نگاهی به عذاداری های حسینی - ویژه تلفن همراه

لیست گوشی های تست شده
همه مي‏دانيم که مجالس يادبودي به نام حسين بن علي‏(ع)ونهضت عاشورا زيرنام«سوگواري»و«عزاداري»و«مرثيه‏سرايي»در طول تاريخ پس ازحادثه کربلا برگزار گرديده ومي‏گردد،واين مجالس يکي ازمظاهر بزرگ و يکي از سمبل‏هاي حيات مذهبي و معنوي علاقه‏مندان به اهل بيت عصمت‏(ع) بوده است.واين مجالس واجتماعات دربيداري وآگاهي ونشرفرهنگ اسلامي وتوجه به حقايق دين تأثيربسزايي داشته ونقش حياتي وبزرگي را ايفاکرده است.به گونه‏اي که مردم در طول زندگي بارها و بارها آن رامي‏شنوند، تکرار مي‏کنند،مجالس برگزار مي‏کنند،وآنان ازاين کارنه تنها خسته نمي‏شوند واحساس تکرار نمي‏کنند؛ بلکه با شنيدن آن قلب‏ها به تپش مي‏افتد،دل‏ها به سوزمي‏آيد،وچشم‏ها اشکبارمي‏شود.
از طرف ديگر،مردم به عشق حسين،چه مخارجي راهزينه مي‏کنند،ساختمان‏هابه نام حسين مي‏سازند،مجالس کوچک وبزرگي به پا مي‏کنند،امکانات عظيمي را درياداين حادثه وتعظيم وتکريم آن به کارمي‏گيرند،...همه اينهانشان ازسترگي کارحسيني وعظمت تأثير آن دردل‏ها و قلب‏ها و عظمت تأثير اجتماعي آن درطول تاريخ است.
بحث و تبيين ازهمه ابعاد اين قضيه دراين وجيزه ممکن نيست،آنچه مطرح است ومناسب پيگيري وارائه بحثي رامي‏طلبداين است که آياتمام اين حرکت‏ها به خوبي انجام مي‏گيردوعزاداري ومرثيه‏سرايي مطابق باروح وفلسفه قيام حسيني است ونيازمند ارزيابي نيست؟ وآيامي‏توان اين موضوع را به خوبي بررسي و تحليل کردوراهکارمناسبي را ارائه داد،يابايداين کار رارها کردوازاصلاح و بهبود و بازسازي وارزيابي جديد آن دست کشيد.
اين نوشته کوتاه در پي تبيين اين موضوع است،ونويسنده آن دردوداعيه ضرورت ارزيابي نسبت به حرکت را داردومعتقد به لزوم اصلاح مجالس عزاداري حسيني است.
درحقيقت اين وجيزه تنها در جهت بهبوداين روندبازبان ارزيابي وبررسي درابعاد مسئله، و يافتن راه حلي براي معقول و منطقي کردن اين حرکت واصلاح آن است. بگذريم ازاين نکته بسيارمهم که حماسه عاشوراوعزاداري حسيني اختصاصي به شيعه نداردونبايدآن رامنحصردرمذهبي خاص کرد،اما گاه حرکت ورفتارما به گونه‏اي است که ازتوجيه منطقي آن عاجزيم وازتطبيق دادن عزاداري با فلسفه حماسه عاشورا غافل،ولذا نمي‏توانيم آن را به همه ملت‏ها گسترش دهيم.