وقف و سیاست ملی دردوره صفویه - ویژه تلفن همراه
استفاده از وقف به عنوان ابزاري براي سياست ملي در اواخر قرون وسطي و اوايل دوره جديد مسألهاي است که اخيرا مورد توجه خاص دانشجويان تاريخ عثماني قرار گرفته است.
مقاله حاضر شامل دو بخش ميباشد. در بخش اول نويسنده راجع به موقوفات مهمي که گزارشهايي از آن در دست است و نيز اوضاع سياسي محيط بر فعاليتهاي وقف، شرح مختصري ارائه خواهد داد. در اينجا بايد دو نکته مد نظر قرار گيرد: اول اينکه، آنچه نويسنده ارائه ميکند به هيچ وجه فهرست جامعي از فعاليتهاي وقف شاه نيست.
وقف و سیاست ملی دردوره صفویه - ویژه تلفن همراه
لیست گوشی های تست شده
استفاده از وقف به عنوان ابزاري براي سياست ملي در اواخر قرون وسطي و اوايل دوره جديد مسألهاي است که اخيرا مورد توجه خاص دانشجويان تاريخ عثماني قرار گرفته است.
مقاله حاضر شامل دو بخش ميباشد. در بخش اول نويسنده راجع به موقوفات مهمي که گزارشهايي از آن در دست است و نيز اوضاع سياسي محيط بر فعاليتهاي وقف، شرح مختصري ارائه خواهد داد. در اينجا بايد دو نکته مد نظر قرار گيرد: اول اينکه، آنچه نويسنده ارائه ميکند به هيچ وجه فهرست جامعي از فعاليتهاي وقف شاه نيست. تمام موقوفات کوچک به ويژه آنها که درآمدزا نبودند، مانند ظروف چيني که براي زيارتگاه اردبيل ..وقف شد و يا کتابها و قاليهاي وقف شده براي حرم امام هشتم (ع) در مشهد…تنها به صورت گذرا نام برده شده است. به طور کلي اثر اين گونه موقوفات بر سياست منطقه دورهاي و نمادين بوده است. دومين نکته مهم اين است که شايد شاه عباس موقوفات زيادي را بنيان نهاده که ما فعلا هيچ گزارشي از آنها در دست نداريم. براي مثال در تاريخ شاه عباس بحثي راجع به طراحي و ساخت زيارتگاه کاملي در ده محمديه نزديک اصفهان براي بزرگداشت«ستي مريم» دختر امام موسي کاظم (ع)وجود دارد… گرچه جلال منجم نويسنده تاريخ عباسي، در مورد اينکه شاه وقفياتي را براي حمايت اين حرم اختصاص داده اظهار نظر نکرده، ولي احتمال بسيار وجود دارد که شاه عباس بنا بر سنتهاي مرسوم اين کار را انجام داده باشد .اگر چنين اسنادي در اصفهان وجود داشته ميتوان فرض منطقي را بر وجود رونوشتهايي از آنها قرار داد که شايد در جايي ديگر حفظ شده باشد و ديگر اينکه مراکز محلي هم احتمالا اسناد مشابهي براي نواحي خود داشتهاند...
در بخش دوم اين مقاله، نويسنده سعي در تجزيه و تحليل موقوفات از لحاظ امور سياسي، اعتقادي و اقتصادي - اجتماعي و نيز سياسي شاه عباس خواهد داشت. گرچه همانطور که در بالا ذکر شد، احتمالا موقوفات شاه عباس گستردهتر از آن چيزي است که در اينجا ارائه شده، معهذا اين مثالها ميتواند شاخصي از وقفيات شاه عباس باشد و بسياري از علايق سياسي وي را منعکس کند.
استفاده از وقف به عنوان ابزاري براي سياست ملي در اواخر قرون وسطي و اوايل دوره جديد مسألهاي است که اخيرا مورد توجه خاص دانشجويان تاريخ عثماني قرار گرفته است.
مقاله حاضر شامل دو بخش ميباشد. در بخش اول نويسنده راجع به موقوفات مهمي که گزارشهايي از آن در دست است و نيز اوضاع سياسي محيط بر فعاليتهاي وقف، شرح مختصري ارائه خواهد داد. در اينجا بايد دو نکته مد نظر قرار گيرد: اول اينکه، آنچه نويسنده ارائه ميکند به هيچ وجه فهرست جامعي از فعاليتهاي وقف شاه نيست. تمام موقوفات کوچک به ويژه آنها که درآمدزا نبودند، مانند ظروف چيني که براي زيارتگاه اردبيل ..وقف شد و يا کتابها و قاليهاي وقف شده براي حرم امام هشتم (ع) در مشهد…تنها به صورت گذرا نام برده شده است. به طور کلي اثر اين گونه موقوفات بر سياست منطقه دورهاي و نمادين بوده است. دومين نکته مهم اين است که شايد شاه عباس موقوفات زيادي را بنيان نهاده که ما فعلا هيچ گزارشي از آنها در دست نداريم. براي مثال در تاريخ شاه عباس بحثي راجع به طراحي و ساخت زيارتگاه کاملي در ده محمديه نزديک اصفهان براي بزرگداشت«ستي مريم» دختر امام موسي کاظم (ع)وجود دارد… گرچه جلال منجم نويسنده تاريخ عباسي، در مورد اينکه شاه وقفياتي را براي حمايت اين حرم اختصاص داده اظهار نظر نکرده، ولي احتمال بسيار وجود دارد که شاه عباس بنا بر سنتهاي مرسوم اين کار را انجام داده باشد .اگر چنين اسنادي در اصفهان وجود داشته ميتوان فرض منطقي را بر وجود رونوشتهايي از آنها قرار داد که شايد در جايي ديگر حفظ شده باشد و ديگر اينکه مراکز محلي هم احتمالا اسناد مشابهي براي نواحي خود داشتهاند...
در بخش دوم اين مقاله، نويسنده سعي در تجزيه و تحليل موقوفات از لحاظ امور سياسي، اعتقادي و اقتصادي - اجتماعي و نيز سياسي شاه عباس خواهد داشت. گرچه همانطور که در بالا ذکر شد، احتمالا موقوفات شاه عباس گستردهتر از آن چيزي است که در اينجا ارائه شده، معهذا اين مثالها ميتواند شاخصي از وقفيات شاه عباس باشد و بسياري از علايق سياسي وي را منعکس کند.