ماجرای کودتا در نیجر چیست؟

هم‌زمان با شصت‌وسومین سالگرد استقلال نیجر از فرانسه و تحولات سیاسی در این کشورِ واقع در غرب آفریقا، شمار زیادی از مردم این کشور در نیامی تجمع کردند تا این رویداد را جشن بگیرند. نیروهای گارد ریاست‌جمهوری نیجر هفته گذشته و در جریان کودتایی نظامی، «محمد بازوم» رئیس‌جمهور نزدیک به فرانسه را سرنگون کردند. ژنرال «عبدالرحمان تیچیانی» فرمانده این گارد خود را به عنوان رهبر جدید نیجر اعلام کرد. در حال حاضر محمد بازوم در محل اقامتگاهش در شهر نیامی، پایتخت نیجر در بازداشت است.
چهارشنبه، 18 مرداد 1402
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
ماجرای کودتا در نیجر چیست؟
هم‌زمان با شصت‌وسومین سالگرد استقلال نیجر از فرانسه و تحولات سیاسی در این کشورِ واقع در غرب آفریقا، شمار زیادی از مردم این کشور در نیامی تجمع کردند تا این رویداد را جشن بگیرند. نیروهای گارد ریاست‌جمهوری نیجر هفته گذشته و در جریان کودتایی نظامی، «محمد بازوم» رئیس‌جمهور نزدیک به فرانسه را سرنگون کردند. ژنرال «عبدالرحمان تیچیانی» فرمانده این گارد خود را به عنوان رهبر جدید نیجر اعلام کرد. در حال حاضر محمد بازوم در محل اقامتگاهش در شهر نیامی، پایتخت نیجر در بازداشت است. 
 
در میان تجمع‌کنندگان روز پنجشنبه گذشته که پیراهن‌هایی با تصویر ژنرال تیچیانی به تن دارند، پارچه‌نوشته‌هایی با عنوان «مرگ بر فرانسه» و همچنین پرچم‌های روسیه، مالی و بوکینافاسو به چشم می‌خورد. در برخی از پارچه‌نوشته‌ها نیز عبارت «ما سپر سرزمین مادری هستیم» دیده می‌شود. سران کشورهای مالی و بورکینافاسو از تحولات اخیر در نیجر که به برکناری بازوم منجر شد، استقبال کرده‌اند. حمایت این کشورها از کودتای انقلابی مردم نیجر علیه استعمارگران فرانسوی حمایت کرده و هشدار داده‌اند که در برابر مداخله خارجی ساکت نخواهند نشست.
 

نظامیان آمریکایی در نیجر می‌مانند!!!

رئیس‌جمهور آمریکا در بیانیه‌ای در واکنش حوادث نیجر و کودتا علیه استعمارگران فرانسوی در این کشور، خواستار آزادی «محمد بازوم» رئیس‌جمهور نیجر شد. آمریکا که ۱۱۰۰ نیروی نظامی در نیجر دارد، قصدی مبنی بر خارج کردن این نظامیان ندارد؟! دلیل این اقدام آمریکا را بسیاری مداخله احتمالی واشنگتن در کودتا علیه نظامیان این کشور می‌دانند.
 
بایدن با اشاره به مناسبت امروز که شصت‌وسومین سالگرد استقلال نیجر از فرانسه است، گفته این کشور «با چالش عمیق درباره دموکراسی خود مواجه است.»؛ او با این ادعا که مردم نیجر بازوم را در «انتخابات آزاد و عادلانه انتخاب کرده‌اند و باید به انتخاب آن‌ها احترام گذاشته شود». خواستار آزادی وی شد؟!
 
وزارت امور خارجه آمریکا نیز امروز خروج بخشی از هیات دیپلماتیک مستقر خود در این کشور آفریقایی را اعلام کرد. «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا هم اعلام کرد با بازوم به صورت تلفنی صحبت و تاکید کرده که «ایالات متحده به بازاستقرار دولت نیجر که به صورت دموکراتیک انتخاب شده و همچنین امنیت بازوم و خانواده‌اش، متعهد است.»
 
ماجرای کودتا در نیجر
 

نشست وزرای دفاع غرب آفریقا

وزرای دفاع غرب آفریقا به نشست ۲ روزه خود درباره کودتای اخیر در نیجر در ابوجا پایان دادند؛ «جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا» موسوم به اکواس به منظور ابقای ریاست جمهوری «محمد بازوم» در نیجر تحریم‌ها و تهدیدهای مداخله نظامی را اعمال و پیشنهادات دیپلماتیک را مطرح کرده است.
 
هنوز مشخص نیست این نشست جزئیات بیشتری را درباره تهدید این بلوک به استفاده از زور در صورتی که رهبران کودتا تا ضرب‌الاجل روز یکشنبه بازوم را مجددا به ریاست جمهوری باز نگردانند، ارائه خواهد کرد یا خیر؛ این جدی‌ترین موضعی است که به دنبال «غصب قدرت نظامی متعدد» در این منطقه اتخاذ شده است.
 
اکواس مدعی است تلاش کرده تا «عقب‌گرد دموکراسی را در غرب آفریقا مهار کند» و متعهد شده که به دنبال کودتاهای نظامی اخیر در کشورهای مالی، بورکینافاسو و گینه دیگر برکناری دولت‌ها از طریق نظامی را تحمل نخواهد کرد.
 
سنگال اعلام کرده در صورت تصمیم اکواس برای مداخله نظامی در نیجر، سربازان خود را به این کشور خواهد فرستاد. کشورهای مالی و بورکینافاسو هشدار داده‌اند که هرگونه مداخله نظامی در نیجر علام جنگ علیه این دو کشور نیز به شمار می‌رود.
 

ماجرای کودتا در نیجر

 

حمایت مردمی

مردم نیجر به شکل عجیبی از نظامیان حاکم بر این کشور حمایت می‌کنند. در طول چند روز گذشته تجمعات مختلفی در پایتخت و سایر شهرهای نیجر در حمایت از نظامیان کودتاچی برگزار شده به آنها با در دست داشتن پرچم‌های روسیه مخالفت خود با مداخله‌های پیاپی و بی‌ضابطه غرب در کشورشان را به باد انتقاد گرفتند.
 
این تجمعات در حالی صورت می‌گیرد که کشورهای غربی همواره بر موضوع دموکراسی و حمایت از فردی که در برگزار انتخاباتی که در آن عنصر نزدیک و وابسته به این کشورها رای آورده تاکید دارند. اما به شکل عجیبی مردم نیجر با رئیس جمهور وابسته به غرب مخالف هستند و در طول روزهای گذشته حتی یک تجمع در حمایت از وی برگزار نشده است.
 
در مورد اتفاقات نیجر هرچه که بنویسیم باز هم کم است و شاید برای برخی‌ها عجیب باشد که چرا در طول یک هفته گذشته تاکنون بیش از ۲۰ خبر، گزارش، تحلیل و حتی گزارش صوتی در مورد رویدادهای این کشور منتشر کرده‌ایم. شاید کسی ابعاد حادثه را هنوز درک نکرده باشد و برای خیلی‌ها عجیب باشد که چرا کشورهای اروپایی این همه داد و بیداد و سر و صدا کرده، رئیس جمهور آمریکا بیانیه داده و وزیر امور خارجه این کشور صحبت از بازگرداندن رئیس جمهور برکنار شده می‌کند؟!
 
شاید این اینفوگرافی بتواند دلایل این مسئله را بیشتر توضیح دهد. نیجر یک چهارم اورانیوم مورد نیاز اروپایی‌ها را تامین می‌کند و پس از قزاقستان که چیزی حدود ۲۷درصد از سهم بازار اورانیوم اروپا را دارد، در جایگاه دوم است و پس از آن کانادا و روسیه قرار دارند که سهم روسیه نیز ۲۲ است. با یک حساب سرانگشتی متوجه می‌شوید ۷۵درصد از اورانیوم مورد نیاز اروپا به صورت مستقیم و غیر مستقیم در کنترل روسیه قرار دارد و این کشور می‌تواند هر لحظه با قطع صادرات اورانیوم، اروپایی‌ها را به خاک سیاه بنشاند. حالا متوجه شدید چرا غرب حتی از گزینه مداخله‌ نظامی حرف می‌زند؟!
 

ماجرای کودتا در نیجر


واگنرها وارد نیجر شدند!

یک گروهان از نیروهای ویژه واگنر بعد از ظهر روز شنبه با یک پرواز ویژه نیروی هوایی روسیه در نیامی پایتخت نیجر فرود آمدند‌ در حالی که به تحریک آمریکا واروپا برخی از کشورهای همسایه نیجر در فکر حمله نظامی به این کشور هستند، ورود نظامیان واگنر می‌تواند معادله را به شکل اساسی تغییر دهد. پس از ورود زمینی گروهی از نظامیان واگنر از مالی به نیجر، یک پل هوایی نیز ایجاد شده تا از دیگر مناطق نیروهای واگنر خودشان را به نیجر برسانند.
 
در همین حال برخی هم گفتند که ممکن است نیروهای واگنر از لیبی وارد نیجر شده باشند. به نظر می‌رسد در طول روزهای آینده از بورکینافاسو و آفریقای مرکزی هم صدها نیروی کاملاً مسلح و آموزش دیده برای کمک به ارتش نیجر و مقابله با توطئه‌های احتمالی غرب به این کشور وارد شوند. الجزایر نیز وظیفه پشتیبانی از این نقل و انتقالات را بر عهده دارد و شاید شاهد حضور نظامیان این کشور در نیجر باشیم.
 
طبق گفته‌های یک تحلیلگر، همزمان با نزدیک شدن به ضرب‌الاجل تعیین شده برای حاکمان نظامی جدید نیجر برای آزادی «محمد بازوم»، رئیس‌جمهور برکنار شده این کشور و احتمال مداخله نظامی بلوک «اکواس»، حاکمان نظامی جدید از گروه روسی واگنر درخواست کمک کرده‌اند.
 
واسیم نصر، خبرنگار و محقق ارشد مرکز سوفان به خبرگزاری آسوشیتدپرس با بیان اینکه این درخواست در پی سفر ژنرال سالیفو مودی به کشور مالی، جایی که او با فردی از گروه واگنر دیدار داشت، انجام شده است؛ افزود: سه منبع از کشور مالی و یک دیپلمات فرانسوی این دیدار را که ابتدا توسط فرانس ۲۴ مخابره شد، تایید کرده‌اند. حاکمان نظامی جدید در نیجر به واگنر نیاز دارند زیرا واگنر ضمانت این حاکمان برای ماندن در راس قدرت هستند. گروه واگنر هم در حال حاضر این درخواست را بررسی می‌کند.
 
یک مقام نظامی غربی هم به شرط آنکه نامش فاش نشود به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته است که چنین گزارش‌هایی را شنیده و این حاکمان نظامی کمک‌هایی را در مالی از واگنر مطرح کرده‌اند. این در حالی است که برخی خبرها حکایت از ورود نیروهای واگنر به نیجر دارد.
 
سناتورهای نیجریه، درخواست رئیس جمهور بولا تینوبو، برای اجازه استقرار نیروهای نیجریه در جمهوری نیجر، به عنوان بخشی از نیروی ECOWAS برای بازگرداندن محمد بازوم، رئیس جمهور منتخب نیجر را رد کردند.
 

فقر و فلاکت نیجر

این تصویری از فرودگاه بین‌المللی!!! نیامی پایتخت نیجر است. دقت کنید؛ تقریبا هیچ هواپیمای قابلی مشاهده نمی‌شود. هواپیمای بزرگی که نشان دهد که این فرودگاه بین‌المللی یک کشور است. اما در ادامه تصاویری را خواهید دید که به شما نشان می‌دهد که چه تعداد هواپیمای ترابری کشورهای عضو ناتو که نامش را بهتر است پایگاه هوایی بگذاریم، مستقر است... کشوری که فقط 20 درصد مردمش برق دارند اما اورانیومی که از آن توسط فرانسوی‌ها غارت می‌شود خانه صدها میلیون اروپایی را روشن و گرم و سرد می‌کند. ظلمی که در این سال‌ها بر این مردم رفته، واقعا عجیب است و دل ادم به درد می‌آید....

ماجرای کودتا در نیجر

این اینفوگرافی را که رسانه‌های ترکیه‌ای منتشر کرده‌اند. حتی از کشور استونی هم نظامی در مالی حضور دارد. ایتالیایی، آلمانی، فرانسوی، امریکایی و حتی گروه دیگر را به اسم اتحادیه اروپا نام برده است. همه و همه هستند تا مطمئن شوند که تا آخرین سنگ اورانیوم موجود در این کشور را به اطمینان خاطر غارت می‌کنند و می‌برند. در دو پایگاه نظامی یکی در پایتخت و دیگری در مرکز این کشور به همراه تجهیزات کافی حضور دارند.
 
باید گفت نیجر پس از جیبوتی پایگاه افریقایی ناتو به شمار می‌رود و تمام فتنه‌های تروریستی و تکفیری از همین‌جا کلید می خورد. با این حال نظامیان حاکم خواستار اخراج خارجی‌ها شده‌اند و کشورهای همسایه هم جرأت ورود به درگیری را ندارند. خودشان آن اندازه بحران زده هستند که جرأت مداخله نظامی در کشوری بیابانی مانند نیجر را نداشته باشند. سالانه بیش از 2500 تن اورانیوم از معادن این کشور غارت می‌شود اما در این کشور فرانسوی‌ها حاضر نشدند یک نیروگاه برق بسازند و برق مصرفی پایتخت هم از نیجریه وارد می‌شود... این‌ها غربی‌های خوب و نایس هستند که دست از وحشی‌بازی و نژادپرستی بر نداشته‌اند.
 
ماجرای کودتا در نیجر

این تصاویری است که گوگل مپ از فرودگاه بین‌المللی(در واقع پایگاه هوایی ناتو) نیامی پایتخت نیجر نشان می‌دهد. این کشور با داشتن رهبرانی وابسته، فاسد و نفوذ کامل غرب به ویژه فرانسه در این کشور همچنان 100 سال از جهان عقب مانده است. اما به نظر می‌رسد که مردم این کشور قصد کرده‌اند که این بار به خود بیایند و بخشی از دنیای جدیدی باشند که در آن غرب باید دنبال بازی خودش برود..
 
پس از تحریک کشورهای غربی برای مداخله نظامی همسایگان نیجر در این کشور و پرروبازی آمریکا و فرانسه مبنی بر اینکه حاضر نیستند نظامیان خودشان را از نیجر خارج کنند، رئیس جمهور الجزایر در یک موضع‌گیری صریح، شفاف و کاملاً روشن تاکید کرد که کشورش مخالف هرگونه مداخله نظامی خارجی در نیجر است. عبدالحمید تبون تاکید کرد که مداخله نظامی در نیجر بر امنیت ملی الجزایر تاثیر مستقیم دارد و این کشور به شدت مخالف آن است.
 
این موضع‌گیری رئیس جمهور الجزایر در حالی اعلام می‌شود که در طول چند روز گذشته خبرهای متعددی از اعزام یگان‌های رزمی و همچنین جنگنده‌های ارتش الجزایر به پایگاه‌های مقدم در نزدیک مرز نیجر گزارش شده است. پیش از این نوشته بودیم که الجزایر در یک هشدار علنی و روشن به رئیس جمهور فرانسه گفته بود که در صورت مداخله نظامی در نیجر این کشور ساکت نخواهد نشست.
 
با توجه به آنکه الجزایر قدرتمندترین ارتش شمال صحرا را در کنار مصر دارد و یک نیروی هوایی بزرگ در اختیار داشته و پهپادهای خوبی در طول سال‌های گذشته خریداری کرده ژ می‌تواند در برابر هرگونه ماجراجویی عوامل آمریکا و اروپا در جنوب صحرا مداخله کند.
 

در نیجر یک «انقلاب» روی داد، نه «کودتا»

هر چه به ابعاد اتفاق روی داده در نیجر دقت می‌کنم برایم جالب‌تر می‌شود. باوجود دو روز بیماری سخت، اما از فکر تحلیل روی‌دادهای این کشور بی‌خیال نشدم. یک نکته را بعد از 12 روز به خوبی متوجه شدم که ما در نیجر با یک «انقلاب» مواجه هستیم، انقلابی که این بار به جای آنکه سیاسیون انجام دهند، رهبرانش انقلابیونِ سیاسی‌کار باشد نظامیانی هستند که از بس تحقیر شده‌اند دیگرسخت‌شان شده که بخواهد این مسیر را ادامه دهند. اما چرا «انقلاب»؟ به این دلایل:
 
یک) حمایت گسترده مردمی، مردم نیجر به شدت از آنچه در کشورشان اتفاق افتاد راضی هستند و به حمایت از نظامیان پرداختند؛
 
دوم) مخالفت شدید و عجیب غربی‌ها؛ اگر در نیجر کودتایی روی داده بود، غربی‌ها راهی برای کنار آمدن با آن پیدا می‌کردند و چه بسا مانند همیشه خودشان یک سمت داستان بودند؛
 
سوم) در سال 2021 در مالی و در سال 2022 در بورکینافاسو کودتا شد اما شاهد چنین رویکرد خصمانه‌ از طرف غربی‌ها نبودیم؛
 
چهارم) درخواست برای خروج نظامیان فرانسوی و قطع صادرات اورانیوم به این کشور.... البته موارد دیگری هم هست که بعدا اشاره خواهم کرد.
 
دخالت نظامی همسایگان
تحرکات نظامی سریع ارتش الجزایر در طول نوار مرزی الجزایر  با نیجر و حمل ادوات نظامی سنگین زرهی شامل تانک‌های T-72AG/T-90 ،ادوات مکانیزه، یگان‌های توپخانه و راکتی، پدافند هوایی، موتوریزه و مهندسی رزمی ارتش الجزایر به سمت نوار مرزی با نیجر ... تحرک سریع نظامی الجزایر ترس و وحشت غربی‌ها بخصوص دولت استعمارگر فرانسه که سالهاست مشغول غارت منایع کشورهای آفریقایی بود را براگیخته است. مقامات الیزه  نسبت به آنچه که از نظر زمامداران کاخ الیزه نیات بد الجزایر است هشدار داده اند؟!؟!
 
این در حالی است که مقامات الجزایر هرگونه مداخله نظامی در نیجر را رد کردند و دخالت غربی ها و کشورهای اکوواس در امور داخلی نیجر را محکوم و مردود دانسته‌اند.‌ الجزایر همچنین اجازه استقرار نیروهای واگنر روسی را داده است.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.