برد تاریخی ایران برابر ژاپن

بازی خوب و جانداری بود و برخلاف خیلی پیش بینی‌های انجام شده که شاید تیم ملی ما نتواند ژاپن را شکست بدهد و به مرحله بعدی صعود کند، اما خوشبختانه تیم ملی رویکرد بسیار عالی در نیمه دوم  داشت. همچنین برخلاف نیمه اول که ژاپن در پرس‌ها، گرفتن توپ و در گردش توپ عالی بود، اما خوشبختانه با عملکرد خوب بازیکنان ما این شیوه بازی ژاپن متوقف شد و تیم ژاپن  تفاوت فاحشی  در نیمه دوم با نیمه اول پیدا کرد و ما از فرصت‌های خود نهایت استفاده را کردیم.
يکشنبه، 15 بهمن 1402
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
برد تاریخی ایران برابر ژاپن

ملی پوشان با قهرمانی کار جاودانه‌ای انجام می‌دهند

یک کارشناس فوتبال درباره برد تیم ملی فوتبال ایران برابر تیم ژاپن و صعود به مرحله نیمه نهایی جام ملت‌های آسیا توضیح داد. سیامک رحیم پور کارشناس فوتبال درباره برد تیم ملی فوتبال ایران برابر تیم ملی ژاپن و صعود به مرحله نیمه نهایی جام ملت‌های آسیا اظهار کرد: بازی خوب و جانداری بود و برخلاف خیلی پیش بینی‌های انجام شده که شاید تیم ملی ما نتواند ژاپن را شکست بدهد و به مرحله بعدی صعود کند، اما خوشبختانه تیم ملی رویکرد بسیار عالی در نیمه دوم  داشت. همچنین برخلاف نیمه اول که ژاپن در پرس‌ها، گرفتن توپ و در گردش توپ عالی بود، اما خوشبختانه با عملکرد خوب بازیکنان ما این شیوه بازی ژاپن متوقف شد و تیم ژاپن  تفاوت فاحشی  در نیمه دوم با نیمه اول پیدا کرد و ما از فرصت‌های خود نهایت استفاده را کردیم.

بازیکنان تیم ملی از دل و جان مایه گذاشتند 

او افزود:  ضمن اینکه بازیکنان از دل و جان مایه گذاشتند و توانستند این بازی را به نفع خودشان تمام کنند و این یک برد تاریخی می‌شود که ما بعد از سال‌ها مجدد توانستیم در بین ۴ تیم برتر آسیا قرار بگیریم و این یک عملکرد بسیار عالی است. من قبلا گفتم که اگر ما بتوانیم جزو ۴ تیم برتر آسیا قرار بگیریم شاهکار کردیم.  

تیم ملی قطر از نگاه خاص  AFC برخوردار است

رحیم پور گفت: ما اگر به ازبکستان در نیمه نهایی جام ملت‌های آسیا می‌خوردیم خیلی بهتر بود، چون قطر در خانه خود بازی می‌کند و تماشاچی‌های خود را دارد و یک مقدار از نگاه خاص AFC برخوردار است.  ضمن اینکه  به طور کامل جو استادیوم به نفع قطری‌ها خواهد بود و تیم‌های عربی هم می‌آیند و به آن‌ها کمک می‌کنند. من فکر می‌کنم بازیکنان ما از تجربه لازم برخوردار هستند و با توانایی فردی خود می‌توانند قطر را شکست بدهند.

انگیزه درونی بازیکنان ما باعث تفاوت ما با سایر تیم ها می شود 

کارشناس فوتبال تصریح کرد: آنچه تفاوت بین تیم ملی ما با سایر تیم‌ها ایجاد می‌کند انگیزه درونی بازیکنان ما است که اگر بخواهند و فعل خواستن را صرف کنند ما می‌توانیم هر تیمی را شکست بدهیم. بازیکنان ما در بازی با ژاپن می‌خواستند بازی را پیروز شوند و به برتری رسیدند. شاید اگر  قبل از مسابقات بود همه شانس برد را به ژاپن می‌دادیم، اما فعل خواستن بازیکنان ما باعث شد که این نتیجه رقم بخورد و شاید کسی باورش نشود.

فشار ذهنی و روانی برای قهرمانی روی بازیکنان تیم ملی نگذاریم 

او ادامه داد: اکنون آن فشاری که متاسفانه  بر روی کادر فنی و بازیکنان بود برداشته شده است و برای بازی بعدی بازیکنان ما می‌توانند انگیزه‌های درونی فردی خود را داشته باشند و تا فینال بروند و قهرمان شوند. ما باید طوری با بازیکنان برخورد کنیم که فشار ذهنی و روانی برای قهرمانی روی آن‌ها نگذاریم که ذهنشان منفی شود.

ژاپنی ها با عملکرد خوب بازیکنان ما مستاصل شده بودند 

رحیم پور درباره اینکه نبود طارمی در بازی با ژاپن احساس نشد و محبی به خوبی نتوانست جایگزین مناسبی برای طارمی باشد، گفت: همه بازیکنان بازی که در نیمه اول بازی کردند با نیمه دومشان فرق داشت. ۲ نیمه کاملا متفاوت داشتند و در نیمه اول تحت تاثیر نام ژاپن و نتایج قبلی این تیم و آنچه که در رسانه‌ها در مورد ژاپن گفته می‌شد قرار گرفتند، اما منتهی در نیمه دوم بازیکنان به خودباوری رسیدند که تفاوتی با ژاپنی‌ها ندارند و می‌توانند بهتر از حریفشان باشند و این موضوع را در زمین مسابقه نشان دادند و با حداکثر تلاش کار کردند و کمتر اشتباه نسبت به ژاپن مرتکب شدند. ژاپنی‌ها پراشتباه و کم توان در نیمه دوم  ظاهر شدند و اصلا شاید خیلی‌ها بگویند که آن‌ها از لحاظ بدنی خیلی ضعیف بودند، اما این به خاطر عملکرد بازیکنان ما بود که  آن‌ها مستاصل شده بودند. تیم ما صاحب توپ و میدان بود و به نتیجه مطلوب هم رسید.

قهرمانی بعد از۵۰ سال می تواند  بهترین انگیزه برای ملی پوشان باشد 

کارشناس فوتبال درباره اینکه تیم ملی فوتبال در تورنمنت جام ملت‌های آسیا یک در میان بازی هایش فراز و نشیب داشته است و این نگرانی وجود ندارد که در نیمه نهایی هم دچار نوسان شوند، گفت: ما فوتبالمان کاملا احساسی است و باید کادر فنی بر روی مسائل فرهنگی بازیکنان برانگیختگی ایجاد کند. آنچه که می‌تواند تفاوت ایجاد کند این است که ما در نیمه نهایی قدم می‌گذاریم و با برد می‌توانیم به فینال برویم و به مقام قهرمانی برسیم که ۵۰ سال است که به آن نرسیدیم. این موضوع می‌تواند بهترین و بزرگترین انگیزه برای تک تک  بازیکنان باشد تا نامشان را در تاریخ ثبت کنند که بعد از ۵۰ سال توانستند به فینال برسند و ان شاء الله با قهرمانی کار جاودانه‌ای انجام بدهند.
.
.
فیلمی از حال و هوای رختکن تیم ملی فوتبال ایران در رختکن قبل از بازی با ژاپن؛ در این فیلم علیرضا جهانبخش به عنوان کاپیتان حرف‌های انگیزشی به بازیکنان تیم ملی می‌زند.
.

عکس‌های ساخته شده با هوش مصنوعی

برد تاریخی ایران برابر ژاپن

برد تاریخی ایران برابر ژاپن
 

بازتاب پیروزی تاریخی ایران در رسانه‌های عربی/ ایران با روحش بازی کرد

پیروزی تاریخی تیم ملی فوتبال ایران در رسانه‌های عربی بازتاب داشت و همه اتفاق نظر دارند که ایران با شایستگی توانست در این بازی به پیروزی دست پیدا کند. به گزارش ایسنا، تیم ملی فوتبال ایران در یک چهارم نهایی جام ملت‌های آسیا پیروزی ارزشمندی را برابر ژاپن به دست آورد. با وجود آنکه سامورایی‌ها مدعی و شانس اصلی کسب عنوان قهرمانی بودند اما ایران در این بازی با نتیجه ۲ بر یک به پیروزی دست پیدا کرد تا راهی نیمه‌نهایی شود.

پیروزی ایران برابر ژاپن در رسانه‌های عربی بازتاب داشت که در این گزارش به آن می‌پردازیم:

کرة الامارات

" ایران با روحش بازی کرد و با شایستگی پیروز شد"

این سایت اماراتی نوشت: پیروزی در دیدارهای دوستانه ژاپن را بسیار مغرور کرده است. این تیم پیش از این برابر تیم‌های آسیایی قطر، عمان، عراق، امارات و عربستان شکست خورده بود و اکنون هم نوبت ایران رسید تا این تیم را شکست دهد. بازیکنان بزرگ ژاپن که در لیگ‌های معتبر اروپایی بازی می‌کنند در تیم ملی تاثیر گذار نیستند. بازیکنان ایران با روح، جنگندگی و درک اهمیت کشور و وطن خود بازی کردند. ایران با شایستگی برابر ژاپن به پیروزی دست پیدا کرد و حتی این شایستگی را داشت که با نتیجه بهتری به پیروزی برسد. این روزنامه اماراتی با جمله "تیمی که بدون روح بازی می‌کند نمی‌تواند کاری انجام دهد،" طعنه‌ای هم به تیم ملی امارات زد که در جام ملت‌های آسیا ناامیدکننده ظاهر شد.

فرانس ۲۴

"ایران برابر ژاپن عقده‌گشایی کرد"

فرانس ۲۴ نوشت: ایران در نیمه نخست بازی خوبی را به نمایش نگذاشت و با یک گل شکست خورد اما در نیمه دوم به خود آمد و به طلسم پیروز نشدن برابر ژاپن، پرافتخارترین تیم آسیا پایان داد و با دو گل به پیروزی دست پیدا کرد. غیبت مهدی طارمی در نیمه نخست کاملا مشهود بود و ایران نتوانست عملکرد خوبی  از خود نشان دهد اما در نیمه دوم همه چیز تغییر کرد و شاگردان قلعه‌نویی بسیار خوب ظاهر شدند. آنها در جام ملت‌های آسیا چهار بار برابر ژاپن بازی کرده بودند و موفق به کسب پیروزی نشده بودند اما در این بازی توانستند به پیروزی برسند تا یک روز تاریخی را تجربه کنند.

روزنامه بطولات

"ایران در بازی هیجان‌انگیزه ژاپن را حذف کرد"

این روزنامه مصری نوشت: تیم ملی فوتبال ایران در یک بازی هیجان انگیز و حساس توانست برابر ژاپن با نتیجه ۲ بر یک به پیروزی دست پیدا کند تا راهی نیمه نهایی جام ملت‌های آسیا شود. ژاپن در نیمه نخست بازی را بهتر آغاز کرد و در دقیقه ۲۸ توسط موریتا به گل رسید اما در نیمه دوم این ایران بود که توسط محبی و روی پاس زیبای سردار آزمون به گل رسید و کار را به تساوی کشاند. سردار در دقیقه ۶۴ به زیبایی هر چه تمام‌تر دروازه ژاپن را باز کرد اما این گل مردود اعلام شد. داور در دقیقه ۳+۹۰ یک پنالتی به سود ایران گرفت که علیرضا جهانبخش آن را تبدیل به گل کرد تا کار  ژاپن تمام شود و ایران به نیمه نهایی راه پیدا کند.

Winwin

"شوک ایران به ژاپن و صعود به نیمه نهایی"

این سایت  عراقی در واکنش به پیروزی تاریخی تیم ملی فوتبال ایران برابر ژاپن نوشت: تیم ملی فوتبال ایران در یک چهارم نهایی جام ملت‌های آسیا توانست پیروزی هیجان‌انگیزی را برابر ژاپن به دست آورد. نیمه نخست بازی متوازن بود و ژاپن در دقیقه ۲۸ توانست به گل برسد. در نیمه دوم ایران واکنشی قوی از خود نشان داد و در دقیقه ۵۵ کار را توسط محبی روی پاس جادویی سردار آزمون به تساوی کشاند. بازی خاص ایران در نیمه دوم ادامه پیدا کرد و این تیم توانست توسط آزمون به یک گل زیبایی دیگر برسد که داور آن را مردود اعلام کرد. سرمربی ژاپن میتوما و مینامینو را به زمین فرستاد تا عملکرد تیمش بهتر شود اما فشار ایران ادامه پیدا کرد. در دقایق پایانی فشار تیم ایران بیشتر شد و آنها توانستند یک پنالتی به دست آوردند که جهانبخش آن را تبدیل به گل کرد تا ایران به نیمه نهایی راه پیدا کند.

الریاضیه

"پنالتی ایران رویای سامورایی‌ها را بر باد داد"

این روزنامه عربستانی با انتخاب تیتر فوق اینگونه به پیروزی تاریخی ایران واکنش نشان داد: تیم ملی فوتبال ایران به لطف پنالتی‌ای که در دقایق پایانی وقت اضافه به دست آورد توانست برابر ژاپن با نتیجه ۲ بر یک به پیروزی دست پیدا کند و به نیمه نهایی صعود کند. تیم ملی فوتبال ایران بازی باخته در نیمه نخست را با دو گل محبی و جهانبخش در نیمه دوم با پیروزی عوض کرد. ایران با پیروزی در این بازی طلسم شکنی کرد چرا که این برای نخستین بار است که آنها در جام ملت‌های آسیا برابر ژاپن به پیروزی دست پیدا می‌کنند.

الکاس

"ایران با شکست ژاپن به نیمه نهایی صعود کرد"

و اما روزنامه الکاس قطر هم در واکنش به پیروزی ایران نوشت: تیم ملی  فوتبال ایران با پیروزی‌ای که برابر ژاپن به دست آورد به نیمه نهایی جام ملت‌های آسیا راه پیدا کرد. ژاپن بازی را بهتر آغاز کرد و در نیمه نخست با یک گل حریف خود را شکست داد اما در نیمه دوم این ایران بود که بهتر ظاهر شد و توانست دو گل به ثمر رساند.

الکاس در ادامه نوشت: دو تیم بازی را با احتیاط زیاد آغاز کردند. ژاپن در تلاش بود تا نبض میانه میدان را به دست گیرد و این در حالی بود که ایران روی سرعت جهانبخش و محمد محبی در کناره‌ها برنامه داشت. ژاپن در نیمه نخست در دقیقه ۲۸ به گل رسید. ایران در دقیقه ۳۹ می‌توانست توسط قدوس گل مساوی را به ثمر رساند اما توپ او با اختلاف کم به بیرون رفت تا نیمه نخست با پیروزی یک بر صفر ژاپن به پایان برسد. دو تیم در نیمه دوم قدرتمندانه وارد میدان شدند و نزدیک بود که کوبو در دقیقه ۵۱ کار تمام کند. سرانجام ایران در یک حمله برق آسا در نیمه دوم توسط محبی و روی پاس دیدنی سردار آزمون گل تساوی را به ثمر رساند.

الکاس در ادامه نوشت: سردار (آزمون) در دقیقه ۶۳ گل دوم ایران را روی حرکتی دیدنی به ثمر رساند اما داور به کمک VAR این گل را مردود اعلام کرد. بازی بسیار خوب ایران در نیمه دوم ادامه پیدا کرد و تیم چند موقعیت بسیار خوب را خلق کرد و سرانجام بازی خوب این تیم در نیمه دوم با گل جهانبخش از روی نقطه پنالتی همراه شد تا ایران با نتیجه ۲ بر یک پیروز این بازی سخت شود و به نیمه نهایی صعود کند.

بازتاب گسترده پیروزی ایران برابر ژاپن در رسانه‌های معتبر جهان
برد تاریخی ایران برابر ژاپن

برد تاریخی ایران برابر ژاپن

برد تاریخی ایران برابر ژاپن

برد تاریخی ایران برابر ژاپن

نظر کاربران شبکه‌های اجتماعی

 برد تاریخی ایران برابر ژاپن

برد تاریخی ایران برابر ژاپن

برد تاریخی ایران برابر ژاپن

برد تاریخی ایران برابر ژاپن

برد تاریخی ایران برابر ژاپن

برد تاریخی ایران برابر ژاپن

برد تاریخی ایران برابر ژاپن

برد تاریخی ایران برابر ژاپن

برد تاریخی ایران برابر ژاپن

برد تاریخی ایران برابر ژاپن

برد تاریخی ایران برابر ژاپن

برد تاریخی ایران برابر ژاپن

برد تاریخی ایران برابر ژاپن

برد تاریخی ایران برابر ژاپن

برد تاریخی ایران برابر ژاپن

برد تاریخی ایران برابر ژاپن

برد تاریخی ایران برابر ژاپن

برد تاریخی ایران برابر ژاپن

برد تاریخی ایران برابر ژاپن

برد تاریخی ایران برابر ژاپن

برد تاریخی ایران برابر ژاپن

برد تاریخی ایران برابر ژاپن

برد تاریخی ایران برابر ژاپن
 

درست عین کارتون فوتبالیست‌ها

حامد عسکری: پرواز دارم به مقصد اصفهان. یک‌جوری بلیت گرفته‌اند که نیمه‌اول را باید توی فرودگاه ببینم. می‌رسم می‌روم توی کافه‌ای چای بنوشم و نیمه‌اول را ببینم. مردی عراقی کنارم به دخترک چای فروش می‌گوید واحدشای، دخترک قبضش را صادر می‌کند؛ بلد نیست بگوید چقدر می‌شود. مرد را به چای میهمان می‌کنم. می‌نشینیم به تماشای نیمه‌اول، گل را می‌خوریم پنچر می‌شوم. فرودگاه ساکت است. مرد شماره‌ای می‌دهد و می‌گوید توی نجف منتظرت هستم اربعین؛ یک چای چقدر زور دارد برای ایجاد یک علقه. هواپیما تاخیر دارد و ما مسافران اصفهان اصلا غر نمی‌زنیم، اصلا ناراحت نیستیم. دقیقه ۶۶ بازی است اعلام می‌کند سوار شوید.

سوار می‌شویم همه گوشی به دست دارند بازی را می‌بینند، داور سوت پنالتی را می‌کشد، هواپیما از زمین کنده شده، من می‌گویم شما باور نمی‌کنید عین کارتون فوتبالیست‌ها که توپ درست یک متری دروازه پاز می‌شد و صدای نصرالله مدقالچی می‌گفت ادامه این قسمت را در هفته‌ آینده مشاهده کنید. ما صد‌و‌خرده‌ای نفر آن فاصله‌ پشت‌توپ قرار گرفتن جهانبخش تا بوسه توپ بر تور مردیم و زنده شدیم، یک پنالتی 40 دقیقه طول کشید و ما وزن کم کردیم... .

یک پنالتی 40 دقیقه طول کشید و ما برای تاخیر غر نزدیم، برای لقمه‌ مزخرف الویه غر نزدیم، برای معطل کردن بازشدن در هواپیما و رسیدن اتوبوس غر نزدیم... . ما برده بودیم و وقتی زنی چادری در سالن هواپیما یواش به ‌حجاب‌ها تذکر می‌داد، صدایی بالا نرفت.‌ ما برده بودیم و شیربچه‌هایمان با تمام قدرت موجود در ساق‌هاشان دویده بودند. و تا همین الانش هم چهارم آسیا بودیم. 

آقای مدیر، آقای مسئول، آقای تصمیم‌گیر کارشناس و کارگروه و کارویژه و هر کارفلانی دیگری که صلاح می‌دانی تدارک ببین این مردم شاد باشند. شادی لامصب عین اسید است، همه چیز را در خودش حل می‌کند می‌شورد می‌برد. شادی، جگر را خنک می‌کند. اینجای ستون رسیده‌ام توی تاکسی اینترنتی‌ام. رادیو بر طبل شادانه بکوب پخش می‌کند. من به‌خاطر دیر رسیدن به جلسه کاری‌ام هیچ عجله‌ای ندارم و آنها که منتظرم هستند هم حرص نمی‌خورند، همه چیز خوب است. این لحظات را تافت بزنید... /فرهیختگان

 

با برد فوق‌العاده مقابل ژاپن، تیم ملی حالا در دوقدمی فتح آسیاست

جهان با من برقص

فرهیختگان: تیم ملی ایران در یک‌چهارم نهایی جام ملت‌های آسیا دست به کار بزرگی زد و با ارائه نمایشی عالی برابر ژاپن مدعی به برتری 2 بر یک رسید تا راهی نیمه‌نهایی این مسابقات شود. ملی‌پوشان ما که در دیدار قبل برابر سوریه به سختی به برتری رسیده بودند، این بار در غیاب مهدی طارمی محروم، بازی را آغاز کردند. در ابتدای بازی مشخص بود که استرس این دیدار روی عملکرد هر دو تیم تاثیر منفی داشته و دو قدرت برتر فوتبال آسیا با احتیاط زیادی برابر هم بازی می‌کنند.

درحالی‌که بازی تقریبا در شرایط برابر پیش می‌رفت یک اشتباه عجیب در خط دفاعی باعث شد تا دروازه تیم ما در دقیقه 28 توسط هیدماسا موریتا باز شود. اگرچه نیمه نخست با همین یک گل به پایان رسید اما با شروع نیمه دوم نمایش متفاوتی را از بازیکنان خود شاهد بودیم. در ادامه درحالی‌که 10 دقیقه از این نیمه سپری شده بود، پاس عالی سردار آزمون را محمد محبی به گل تساوی ایران تبدیل کرد تا روحیه بازیکنان ما دوچندان شود. تیم ما که یک بازی سخت و 120 دقیقه‌ای را در مرحله قبل پشت سر گذاشته بود با ‌انگیزه فراوانی بازی را دنبال می‌کرد و با تلاش و دوندگی زیادی به دنبال گل بعدی بود.

این درحالی بود که ژاپنی‌ها که پیش از این تورنمنت رقبای تدارکاتی خود را با بردهای پرگلی شکست داده بودند در این بازی در ایجاد موقعیت روی دروازه تیم ایران ناتوان بودند و درنهایت در آخرین دقیقه وقت تلف شده بازی خطای مدافعان این تیم روی کنعانی‌زادگان را داور مسابقه پنالتی تشخیص داد تا علیرضا جهانبخش به زیبایی توپ را وارد دروازه سامورایی‌ها کند تا یوزهای ایرانی در یک بازی دراماتیک و تاریخی حریف قدرتمند خود را شکست داده و به جمع 4 تیم برتر تورنمنت راه پیدا کنند. 
 

پس از 19 سال

آخرین برد ایران برابر ژاپن در سال ۲۰۰۵ بود که ایران در ورزشگاه آزادی با دو گل وحید هاشمیان توانسته بود دو بر یک برنده شود و حالا بعد از 19 سال، رقیب دیرینه برابر ایران شکست خورد. ایران در هر چهار دوره جام ملت‌های آسیا نه‌تنها نتوانسته بود ژاپن را شکست دهد، بلکه هنوز به این تیم گل نزده بود و حالا هر دو مانع برداشته شد. در جام ملت‌های 1988 دو تیم به تساوی بدون گل رسیدند. 4 سال بعد این ژاپن بود که با یک گل تیم ما را شکست داد. در سال 2004 هم دیدار دو تیم برنده نداشت و با تساوی بدون گل خاتمه یافت و در دوره قبلی هم سامورایی‌ها در نیمه‌نهایی با سه گل تیم ما را شکست دادند. 

بعد از پیروزی 2 بر یک ایران مقابل ژاپن محمد محبی به‌عنوان بهترین بازیکن زمین انتخاب شد. او در دقیقه 55 دیدار مقابل ژاپن گل اول تیم کشورمان را به ثمر رساند و در طول مسابقه یکی از بهترین بازیکنان زمین بود. محبی در پایان این مسابقه گفت: «خدا را شکر می‌کنم که توانستیم بازی را ببریم. هر دو تیم در سطح فوق‌العاده‌ای بازی ‌کردند. بازی سختی بود سطح بازی از آسیا فراتر بود. از همه بازیکنان تشکر می‌کنم. مردم ایران هم خیلی ما را دعا کردند و از همه آنها ممنونم. امیدوارم دست پر به کشور برگردیم و باعث سربلندی ایران شویم.» وی افزود: «به هر تیمی که روبه‌روی ما قرار می‌گیرد احترام می‌گذارم.

شما به این اشاره کردید که ما در جام ملت‌های آسیا تا به حال ژاپن را شکست نداده بودیم اما من تا الان به این موضوع فکر نکرده بودم. ما تمرکزمان را روی پنل تاکتیکی خودمان گذاشتیم و سعی ‌کردیم بهترین عملکرد را داشته باشیم. امروز یکی از بهترین بازی‌های تاریخ ایران را انجام دادیم. مهدی طارمی دیشب نیم ساعت با من صحبت کرد و کمک کرد امروز بدون استرس با تمرکز بالا بازی کنم و فشار بازی روی من تاثیر نگذارد.» وینگر تیم ملی اضافه کرد: «امروز جای مرتضی پورعلی‌گنجی، صادق محرمی و مجید حسینی خالی بود. این برد از یکدلی و اتحاد تیم ملی به دست آمد.» 
 

جهانبخش: با قلب‌مان بازی ‌کردیم

علیرضا جهانبخش، زننده پنالتی حساس دقایق پایانی این دیدار نیز در پایان مسابقه گفت: «تنها کسی که کنار زمین گفت علی برو پنالتی را بزن کریم انصاری‌فرد بود. خدا را به‌خاطر این برد ارزشمند شاکریم. ژاپن تیم قابل احترامی بود اما فعل خواستن را در تیم ما دیدند، مخصوصا وسط نیمه و زمانی که یک بر صفر عقب بودیم، بچه‌ها همه ایمان داشتند که می‌توانیم به بازی برگردیم. نیمه دوم باید با قلب‌مان بازی می‌کردیم تا مردم را خوشحال کنیم. خدا را شکر شرمنده مردم نشدیم. پنالتی را با همه وجودم زدم؛ چراکه فشار ۹۰ میلیون ایرانی روی دوشم بود و خدا را شکر شرمنده مردم نشدم.»

امید ابراهیمی هم یکی از ستاره‌های تیم ما در این مسابقه بود که با تلاش زیاد اجازه بازیسازی به هافبک‌های تیم حریف را نداد. او در پایان مسابقه گفت: «خدا را شکر می‌کنیم، بچه‌ها از جان‌شان مایه گذاشتند و با غیرت بازی کردند. ما در بین دو نیمه با هم صحبت کردیم که هنوز چیزی از دست ندادیم و 45 دقیقه وقت داریم. گل ژاپن به ما شوک وارد کرد. در نیمه دوم ژاپن یک توپ را هم روی دروازه ما نیاورد. بچه‌های ما باغیرت بازی کردند و از جان مایه گذاشتند. این پیروزی مبارک مردم باشد. امیدوارم این شرایط ادامه داشته باشد و به فینال راه پیدا کنیم.»

سعید عزت‌اللهی، دیگر هافبک تیم ما هم پس از این مسابقه درباره نمایش خوب تیم ما برابر ژاپن گفت: «ابتدا خسته نباشید می‌گویم به کادر فنی و بازیکنان. واقعا دمشان گرم. امروز فعل خواستن را صرف کردیم و نشان دادیم که اگر ایرانی‌ها بخواهند کاری را انجام دهند هیچ نیرویی جلودارشان نیست. دست خانواده‌های خود و مردم را می‌بوسم که حامی ما بودند و خدا را شکر که شرمنده آنها نشدیم.

ما در بازی قبلی 120 دقیقه بازی کرده بودیم و استرس پنالتی‌ها را هم داشتیم. از طرف دیگر زمان زیادی هم برای ریکاوری نداشتیم و این موضوع کار ما را سخت کرده بود. در این مدت، همه شبانه‌روزی همت کردیم و نتیجه‌اش را امروز مقابل ژاپن گرفتیم.» وی افزود: «از حالا باید از نظر ذهنی خود را ریکاوری کنیم تا در 3 روز آینده آماده مرحله نیمه‌نهایی شویم.»
 

گزارش یک خبرنگار از جام ملت‌های آسیا

آزمون: اگر مربی آن حرف‌ها را نمی‌زد شاید امروز خوب بازی نمی‌کردم

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق، خبرنگار گروه ورزش: ملی‌پوشان فوتبال ایران پس از برتری تاریخی برابر ژاپن امیدوارانه درباره ادامه کار خود در این تورنمنت صحبت می‌کنند و حالا با روحیه خوبی مهیای بازی نیمه نهایی می‌شوند. 

سردار آزمون بعد از برتری دو بر یک ایران برابر ژاپن و صعود به نیمه‌نهایی جام ملت‌های آسیا اظهار کرد: «بازی خوبی را انجام دادیم و خدا را شکر بردیم. بازیکنان ما به هم دلگرمی می‌دهند. تیمی به این اندازه متحد تا به حال ندیده بودم. نه زمان کی‌روش و نه زمان اسکوچیچ تیم ملی را این‌طور ندیده بودم.» او در پاسخ به سوال خبرنگار اعزامی «فرهیختگان» درباره صحبت‌های امیر قلعه‌نویی پس از پایان بازی با سوریه گفت: «مربی به من احترام می‌گذارد و مشکلی ندارم که نامم را بیاورد. اگر او آن حرف‌ها را نمی‌زد شاید من امروز خوب بازی نمی‌کردم، چون از من انتظار دارد. وقتی مربی از من ناراحت است، انگار پدرم از من ناراحت است.»

عزت‌اللهی: نباید اجازه دهیم اشتباه 4 سال قبل تکرار شود

عزت‌اللهی در پاسخ به خبرنگار اعزامی «فرهیختگان» درباره اینکه چقدر امیدوار است که پس از سال‌ها تیم ما بتواند راهی فینال شده و برای چهارمین بار جام قهرمانی را بالای سر ببرد گفت: «قبل از تورنمنت هم گفتم که باید بازی به بازی پیش برویم. ما فقط باید تا امشب به‌خاطر کار بزرگی که انجام دادیم خوشحال باشیم. از فردا باید روی حریف‌مان در نیمه‌نهایی تمرکز کنیم و با توجه به اینکه بازیکنان باتجربه زیادی داریم نباید اجازه دهیم که اشتباه چهار سال قبل در این مرحله تکرار شود. خود من امروز یکی از بهترین بازی‌هایم را ارائه کردم و در اکثر سایت‌ها هم نمره خوبی گرفتم.»

محبی: قسمت این بود که بازی را دراماتیک ببریم

محمد محبی نیز در پاسخ به خبرنگار اعزامی «فرهیختگان» به قطر درباره اینکه با نمایش خوبی که داشت و پاسخ خوبی به منتقدانش داد، افزود: «کار خدا بود. پیش از بازی به حضرت ابوالفضل(علیه السلام) متوسل شدم. در این بازی فرصت داشتم که یک گل دیگر هم بزنم اما ظاهرا قسمت این بود که بازی را دراماتیک ببریم.»
 

ورزش ایران

آزمون: برای  فینال هم قسم شد‌ه‌ایم

سردار آزمون بعد از پیروزی ایران مقابل ژاپن در مرحله یک چهارم نهایی جام ملت‌های آسیا 2023، گفت: افتخار می‌کنم کنار این بازیکنان بازی می‌کنم. در دور حذفی سخت است که از تیم رقیب عقب باشید و بازی را ببرید. همه تلاش‌مان را می‌کنیم با پیروزی در بازی بعدی در فینال حاضر شویم. همه بچه‌ها برای رسیدن به فینال هم قسم شده اند.» او درباره اینکه به دلیل رد گلش به دلیل آفساید بدشانسی آورده است، گفت: «بله بدشانسی آوردم. کمک داور ویدیویی گاهی به نفع آدم و گاهی به ضرر است. امیدوارم در بازی‌های بعدی جبران کنم.»
.

عزت‌.اللهی: فعل خواستن را صرف کردیم

سعید عزت‌اللهی پس از پیروزی تیم ملی مقابل ژاپن گفت: «ابتدا خسته نباشید می‌گویم به کادر فنی و بازیکنان. واقعاً دم‌شان گرم. فعل خواستن را صرف کردیم و نشان دادیم که اگر ایرانی‌ها بخواهند کاری را انجام دهند، هیچ نیرویی جلودارشان نیست. دست خانواده‌های خود و مردم را می‌بوسم که حامی ما بودند و خدا را شکر که شرمنده آنها نشدیم. ما در بازی قبلی 120 دقیقه بازی کرده بودیم و استرس پنالتی‌ها را هم داشتیم. از طرف دیگر زمان زیادی برای ریکاوری هم نداشتیم و این موضوع کار ما را سخت کرده بود. در این مدت همه شبانه روزی همت کردند و نتیجه‌اش را مقابل ژاپن گرفتیم. از حالا باید از نظر ذهنی خود را ریکاوری کنیم تا در 3 روز آینده آماده مرحله نیمه‌نهایی شویم.»
.

ابراهیمی: گل ژاپن شوک داد

امید ابراهیمی هافبک تیم ملی بعد از برد مقابل ژاپن چنین نظر داد: «خدا را شکر که پیروز شدیم و بازیکنان از جان مایه گذاشتند و بین دو نیمه در رختکن گفتیم که هیچ چیز از دست نداده ایم و 45 دقیقه دیگر زمان داشتیم. گل ژاپن شوک داد به ما و این شوک باعث شد نیمه دوم بهتر بازی کنیم. ژاپن در نیمه دوم یک توپ روی دروازه ما نیاورد. بازیکنان ترکاندند. مبارک همه مردم ایران باشد و بعد از گل دوم من با اینکه در میدان بودم اما بغض کردم. حس مردم را درک کردم و امیدوارم این شادی‌ها ادامه‌دار باشد و بتوانیم مردم کشورمان را در فینال خوشحال کنیم.
.

جهانبخش: کریم گفت پنالتی بزن

علیرضا جهانبخش پس از پیروزی ایران مقابل ژاپن، گفت: «تنها کسی که کنار زمین گفت علی برو پنالتی را بزن کریم انصاری فرد بود. خدا را به‌خاطر این برد ارزشمند شاکریم. ژاپن تیم قابل احترامی بود اما فعل خواستن را در تیم ما دیدند مخصوصاً وسط نیمه و زمانی‌که یک بر صفر عقب بودیم بچه‌ها همه ایمان داشتند که می‌توانیم به بازی برگردیم. نیمه دوم باید با قلبمان بازی می‌کردیم تا مردم را خوشحال کنیم. خدا را شکر شرمنده مردم نشدیم. پنالتی را با همه وجودم زدم چرا که فشار ۹۰ میلیون ایرانی روی دوشم بود و خدا را شکر شرمنده مردم نشدم.»
.

نویدکیا سرمربی مس رفسنجان شد

پس از قطع همکاری مس رفسنجان با ساکت الهامی، این باشگاه به‌دنبال جذب سعید دقیقی افتاد و این مربی حتی در تمرینات مس هم حضور پیدا کرد اما در‌نهایت او دوباره به قزوین بازگشت تا کارش را با شمس‌آذر دنبال کند. در این شرایط، مسی‌ها به‌دنبال مربی جدید افتادند و پس از مذاکراتی که با گزینه‌هاى خود داشتند، درنهایت با محرم نویدکیا، بازیکن سابق تیم ملى و سپاهان، برای سرمربیگری به توافق رسیدند تا این مربی جوان که سابقه هدایت سپاهان را در کارنامه‌اش دارد، در نیم‌فصل دوم روی نیمکت رفسنجانی‌ها بنشیند. دستیاران نویدکیا نیز با نظر سرمربى و پس از توافق نهایى با باشگاه به‌زودى معرفى خواهند شد.
.

مقصودلو، شطرنجباز رتبه 29 جهان
پرهام مقصودلو با ریتینگ ۲۷۱۵ در رده ۲۹ شطرنج جهان ایستاده است. در جدیدترین رنکینگ اعلامی فدراسیون جهانی مگنوس کارلسن با ریتینگ ۲۸۳۰ در رده اول بخش کلاسیک ایستاد. فابیانو کاروانا با پرچم امریکا و با ریتینگ ۲۸۰۴ در رده دوم و هیکارو ناکامورا با پرچم امریکا و با ریتینگ ۲۷۸۸ در رده سوم دنیا قرار دارند. علیرضا فیروزجا هم ششم جهان است. اما پرهام مقصودلو، مرد شماره یک شطرنج ایران، نفر ۲۹ جهان است.
.

صعود تاریخی دختران بدمینتون‌باز ایران به فینال دوبل فجر

دیروز اتفاقی تاریخی رخ داد و تیم دوبل دختران ایران با غلبه بر تیم قدرتمند مکزیک فینالیست شد. در ادامه رقابت‌های سی و دومین دوره جام فجر دیروز تیم دوبل (دونفره) بدمینتون ایران در نیمه نهایی به میدان رفت. پریا اسکندری و رومینا تاجیک که روز گذشته با غلبه بر تیم قدرتمند هند مدال برنز خود را قطعی کرده بودند دیروز نیز تیم دو نفره مکزیک با ترکیب هارامارا گیتان و سابرینا سولیس را دو بر یک و با نتایج ۲۱ بر ۱۱، ۱۱ بر ۲۱ و ۲۱ بر ۱۵ شکست دادند و فینالیست فجر شدند. مدال نقره این دو دختر بدمینتون‌باز ایرانی قطعی است و این دو امروز برای مدال طلا تلاش می‌کنند. رنکینگ حریف ایران در نیمه نهایی ۶۴ بود.
 

بردیم چه بردنی

دیروز ایران، ایران بود. به قول عزت‌اللهی دیروز ایران نشان داد که اگر بخواهد می‌تواند. ژاپن تقریباً حرفی برای گفتن نداشت. سامورایی‌ها گول بازی ایران و سوریه را خورده بودند و فکر می‌کردند می‌توانند ایران توانمند را به زانو دربیاورند.

فریدون حسن: دیروز ایران، ایران بود. به قول عزت‌اللهی دیروز ایران نشان داد که اگر بخواهد می‌تواند. ژاپن تقریباً حرفی برای گفتن نداشت. سامورایی‌ها گول بازی ایران و سوریه را خورده بودند و فکر می‌کردند می‌توانند ایران توانمند را به زانو دربیاورند. 

ژاپنی‌ها در باد چهار سال قبل خوابیده بودند و تصورشان این بود که می‌توانند باز هم پیروز شوند، اما ایران دیروز تیمی متفاوت‌تر از همیشه بود. دیروز ایران به ملی‌پوشانش بالید؛ به سردار آزمون، به سامان قدوس، به علیرضا جهانبخش و به تک‌تک ۱۱ نفری که تا پای جان برای ایران و پیروزی غرور‌آفرین مقابل ژاپن مغرور و مدعی جنگیدند و کم نگذاشتند. 

حالا ما در نیمه‌نهایی هستیم، یک گام تا فینال. بازی مقابل ژاپن ما را قهرمان آسیا خواهد کرد و در این هیچ شکی نیست. کاری که شاگردان قلعه‌نویی با ژاپن کردند، ترس را از همین حالا به دل حریفان بعدی انداخته و این یعنی ایران می‌تواند طلسم قهرمانی آسیا را بشکند و جام را بالای سر ببرد. دیروز سامورایی‌ها فهمیدند که شمشیر شاهزاده‌های ایران چه طعمی دارد. 

ترکیب ابتدایی قلعه‌نویی غافلگیر‌کننده بود و خبری از قائدی، حاج‌صفی و قلی‌زاده نبود تا ناباورانه شاهد حضور امید ابراهیمی کم‌تحرک و محبی پراشتباه در بازی‌های قبلی باشیم. ترکیب ابتدایی ایران بدون تردید حتی ژاپنی‌ها را هم غافلگیر کرد، ترکیبی که در نگاه اول رنگ و بوی تیمی را که برای برنده شدن آمده، نداشت، اما تا پایان بازی دست‌نخورد تا همه را شگفت‌زده کند. 

ترس بیهوده از ژاپن و بزرگنمایی آنچنانی از تیمی که در چهار بازی گذشته شش گل دریافت کرده، باعث شد ایران بازی را کاملاً محتاطانه آغاز و ناخودآگاه عقب‌نشینی کند. سامورایی‌ها هم که میدان را آماده تاخت و تاز می‌دیدند خیلی خوب توپ را به گردش در می‌آوردند و خیلی راحت یکدیگر را حتی در شش‌قدم ایران پیدا می‌کردند. 

ژاپن مسلط بر توپ و میدان بازی را آغاز کرد، اما اینطور نبود که ایران هم دست و پا بسته باشد. شاگردان قلعه‌نویی دلخوش به ضدحملات در یکی، دو صحنه می‌توانستند به گل برسند، اما یک اشتباه و یک حفره در قلب دفاع کافی بود تا موریتا در دقیقه ۲۸ توپ را بعد از کوبیدن به پای بیرانوند به تور دروازه ایران بکوبد. بعد از گل ایران همچنان عقب بازی می‌کرد و توپ و میدان را به ژاپنی‌ها داده بود. نکته قابل تأمل نیمه اول درست در پنج دقیقه پایانی آن بود، جایی که ارسال‌های پشت دفاع نامطمئن ژاپن چند بار ایران را در موقعیت گلزنی قرار داد؛ دقایقی که ایران برتر بود، اما نتوانست از این برتری نصفه و نیمه خود استفاده کند. دقایق پایانی نیمه اول نقطه ضعف ژاپنی‌ها را به‌وضوح نشان داد.

نیمه دوم، نیمه ایران بود. ضعف ژاپن مشهود شده بود و ارسال پشت ارسال پشت دفاع متزلزل ژاپن کاری کرد که سامورایی‌ها کاملاً در زمین خودشان محبوس شده بودند. دقیقه ۵۵ پاس تودار و فوق‌العاده سردار آزمون به محبی رسید تا او با یک ضربه فنی دقیق کار را به تساوی بکشاند. 

تیم ملی کشورمان دست‌بردار نبود؛ حمله پشت حمله، امان ژاپن را بریده بود. سردار گل زد، یک فرار پشت دفاع و ضربه زیباتر، اما امان از VAR که گل سالم ایران را آفساید اعلام کرد، ولی ایران دست‌بردار نبود. هرچه به دقایق پایانی بازی نزدیک می‌شدیم ایران جسور‌انه‌تر به دروازه ژاپن حمله می‌کرد. چهار دقیقه وقت اضافه همانجایی بود که ملی‌پوشان کشورمان کار را تمام کردند. دقیقه سوم وقت اضافه بود که مدافعان پراشتباه ژاپن کنعانی‌زادگان را زدند تا داور چینی مجبور شود نقطه پنالتی را نشان دهد. علیرضا جهانبخش، کاپیتان دیروز ایران پشت توپ قرار گرفت و حساس‌ترین پنالتی عمر فوتبالش را به ثمر رساند تا ایران با انتقام از ژاپن راهی نیمه‌نهایی شود.
 

ایران به این تیم افتخار می‌کند

امیر قلعه‌نویی، سرمربی تیم ملی ایران بعد از پایان بازی و صعود به مرحله نیمه‌نهایی جام ملت‌های آسیا گفت: «خدا را شکر می‌کنم که لطف او شامل حال ما شد و با بازی تاکتیکی منطقی و البته با تمرکز بالا پیروز شدیم. آسیا باید به این بازی افتخار کند و فوتبال ایران هم باید به این بازی افتخار کند.» قلعه‌نویی با تمجید از شاگردانش عنوان کرد: «جوانان ایرانی با تمام وجود برای مردم ایران بازی کردند و لیاقت آن‌ها خیلی بیشتر از اینهاست. آن‌ها نشان دادند بازیکنان بزرگی هستند و فعل خواستن را صرف کردند. امیدوارم نگاه‌ها نسبت به ایرانی و فوتبال ایران عوض شود. باید بیشترین حمایت را از فدراسیون داشته باشیم تا تأثیرگذار باشد. این بازی نقطه عطفی برای فوتبال ایران بود.» وی در ادامه خاطرنشان کرد: جوانان ما کار بسیار بزرگی انجام دادند، نه فقط برای برد، بلکه به دلیل کیفیتی که از خودشان نشان دادند. /روزنامه جوان


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما
تظاهرات دانشجویان مقابل سفارت اسرائیل در آتن
play_arrow
تظاهرات دانشجویان مقابل سفارت اسرائیل در آتن
نجات یک خانم بعد از چهار روز گیر کردن بین ۲ دیوار
play_arrow
نجات یک خانم بعد از چهار روز گیر کردن بین ۲ دیوار
ماجرای پیشنهاد نجومی به وحید شمسایی برای تبلیغ برنج!
play_arrow
ماجرای پیشنهاد نجومی به وحید شمسایی برای تبلیغ برنج!
منوی عجیب رستوران وحید شمسایی؛ چه غذایی در منو نیست؟
play_arrow
منوی عجیب رستوران وحید شمسایی؛ چه غذایی در منو نیست؟
مرحوم صابری (گل آقا)؛ نمونه طنزپرداز متعهد
play_arrow
مرحوم صابری (گل آقا)؛ نمونه طنزپرداز متعهد
نماهنگ/ تو را است معجزه در کف... عصا بیفکن!
play_arrow
نماهنگ/ تو را است معجزه در کف... عصا بیفکن!
گفت‌وگو | آحاد مردم در حوزه نظارت، تولید و مدیریت اقتصادی مشارکت خواهند داشت
play_arrow
گفت‌وگو | آحاد مردم در حوزه نظارت، تولید و مدیریت اقتصادی مشارکت خواهند داشت
گفت‌وگو | تأمین مالی بنگاه‌های اقتصادی کشور در راستای جهش تولید خواهد بود
play_arrow
گفت‌وگو | تأمین مالی بنگاه‌های اقتصادی کشور در راستای جهش تولید خواهد بود
حمله به اسرائیل با کدامیک از جنگ افزارهای ایرانی انجام شد؟
play_arrow
حمله به اسرائیل با کدامیک از جنگ افزارهای ایرانی انجام شد؟
روایت جالب شمسایی از روز پاسخ ایران به اسرائیل
play_arrow
روایت جالب شمسایی از روز پاسخ ایران به اسرائیل
نحوه برخورد صحیح با همسر در جمع چگونه است؟
نحوه برخورد صحیح با همسر در جمع چگونه است؟
غیرت چیست؟ اقسام غیرت کدامند؟ علل بی غیرتی چیست؟
غیرت چیست؟ اقسام غیرت کدامند؟ علل بی غیرتی چیست؟
جایگاه تعلیم در اسلام و برخی اصول آن
جایگاه تعلیم در اسلام و برخی اصول آن
تاثیر پماد آنتی هموروئید بر درمان بواسیر داخلی و خارجی چیست؟
تاثیر پماد آنتی هموروئید بر درمان بواسیر داخلی و خارجی چیست؟
حمله با گاز فلفل به دانشجویان معترض آمریکا
play_arrow
حمله با گاز فلفل به دانشجویان معترض آمریکا