نگاهی به عذاداری های حسینی - ویژه تلفن همراه
زيرنام«سوگواري»و«عزاداري»و«مرثيهسرايي»در طول تاريخ پس ازحادثه کربلا برگزار گرديده وميگردد،واين مجالس يکي ازمظاهر بزرگ و يکي از سمبلهاي حيات مذهبي و معنوي علاقهمندان به اهل بيت عصمت(ع) بوده است.واين مجالس واجتماعات دربيداري وآگاهي ونشرفرهنگ اسلامي وتوجه به حقايق دين تأثيربسزايي داشته ونقش حياتي وبزرگي را ايفاکرده است.به گونهاي که مردم در طول زندگي بارها و بارها آن راميشنوند، تکرار ميکنند،مجالس برگزار ميکنند،وآنان ازاين کارنه تنها خسته نميشوند واحساس تکرار نميکنند؛ بلکه با شنيدن آن قلبها به تپش ميافتد،دلها به سوزميآيد،وچشمها اشکبارميشود.
نگاهی به عذاداری های حسینی - ویژه تلفن همراه
لیست گوشی های تست شده
همه ميدانيم که مجالس يادبودي به نام حسين بن علي(ع)ونهضت عاشورا زيرنام«سوگواري»و«عزاداري»و«مرثيهسرايي»در طول تاريخ پس ازحادثه کربلا برگزار گرديده وميگردد،واين مجالس يکي ازمظاهر بزرگ و يکي از سمبلهاي حيات مذهبي و معنوي علاقهمندان به اهل بيت عصمت(ع) بوده است.واين مجالس واجتماعات دربيداري وآگاهي ونشرفرهنگ اسلامي وتوجه به حقايق دين تأثيربسزايي داشته ونقش حياتي وبزرگي را ايفاکرده است.به گونهاي که مردم در طول زندگي بارها و بارها آن راميشنوند، تکرار ميکنند،مجالس برگزار ميکنند،وآنان ازاين کارنه تنها خسته نميشوند واحساس تکرار نميکنند؛ بلکه با شنيدن آن قلبها به تپش ميافتد،دلها به سوزميآيد،وچشمها اشکبارميشود.
از طرف ديگر،مردم به عشق حسين،چه مخارجي راهزينه ميکنند،ساختمانهابه نام حسين ميسازند،مجالس کوچک وبزرگي به پا ميکنند،امکانات عظيمي را درياداين حادثه وتعظيم وتکريم آن به کارميگيرند،...همه اينهانشان ازسترگي کارحسيني وعظمت تأثير آن دردلها و قلبها و عظمت تأثير اجتماعي آن درطول تاريخ است.
بحث و تبيين ازهمه ابعاد اين قضيه دراين وجيزه ممکن نيست،آنچه مطرح است ومناسب پيگيري وارائه بحثي راميطلبداين است که آياتمام اين حرکتها به خوبي انجام ميگيردوعزاداري ومرثيهسرايي مطابق باروح وفلسفه قيام حسيني است ونيازمند ارزيابي نيست؟ وآياميتوان اين موضوع را به خوبي بررسي و تحليل کردوراهکارمناسبي را ارائه داد،يابايداين کار رارها کردوازاصلاح و بهبود و بازسازي وارزيابي جديد آن دست کشيد.
اين نوشته کوتاه در پي تبيين اين موضوع است،ونويسنده آن دردوداعيه ضرورت ارزيابي نسبت به حرکت را داردومعتقد به لزوم اصلاح مجالس عزاداري حسيني است.
درحقيقت اين وجيزه تنها در جهت بهبوداين روندبازبان ارزيابي وبررسي درابعاد مسئله، و يافتن راه حلي براي معقول و منطقي کردن اين حرکت واصلاح آن است. بگذريم ازاين نکته بسيارمهم که حماسه عاشوراوعزاداري حسيني اختصاصي به شيعه نداردونبايدآن رامنحصردرمذهبي خاص کرد،اما گاه حرکت ورفتارما به گونهاي است که ازتوجيه منطقي آن عاجزيم وازتطبيق دادن عزاداري با فلسفه حماسه عاشورا غافل،ولذا نميتوانيم آن را به همه ملتها گسترش دهيم.
همه ميدانيم که مجالس يادبودي به نام حسين بن علي(ع)ونهضت عاشورا زيرنام«سوگواري»و«عزاداري»و«مرثيهسرايي»در طول تاريخ پس ازحادثه کربلا برگزار گرديده وميگردد،واين مجالس يکي ازمظاهر بزرگ و يکي از سمبلهاي حيات مذهبي و معنوي علاقهمندان به اهل بيت عصمت(ع) بوده است.واين مجالس واجتماعات دربيداري وآگاهي ونشرفرهنگ اسلامي وتوجه به حقايق دين تأثيربسزايي داشته ونقش حياتي وبزرگي را ايفاکرده است.به گونهاي که مردم در طول زندگي بارها و بارها آن راميشنوند، تکرار ميکنند،مجالس برگزار ميکنند،وآنان ازاين کارنه تنها خسته نميشوند واحساس تکرار نميکنند؛ بلکه با شنيدن آن قلبها به تپش ميافتد،دلها به سوزميآيد،وچشمها اشکبارميشود.
از طرف ديگر،مردم به عشق حسين،چه مخارجي راهزينه ميکنند،ساختمانهابه نام حسين ميسازند،مجالس کوچک وبزرگي به پا ميکنند،امکانات عظيمي را درياداين حادثه وتعظيم وتکريم آن به کارميگيرند،...همه اينهانشان ازسترگي کارحسيني وعظمت تأثير آن دردلها و قلبها و عظمت تأثير اجتماعي آن درطول تاريخ است.
بحث و تبيين ازهمه ابعاد اين قضيه دراين وجيزه ممکن نيست،آنچه مطرح است ومناسب پيگيري وارائه بحثي راميطلبداين است که آياتمام اين حرکتها به خوبي انجام ميگيردوعزاداري ومرثيهسرايي مطابق باروح وفلسفه قيام حسيني است ونيازمند ارزيابي نيست؟ وآياميتوان اين موضوع را به خوبي بررسي و تحليل کردوراهکارمناسبي را ارائه داد،يابايداين کار رارها کردوازاصلاح و بهبود و بازسازي وارزيابي جديد آن دست کشيد.
اين نوشته کوتاه در پي تبيين اين موضوع است،ونويسنده آن دردوداعيه ضرورت ارزيابي نسبت به حرکت را داردومعتقد به لزوم اصلاح مجالس عزاداري حسيني است.
درحقيقت اين وجيزه تنها در جهت بهبوداين روندبازبان ارزيابي وبررسي درابعاد مسئله، و يافتن راه حلي براي معقول و منطقي کردن اين حرکت واصلاح آن است. بگذريم ازاين نکته بسيارمهم که حماسه عاشوراوعزاداري حسيني اختصاصي به شيعه نداردونبايدآن رامنحصردرمذهبي خاص کرد،اما گاه حرکت ورفتارما به گونهاي است که ازتوجيه منطقي آن عاجزيم وازتطبيق دادن عزاداري با فلسفه حماسه عاشورا غافل،ولذا نميتوانيم آن را به همه ملتها گسترش دهيم.