آیت‌الله مجتهد شبستری دعوت حق را لبیک گفت+ زندگینامه

محسن مجتهد شبستری نماینده مجلس خبرگان رهبری و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام بر اثر سکته در ۸۴ سالگی دعوت حق را لبیک گفت.
چهارشنبه، 26 آبان 1400
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ناهید اسدی
موارد بیشتر برای شما
آیت‌الله مجتهد شبستری دعوت حق را لبیک گفت+ زندگینامه
به گزارش راسخون، آیت‌الله شیخ محسن مجتهد شبستری عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و نماینده سابق ولی فقیه در آذربایجان شرقی ساعتی قبل در یکی از بیمارستان‌های تهران بر اثر ایست قلبی دار فانی را وداع گفت.

غلامرضا مصباحی مقدم عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام عصر چهارشنبه خبر درگذشت آیت‌الله محسن مجتهد شبستری را تایید کرد.

این مبارز قبل از پیروزی انقلاب اسلامی،  پس از انقلاب به عنوان امام جمعه تبریز،  عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و نماینده مردم استان آذربایجان شرقی مشغول به فعالیت بوده است.

مرحوم آیت الله مجتهد شبستری همچنین نماینده ادوار اول تا سوم مجلس خبرگان رهبری و چهار دوره نماینده مجلس شورای اسلامی بوده است.
 

حاج شیخ محسن را بهتر بشناسیم: عالمی که تا آخر پای انقلاب ماند

 
آیت‌الله مجتهد شبستری دعوت حق را لبیک گفت+ زندگینامه

آیت الله مجتهد شبستری، یار وفادار و صادق امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب، در صحنه های دفاع از انقلاب در خط مقدم بود و تا آخر پای انقلاب ایستاد و اعتقاد داشت حمایت از مقام معظم رهبری، حمایت از امام زمان(عج) است.

حاج شیخ محسن فرزند میرزا کاظم، در سال ۱۳۱۶ در شبستر متولد شد. پدر او که امامت جمعه تبریز را بر عهده داشت به همراه جدش ملاعلی اشرف در شمار فقها و علمای آذربایجان به شمار می آمدند.
 
ورود به حوزه علمیه/ اساتید
پس از فراگیری دروس مقدماتی در سال ۱۳۳۲ عازم حوزه علمیه قم شد و دوره‌های سطح متوسط و عالی را سپری کرد و سپس در درس خارج فقه و اصول حضرات آیات سید حسین بروجردی، امام خمینی، سید محمد محقق داماد، سید محمد رضا گلپایگانی و میرزا هاشم آملی شرکت کرد و فلسفه و تفسیر را نزد علامه سید محمد حسین طباطبایی آموخت.

او از جلسه‌های درس اخلاق نیز غافل نبود و از کلاس درس آیت الله حسین فاطمی قمی و شیخ عباس تهرانی نیز بهره‌مند شد.

آیت الله مجتهد شبستری، در زمان حضور در حوزه علمیه قم و پس از آن در تهران به تدریس علوم مختلف حوزوی پرداخت.

وی به مدت ۳ سال در دانشکده الهیات دانشگاه تهران به تدریس معارف و فقه اشتغال داشت و در تبریز به تدریس درس خارج فقه پرداخت
 
آثار و تألیفات
تمامی آثار و تألیفات آیت الله مجتهد شبستری که غالباً در زمینه‌های تفسیر، عقاید، فقه و اصول بوده، به چاپ نرسیده، اما کتب زیر از آثار منتشر شده است:

تفسیر سوره جمعه و منافقون
کتاب عبادالرحمن با ویرایش جدید
تجلی نور
ولایت فقیه استمرار ولایت امامان علیه السلام
نگرشی تفسیری بر سوره ی حمد و اخلاص
نگرشی بر فرهنگ عمومی در جامعه اسلامی

فعالیت های سیاسی قبل از انقلاب/ پایه گذاری جامعه روحانیت مبارز
آیت الله مجتهد شبستری، در دوران انقلاب با شهید مرتضی مطهری، شهید بهشتی و شهید مفتح در ارتباط بود و جامعه روحانیت مبارز تهران را تاسیس کردند.

او نگارش متن اعلامیه‌های روشنگرانه جامعه روحانیت مبارز پس از کسب رهنمودهای لازم از امام(ره) و مشورت با اعضای جامعه را بر عهده داشت و در منطقه ۶ تهران رهبری تظاهرات و فعالیت‌های سیاسی و سخنرانی علیه رزیم پهلوی از فعالیت‌های دیگرش بود.

آیت الله مجتهد شبستری بارها در دوران مبارزاتش مورد تعقیب ساواک قرار گرفت و بازداشت شد. در یک بازداشت دسته‌جمعی در یکی از شب‌های ماه مبارک رمضان سال ۱۳۵۶، ۲۱ نفر از علمای تهران پس از حادثه اصفهان دستگیر شدند و او نیز جزء بازداشت شده‌ها بود. ماجرا از این قرار بود که جلسه‌ای در منزل یکی از علمای تهران در منطقه تهران ویلا تشکیل یافت، این جلسه تا نزدیک سحر به طول انجامید. پس از پایان جلسه ناگهان منزل در محاصره پلیس قرار گرفت و هنگام خروج از جلسه همه را دستگیر کردند.

او در آن جلسه یادداشت‌هایی نوشته بود و قرار بود فردا شب در حضور آیت الله امامی کاشانی آن را به صورت اعلامیه‌ای درآورده و پس از امضای اعضای روحانیت مبارز تهران (که گاهی تعداد امضا کنندگان به ۶۰ نفر می‌رسید) طبع و منتشر شود، ولی آن یادداشت‌ها را موقع تفتیش از جیب وی درآوردند و پیش‌بینی می‌شد که جرم او سنگین‌تر از جرم دیگران باشد، ولی سرانجام پس از ۱۸ ساعت بازداشت، همگی آزاد شدند، زیرا دستگیری بیش از ۲۰ تن از ائمّه جماعاتِ معروف تهران آن هم در ماه مبارک رمضان، بازتاب بدی داشت و این موضوع برای رژیم سنگین تمام می‌شد. ازاین‌رو، ناچار شدند همه را آزاد کنند.
 
ماندن پای انقلاب تا آخر
آیت الله مجتهد شبستری پس از پیروزی انقلاب اسلامی همواره یار وفادار و صادق امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب بود و در صحنه های دفاع از انقلاب در خط مقدم بود و تا آخر پای انقلاب ایستاد. او اعتقاد داشت که حمایت از مقام معظم رهبری، حمایت از امام زمان(عج) است.

رهبر معظم انقلاب سوم خرداد سال ۱۳۷۴ در حکم انتصاب آیت الله مجتهد شبستری به عنوان نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز، مرقوم فرموده بودند: اکنون که امام جمعه محترم تبریز پس از سال‌ها خدمت سودمند و تلاش صادقانه و مجاهدت‌آمیز در میان مردم انقلابی و پرشور و با ایمان آن شهر عزیز، برای خدمات علمی به حوزه عالی‌مقام قم منتقل می‌شوند، جنابعالی را که برخوردار از شایستگی علمی و عملی و خود فرزند صالح آن شهر علم و فرهنگ می‌باشید و در اداره حوزه‌های علمیه و فعالیت‌های خطیر دینی و سیاسی دارای سوابق درخشان هستید، به نمایندگی ولی فقیه در استان و امامت جمعه تبریز منصوب می‌کنم.
 
مسئولیت ها
نماینده مجلس خبرگان رهبری در ادوار اول، دوم، سوم، چهارم و پنجم
۴ دوره نمایندگی مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در ادوار اول، دوم، چهارم و پنجم
ریاست کمیسیون اقتصاد در دوران نمایندگی مجلس شورای اسلامی
نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز
عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز
تولیت مدرسه علمیه آیت الله ایروانی(ره) تهران
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام
 

پیام تسلیت رهبر انقلاب درپی درگذشت حجت الاسلام مجتهد شبستری

 
آیت‌الله مجتهد شبستری دعوت حق را لبیک گفت+ زندگینامه

حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی با صدور پیامی درگذشت عالم مجاهد حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ محسن مجتهد شبستری را تسلیت گفتند.

متن پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

درگذشت عالم مجاهد جناب حجة‌الاسلام و المسلمین آقای حاج شیخ محسن مجتهد شبستری رحمةالله علیه را به خاندان گرامی و فرزندان ارجمند و همه ارادتمندان ایشان در تهران و آذربایجان تسلیت عرض میکنم. این عالم بزرگوار از جمله موفقترین روحانیون فعال در خدمات اجتماعی و هدایت عمومی و اداره‌ی حوزه‌های علمیه در تهران و تبریز بودند. تلاشها و زحمات ایشان در دوران طولانی امامت جمعه‌ی تبریز فراموش نشدنی است و آثار ماندگار آن مرحوم در حوزه‌ی علمیه‌ی تهران و غیره موجب جلب رحمت الهی به ایشان است ان‌شاءالله. از خداوند متعال مغفرت و علو درجات این عالم بزرگوار را مسألت میکنم.
 

رییس جمهوری درگذشت آیت الله مجتهد شبستری را تسلیت گفت

رییس جمهوری با صدور پیامی ضمن تسلیت درگذشت آیت الله محسن مجتهد شبستری از خداوند متعال برای ایشان علو درجات و همجواری با ائمه اطهار(ع) را مسالت کرد.

 آیت الله سید ابراهیم رئیسی در این پیام افزود: رحلت عالم مبارز ‌و انقلابی حضرت آیت‌الله محسن مجتهد شبستری (قدس سره) عضو مجلس خبرگان رهبری و مجمع تشخیص مصلحت نظام، موجب تألم و تأثر فراوان شد.

رئیسی اظهار داشت: این روحانی مجاهد و انقلابی که از پیشگامان شکل گیری نهضت امام خمینی بود، با حضور موثر در سنگرهای مختلف خدمتگزاری به ویژه در سنگر عبادی و سیاسی نماز جمعه و چند دوره نمایندگی در مجلس شورای اسلامی و نیز تألیف و نشر کتاب های ارزشمند و ترویج فرهنگ و معارف دینی، عمر شریف خود را در مسیر تبیین ارزش های اسلامی و خدمت به مردم و انقلاب سپری کرد و آثار ارزشمندی به یادگار گذاشت که همواره در خاطره ها باقی خواهد ماند.

وی تاکید کرد: اینجانب این مصیبت را به مردم استان آذربایجان شرقی، حوزه های علمیه، نمایندگان مجلس خبرگان، شاگردان و علاقمندان به ویژه بیت مکرم آن عالم وارسته تسلیت گفته و از درگاه خداوند متعال برای ایشان علو درجات و همجواری با ائمه اطهار(ع) مسالت دارم.


منبع:
1. تسنیم/ آیت‌الله محسن مجتهد شبستری درگذشت
2. ایرنا/ آیت‌الله مجتهد شبستری دعوت حق را لبیک گفت
3. حوزه نیوز/ حاج شیخ محسن را بهتر بشناسیم | عالمی که تا آخر پای انقلاب ماند
4. بولتن نیوز/ پیام تسلیت رهبر انقلاب درپی درگذشت حجت الاسلام مجتهد شبستری
5. ایرنا/ رییس جمهوری درگذشت آیت الله مجتهد شبستری را تسلیت گفت


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.