به فرستاده شاه گفتیم خاطر ملوکانه مکدر باشد، ما از امام دستور می‌گیریم

مشاور وزیر نفت گفت: بعد از اعتصاب کارکنان شرکت نفت، مدیرعامل وقت شرکت ملی نفت به خارک آمد و گفت «خاطر ملوکانه مکدر است، کشتی‌ها را بارگیری کنید» که اتفاقا کشتی‌ها هم اسرائیلی بودند، ما هم گفتیم مکدر باشد، ما از امام خمینی(ره) دستور می‌گیریم.
شنبه، 4 فروردين 1403
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
به فرستاده شاه گفتیم خاطر ملوکانه مکدر باشد، ما از امام دستور می‌گیریم
به گزارش راسخون، علیرضا ضیغمی در ویژه برنامه «ماه عاشقی» که 29 اسفندماه از موقوفه قرآنی سعدالحکما شهرستان کهک روی آنتن زنده سیمای مرکز قم رفت اظهار کرد: پیش از انقلاب، صنعت نفت ایران کاملا توسط آمریکایی‌ها مدیریت می‌شد اعم از اکتشاف، استخراج و صادرات و انتقال به پالایشگاه‌ها که به رکورد 6 میلیون بشکه تولید در آن سال‌ها هم رسیده بود.

او افزود: زمانی که در صنعت نفت استخدام شدم، تمام سمت‌های کلیدی در اختیار آمریکایی‌ها بود و بیگانگان، تمام پروژه‌های نفتی ایران را در خارج از کشور طراحی و در اینجا اجرایی می‌کردند، تامین کالا هم از خارج صورت می‌گرفت و صادرات هم در حوزه اختیار آنها بود به همین دلیل می‌توان گفت ایران نقشی در تصمیم‌گیری‌ها نداشت و ملی شدن صنعت نفت ایران بعد از پیروزی انقلاب محقق شد.

مشاور وزیر نفت و مسئول صادرات نفت شرکت ملی نفت ایران در دوران دفاع مقدس خاطرنشان کرد: بیشتر نفت ایران در مناطق جنوب کشور تولید می‌شود و از طریق تلمبه خانه‌های مختلف به پالایشگاه‌های گوناگون ارسال و بخشی هم به خارج از کشور صادر می‌شود.

او با اشاره به اعتصاب کارکنان صنعت نفت ایران در ماه‌های انتهایی رژیم پهلوی گفت: من هم به دستور امام خمینی(ره) مسئول یکی از گروه‌های اعتصاب بودم و مجموعه این کارها هم سبب شد صادرات نفت ایران کاملا قطع شود ولی برای تامین داخلی، تولید به اندازه کافی صورت می‌گرفت که این امر حاصل همکاری نیروهای انقلابی صنعت نفت بود.

ضیغمی خاطرنشان کرد: مدیرعامل وقت شرکت ملی نفت به خارک آمد و گفت «خاطر ملوکانه مکدر است، کشتی‌ها را بارگیری کنید» که اتفاقا کشتی‌ها هم اسرائیلی بودند، ما هم گفتیم مکدر باشد، ما از امام خمینی(ره) دستور می‌گیریم و شما نقشی ندارید و در مقابل تهدیدهای او هم مقاومت کردیم.

مشاور وزیر نفت با بیان اینکه چندی بعد از پیروزی انقلاب، مستکبران جنگ تحمیلی را به راه انداختند گفت: اولین اهداف هواپیماهای عراقی، مخازن ذخیره و لوله‌های انتقال نفت در جنوب کشور بود. او افزود: حزب بعث که تحت کنترل قدرت‌های غرب و شرق قرار داشت سعی داشت جلوی صادرات نفت ایران را بگیرد، ولی نیروی هوایی جمهوری اسلامی با حضور فرماندهان شجاعی مثل شهید بابایی، به کمک صنعت نفت ایران آمد و امنیت خطوط انتقال را تامین کرد.

ضیغمی تصریح کرد: پالایشگاه آبادان در آن دوره روزانه 750 هزار بشکه نفت را تصفیه می‌کرد که مورد اصابت قرار گرفت به همین دلیل کشورمان به واردات فرآورده‌های نفتی نیاز ضروری داشت؛ کاروانی برای انتقال این محصولات تشکیل دادیم که امنیت آن توسط نیروی دریایی و هوایی سپاه و ارتش تامین می‌شد و در رأس همه آنها، شهید بابایی قرار داشت و خودش هم خلبانی می‌کرد.

مشاور وزیر نفت و مسئول صادرات نفت شرکت ملی نفت ایران در دوران دفاع مقدس گفت: در ابتدای انقلاب، در زمینه پدافند امکانات چندانی نداشتیم و نمی‌توانستیم میراژها و میگ‌های عراقی را رهگیری کنیم، به همین دلیل شهید بابایی و دیگر همکارانش، سوار هواپیما می‌شدند و در نبردهای هوایی، آنها را دور یا سرنگون می‌کردند.

او اضافه کرد: پیش از انقلاب، برخی از همکاران من قصد داشتند از شرکت نفت خارج شوند چون می‌دانستیم بخشی از نفت به اسرائیل صادر می‌شود، با واسطه‌ای از امام راحل استفتاء کردیم و ایشان فرمودند به هیچ وجه کسی از صنعت نفت خارج شوند، اما کار سیاسی و مذهبی خودتان را هم انجام بدهید، دوراندیشی ایشان بعد از انقلاب و در دوران جنگ به کار آمد که همین نیروها توانستند صنعت نفت را نگه دارند و صادرات را ادامه دهند. ضیغمی تصریح کرد: بازسازی قسمت‌های آسیب‌ دیده از بمباران‌ها در صنعت نفت، تنها 15 روز طول می‌کشید تا چرخه صادرات نفت ایران آسیبی نبیند.

گفتنی است ویژه برنامه ماه عاشقی، برای دومین سال پیاپی و به همت اداره کل اوقاف و امور خیریه استان قم از جوار موقوفه قرآنی سعدالحکمای شهرستان کهک، هر روز حوالی ساعت 17 روی آنتن زنده شبکه نور (سیمای مرکز قم) می‌رود.

منبع:  روابط عمومی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان قم


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.