کیش رفتی حتما اینجاها برو

کیش علاوه بر جاذبه‌های باستانی و تاریخی و مردم‌شناسی، از پرامکانات‌ترین مراکز تفریحی و دریایی ایران است. در ادامه بهترین جاهای کیش را معرفی می‌کنیم.
يکشنبه، 16 بهمن 1401
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
کیش رفتی حتما اینجاها برو
جزیره‌‌ای از دل آب‌های خلیج فارس زیر سایه‌ی ایران بزرگ سر برآورد و بعد‌ها از مراکز مهم صید مرجان و مروارید دنیا شد. آن را حاصل جداشدن صفحه‌ی عربستان از آفریقا و فشار رشته‌کوه زاگرس دانسته‌اند. کیش مسیر پر فراز و نشیبی را طی کرد اما همیشه در طول تاریخ به دلیل موقعیت ویژه‌ی خود مورد توجه قدرتمندان بود. این اهمیت را بیگانگان بیشتر فهمیدند. پرتغالی‌ها کیش را که بهترین نقطه‌ی مواصلاتی شرق و غرب و رسیدن به هند بود، برای ورود و استقرار خود در قرن ۱۶ میلادی برگزیدند. کیش علاوه بر جاذبه‌های باستانی و تاریخی و مردم‌شناسی، از پرامکانات‌ترین مراکز تفریحی و دریایی ایران است. در ادامه بهترین جاهای کیش را معرفی می‌کنیم تا اگر کیش رفتید آن‌ها را از دست ندهید.
 

کشتی یونانی

این اثر معروف و به نوعی برند تصویری کیش، کشتی‌ای عظیم‌الجثه به طول ۱۳۶ متر و وزن ۷ تن بوده است که در ۴ مرداد ۱۳۴۵ در نزدیکی روستای باغو در حین بازگشت از ایران در سفر دریایی خود به گِل نشست. این کشتی در گلاسکوی اسکاتلند ساخته شد و مالکان زیادی از جمله ایرانیان را به خود دید. آخرین مالک آن یونانی بوده است و با به گل نشستن آن دیگر یونان را نمی‌بیند. درباره‌ی علت به گل نشستن آن روایت مختلفی هست.

فقدان فانوس دریایی، اشتباه محاسباتی کاپیتان و عمق کم ساحل. بومیان روایت عاشقانه‌ای را از علت به گل نشستنش بازگو می‌کنند که کاپیتان این کشتی عاشق دختر زیبارویی به نام مریم می‌شود و برای سوار کردن او و بردنش به یونان کشتی را به ساحل می‌برد که ناگهان کشتی به گل می‌نشیند. بعضی گرفتن حق بیمه زیاد کشتی را علت اصلی می‌دانند که به عمد به گل نشانده شد.

امکان بازدید از کشتی به دلیل خطرآفرین بودنش نیست اما اگر با بلیط تهران کیش به جزیره سفر کردید دیدن کشتی یونانی را به غروب آفتاب آنجا پیوند بزنید. محشر می‌شود. موسیقی جنوب را برای خودتان پخش کنید و شروع به عکاسی کنید. شاید فکر کردن به داستان عاشقانه‌ی کاپیتان و مریم غروب را برایتان با ‌حال‌تر کند. در اطراف آنجا امکان شترسواری و استفاده از مراکز تفریحی و خدماتی وجود دارد.
 

شهر باستانی حریره

این محوطه‌ی باستانی مربوط به سده‌ی ۵ تا ۱۰ ه.ق در کنار مجموعه‌ی المپیک کیش در خیابان کرانه قرار گرفته است. وجود خانه‌ها و تودرتویی‌های یافت شده حاکی از وجود شهری شلوغ در زمینی به مساحت ۱۲۰ هکتار است.

در بازدید از این محوطه همچنین می‌توانید از عمارت اعیانی، مسجد تاریخی، کارگاه شیشه‌گری و قنات‌های قدیمی دیدن کنید. در کنار این مجموعه درخت کهنسال و معروف سبز یا همان انجیر معابد حضور دارد. این درخت در دوره‌ی ایلخانیان مغول همراه با سم اسبان این غارتگران وارد ایران شد. در سفر با تور کیش ارزان فرصت بازدید از این جاذبه را در اختیار دارید.
 

خانه‌ی مردم‌شناسی بومیان کیش

این مجموعه با قدمت ۲۰۰ سال در محله‌ی سفین بعد از بازار ماهی قرار گرفته است. بنیاد‌‌گذارش را تاجر معروف مروارید حاج عبدالله گفته‌اند. بازدید از این خانه شما را با حال و هوای کیش قدیم آشنا می‌کند. یادتان باشد مراکز مردم‌شناسی از اصلی‌ترین راه‌های شناخت فرهنگی و ریشه‌ای یک منطقه است شاید مراکز تفریحی و رستوران‌ها همه‌جا مثل هم باشد و همه‌جا پیدا شود، اما مراکز مردم‌شناسی خودِ خودِ آن منطقه است.

در این خانه با حیاط‌های قدیمی با کاربری مختلف، مطبخ و دیگر اجزای خانه‌های قدیمی جنوب آشنا می‌شوید. در کنار بازدید از آن، قهوه‌ی مخصوص کیش و خرما نوش جان کنید. بخش فروش سوغات هم در آنجا فعال است. قبل از سفر به این جزیره و بازدید از این جاذبه ها حتما به فکر رزرو بلیط، تور و هتل های کیش هستید که پیشنهاد می کنیم این کار را در سفرمارکت انجام دهید.

کیش رفتی حتما اینجاها برو
 

شهر زیرزمینی کاریز

کاریز یعنی قنات. این شگفتی کیش در عمق ۱۶ متری زمین قرار گرفته شده است. سقف این شهر قناتی با آبراه‌های پیچ و خم خورده از مرجان و صدف‌های دریایی انباشته شده است. توجه کنید که شما شهر زیرزمینی‌ای را بازدید می‌کنید که سنگواره‌های آن مربوط به ۵۷۰ میلیون سال پیش است و حفر این قنات‌ها را تا ۲۵۰۰ سال پیش تخمین زده‌اند. این زیبایی و اعجاب در تنها جزیره‌ی مرجانی دنیا یعنی کیش قرار گرفته است و در فهرست میراث جهانی یونسکو آمده است.

در شهر زیرزمینی کاریز تنها مسجد مرجانی دنیا قرار گرفته است یعنی مسجدی که سقفش از فسیل و مرجان دریایی پر شده. این مجموعه یک موزه درباره‌ی خلیج فارس دارد، بازارچه‌ی محلی، عکاس‌خانه و رستوران و کافه هم در کنار خود مهیا کرده است. بازدید از شهر زیرزمینی کاریز را فراموش نکنید.
 

روستای باغو

شاید عده‌ای از خوانندگان و علاقه‌مندان سفر به کیش مثل نویسنده از شلوغی و رفت و آمد فراری باشند. اگر در کیش از هیاهوها خسته شدید به روستای دنج و آرام باغو در این جزیره پناه ببرید. برای رسیدن به این روستا به جنوب غرب جزیره و میدان غروب بروید.

جاده‌ی منتهی به روستا آنجاست. در این روستا خانه‌های سنتی و قدیمی و مسجد تاریخی آن جلوه‌گر است. می‌توانید آنجا درختان کهنسال لور یا انجیر معابد را ببینید. باغو هیاهو ندارد. آرامش و صدای دریا همدم شماست. باغو را برای تغییر فضای خود در ذهن داشته باشید.
 

جایروکوپتر

اگر هوس کردید در آسمان سیر کنید و از بالا مناظر زیبای جزیره‌ای و آب‌های نیلگون خلیج فارس را ببینید به این مرکز سری بزنید. اگر پروازتان را به غروب وصل کنید دلچسبی‌اش دوچندان می‌شود. امکان پرواز افراد زیر ۱۰ سال نیست و مدت پرواز ۱۰ دقیقه است. آدرس این جاذبه‌ی گردشگری در بلوار میرمهنا و در نزدیکی میدان ملل است.
 

دلفیناریوم

برای دیدن خوش‌رقصی‌های دلفین‌ها در آب نیازی به سفر قطب جنوب نیست. در پارک دلفین کیش علاوه بر تماشای جست و خیز‌های دلبرانه‌ی آن‌ها به تماشای شیردریایی و پنگوئن بنشینید. در کنار این مجموعه امکان بازدید از باغ پرندگان با پنجاه گونه‌ی شگفت‌انگیز فراهم شده است. این مرکز را از بین مراکز تفریحی فراوان کیش معرفی کردیم، چون در هیچ جای ایران مجموعه‌ی دیگری با این ویژگی‌ها وجود ندارد.

کیش رفتی حتما اینجاها برو
 

آکواریوم کیش

کیش محل خوبی برای بازدید آبزیان و موجودات شگفت‌انگیز دنیای آب است. در لابه‌لای سفر خود از آکواریوم ۲۰ هزار لیتری آنجا دیدن کنید. هزاران نوع ماهی تزئینی آب‌های شور و شیرین آنجا جمع شده‌اند. اهلش می‌داند که آنجا یکی از جذاب‌ترین مراکز آکواریومی ایران است.

در این مجموعه علاوه بر ماهی، انواع خزندگان دنیا، پرندگان کمیاب، پستانداران و حیوانات تاکسیدرمی شده وجود دارد. ای کاش بخش تاکسیدرمی را از آنجا حذف کنند. مهر انسانی و احترام به طبیعت این کار را نمی‌پذیرد.
 

سخن پایانی

کیش یک معجون همه‌چیز تمام است. ما به معرفی ناب‌ترین‌ جاذبه‌هایش پرداختیم. سفر به کیش را در فصل سرد و خنک و غیر تابستان و عید بیندازید. تابستان گرم است و عید شلوغ. در سفر به کیش سفرمارکت کنار شماست. کافی است به سایت و اپلیکیشن سفرمارکت سر بزنید. رزرو بهترین و به صرفه‌ترین پرواز‌ها برای شما، تورهای تفریحی کیش و اجاره آپارتمان یا رزرو هتل کیش از جمله خدماتی است که سفرمارکت به شما تقدیم می‌کند. سفر به کیش با سفر مارکت دیگر برایتان دشوار نخواهد بود.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.