![سينماي متعهد، نماي دور سينماي متعهد، نماي دور](https://rasekhoon.net/_files/thumb_images700/news/209e27be-9a46-4634-b78d-3698e6c91d64.jpg)
![سينماي متعهد، نماي دور سينماي متعهد، نماي دور](/uploads/00001120000/26/cinema5992600.jpg)
سينماي پس از انقلاب در يك تقسيم بندي كلي به چند گروه مي رسد؛ البته اين چندگانگي در طول سال هاي پس از انقلاب در مقاطعي پررنگ تر و در سال هايي فرسوده تر بوده است، اما شاكله اصلي سينما از اين چند حالت، تقريباً خارج نبوده است...
![سينماي متعهد، نماي دور سينماي متعهد، نماي دور](/uploads/00001120000/26/sinema59926.jpg)
سينماي پس از انقلاب در يك تقسيم بندي كلي به چند گروه مي رسد؛ البته اين چندگانگي در طول سال هاي پس از انقلاب در مقاطعي پررنگ تر و در سال هايي فرسوده تر بوده است، اما شاكله اصلي سينما از اين چند حالت، تقريباً خارج نبوده است.
گروهي ادامه دهنده همان سنت سيئه سينماي بيش از انقلاب و در اصطلاح، معروف به «فيلمفارسي» بودند و هستند؛ سينمايي مبتذل ساز كه صرفاً سطحي ترين علايق و خواسته هاي مخاطب عام را در نظر مي گيرد و در پي ارضاي آن است.
المان هاي اين سينما، ستاره سازي، داستان هاي دم دستي و استفاده از جذابيت هاي قشري و بي مايگي در ساختار و محتواست كه البته نقطه اصلي و محور اين سينما هم گيشه است و درآمد.
خيلي جالب و عجيب است كه اين نوع سينما در هر برهه و حكومتي و در هر دوراني با تمام مختصات متفاوت ادوار مختلف تاريخي به حيات خود ادامه داده است!
دسته ديگر كه در اصطلاح به فيلم هاي جشنواره اي معروف شده اند و هستند، فيلم هايي را شامل مي شود كه صرفاً براي آن طرف آب ساخته مي شوند.
عموماً به تصوير كشيدن چهره اي تاريك و زشت و نكبت بار از جامعه انقلابي شانيت اين فيلم هاست و اساساً حيات آنها بر اين اساس و طبق اين مناط شكل مي گيرد و ادامه مي يابد.
بي آنكه مبتلا به تئوري توهم توطئه باشيم منصفانه موظفيم وجود اين سينما را خاطرنشان كنيم.
سينماي جشنواره اي كارنامه اي تاريك و غيرقابل دفاع از خود باقي گذاشته اند.
كساني كه براي به دست آوردن شهرت، موقعيت و ثروت از عرق ملي خود مي گذرند و به نوعي وطن فروشي رو مي آورند؛ واقعيت تلخي كه حتي توانست چهره جذاب و دوست داشتني هنر سينما را براي خيل عظيمي از مردم و هنرمندان مكدر و مشوه سازد.
نياز به ساده انديشي بسيار دارد كه كسي معتقد باشد جشنواره هاي خارجي، سياسي نيستند و سياست زده؛ نگاهي به آمار فيلم هايي كه طي سه دهه گذشته در عموم جشنواره هاي خارجي حائز رتبه و اهميت شده اند خود گواه اين مدعاست، گرچه مطلق گرايي در اين وادي، خطاي بزرگي است.
![سينماي متعهد، نماي دور سينماي متعهد، نماي دور](/uploads/00001120000/26/cinema599260.jpg)
نبايد فراموش كنيم كه بسياري از كارهاي زيبا و انساني و دوست داشتني كارگردان نام آشناي سينماي ايران، مجيد مجيدي هم موفق به جوايزي بي شماري از همين جشنواره هاي خارجي شده اند كه در جاي خود قابل تحليل و بررسي است.
دسته ديگر از فيلم ها، به نوعي خنثي سازي و بيهوده درايي مبتلايند؛ فيلم هايي كه نه چندان مبتذلند كه فيلمفارسي بناميمشان و نه در آن طرف آب، خريداري دارند، فيلم هايي كه با نوعي بي هويتي ساخته مي شوند، به نمايش در مي آيند و ... همين! بخش قابل توجهي از توليدات سينماي ايران از اين دسته بوده و هست.
گروه ديگر از فيلم ها كه عنوان سفارشي را يدك مي كشند فيلم هايي هستند كه بنا بر مقتضيات و نيازها و امكانات و بعضاً زد و بندهاي نهادها و ادارات و تشكيلات مختلف، با عناوين و به اغراض و دلايل مختلف با اهداف گوناگون توليد مي شوند.
از جمله اين اهداف كه بسيار هم فراگير و عادي و اپيدمي است يكي هم بالا بردن بيلان كاري آن مراكز است؛ مثلاً ميليون ها تومان صرف ساخت فيلمي مثل «پرچم هاي قلعه كاوه» مي شود و بعد در اكران به صورت فاجعه آميزي شكست مي خورد و به تاريخ مي پيوندد يا حجم بالاي توليدات سينمايي و تلويزيوني سفارشي است كه حاصل چنداني به لحاظ هنري و ماندگاري در پي ندارد.
گروه ديگري كه حيات جدي سينماي انقلاب بدان وابسته است - بسان نهالي نوپا و نحيف- سينمايي است كه با حفظ روحيه انقلابي و رويكردهاي اسلامي اش هم به سينما نزديك مي شود و از هم ماهيت ديني اش فاصله نمي گيرد؛ سينمايي كه آن را مي توان به معناي كامل و دقيق كلمه، متعهد ناميد و دانست.
سينماي متعهد از ابتذال دور است، نمي تواند سفارشي باشد و جانمايه اش با شبكه هاي و معادلات رايج، چندان سرسازگاري ندارد؛ چرا كه اهل تكاپو، نقد و سازندگي است در عين حال خريداري هم در آن سوي آبها ندارد؛ چرا كه متعلق به متن و بطن روحيه مردم اينجاست، پس ديني است و انقلابي، به همين لحاظ به آرمان «نه شرقي و نه غربي» وفادار است.
اين سينما نه اهل خنثي بودن است و نه اهل بيهودگي و بطالت؛ چرا كه حياتش در جريان داشتن است و رفتن و نه، ماندن و درجا زدن.
اگر بنا باشد آرمان هاي اسلام و انقلاب در فضاي سينماي كشور تنفس و جريان جدي و بيدار و ماندگار داشته باشد چاره اي جز رويكرد متعهدانه در سينما نيست؛ رويكردي كه در عين مظلوميت و غربت، جوانه هاي شكوفا و زيباي آن را بارها ديده ايم و بارهاي ديگر هم به نظاره خواهيم نشست.
محمدرضا محقق
/1001
محمدرضا محقق
/1001