بسته تحلیلی خبری (یک شنبه 30 آبان 1400)

«سردار علیرضا تنگسیری» فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران عصر روز شنبه (29 آبان ماه) در هفتمین اجلاسیه کنگره ملی هم فکری بسیج دانش‌آموزی گفت: «اهمیت خلیج‌فارس را جوانان باید بدانند. این اهمیت موجب شده تا طی یک سال و نیم درگیری که با آمریکایی‌ها داریم و بسیاری از آن‌ها هم تاکنون رسانه‌ای نشده است، شش سیلی به آمریکایی‌ها بزنیم».
يکشنبه، 30 آبان 1400
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
بسته تحلیلی خبری (یک شنبه 30 آبان 1400)
▼حرف روز

مسئله‌محوری و مسئولیت‌پذیری!

در دیدار روز چهارشنبه (26 آبان ماه) جمعی از نخبگان کشور با رهبر معظم انقلاب، ایشان به مسائل مهمی اشاره کردند که واکاوی و بازخوانی مجدد دو مسئله از آن، می‌تواند در پیوند با تفکر و فرهنگ بسیجی، پیشران امروز جامعه باشد. آن دو مسئله مهم و راهبردی، «مسئولیت‌پذیری» نخبگان در قبال کشورشان و دیگری حرکت «مسئله‌محور» آن‌ها در مسیر حل مشکلات است.

نکات تحلیلی: جوامع انسانی ازجمله ایران اسلامی ما در دنیای پیچیده و فنّاورانه امروز با انبوهی از مسائل و مشکلات در سطوح و عرصه‌های مختلف روبرو است که به دلیل محدودیت‌های زمانی، سرمایه‌ای، توان علمی و قابلیت‌ها و استعدادهای انسانی نمی‌توان به همه آن‌ها در بازه معین رسید؛ اما جوامع پیشرفته برای رسیدن به حداکثر اهداف خود دست به مبحث مهم مسئله‌شناسی و البته مهم‌تر از آن اولویت‌بندی نیازها و ضرورت‌ها می‌زنند، به تعبیر رهبر حکیم انقلاب به مسائل کشور فکر می‌کنند، مسئله‌محور کار می‌کنند؛ «مسئله‌محوری مهم است. کشور مسائل اساسی‌ای دارد؛ باید به این‌ها توجّه کرد، این‌ها بایستی از طرق علمی و با روش علمی حل بشوند؛ راه‌حل دارد». تا اینجا ما با دنیا اشتراک داریم؛ اما آنچه فصل ممیز و تمایز ما با جوامع دیگر است و به تعبیر بهتر، مزیت فرهنگ ایرانی- اسلامی و مهم‌ترین دستاورد انقلاب اسلامی، باور ایمانی، انگیزه خدایی و ایستادگی تا پای نتیجه‌بخشی فرهنگ «ما می‌توانیم» منبعثِ از تفکر و فرهنگ بسیجی است که ملات و مایه اصلی ساماندهی به امور و حرکت در مسیر حل مشکلات ریزودرشت کشور است.

کاربست این تفکر و استفاده بهینه از نعمت نخبگی هم مسئولیت مسئولان است و هم مسئولیت خود نخبگان که قدرشناس سرمایه معنوی و مادی ملتی باشند که نخبگان با امکانات آن‌ها به جایگاه امروز رسیده‌اند. مسلماً در این مسیر نیز موانع و ره‌زنی‌هایی وجود دارد که در باب نخبگی، ناامیدسازی نخبگان به آینده کشور و به‌تبع آن، تشویق به مهاجرت نخبگان به خارج از خائنانه‌ترین این موانع در مسیر توسعه و پیشرفت کشور محسوب می‌شود. دشمنی که از رویارویی 40 ساله در عرصه‌های سخت و نیمه سخت با انقلاب و نظام اسلامی، طرف و بهره‌ای نبسته است، امروز به دلیل پاره‌ای مشکلات و عقب‌ماندگی‌ها و کژ کارکردی‌های برخی مسئولان، به دنبال زیر سؤال بردن اصل حرکت انقلاب و نظام اسلامی از طریق جنگ ادراکی و تغییر شناخت با توسل به ابزارهای فریب و عملیات روانی و رسانه‌ای است. در این جنگ پیچیده سخت کسانی می‌توانند اراده خود را بر رقیب تحمیل کنند که از عنصر آگاهی و نظام بصیرت و دانایی نسبت به موقعیت کنونی کشور در مقایسه با گذشته برخوردار باشند و مهم‌تر از آن این‌که در مسیر صبوری و پایمردی توأم با کار جدی برای ساختن امروز و فردای کشور اقدام کنند. (نویسنده: فتح‌الله پریشان)

▼گزارش روز

بدهکاران دل‌نگران!

«مهدی آیتی» فعال سیاسی اصلاح‌طلب و نماینده سابق مجلس با تیره و تاریک توصیف کردن وضعیت کنونی کشور، آورده است: «فلج سیاسی و اقتصادی شده‌ایم، تمام مسائل کشور ما به سیاست خارجی برمی‌گردد و تا صلح و آشتی نشود این شرایط سخت ادامه دارد... و این رویه قابل‌دوام و مدیریت کردن نخواهد بود»؛ چندی است دل‌نگرانی‌های کاذب اصلاح‌طلبان بدهکار به انقلاب و مردم، نسبت به مذاکرات هسته‌ای فزونی گرفته است!

گزاره‌های خبری: جریان اصلاحات اخیراً بیانیه‌ای ۷ بندی تحت عنوان «نگرانی جبهه اصلاحات ایران از روند سیاست خارجی و دیپلماسی هسته‌ای» را منتشر کرد. این جریان با تکرار مواضع 8 ساله خود در مورد وضعیت پرونده هسته‌ای ایران و مذاکرات، با ادبیاتی به‌ظاهر خیرخواهانه و مشفقانه برای کشور، از آینده مذاکرات ابراز نگرانی‌ کرده است. جبهه اصلاحات در این بیانیه آورده است: «در شرایطی که ملّت ایران با مشکلات طاقت‌فرسای اقتصادی و معیشتی دست‌به‌گریبان است، هرگونه درنگ در بازگشت به برجام، جز خسارت برای کشور و ملّت به بار نخواهد آورد». علی مطهری، کاندیدای ردصلاحیت شده دو انتخابات مجلس و ریاست جمهوری نیز به‌تازگی طی یادداشتی در روزنامه اعتماد برای بار چندم در نقش دلسوزی برای انقلاب اسلامی ظاهرشده و توصیه کرده که مقامات کشور به‌گونه‌ای با دنیا رفتار نکنند که اساس انقلاب اسلامی به خطر بیفتد! وی همچنین با ادعای این‌که «در سال‌های گذشته معلوم شد که اروپا و چین و روسیه در این موضوع کاره‌ای نیستند و از امریکا حساب می‌برند»، خواستار مذاکره‌ مستقیم هیئت ایرانی با امریکا شده است. «بهزاد نبوی» فعال اصلاح‌طلب و از دستگیرشدگان فتنه ۸۸ هم در مصاحبه با روزنامه شرق گفته است: «مشکل اقتصادی و معیشتی ما الآن در تاریخ چهل‌واندی سال بعد از انقلاب بی‌سابقه است. ما هرگز تا این حد مشکل نداشته‌ایم. برای حل این مشکلات اقتصادی که می‌شود اسمش را بحران اقتصادی‌-معیشتی گذاشت، اولین کاری که می‌شود کرد این است که در سیاست خارجی تجدیدنظر کنیم...این مشکل فعلی از راه رفع تحریم‌ها حل می‌شود. رفع تحریم‌ها هم راهش مذاکره با جهان خارج و حل مشکلات سیاست خارجی است تا بتوانیم یک حداقل زندگی قابل‌قبول برای مردم درست کنیم».

نکته پایانی: پاک کردن ردپای بانیان وضع موجود و سرپوش گذاشتن بر کارنامه خسارت محض پرونده برجام ازجمله اهداف این جماعت همیشه طلبکار غیرپاسخگو است. در شرایط کنونی که دولت سیزدهم بعد از تأخیر و تعلل چندساله دولت روحانی، به دنبال نقد کردن حقوق ملت ایران است، جماعت دلداده به غرب و آمریکا در پشت پرده دفاع از حقوق مردم و دلسوزی برای حل مشکلات کنونی کشور، همچنان به دنبال حفاظت از منافع آمریکا است. از اتمام زنگ انشای جریان اصلاح‌طلب مدت قابل‌توجهی گذشته است، ضرورت امروز به صدا درآمدن زنگ حساب در کرسی‌های آزاداندیشی برای این جماعت است. (نویسنده: حسین عباسیان)

▼خبر ویژه

پایتخت عربستان بمباران شد!

سخنگوی نیروهای مسلح یمن خبر داد که در جریان عملیات «موازنه بازدارندگی هشتم»، مناطق مهم و حیاتی عربستان سعودی را هدف قرار داده‌اند. در این عملیات که در پاسخ به افزایش حملات و تداوم جنایات و محاصره ائتلاف متجاوز سعودی-اماراتی است، پایگاه ملک خالد در ریاض با چهار پهپاد «صماد-۳» هدف قرار گرفت و اهداف نظامی فرودگاه ملک عبدالله در جده و پالایشگاه آرامکو در این شهر، با چهار پهپاد «صماد-۲» بمباران شد. سریع خطاب به ائتلاف متجاوز گفت که نیروهای یمنی، تنش را با تنش پاسخ خواهند داد تا محاصره ملت یمن پایان یابد و حملات این ائتلاف نیز متوقف شود.

▼ اخبار

اصل مهم در برجام که با ذوق‌زدگی اجرا نشد!

«منوچهر متکی» وزیر اسبق امور خارجه کشورمان، در واکنش به آغاز دور جدید گفتگوها برای رفع تحریم‌های ظالمانه، گفت: «روند پرونده برای افکار عمومی و مردم جهان روشن است. ما فکر می‌کنیم که اولین نکته‌ لازم برای اینکه بتوانیم نسبت به مذاکرات جدید خوش‌بین باشیم، این است که در طرف‌های مذاکره‌کننده اراده سیاسی لازم وجود داشته باشد. آمریکایی‌ها تقریباً در سال‌های بعد از برجام نشان دادند که اراده لازم را ندارند. الآن آمریکایی‌ها در مقابل یک تجربه شکست‌خورده هستند؛ ترامپ و هیئت حاکمه آمریکا گمان می‌کردند با افزایش فشارها و به تعبیر خودشان تحریم‌های کُشنده، موفق خواهند شد که ایران را تسلیم کنند.

در خصوص برجام زمانی که آمریکایی‌ها احساس کنند تدابیر گذشته‌شان در رابطه با ایران شکست خورده است، اراده سیاسی برای ورود به یک مذاکره جدی پیدا می‌کنند. این یک واقعیت است که دولت بایدن باید آن را درک کند و اگر به این درک برسند، در مذاکرات نیز جدی می‌شوند. هدف‌گذاری ما برگرداندن آمریکا به برجام نیست بلکه آمریکایی‌ها جرمی مرتکب شده‌اند و باید نسبت به آن پاسخگو باشند. اگر قرار است آمریکایی‌ها به برجام برگردند، باید شرط اصلی ورود به این بازی را بپذیرند. شرط اصلی نیز این است که متعهد به اجرای تعهدات خودشان باشند. اگر آمریکایی‌ها و کشورهای دیگر عضو ۱+۵ سابق بپذیرند که همه تعهدات خودشان را عمل کنند، ما هم به اجرای برجام فکر می‌کنیم اگر غربی‌ها بخواهند برداشتن تحریم‌ها را به‌صورت گام‌به‌گام انجام دهند، ما نیز باید در خصوص محدودیت‌های ایجادشده، گام‌به‌گام عمل کنیم. همان اصل مهمی که متأسفانه در بعد از برجام به دلیل ذوق‌زدگی و شتاب‌زدگی اجرا نکردیم».
 

مأموریت جدید رهبر معظم انقلاب به نخبگان!

رهبر انقلاب در دیدار نخبگان و دانشجویان برتر مأموریت جدیدی به نخبگان کشور در حوزه خاصی از دانش دادند. ایشان خطاب به نخبگان کشور فرمودند: «باید کاری کنیم که در هوش مصنوعی حداقل به ده کشور اول دنیا برسیم». هوش مصنوعی تقلید ماشین (کامپیوتر) از رفتارهای هوشمندانه انسان است. یک مثال ساده از هوش مصنوعی، نرم‌افزارهای تبدیل گفتار به نوشتار است و نمونه پیشرفته‌اش خودروهای بدون راننده است. هوش مصنوعی در علوم مختلف ازجمله، پزشکی، اقتصاد، صنعت، حمل‌ونقل، کشاورزی، تسلیحات نظامی و امنیت سایبری هم کاربرد دارد. اهمیت این فناوری این‌قدر بالاست که یکی از عوامل اصلی نگرانی آمریکا درباره چین، پیشرفت این کشور در زمینه هوش مصنوعی است! طبق گزارش مرکز بین‌المللی تحقیقات و توسعه در سال ۲۰۲۰، ایران در فهرست آمادگی هوش مصنوعی دولت‌ها، رتبه ۷۵ جهان را دارد. برنامه‌ریزی پراکنده و نبود زیرساخت مناسب از دلایل عدم پیشرفت ایران در این فناوری بوده است!
 

حمایت از تجاوزگر!

«لوید آستین» رئیس پنتاگون در سفر به بحرین، بدون اشاره به اینکه ائتلاف سعودی آغازگر جنگ یمن بوده و در این جنگ هفت‌ساله هزاران یمنی را کشته یا مجروح کرده، مدعی شد: «حوثی‌ها باید به جنگ یمن و حملات به سعودی پایان دهند». آستین ادامه داد: «با متحدان در راستای تقویت پدافند هوایی سعودی برای مقابله با چالش‌ها کار می‌کنیم و به سعودی در مقابله با حملات حوثی‌ها از یمن کمک خواهیم کرد و این حمایت تا جایی که ریاض قادر به ایستادگی در برابر تمام حملات حوثی‌ها باشد، ادامه خواهد داشت». محمدعلی الحوثی، رئیس کمیته عالی انقلاب یمن و عضو ارشد انصارالله در واکنش به این اظهارات یک‌جانبه وزیر دفاع آمریکا گفت، اظهارات آمریکایی سرپوش گذاشتن بر جنایات، تجاوز و محاصره مستمر یمن است. سخنان وزیر دفاع آمریکا نتیجه شراکت عملی در میدان است و آمریکا با همین اظهارات، حمایت علنی از متجاوز و سلاح‌های مرگبار که زنان و کودکان یمن را می‌کشد در ثبات و صلح یمن سنگ‌اندازی می‌کند. ملت یمن در تظاهرات روز دوشنبه حرف خود را به آمریکا خواهند زد.

‌اخبار کوتاه
◄ شش سیلی سپاه به آمریکا که رسانه‌ای نشد!/ «سردار علیرضا تنگسیری» فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران عصر روز شنبه (29 آبان ماه) در هفتمین اجلاسیه کنگره ملی هم فکری بسیج دانش‌آموزی گفت: «اهمیت خلیج‌فارس را جوانان باید بدانند. این اهمیت موجب شده تا طی یک سال و نیم درگیری که با آمریکایی‌ها داریم و بسیاری از آن‌ها هم تاکنون رسانه‌ای نشده است، شش سیلی به آمریکایی‌ها بزنیم».

◄ حمله داعش به سامرا خنثی شد/ اداره اطلاع‌رسانی حشد الشعبی عراق از دفع حمله تکفیری‌ها به جنوب شهر سامرا خبر داد و بیان کرد: «گروهی از عناصر بازمانده داعش قصد حمله به ناحیه یثرب در جنوب سامرا را داشتند که نیروهای حشد‌الشعبی به مقابله با آن‌ها برخاستند و در جریان درگیری با آن‌ها، این تروریست‌ها مجبور به فرار شدند».

◄ معامله پایاپای ایران- پاکستان کلید خورد/ کمیته دائمی بازرگانی مجلس سنای پاکستان از توافق اسلام‌آباد و تهران در مورد تجارت پایاپای خبر داد. این توافق را صالح فاروقی، معاون وزیر بازرگانی پاکستان بیان کرد. صالح فاروقی در اظهارات خود تأکید کرد: «به‌دلیل نبود کانال‌های بانکی با ایران، برخی مشکلات در تجارت با تهران وجود دارد».

◄ صدرنشین کالاهای وارداتی به کشور در 1400/ از میان کالاهای وارداتی، بیشترین ارزش واردات طی نیمه نخست ۱۴۰۰ مربوط به گوشی تلفن همراه، ذرت دامی و دانه سویا بوده که ارزش واردات از این اقلام، به ترتیب حدود 1.8 میلیارد دلار (7.8 درصد از ارزش کل واردات)، 1.5 میلیارد دلار (6.4 درصد از ارزش کل واردات) و ۹۸۵ میلیون دلار (4.3 درصد از ارزش کل واردات) بوده است.
◄ آمریکا از روسیه و چین عقب افتاد!/ یک ژنرال نیروی فضایی آمریکا اذعان داشت: «توانمندی‌های موشکی مافوق صوت آمریکا به ‌اندازه چین یا روسیه پیشرفته نیست و آمریکا در توسعه جدیدترین و پیشرفته‌ترین تسلیحات عقب‌مانده است».

◄ عزم سوریه برای پاک‌سازی وطن از اشغالگر/ «بثینه شعبان» مشاور سیاسی و رسانه‌ای «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه بر عزم جدی دولت و ارتش برای پاک‌سازی مناطقی که همچنان در اشغال گروه‌های تروریستی است و بازگرداندن این مناطق به آغوش سوریه تأکید کرد. نجار، استاندار دیرالزور نیز از خروج آمریکایی‌ها در آینده خبر داد و گفت: «آمریکایی‌ها با صلح یا جنگ از سوریه خارج خواهند شد. خروجی ننگین، تحقیرآمیز و ذلیلانه در اثر مقاومت ملی سوریه ضد اشغالگری آمریکا که روزبه‌روز به شکل علنی و غیرعلنی افزایش می‌یابد و مردم اشغالگری آمریکا و تجاوزات شبه‌نظامیان وابسته به این کشور را رد می‌کنند».

◄ فروش دو برابری اوراق برای تأمین بودجه دولت تدبیر!/ در گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس آمده است: «سال گذشته با فروش ۱۷۱ هزار میلیارد تومان انواع اوراق خزانه اسلامی تقریباً ۲ برابر میزان مصوب بودجه و با واگذاری شرکت‌های دولتی به میزان ۳ برابر میزان مصوب سال ۱۳۹۹ بخش قابل‌توجهی از بودجه تأمین شد».


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.