موفقیت محققان ایرانی در تولید مواد دارویی با بیوراکتورهای گیاهی

پژوهشگران پارک علم و فناوری کرمانشاه موفق به تولید مواد دارویی دارای منشأ گیاهی با استفاده از بیوراکتورهای گیاهی با حجمی معادل 40 لیتر شدند.
دوشنبه، 23 ارديبهشت 1392
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
موفقیت محققان ایرانی در تولید مواد دارویی با بیوراکتورهای گیاهی

 

 پژوهشگران پارک علم و فناوری کرمانشاه موفق به تولید مواد دارویی دارای منشأ گیاهی با استفاده از بیوراکتورهای گیاهی با حجمی معادل 40 لیتر شدند. 

 

به گزارش راسخون  مسلم عباسی، مجری این طرح در گفت‌وگو با ایسنا ،  با بیان اینکه در این طرح کار از پایه آغاز شده است، افزود: طراحی و ساخت بیوراکتور، بهینه‌سازی کشت و نهایتا استخراج مواد دارویی با دقت بالایی انجام شده است.

وی گفت: اولین مواد گیاهی استفاده شده در این طرح مواد رنگدانه‌ای بوده که خواص آنتی اکسیدانی و ضد سرطانی دارند. این رنگدانه‌ها شامل طیف گسترده‌ای بوده و علاوه بر خواص آنتی اکسیدانی، توانایی کنترل عفونت‌ها و برخی بیماری های داخلی را نیز دارند.

عباسی در خصوص نحوه تولید این مواد دارویی افزود: روش تولید این مواد، کشت سلول گیاهی است. بافت‌های تمایز نیافته گیاهی به تک سلول‌هایی تبدیل می‌شوند و در یک محیط مایع قرار می‌گیرند. نهایتا با سرعت رشد کرده و به موادی با قابلیت دارویی تبدیل می‌شوند.

به گفته وی در این روش برخلاف روش‌های مرسوم دیگر تولید مواد دارویی در یک حجم مشخص افزایش یافته است.

مجری طرح تولید مواد دارویی با منشأ گیاهی درباره بیوراکتورهای کشت گیاهی استفاده شده در این طرح خاطرنشان کرد: بیوراکتور ساخته شده در این شرکت حجمی معادل 40 لیتر دارد که بسیار بیشتر از دستگاه‌های مشابه داخلی است. همچنین نمونه‌های خارجی با این حجم نیز به دلیل تحریم‌ها تا کنون وارد کشور نشده‌اند.

عباسی در پایان گفت‌وگو به مزایای مواد دارویی تولید شده به این روش پرداخت و تصریح کرد: این مواد دارویی به صورت کاملا طبیعی تولید می‌شوند و هیچ گونه مواد شیمیایی در مراحل تولید به آنها اضافه نمی‌شود. به دلیل استفاده از بیوراکتور برای تولید مواد نیازی به صدمه زدن به منابع طبیعی نیست. همچنین نیازی به زمین کشاورزی نمی‌باشد که این خصوصیت موجب حذف هزینه‌های بخش کشاورزی و به صرفه بودن از لحاظ اقتصادی می‌شود. قابلیت افزایش حجم تولید به طور نامحدود و داشتن محصول در تمام سال از ویژگی‌های این روش تولید است.  

/117/



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.