صادق ورمزیار در گفتگو با راسخون:

فوتبال کی روشی در لیگ ما رخنه کرده است/ جنگ زرگری فدراسیونی ها به ضرر تیم ملی است

پیشکسوت استقلال معتقد است جنگ زرگری فدراسیون نشین ها به تیم ملی آسیب می زند.
شنبه، 22 مرداد 1401
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سیدمجتبی سیدی
موارد بیشتر برای شما
فوتبال کی روشی در لیگ ما رخنه کرده است/ جنگ زرگری فدراسیونی ها به ضرر تیم ملی است
صادق ورمزیار در گفتگو با خبرنگار ورزشی راسخون، با اشاره به دلایل قهرمانی استقلال در لیگ بیست و یکم اظهار داشت: ابتدا جا دارد این قهرمانی را به هواداران خوب ما تبریک بگویم که بعد از 9 سال انتظار دلشان شاد شد. استقلال وقتی دید هرچقدر گل بزنید و در مقابل راحت گل بخورید، نمی توانید به قهرمانی برسید، امسال روی گل نخوردن کار کرد. بیشتر تمرینات و فعالیت تیم روی این مسئله متمرکز شد. دیدید که اکثر بازی ها استقلال رقبای خود را با کمترین اختلاف شکست داد. بیشتر کار استقلال دفاع کردن از دروازه ی خودی، سبک تدافعی و تمرکز روی کارهای دفاعی بود. به خوبی این شیوه را بازیکنان اجرا کردند. شاید این نوع سبک حوصله سربر بود اما به خوبی بچه ها از پس آن برآمدند. دقیقا کادر فنی و بازیکنان می دانستند امسال از لیگ چه می خواهند. به همین دلیل اولویت اولشان این بود تا گل نخورند. می دانستند وقتی تیم گل نخورد، حتما به گل خواهد رسید. این شیوه به خوبی از سوی بازیکنان پیاده شد و نتیجه اش را هم دیدند.
 
نقش گابریل پین امسال بیشتر بود
وی افزود: روی بحث دفاعی این تیم خیلی قدرتمند کار کرد و گل نخوردن و حتی نباختن را در تیم جا انداختند. خیلی مهم است که تیمی 28 هفته شکستی نداشته باشد. استقلال هم در بحث دفاع فردی، هم خطی و هم دفاع تیمی عالی بود. آنها یک فصل خوب و فوق العاده را تا اینجا تجربه کرده اند و امیدوارم بتوانند بدون باخت فصل را به پایان برسانند. این نباختن و کمترین گل خورده، شک نکنید شانسی به دست نمی آید. تیم روی این مسائل کار کرد و نفراتی هم که جذب تیم شدند، روی فکر و براساس همین سیستم به تیم اضافه شدند. نقش گابریل پین در تیم امسال خیلی پررنگ بود. او سال قبل هم بود اما نقش کمتری داشت. امسال نقش بیشتری داشت. ایتالیا مهد دفاع قدرتمند و گل نخوردن است. البته قبلا کی روش این شیوه را وارد فوتبال ما کرده بود. پین با همفکری فرهاد به خوبی توانست بحث دفاعی، شکست ناپذیری و کم گل خوردن را در تیم جا بیاندازد. حاصل این کار جمعی قهرمانی استقلال شد که امیدوارم بدون شکست فصل به پایان برسد.
 
مجیدی راه فکری را به خوبی پیش برد
پیشکسوت استقلال تصریح کرد: اگر بخواهیم به گذشته برگردیم، تیم محمود فکری هم چنین روشی را تا نیم فصل اول در پیش گرفت و اتفاقا صدرنشین هم بود اما فشارها روی کادر فنی زیاد شد که چرا فوتبال زیبا بازی نمی کنید. اما وقتی فشارها زیاد شد، نتوانست بیش از آن پیش برود و مجبور به استعفا شد. اما فرهاد مجیدی وقتی آمد، ادامه ی کار او را به خوبی پیش برد. توانست آن شیوه را به خوبی پیاده کند و تیمش با حفظ ساختار دفاعی و کم گل خوردن، روحیه ی شکست ناپذیری را در تیمش تقویت کند و جا بیاندازد. اما بدون شک در فوتبال نمی شود با این شیوه همیشه موفق بود و به قهرمانی رسید. فوتبال مکمل می خواهد. یعنی تیمی که در دفاع و گل نخوردن به قدرت خوبی رسیده، حتما باید در بخش موقعیت سازی و گل زدن هم توقیت شود. همیشه با این شرایط نمی شود پیش رفت که گل نخوریم، گل می زنیم. ابزارهای دیگر هم باید به کار گرفته شود. حتما برای فصل جدید کادر فنی به این بخش هم ورود خواهند کرد. استنباطم این است که فرهاد و کادر او امسال فقط می خواستند هر طور شده قهرمانی را بیاورند و در سالهای آتی بتوانند در کنار نتایج، فوتبال خوب هم بازی کنند.
 
استقلال از بی ثباتی رقبا بهترین استفاده را کرد
صادق ورمزیار گفت: اگر بخواهم به صورت واضح حرف بزنم، ممکن است خیلی ها خوششان نیاید. اما امسال خیلی از مربیان شیوه ی کی روشی را در دستور کار قرار دادند. اکثر تیم ها و به خصوص رقبای استقلال در شرایط خوبی نبودند و نوسان زیادی داشتند. نه سپاهان توانست در نتایج و روندش ثبات داشته باشد و نه پرسپولیس، نه گل گهر، نه ذوب آهن و نه تراکتور. استقلال از این شرایط بهترین استفاده را برد و توانست با ثبات در نتیجه گیری به هدفش برسد. فوتبال کی روشی در لیگ ما رخنه کرده است. همه ی مربیان اول دوست دارند، تیمشان گل نخورد و بعد دنبال گل زدن هستند. این نوع فوتبال باعث می شود در کار هجومی و ایجاد موقعیت گل ضعیف عمل کنند و طبیعتا در لیگی که اکثر تیم ها چنین روشی دنبال می کنند، نباید شاهد ردو بدل شدن گلهای زیادی باشیم. این می شود که وقتی در لیست گلزنان لیگ برتر نگاه می کنیم، اثری از گلزنهای ایرانی نمی بینیم.
 
لیگ ما به مربی خارجی نیاز دارد
وی خاطرنشان کرد: اگر همین الان سرمربی تیم ملی بخواهد از لیگ داخلی ما نفراتش را انتخاب کند، واقعا به مشکل می خورد. لیگ ما اصلا پویا نیست و هیچ تیمی نتوانسته یک پدیده به فوتبال معرفی کند. 95 درصد تیم ملی ما را لژیونرهای ما تشکیل می دهند. مربیان داخلی تفاوتی با هم ندارند و تنها ابزار کاری که در اختیار دارند، آنها را با هم متمایز کرده است. مربی معتقدم لیگ ما نیاز دارد تا مربیان خارجی در آن کار کنند. حتی اگر شده، مربیان داخلی ما مثل فرهاد مجیدی دستیار خارجی و تمرین دهنده ی(ترینر) خوب استخدام کنند تا به تیم کمک شود. تبحر و دیدگاه مربیان خارجی نسبت به مربیان داخلی بهتر و بیشتر است. شما اگر به فوتبال روز دنیا نگاه کنید، مربیان بزرگ هم دستیارانی انتخاب می کنند که به عنوان بالهای پرنده به کمک شان می آیند. در بخش های دفاعی، هجومی، طراحی حملات، حتی پرتاب اوت و زدن ضربات آزاد مربیان متخصص انتخاب می کنند. توجه کردن به جزئیات فوتبال برای شان مهم است. اینجا حداقل باید مربیان ما یک تمرین دهنده ی خوب و بادانش کنارشان بیاورند.
 
جنگ زرگری فدراسیونی ها به ضرر تیم ملی است
پیشکسوت استقلال با اشاره به وضعیت تیم ملی هم افزود: باید تا برگزاری جلسه ی هیات رئیسه صبر کنیم ببینیم چه اتفاقی می افتد. واقعا این جنگ زرگری و درگیری هایی که ایجاد شده به نفع فوتبال ما به خصوص تیم ملی نیست. فرصت آنچنانی برای تیم ملی نداریم و باید تدارک لازم را ببینیم. باید منتظر بمانیم تا وضعیت فدراسیون مشخص شود. امیدوارم بعد از اینکه وضعیت سروسامان گرفت، با تمام قدرت برای تدارک تیم ملی همدل و همراه شوند و کمک کنند تا بتوانیم با بهترین آمادگی به جام جهانی برویم. همه دوست داریم تیم ملی ما با اقتدار به جام جهانی برود و زنگ تفریح نباشیم. فوتبال قابل پیش بینی نیست و اصلا نمی شود گفت که گروه آسانی داریم. این سهل انگاری ها را باید کنار بگذارند و برای تدارک تیم ملی قدم بردارند.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.