کاهش خطرات اتاق عمل جراحی قلب/ استفاده از ربات برای بازکردن عروق

محققان به تازگی برای کاهش دادن خطرات برخی تجهیزات اتاق عمل جراحی قلب‌، شیوه ای را با استفاده از یک روبات دستیار برای کمک به پزشکان در جراحیهای قلب ابداع کردند.
سه‌شنبه، 10 مرداد 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
کاهش خطرات اتاق عمل جراحی قلب/ استفاده از ربات برای بازکردن عروق

محققان به تازگی برای کاهش دادن خطرات برخی تجهیزات اتاق عمل جراحی قلب‌، شیوه ای را با استفاده از یک روبات دستیار برای کمک به پزشکان در جراحیهای قلب ابداع کردند.

به گزارش راسخون، به نقل از خبرگزاری مهر،‌ در حالی که پیشرفت های نوین در جراحی قلب، این شیوه درمانی را بسیار پیشرفته تر و ساده تر از نسل قبل کرده است اما در برخی از این تجهیزات از پرتو استفاده می شود که می تواند برای بیمار و تیم پزشکان و پرستاران حاضر در اتاق عمل  بسیار خطرناک باشد اکنون محققان شرکتی در ماساچوست آمریکا در تلاش برای کاهش این پرتوهای مضر، سیستمی موسوم به CorPath 200 را ارائه کرده اند.

این سیستم یک روبات-دستیار کاتتر برای بازکردن عروق مسدود است که به جراح عروق اجازه می دهد از یک کابین حفاظتی سرب اندود عمل فنر گذاری یا بالون گذاری در رگ را انجام دهد.

در عمل جراحی عروق (PCI ) یا دستکاری عروق کرونر از راه پوست، آسیب دیدگی ها و یا انسداد عروق ترمیم می شود تا آسیبی به قلب نرسد.

این کار با استفاده از فنر(استنت) و یا تزریق بالون در انتهای یک کاتتر به یکی از عروق اصلی در پا صورت می گیرد و تا قلب هدایت می شود.

روش PCI یک روش موفق و رایج است. اما تنها مشکل آن استفاده از تصویربرداری اشعه ایکس برای نظارت و کنترل حرکت کاتتر و مابقی جراحی است.

از آنجا که جراح درست در کنار بیمار قرار دارد، در معرض این پرتوها است.

در حال حاضر جراحان از یک پیشبند و لباس سربی سنگین برای محافظت خود استفاده می کنند اما این شیوه، حفاظت کامل ایجاد نمی کند و می تواند به خاطر وزن زیاد، برای جراح مشکل زا شود. از این رو محققان به این نتیجه رسیدند اگر قرار گرفتن در معرض پرتوها خطرناک است پس باید کنار ایستاد و کارهای خطرناک و آلوده را به روبات ها سپرد.

سیستم CorPath نخستین سیستم دستیار جراح روباتیک برای جراحی های استنت و بالون گذاری عروق مسدود است. این سیستم به جراح کمک می کند تا از یک کابین سرب اندود در همان اتاق عملی که بیمار در آن قرار دارد به جراحی بپردازد. در این حالت هیچ آسیبی از پرتو ایکس به جراح نمی رسد.

در این شیوه جراح از دو جوی استیک استفاده می کند که کاتر و دیگر ابزارهای مورد استفاده جراح را کنترل می کنند. همچنین تعدادی از نمایشگرها در این کابین وجود دارد که جراح می تواند از طریق آنها عمل را مشاهده و حرکات روبات را با دقت کنترل کند.

با این سیستم جراح کاملا نیروی وارد شده به بدن بیمار را در هنگام ورود و حرکت کاتتر در رگ حس می کند.

این سیستم تایید اداره نظارت بر غذا و داروی آمریکا FDA  را کسب کرده است.
100



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.