آن است . 

معاون رییس جمهوری گفت: در حوزه علوم انسانی کارهای خوبی صورت گرفته  و نمایشگاه ها و کتاب های زیادی انجام گرفته است اما بحث جدی امروز در فناوری و علمی بودن است.   برای انتقال مفاهیم علوم انسانی نیاز به علمی گرایی و تجاری سازی برای انتشار مقالات علوم انسانی داریم .  

وی افزود: باید بتوانیم زیر ساخت های تجاری ایجاد کنیم برای پیشبرد رویه زندگی کودکان تا بزرگسالان، روش هایی که بشود زیر ساخت های توسعه را بوجود آورد.  

ستاری گفت:روش های جدیدی برای احیای بافت های فرسوده شهری ایجاد شده است ، در تهران اقدامات زیادی شده محلات احیا شده این اقدامات به واسطه توسعه یافتگی علم و صنعت بوده است .

معاون رییس جمهوری افزود : اداره اوقاف بسیاری از اماکن و موقوفات قدیمی در شهر ها دارد که می توان از حضور جوانان و اقدامات علمی آنها بهره ببرد.

وی گفت: چرا باید مکان های قدیمی فقط در اختیار رستوران های سنتی قرار بگیرد اگر در اختیار دانش بنیان ها قرار بگیرد بسیاری از جوانان اشتغال پیدا کرده و مشکلات خیلی از جوانان حل می شود .

ستاری تصریح کرد : ایران در دنیا ریشه دار است چرا باید در توسعه فقط از کشورهای دیگر ایده بگیریم می شود در روش های موفق آنها کار کرد ولی ما سیستم ها و ایده های عالی خود را داریم . ایده های داخلی را باید تجاری سازی کنیم  تا جوانان و دانشجویان بهره ببرند. 

معاون رییس جمهوری گفت: درحال حاضر شرکتهای دانش بنیان حمایت می شوند و مسئولیت ما در دولت در حمایت از جوانان و مبتکران بسیار سنگین است.  امید است این راه با حضور دکتر خاموشی و دوستان در اوقاف ادامه داشته باشد تا جوانان را برای شرکت و ایده های عالی خود و تجاری سازی آن حمایت کنیم . 

وی تاکید کرد: حجت‌الاسلام والمسلمین خاموشی عملا جهت‌گیری اوقاف را به‌سمت سرمایه‌گذاری در شرکت‌های دانش‌بنیان تغییر داده‌اند و این منابع عظیم که اوقاف در اختیار دارد را در جهت سرمایه‌گذاری در این مسیر قرار داده‌اند.

ستاری خاطرنشان کرد: این ساختمان که شرکت‌های دانش‌بنیان در آن مستقر شده‌اند، یکی از ساختمان‌های مرکزی اوقاف بوده و اکنون به مرکز نوآوری تبدیل شده که جوانان در اینجا کار می‌کنند؛ این نشان می‌دهد که مسئولین مربوطه چه دیدگاهی نسبت به کارآفرینی و دانش‌بنیان‌ها دارند؛ این دیدگاه ارزشمند است و این نوع نگاه باعث می‌شود مسئولیت ما در دولت مضاعف شود.

وی با اشاره به حمایت‌های مالی سازمان اوقاف از شرکت‌های دانش‌بنیان، تصریح کرد: اکنون شاهدیم که سازمان اوقاف و امور خیریه از چه شرکت‌هایی حمایت می‌کند و این شرکت‌ها چه موفقیت‌هایی را کسب کرده‌اند.
  
گزارش کامل از افتتاحیه نمایشگاه «دستاوردهای نهاد وقف» سال 1400
 
 برخی از تلاشهای سازمان اوقاف و امور خیریه در جهت حمایت از شرکتهای دانش بنیان به شرح زیر است:
۱- تکمیل زیست بوم فناوری در نهاد وقف با تاسیس‌ صندوق‌ پژوهش‌ و‌ فناوری‌ غیر‌دولتی‌ ماندگار جهت کمک‌ و‌ توسعه‌ و‌ ارتقای‌ پژوهش‌ و‌ فناوری‌ شرکتهای‌ دانش‌بنیان‌ و‌ سرمایه‌گذاری در‌ پروژه های‌ خطرپذیر‌ به‌ منظور‌ توسعه‌ بهره‌وری‌ دارایی‌های‌ وقفی
 
۲- ایجاد مراکز نوآوری مثل مرکز نواوری نوفلو شاتو: مرکزی‌ متشکل‌ از‌ یک‌ یا‌ چند‌ تیم‌ نوآور‌ که‌ با‌ همکاری‌ مراکز‌ تحقیقاتی‌ و‌ شرکت‌های‌ متقاضی‌ محصولات جدید‌ در‌ یک‌ حوزه‌ تخصصی‌ در‌ چارچوب‌برنامه‌ای‌ بلندمدت‌ با‌ هم‌ همکاری‌ می‌کنند این‌مراکز‌ تمام‌ فعالیت‌های‌ مربوط‌ به‌ نوآوری‌ از‌ الهام‌ ، ایده‌ تا‌ آماده‌کردن‌ پروتو تایپ‌ را‌ در‌ قالبی‌ درون‌سازمانی‌ انجام‌ می‌دهند.
 
۳-پارک علم و فناوری عقیق: ایجاد‌ فضایی‌ برای‌ استقرار‌ شرکت‌های‌ بزرگ‌ و‌ کوچک‌ فناور‌ و‌ دانش‌بنیان‌ از‌ طریق‌ فراهم‌ آوردن‌ تسهیالت،‌ معافیت‌ها‌ و‌ خدمات‌ تجاری‌سازی‌ که‌ این‌ پارک با‌ هدف‌ ایجاد‌ زیست‌بوم‌ الکترونیک‌ و‌ مخابرات‌ هدف‌گذاری‌ شده‌ است
 
۴- شرکت سامانه آزمای قائم: طراحی،‌ ساخت،‌ مونتاژ،‌ تجهیز،‌ نصب‌ و‌ راه‌اندازی‌ کلیه‌ قطعات،‌ تجهیزات‌ الکترونیکی‌ و‌ ادوات‌ ماکروویو‌ و‌ مخابراتی
 
۵- شرکت دانش سلامت کوثر :
تولید‌ انواع نیل‌ ارتوپدی‌ جهت‌ جایگذاری در‌ داخل‌ استخوانهای شکسته‌شده‌ - پیچ‌ ارتوپدی‌ - پیچهای جذبی - پالک‌ ارتوپدی- ایمپلنت‌های‌ استخوانی‌ ستون‌ فقرات‌ - ایمپلنت‌های‌ استخوانی‌ فک،‌ صورت‌ و‌ جمجمه
 
۶ - سینا فناوران ماندگار
راه اندازی اولین مرکز تولید گوساله ممتاز با استفاده از فناوری تولید آزمایشگاهی جنین گاو
 
۷ - فن گستران خودروی توسن
تولید کننده ی راهکارهای خلاق و مشاوره های استراتژیک در زمینه ی وسایل حمل و نقل برقی .طراحی مهندسی و ساخت محصولات با استفاده از تکنولوژی برتر ،خود هوشمندتر، ایمن تر و سازگار تر با محیط زیست.
 
۸ - شتابدهنده فناوران سلامت تپش:
طراحی و تولید ده ها محصول از تجهیزات پزشکی و تولید محصوالتی نظیر: سرنگ اینفلیتور، شریان بند،کیت آنژیوگرافی، رابط تزریق فشار 
•سیم استرنوم , و کیت ACT
•قلم الکتروکوتر، پلیت الکتروکوتر
•کلیپس لیگاسیون، اندوبگ، ساکشن ایریگیشن
•کتتر انتقال جنین
 
۹ - شرکت فناوری پرتو نگاری پایا:
طراحی و تولید تجهیزات تصویربرداری با پرتو ایکس شامل:
• دستگاه های تصویربرداری پزشکی
• دستگاه های بازرسی بار با پرتو ایکس
• دستگاه های رادیوگرافی صنعتی با پرتو ایکس
 
۱۰- شرکت پترو فن آوری پایا :
تولید تجهیزات اندازه گیری و ابزار دقیق نفت و گاز دستگاه جریان سنج چندفازی با کاربری اندازه گیری سرچاهی .
 
۱۱- طرح درمان ضایعات
درمان ضایعات نخاعی بر مبنای روشهای علمی سلول درمانی
 
۱۲ - شرکت گروه تخصصی کشاورزی دامپروری و شیلات زرین رویش ماندگار
افزایش بهره وری و بهبود عملکرد اراضی کشاورزی موقوفات با تکمیل زنجیره های ارزش در موقوفات، ارایه الگوی کشت مناسب، مدیریت و احیای منابع آبی موقوفات از طریق بکارگیری سیستمهای نوین آبیاری، ایجاد واحد میکانیزاسیون تخصصی کشاورزی و دامپروری ، بررسی و کمک به توسعه موقوفات از طریق استفاده از منافع حاصل از صنایع تبدیلی و مدیریت بازرگانی با توجه به ظرفیتهای محلی موقوفات در سراسر کشور
 
۱۳- شرکت شرکت پارسیا ژن:
احداث و بهره برداری مجتمع های صنعتی تکثیر و پرورش گوسفند نژاد گوشتی پرتولید در راستای خودکفایی در تامین گوشت قرمز با بهره گیری از شیوه های نوین اصالح نژادی و ایجادبانک ژن
 
۱۴-شرکت کشت و صنعت و دامپروری مهر ماندگار گلستان
ایجادایستگاه تکثیر و توسعه گاو مولد دومنظوره نژادممتاز (گوشتی و شیری) ازطریق فناوری اصالح نژاد و انتقال جنین و تثبیت نژادبومی و دامهای سنگین آمیخته محلی
 

 گزارش تصویری از افتتاحیه نمایشگاه وقف 1400

 گزارش کامل از افتتاحیه نمایشگاه «دستاوردهای نهاد وقف» سال 1400

گزارش کامل از افتتاحیه نمایشگاه «دستاوردهای نهاد وقف» سال 1400

گزارش کامل از افتتاحیه نمایشگاه «دستاوردهای نهاد وقف» سال 1400

گزارش کامل از افتتاحیه نمایشگاه «دستاوردهای نهاد وقف» سال 1400

گزارش کامل از افتتاحیه نمایشگاه «دستاوردهای نهاد وقف» سال 1400

گزارش کامل از افتتاحیه نمایشگاه «دستاوردهای نهاد وقف» سال 1400

گزارش کامل از افتتاحیه نمایشگاه «دستاوردهای نهاد وقف» سال 1400

گزارش کامل از افتتاحیه نمایشگاه «دستاوردهای نهاد وقف» سال 1400

گزارش کامل از افتتاحیه نمایشگاه «دستاوردهای نهاد وقف» سال 1400

گزارش کامل از افتتاحیه نمایشگاه «دستاوردهای نهاد وقف» سال 1400

گزارش کامل از افتتاحیه نمایشگاه «دستاوردهای نهاد وقف» سال 1400

گزارش کامل از افتتاحیه نمایشگاه «دستاوردهای نهاد وقف» سال 1400


نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما