راسخون: ششمین جلسه کارگاه طنز با حضور محمدعلی علومی نویسنده و طنزپرداز روز گذشته در تالار اندیشه حوزه هنری برگزار شد.
بنابر این گزارش به نقل از مهر، علومی در این کارگاه گفت: ادیبان بزرگ ایران و جهان، همواره با فرهنگ مردم سرزمین خود ارتباط داشتهاند و در خلق آثارشان از قصهها و گفتههای فرهنگ خود استفاده کردهاند.
وی یادآور شد: قصههای مشترکی بین فرهنگ ایرانی و سایر فرهنگها وجود دارد و نمونههای آن را میتوان به راحتی در داستانهای متعددی دید.
علومی اضافه کرد: ما در گذشته ملتی فرهنگساز بودیم و بر تمدنهای دیگر تاثیرات عمدهای گذاشتهایم. اوج این فرهنگسازی در دوره هخامنشی بود به گونهای که هگل معتقد است هخامنشی نخستین امپراتوری جهان است که براساس عقلانیت شکل گرفت.
این پژوهشگر عنوان کرد: ایرانیان از طریق کتابهایی چون "یشتها و "مینوی خرد" نگرشهای هستیشناسانه به وجود آوردند و به واسطه مهرپرستی و زروانیگرایی بر فرهنگ شفاهی جهان تاثیر گذاردند.
علومی توضیح داد: در آیین مهرپرستی، هفت مرحله سلوک داریم از این رو زیبایی عرفان ایرانی به خاطر پیشینه دینی آن در گذشته بوده است به طوری که با عرفان عربی قابل مقایسه نیست. وی افزود: مهرپرستان معتقد بودند در هر چیزی سلطانی وجود دارد. شیر سلطان حیوانات است، خورشید سلطان ستارگان و غیره. بعدها میبینیم که بسیاری از عرفا در پسوند نامشان، کلمه "شاه" میآمد. این دین بر آیین مسیحیت تاثیر بسیاری گذاشت به طوری که بسیاری از نشانههای به کار رفته در مسیحیت برگرفته از مهرپرستی است. در زروانیگری نیز نیک و بد، اهورا و اهریمن، خیر و شر وجود دارد و این تفکر نیز بر فرهنگهای دیگر تاثیرات قابل ملاحظهای گذاشت. این طنزپرداز در بخش دیگری از سخنانش حضور طنز و داستانهای فکاهی در شهرهای حاشیه کویر را بسیار پررنگ عنوان کرد و گفت: این حضور بیشتر به خاطر سختیها و مشکلاتی بود که در این مکانها وجود داشت بنابراین برای مقابله با این سختی و فراموشی رنج آن، مردم رو به طنز و فکاهی میآوردند. این موضوع در زمان سختیها و بحرانهای کشورهای دیگر به خوبی مشاهده میشود. مارک تواین، چاپلین و دیگر طنزپردازان بزرگ، در دشوارترین روزهای تاریخ آمریکا ظهور کردهاند.
بنابر این گزارش به نقل از مهر، علومی در این کارگاه گفت: ادیبان بزرگ ایران و جهان، همواره با فرهنگ مردم سرزمین خود ارتباط داشتهاند و در خلق آثارشان از قصهها و گفتههای فرهنگ خود استفاده کردهاند.
وی یادآور شد: قصههای مشترکی بین فرهنگ ایرانی و سایر فرهنگها وجود دارد و نمونههای آن را میتوان به راحتی در داستانهای متعددی دید.
علومی اضافه کرد: ما در گذشته ملتی فرهنگساز بودیم و بر تمدنهای دیگر تاثیرات عمدهای گذاشتهایم. اوج این فرهنگسازی در دوره هخامنشی بود به گونهای که هگل معتقد است هخامنشی نخستین امپراتوری جهان است که براساس عقلانیت شکل گرفت.
این پژوهشگر عنوان کرد: ایرانیان از طریق کتابهایی چون "یشتها و "مینوی خرد" نگرشهای هستیشناسانه به وجود آوردند و به واسطه مهرپرستی و زروانیگرایی بر فرهنگ شفاهی جهان تاثیر گذاردند.
علومی توضیح داد: در آیین مهرپرستی، هفت مرحله سلوک داریم از این رو زیبایی عرفان ایرانی به خاطر پیشینه دینی آن در گذشته بوده است به طوری که با عرفان عربی قابل مقایسه نیست. وی افزود: مهرپرستان معتقد بودند در هر چیزی سلطانی وجود دارد. شیر سلطان حیوانات است، خورشید سلطان ستارگان و غیره. بعدها میبینیم که بسیاری از عرفا در پسوند نامشان، کلمه "شاه" میآمد. این دین بر آیین مسیحیت تاثیر بسیاری گذاشت به طوری که بسیاری از نشانههای به کار رفته در مسیحیت برگرفته از مهرپرستی است. در زروانیگری نیز نیک و بد، اهورا و اهریمن، خیر و شر وجود دارد و این تفکر نیز بر فرهنگهای دیگر تاثیرات قابل ملاحظهای گذاشت. این طنزپرداز در بخش دیگری از سخنانش حضور طنز و داستانهای فکاهی در شهرهای حاشیه کویر را بسیار پررنگ عنوان کرد و گفت: این حضور بیشتر به خاطر سختیها و مشکلاتی بود که در این مکانها وجود داشت بنابراین برای مقابله با این سختی و فراموشی رنج آن، مردم رو به طنز و فکاهی میآوردند. این موضوع در زمان سختیها و بحرانهای کشورهای دیگر به خوبی مشاهده میشود. مارک تواین، چاپلین و دیگر طنزپردازان بزرگ، در دشوارترین روزهای تاریخ آمریکا ظهور کردهاند.
1002