وقف و سیاست ملی دردوره صفویه - ویژه تلفن همراه

لیست گوشی های تست شده
استفاده از وقف به عنوان ابزاري براي سياست ملي در اواخر قرون وسطي و اوايل دوره جديد مسأله‏اي است که اخيرا مورد توجه خاص دانشجويان تاريخ عثماني قرار گرفته است.
مقاله حاضر شامل دو بخش مي‏باشد. در بخش اول نويسنده راجع به موقوفات مهمي که گزارش‏هايي از آن در دست است و نيز اوضاع سياسي محيط بر فعاليت‏هاي وقف، شرح مختصري ارائه خواهد داد. در اينجا بايد دو نکته مد نظر قرار گيرد: اول اينکه، آنچه نويسنده ارائه مي‏کند به هيچ وجه فهرست جامعي از فعاليت‏هاي وقف شاه نيست. تمام موقوفات کوچک به ويژه آنها که درآمدزا نبودند، مانند ظروف چيني که براي زيارتگاه اردبيل ..وقف شد و يا کتاب‏ها و قالي‏هاي وقف شده براي حرم امام هشتم (ع) در مشهد…تنها به صورت گذرا نام برده شده است. به طور کلي اثر اين گونه موقوفات بر سياست منطقه دوره‏اي و نمادين بوده است. دومين نکته مهم اين است که شايد شاه عباس موقوفات زيادي را بنيان نهاده که ما فعلا هيچ گزارشي از آنها در دست نداريم. براي مثال در تاريخ شاه عباس بحثي راجع به طراحي و ساخت زيارتگاه کاملي در ده محمديه نزديک اصفهان براي بزرگداشت«ستي مريم» دختر امام موسي کاظم (ع)وجود دارد… گرچه جلال منجم نويسنده تاريخ عباسي، در مورد اينکه شاه وقفياتي را براي حمايت اين حرم اختصاص داده اظهار نظر نکرده، ولي احتمال بسيار وجود دارد که شاه عباس بنا بر سنت‏هاي مرسوم اين کار را انجام داده باشد .اگر چنين اسنادي در اصفهان وجود داشته مي‏توان فرض منطقي را بر وجود رونوشت‏هايي از آنها قرار داد که شايد در جايي ديگر حفظ شده باشد و ديگر اينکه مراکز محلي هم احتمالا اسناد مشابهي براي نواحي خود داشته‏اند...
در بخش دوم اين مقاله، نويسنده سعي در تجزيه و تحليل موقوفات از لحاظ امور سياسي، اعتقادي و اقتصادي - اجتماعي و نيز سياسي شاه عباس خواهد داشت. گرچه همان‏طور که در بالا ذکر شد، احتمالا موقوفات شاه عباس گسترده‏تر از آن چيزي است که در اينجا ارائه شده، معهذا اين مثال‏ها مي‏تواند شاخصي از وقفيات شاه عباس باشد و بسياري از علايق سياسي وي را منعکس کند.