امام خمینی و فلسفه سیاسی عاشورا - ویژه تلفن همراه
امام خمینی و فلسفه سیاسی عاشورا - ویژه تلفن همراه
لیست گوشی های تست شده
1- انديشه سياسي حاکم بر اهل سنت، که متأسفانه بر بخش اعظم جهان اسلام حکمفرماست، گوياي نوعي واقعگرايي و رئاليسم سياسي است که تا سر حد «اصالت واقع» يا «اصالت تسليم» پيش رفته است. آبشخور اين انديشه «مرجئهگري» است. انديشهاي که بعدها در ابتداي قرن پنجم هجري توسط ابوالحسن ماوردي تئوريزه و طراحي ميشود. هم اکنون به دنبال انديشههاي ماوردي دو تسامح بزرگ، انديشه سياسي حاکم بر جهان اسلام را رنج ميدهد:
الف - تسامح در صفات رهبر و حاکم
ب - پذيرش تغلب و استيلا به عنوان يکي از راههاي مشروع رسيدن به قدرت سياسي
2- با فروپاشي خلافت عثماني در 1924 ميلادي (1345 ه ق) متفکران مسلمان در جستجوي يک جانشين براي نظام خلافت برآمدند.
3- امام خميني(ره)به دو دليل به شفاف نمودن فلسفه سياسي عاشورا اهتمام ورزيدهاند:
اولا: استفاده ازفلسفه سياسي عاشورا به عنوان مجموعه مفاهيم واسطه براي تبيين نظري فلسفه سياسي شيعه براي ملتها.
ثانيا: لزوم رفع غبار گرفتگيهاي ناشي از تفاسير انحرافي مستشرقان، برخي جهالت ها و تمايلات باطنيگري از ناحيه دوستان و...
4- استقصا نگارنده در بيانات امام راحل(ره)راهبردهاي آن حضرت را در راستاي شفاف نمودن فلسفه سياسي عاشورا نشان ميدهد:
الف - تبيين نگرش فلسفه سياسي شيعه به مفهوم قدرت
ب - تکيهي ايشان به علل و عوامل «اصلي» قيام عاشورا
ج - تبيين اهداف سياسي قيام (ترسيم شبکه اهداف و حل مناقشات موجود)
د - معرفي و کارآمد نمودن ابزار تداوم نهضت عاشورا (تحول کيفي- تحول کمي) تفصيل هر يک از اين راهبردها با بهرهگيري از اصل بيانات حضرت امام(ره)در اين کتاب خواهد آمد.
اين مقاله تلاش دارد سؤالات زير را مورد بحث و بررسي قرار دهد:
1- جايگاه و موقعيت تاريخي فلسفه سياسي شيعه تا عصر امام خميني(ره)در بين انديشه سياسي مسلمين چگونه است، به تعبيري، حضرت امام(ره)در چه فضايي دست به تدوين فلسفه سياسي عاشورا زدند؟
2- دلايل اهتمام حضرت امام(ره) به تبيين فلسفه سياسي عاشورا چه بود؟
3- راهبردهاي حضرت امام(ره) به منظور شفاف نمودن فلسفه سياسي عاشورا چيست؟
1- انديشه سياسي حاکم بر اهل سنت، که متأسفانه بر بخش اعظم جهان اسلام حکمفرماست، گوياي نوعي واقعگرايي و رئاليسم سياسي است که تا سر حد «اصالت واقع» يا «اصالت تسليم» پيش رفته است. آبشخور اين انديشه «مرجئهگري» است. انديشهاي که بعدها در ابتداي قرن پنجم هجري توسط ابوالحسن ماوردي تئوريزه و طراحي ميشود. هم اکنون به دنبال انديشههاي ماوردي دو تسامح بزرگ، انديشه سياسي حاکم بر جهان اسلام را رنج ميدهد:
الف - تسامح در صفات رهبر و حاکم
ب - پذيرش تغلب و استيلا به عنوان يکي از راههاي مشروع رسيدن به قدرت سياسي
2- با فروپاشي خلافت عثماني در 1924 ميلادي (1345 ه ق) متفکران مسلمان در جستجوي يک جانشين براي نظام خلافت برآمدند.
3- امام خميني(ره)به دو دليل به شفاف نمودن فلسفه سياسي عاشورا اهتمام ورزيدهاند:
اولا: استفاده ازفلسفه سياسي عاشورا به عنوان مجموعه مفاهيم واسطه براي تبيين نظري فلسفه سياسي شيعه براي ملتها.
ثانيا: لزوم رفع غبار گرفتگيهاي ناشي از تفاسير انحرافي مستشرقان، برخي جهالت ها و تمايلات باطنيگري از ناحيه دوستان و...
4- استقصا نگارنده در بيانات امام راحل(ره)راهبردهاي آن حضرت را در راستاي شفاف نمودن فلسفه سياسي عاشورا نشان ميدهد:
الف - تبيين نگرش فلسفه سياسي شيعه به مفهوم قدرت
ب - تکيهي ايشان به علل و عوامل «اصلي» قيام عاشورا
ج - تبيين اهداف سياسي قيام (ترسيم شبکه اهداف و حل مناقشات موجود)
د - معرفي و کارآمد نمودن ابزار تداوم نهضت عاشورا (تحول کيفي- تحول کمي) تفصيل هر يک از اين راهبردها با بهرهگيري از اصل بيانات حضرت امام(ره)در اين کتاب خواهد آمد.
اين مقاله تلاش دارد سؤالات زير را مورد بحث و بررسي قرار دهد:
1- جايگاه و موقعيت تاريخي فلسفه سياسي شيعه تا عصر امام خميني(ره)در بين انديشه سياسي مسلمين چگونه است، به تعبيري، حضرت امام(ره)در چه فضايي دست به تدوين فلسفه سياسي عاشورا زدند؟
2- دلايل اهتمام حضرت امام(ره) به تبيين فلسفه سياسي عاشورا چه بود؟
3- راهبردهاي حضرت امام(ره) به منظور شفاف نمودن فلسفه سياسي عاشورا چيست؟